Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 3088
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Ser dem har denne på tilbud hos Komplett nå, noe å satse på?

Komplett.no - Jura ENA5 Sort
    Har den ikke selv men andre her har sagt den er bra. En ulempe er at vanntanken er bak på maskinen - litt upraktisk hvis maskinen står på kjøkkenbenk under overskap. Du får den til samme pris andre steder som f.eks Jernia. Les mer her: www.kaffe.no | Test av espressomaskiner |
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis den virker - har hørt både og om påliteligheten til Krupps.

Jura skal og lage bra maskiner, men ligger i et annet prisleie, så du får vel det du betaler for her som ellers.
    Etter og ha saumfart denne tråden ser jeg både og om byggekvaliteten til Krups. Svigerfar har en slik maskin som fungerer fint som snus, men det er vel neppe solid grunnlag for å si noe om kvaliteten.

Jura er helt klart en aktuell kandidat utseendemessig. Hvordan den fikser kaffen har jeg ingen formening om

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Etter og ha saumfart denne tråden ser jeg både og om byggekvaliteten til Krups. Svigerfar har en slik maskin som fungerer fint som snus, men det er vel neppe solid grunnlag for å si noe om kvaliteten.

Jura er helt klart en aktuell kandidat utseendemessig. Hvordan den fikser kaffen har jeg ingen formening om
    Har hatt Krups tidligere. Skal ikke ha flere Krupser.
    Hvis du er ny i faget og ikke ønsker mest mulig jobb med maskinen, så kjøp en helautomat, f.eks Siemens EQ7. Så kan du selge den senere og gå over til manuell, hvis arbeidslysten skulle ta overhånd.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Macap kverna på plass!

Har så vidt begynt å leke meg med innstillingene for å brygge min første kaffe, tilfeldigvis fikk jeg en pose Ethiopian Yirgacheffe i posten samtidig i dag.
    Det første som slår meg er at kverna virker veldig stille i forhold til diverse kaffekverner jeg har hørt på Youtube.
    Denne f.eks er helt på jordet, kverna må jo være ødelagt!

Skal poste noen bilder etterhvert...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Har hatt Krups tidligere. Skal ikke ha flere Krupser.
    Hvis du er ny i faget og ikke ønsker mest mulig jobb med maskinen, så kjøp en helautomat, f.eks Siemens EQ7. Så kan du selge den senere og gå over til manuell, hvis arbeidslysten skulle ta overhånd.

Jeg er vel så godt som ny i faget ja, ikke mange koppene jeg har laget før, så en helautomatisk vil nok vær det aller beste for min del.

Jura og Siemens står høyt på min liste, andre merker jeg bør se etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel så godt som ny i faget ja, ikke mange koppene jeg har laget før, så en helautomatisk vil nok vær det aller beste for min del.

Jeg har Jura Impressa J5(utgått modell nå), runder snart 4 års bruk.
    Veldig fornøyd(dog uten noe særlig sammenligningsgrunnlag) med både kaffe og steamfunksjon.
    Gir fin crema på espresso, og brygger også meget god kaffe med ferdigkvernet(eget kammer for det).

I oppbygging skal J5 være ganske lik ENA 5, førstnevnte er noe større.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    ENO 5
    Det er vel ENA 5 den heter, ikke ENO?

Kjenner ikke til dennes egenskaper, men Siemens EQ7 er ihvertfall langt stiligere designmessig, etter min smak.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg var innom Smartclub på Alnabru her om dagen. Fikk testet og smakt på kaffen fra et par Philips Saeco maskiner som de har. Jeg ble imponert over resultatet og ville absolutt vurdert de maskinene, dersom jeg var på utkikk etter en automat.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Det er vel ENA 5 den heter, ikke ENO?

Kjenner ikke til dennes egenskaper, men Siemens EQ7 er ihvertfall langt stiligere designmessig, etter min smak.
    Smaken er forskjellig
    Men EQ7 ligger vel noe høyere i pris?

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min gamle Siemens S50 på jobben, og en Jura Z5 gen.2 hjemme.
    Jura er etter min mening en klasse over Siemens, og noe av det beste man får av helautomatiske maskiner til hjemmebruk. Aller best liker jeg Jura J5, som er en utgått modell, men har blitt sluttsolgt for rundt 8000. (Delius.no har den ennå for 7990) Denne kostet forøvrig 15000 når den kom.
    Innmaten er stort sett den samme som i ENA 5, men det er mye bedre betjeningskomfort med en J5, samt flere knappevalg. I tillegg har den større grutbeholder. De nyere ENA 7 og 9 maskinene har forøvrig flere forhåndsprogramerte knapper enn ENA 5.

Disse maskinene lager veldig god og ren kaffe. Espressoen er også god, men det blir ikke helt det samme som med skikkelig kvern og espressomaskin. Men det holder plenty for meg i det daglige ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens.

Først vil jeg si at jeg er en fullstendig amatør på kaffe. Eller - har drukket kaffe i over 15 år, men det har gått i vanlig Ali og Evergood filterkaffe og pulverkaffe fra Nescafe .

Har i det siste begynt å interesse meg litt for å utforske mer av kaffens verden og muligheter, men har ikke råd til de store investeringene for øyeblikket. Drister meg derfor til å søke råd her inne i min begynnende søken etter god kaffe.

Kjøpte for noen uker siden en espressokoker på Coop OBS. Den kostet 99,- og er vel sikkert noe av det billigste som er å oppdrive. Den er rund i formene. Den ligner vel litt på denne; IKEA | Kaffe og te | Kaffe- og tetilbehør | RÃ…DIG | Espressobrygger 3 kopper

Kom over denne bloggen. Der snakker han varmt om at espressokoker bør være 8-kantet, for å få best resultat. Slik jeg forstår har det med damprøret og trykket å gjøre. Jeg lagde espresso i dag, men fikk klage fra madammen at den ikke var noe god, så kanskje det er noe i det han sier?

Se her; Hvordan lage perfekt espresso hjemme. del I « Trond Strøm Lie

Dere som har mer greie på dette - stemmer dette? Hvis ja, så virker jo den som man får kjøpt på Clas Ohlsson (som han viser til) som et bra kjøp.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes faktisk jeg får god espresso med Aeropressen til 450 kr. Det er mulig det jeg lager på espressobønnene kalles en variant av espresso men den er god!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du for å male bønnene med? Hvor mye vann/kaffe og hvor lang tid bruker du før du presser?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd en bønnekutter (sånn med kniver som males i et topplokk) hos en kamerat. Den maler finere etterhvert enn min Wilfa og gav en bedre smak. Litt mindre bitter og lengre ettersmak. Jeg tar to scoop (med den som følger med Aeropressen 35g?) bønner som males og hives i filtertønna. Deretter måler jeg opp til strek # 2 på stempelet, heller vannet i filtertønna, rører rundt og presser så hardt jeg kan. Jo raskere man gjør dette dess bedre blir smaken.
    Det ble bra med Wilfaen også men man merker at den ikke klarer å male fint nok.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en vannkoker som kan justere temperaturen (trinnvis) med keep-warm funksjon og en brukbar helletut?

Bugatti har en men jeg kunne tenkt meg en i en mer edruelig prisklasse

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på helletuten, men denne fra Philips har i allefall justerbar temperatur og keep-warm funksjon.
    Philips HD4685 - Vannkoker - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Og en litt mer edruelig prisklasse!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på den men du har bare mulighet å velge 80 eller 100 grader.
    Ideelt sett skulle jeg hatt alt i mellom, å kunne justere mellom 90-97 grader ville vært perfekt

Edit:
    Cuisinart CPK17E Moderne trådløs vannkoker med LCD-skjerm
    Denne var jo ikke så dum. 5 gradersintervaller kan jeg jo kanskje leve med...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicon
    Er usikker på helletuten, men denne fra Philips har i allefall justerbar temperatur og keep-warm funksjon.
    Philips HD4685 - Vannkoker - Finn laveste pris, omtaler og informasjon
    Og en litt mer edruelig prisklasse!
    Jeg kan gå god for denne. Har den selv, og den fungerer helt ypperlig. Den er veldig hurtig, og det blir ikke noe søl av tuten.
    Forhåndsinnstillingene på temp er vel ikke helt ideell for kaffe.
    Ser for meg at 40 er praktisk til gjærbakst, 60 til sauser, 80 ?, 100 til alt annet. Koker selv opp vannet og heller det over i sylinderet/målebegeret før det helles over i aeropressen.
    Dette senker tempen på vannet til straks over 90. Det syns jeg er passe vanntemperatur til aeropress kaffe dersom koppen er forvarmet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best i test ble den også

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Best i test ble den også
    Det hjelper ikke mye, når den er ekstremt stygg som den er...
    Typisk Philips-utseende... ;-)

Side 85 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •