Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 89

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 89 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,761 til 1,780 av 3088
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Når det gjelder oksygenet/smak er det jo bare å koke opp vannet og kjøle det litt ned og sammenlikne med like varmt vann som ikke har kokt.
    Står litt om dette her .
    Nettopp. Om du koker opp vann, heller det over i en flaske/beholder med kork, avkjøler det og så drikker det kaldt - sammenlign så det med frisk vann fra springen.....

Det kokte vannet er like spennende og flatt som lyden i et all-in-one-plastic-fantastic-surroundanlegg fra Expert

Skal jammen meg teste vann brakt til kokepunktet (før boblingen starter) mot vann som er kokt en stund (bobler) - etter avkjøling selvfølgelig....

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fort snøen forsvant og sola kom for fullt så ble det stille her gitt

Svippa ganske tilfeldig innom Smart Club (råde) på vei hjem, er litt tom for kaffe og de har kurrant utvalg i forskjellige bønner.

Kom da over denne:

Førpris: 999,-
    Nå: 499,-

Så da ble det en slik Men bønner ble det ikke :/

De hadde også en slik:

Til samme pris, kosta før 1299,- eller noe slikt. Så morsom ut, men totalt ukjent for meg og kaffe.no meldte om litt lav temp på ferdig kaffe.. noen som har vært borti den?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå begynt å sondere markedet litt, er litt lei av vår gamle Siemens S50. Den virker i grunnen nokså utslitt (13800 kopper på ca 4 år), og jeg tror også termoblokken begynner å bli dårlig. Den leverer ikke konsistent mengde kaffe lenger, og melkeskummeren fungerer ikke. Det virker som om den har for lite trykk, så det blir ikke skum. Den har vært på reparasjon på grunn av indre lekkasje, men jeg tror den er såpass utslitt at det ikke er vits i å gjøre noe mer med den.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp på hva den skal erstattes med, og det som er helt sikkert er at det skal være en maskin med tilsvarende automasjonsgrad. Jeg innser at jeg må regne med å vri lommeboken ganske hardt, men for rundt 8k ser jeg følgende alternativer:

Jernia.no - Siemens TK71204RW Espressomaskin

Impressa C9 One Touch, aut. kaffemaskin (kampanje)

Impressa F50, aut. kaffemaskin (inkl. startpakke)

Jura har også sin ENA-serie, men jeg liker ikke designet på dem noe særlig, så jeg tror ikke jeg vil ha en slik.

Jeg har sett litt i bruksanvisningen til de to Jura-maskinene, og jeg liker programmeringsmulighetene de har, og jeg liker også at man kan justere bryggemengden "on the fly" per kopp. Det jeg ikke liker er at det ser ut for at de krever veldig hyppig rens (200 kopper), og man må ha egne beholder(e) under munnstykkene ved oppstartsrensen.

En annen ting som er litt dumt er at de bare takler kopper/glass inntil 111 mm høyde. Den nevnte Siemens-maskinen tar 150 mm, så der går de fleste glass under. Likevel er vel Jura en (minst like) anerkjent produsent som Siemens, så det blir en avveining.

Synspunkter?

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til oyvindk

Jura J5 til 7990 er det aller beste kjøpet hos delius
    NYHET! Jura Impressa J7, aut. kaffemaskin (inkl. startpakke) (feil tittel i linken, men riktig produkt)

Både C9 og F50 er eldre modeller enn denne (de kom ut før), og er heller ikke like stillegående. begge disse maskinene har ligge på ca. samme pris de siste 2 årene (C9 til 9999) , mens J5 kostet 15000 på samme tid.
    Jeg har selv Jura Z5 gen.2 som er toppmodell fra samme generasjon som J5, og sistnevnte er slett ikke noe dårligere enn denne Jeg har sammenlignet de en del da min onkel har en J5.
    Jeg har også en Siemens S50 som nå står på kontoret, og denne lager ikke like god kaffe som Jura maskinene

Edit: Dersom du er på Jernia, ta og kikk inni den Siemens maskinen du har linket til. Akkurat samme bryggeenhet som sitter i S50

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kjenner til at Siemens har samme bryggeenhet i mange av sine maskiner, og det er et argument for å prøve noe annet.

Når det gjelder F50, så er vel dette en relansert modell, og jeg tror ikke den er lik den gamle F50. J5 som du linker ser ut til å bare selges i hvit fra Delius, og jeg vil helst ha mørk/sort maskin. S50en er jo sølv, og jeg vil gjerne ha noe mørkere neste gang. Jeg er heller ikke overbegeistret for designet på J5, jeg synes faktisk at både F50 og C9 er tøffere.

Hvorfor mener du at J5 er en bedre maskin enn de andre? Er det slik at J-serien til Jura generelt er mer påkostede maskiner enn C-serien?

Takker forøvrig for innspill!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hvorfor mener du at J5 er en bedre maskin enn de andre? Er det slik at J-serien til Jura generelt er mer påkostede maskiner enn C-serien?

Takker forøvrig for innspill!
    Farge er jo en smakssak, men jeg syns faktisk den er ganske stilig i hvit...

C serien til Jura har ett mye mer plastpreg enn de nyere seriene som ENA, J-serien og Z-serien. Det er mer knirkelyd fra bryggeprosessen fra C-serien enn de andre sånn som jeg har opplevd det. F50 har jeg hverken sett eller prøvd, så den kan jeg ikke uttale meg om sånn sett... Trodde den var konstruert på samme grunnenhet som C9, men jeg er ikke sikker.
    ENA, J og Z er alle produsert etter samme grunnenhet.
    Dersom du vil ha en sort maskin får du J7 i pianosort, men denne koster jo litt mer igjen. Det er forøvrig akkurat samme maskin som J5, men med oppdatert betjening (touch istedet for vanlige knapper, samt en ekstra forhåndsprogramerbar koppstørrelse)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Jura Z9 til $ 2 999 på Amazon. Da er det 25% rabatt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Hva med Jura Z9 til $ 2 999 på Amazon. Da er det 25% rabatt.
    Jeg synes i grunnen 8-9k er nok, og i tillegg tror jeg det er greit å ha norske forbrukerrettigheter på en slik maskin, så jeg er skeptisk til å kjøpe sånt fra utlandet. Du mente vel kanskje også Z7, jeg kan i hvert fall ikke finne Z9.

Z7 til $2999 blir over 20k med norsk moms, og da er ikke frakt tatt med. På Delius koster Z7 17375,-, så jeg kan ikke se at Amazon er spesielt gunstig her.. :-)

Ellers har jeg registrert at på Jura-maskinene kan man ikke ta ut bryggeenheten for rengjøring, og det er jeg litt skeptisk til. Jeg har jo sett på min Siemens S50 at det blir mye dritt i og rundt bryggeenheten med tiden, og det å kunne rengjøre den manuelt en gang i blant er ikke så dumt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, de manuelle maskinene lager best kaffe...

Har selv tidligere topp modellen til Siemens i EQ7 serien og den fungere bra men lager ikke like god kaffe som min Gaggia Baby Twin av semimanuell type. I dag lager jeg mer og mer av kaffe på Baby'n og det blir stort sett bare morgen kaffen som lages på Siemens maskinen. Hvis jeg satte timer på den kunne jeg trolig selge Siemensen.

Bare så det er sagt før du handler !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Men, de manuelle maskinene lager best kaffe...

Har selv tidligere topp modellen til Siemens i EQ7 serien og den fungere bra men lager ikke like god kaffe som min Gaggia Baby Twin av semimanuell type. I dag lager jeg mer og mer av kaffe på Baby'n og det blir stort sett bare morgen kaffen som lages på Siemens maskinen. Hvis jeg satte timer på den kunne jeg trolig selge Siemensen.

Bare så det er sagt før du handler !
    Jeg vet forsåvidt dette, men når du ser på antallet kopper Siemens-maskinen vår har laget på snaut 4 år, så ville det jo nesten være heltidsjobb å lage kaffen manuelt. Grunnen til det store forbruket er at jeg har hjemmekontor, og jeg er heller ikke alene om å drikke kaffe.

Jeg må derfor i praksis ha automatikk, selv om det ikke gir like god kaffe.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en sånn dyr italiensk monstermaskin med egen melketank på jobben. Maskinen gjør en helt ok jobb, men resultatet bærer breg av middels gode bønner som ofte blir lagret for lenge. Hjemme har jeg en Siemens-maskin som kun blir matet med skikkelige bønner og som dermed lager vesentlig bedre kaffe til en brøkdel av prisen.

Tror det mest er kapasitet en betaler for når en går oppover i pris på de automatiske maskinene.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har kanskje vært oppe maaange ganger før, isåfall beklager jeg.

Hvor får man tak i den beste råvaren? Altså høykvalitetskaffe her i landet?

Får man sånt på Meny, Ultra eller lignende eller er det bare dårlig?

Disse er vel kanskje i tet? Genialt firma... superask levering. Dagen etter bestilling som regel.

Sigarkaffe / kaffeprodukter

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Dette har kanskje vært oppe maaange ganger før, isåfall beklager jeg.

Hvor får man tak i den beste råvaren? Altså høykvalitetskaffe her i landet?

Får man sånt på Meny, Ultra eller lignende eller er det bare dårlig?

Disse er vel kanskje i tet? Genialt firma... superask levering. Dagen etter bestilling som regel.

Sigarkaffe / kaffeprodukter
    Ja si det du - jeg har i alle fall ikke funnet DEN RETTE enda... Har gått fra butikk (coop) via spesial (Kaffebrenneriet) til bake til butikk (Meny sist) og neste gang blir det sikkert noe annet. Det er jo noe av det som er morro med denne hobbyen - å prøve noe nytt. Og spesialforretningen får vel kaffen fra de samme stedene som kjedene og pakker den vel bare litt mer eksklusivt eller driver å blander slik som jeg.

Og jeg blander som sagt og da jeg enten synes den blir for sterk eller mild. Har en landing Løfbergs Lila pro Exstra strong som jeg krydrer de litt mildere typene med slik at jeg får den slik jeg vi ha den.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert vært snakk om det før, men nettopp fått meg Aeropress og lurer på billig, god og med nok WAF faktor - kjøkkenvekt. Tips anyone? Skal dra innom byen etter jobb. Så noen på Elkjøp til henholdsvis 200 og 300 kr. Kjøkkenvegt - Elkjøp

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulKemp
    Sikkert vært snakk om det før, men nettopp fått meg Aeropress og lurer på billig, god og med nok WAF faktor - kjøkkenvekt. Tips anyone? Skal dra innom byen etter jobb. Så noen på Elkjøp til henholdsvis 200 og 300 kr. Kjøkkenvegt - Elkjøp
    Min vekt er et "scoop"

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    One scoop one cup?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    One scoop one cup?
    Ja, sånn har jeg alltid gjort det men så er jo ikke jeg pinlig nøye heller. Bruker sågar Starbucks kaffe oppi og det er jo dødssynd i følge en hyggelig herremann fra en båthavn

Aller aller aller best er det å bruke TW sin San Pedro, men den er vel ikke lengre å få tak i.

Tim Wendelboe » San Pedro CoE#8

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Men norske butikker eller utenl. nettbutikker hvor jeg kan kjøpe billig og god kaffe? Skal ha meg en runde rundt idag og se hvordan utvalget er på butikkene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Men norske butikker eller utenl. nettbutikker hvor jeg kan kjøpe billig og god kaffe? Skal ha meg en runde rundt idag og se hvordan utvalget er på butikkene.
    De butikkene jeg bruker:
    Shop home (går via bekjent ....)
    Eller hos Barista Steinar her i Kristiansand:
    Cuba Life Kristiansand - Restaurant/Cafe - Kristiansand, Norway | Facebook

Ellers er det Rema1000 og Kiwi for Friele eller Ali - begge går i en skjøyt.

På reise er det Starbucks for alle penga

Side 89 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 85 86 87 88 89 90 91 92 93 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •