Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 3088
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Skal si vi har forskjellige preferanser. :-) Fikk noen poser ferske bønner fra Friele etter en kollega var på besøk hos Friele i Bergen. Etter en knippe kopper var kjørt gjennom maskinen med forskjellige settinger på kvern og styrke, da gikk resten til kompostering og kverna ble støvsugd før jeg skiftet til neste sort.

edit: Monsooned Malabar er forøvrig Indisk: Wikipedia
    Som sagt så var det sistnevnte, fra Solberg&Hansen jeg synes var god

Men for å sjekke kjøpte jeg en pose ferske bønner fra Friele idag for å se nå som det stort sett har vært TW og Löfberg bønner det siste halve året.

MVH Johan

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tamper og Problem med single shot filter

Hei

Har vært litt opptatt og bortreist i det siste så jeg har ikke fått lekt så mye men min Baby Twin enda...men

Tamper:
    Jeg trenger en tamper og litt renseutsyr. Ser det finnes både flate og konvekse tampere. Tenkte å bestille en relativt rimelig Motta tamper og noen rensebørster hos Tea&Coffeshop i Kristiansand, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken type. Heller til konveks tamper, men hva mener folk her ?

Problem med SingelShot:
    Dobbel shot espresso blir grei i maskinen men har litt å gå på da jeg forsatt bruker plast tamperen :-? . Imidlertid har jeg store problemer med å lage sigleshot med singleshot basketen - det blir kaffe, ikke espresso. Fyller jeg holderen helt opp som for doubleshot så får jeg den ikke inn i maskinen. Fyller jeg den opp mindre så går vannet inn under kaffen fra siden pga fasongen (tror jeg), i alle fall blir det nesten ikke crema.
    Hva er problemet ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen tips her?
    Tamper bottoms: Flat or convex? - Espresso Machines • Home-Barista.com

Er en teori der om at channeling oppstår når folk kakker tamperen i siden på filteret for å få ned kaffen, da sprekker pucken og lager renner...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Kanskje noen tips her?
    Tamper bottoms: Flat or convex? - Espresso Machines • Home-Barista.com

Er en teori der om at channeling oppstår når folk kakker tamperen i siden på filteret for å få ned kaffen, da sprekker pucken og lager renner...
    Interessant lesing. Ser ut som det er viktigere at man gjør en god jobb enn hvordan utstyret ser ut :-D. I alle fall ble en konveks Motta tamper bestilt og er på vei.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Interessant lesing. Ser ut som det er viktigere at man gjør en god jobb enn hvordan utstyret ser ut :-D. I alle fall ble en konveks Motta tamper bestilt og er på vei.
    Og da var Motta tamperen på plass og WOW, trodde ikke det skulle gjøre så stor forskjell. Pluselig går det relativt greit å lage bra shot med single basket. Spesielt synes jeg utformingen, der tamperen greit sier i fra at du har passe mengde kaffe i basket'n er bra. Konveks tamper føles og riktig.

Forstår ikke at det går an å selge en maskin til 6000 med en så simpel plast tamper når man for en par hundre kroner kan få noe som er 100 ganger bedre...

Ellers må jeg si meg enig med Frode H. at melkesteameren ikke er all verden på Baby Twin, dog basert på en enkel test med litt for stor mugge. Godt jeg er avvendt (ikke særlig glad i melke kaffe) 8)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers må jeg si meg enig med Frode H. at melkesteameren ikke er all verden på Baby Twin, dog basert på en enkel test med litt for stor mugge. Godt jeg er avvendt (ikke særlig glad i melke kaffe) 8)
    Hmmm... Melkesteameren kommer til å bli mye brukt her når vi eventuelt får oss en maskin.
    Hvilke andre maskiner kan brygge og steame samtidig?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen maskiner som kan brygge kaffe og steame melk samtidig under 10000,- så vidt jeg vet.
    De alternativene er dual boiler eller heat exchanger design.

Min anbefaling hvis dette er et kriterie er å gjøre skikkelig forarbeid. Disse maskinene er store og dyre. Kjipt å ikke finne plass til den når man får den i hus. Dra gjerne innom en butikk om mulig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hmmm... Melkesteameren kommer til å bli mye brukt her når vi eventuelt får oss en maskin.
    Hvilke andre maskiner kan brygge og steame samtidig?
    Det at kan gjøre begge deler tror jeg du kan ta med en klype salt ja, selv om den sikkert lager greit skum for en som kan det - jeg er en ren amatør på det feltet.....

Maskine har kun en koker, men i tillegg en ekstra varmer på steam utgangen - har hatt den opp å studert den innvendig. Har lest flere steder at folk blåser av at den både kan koke og steame på en gang. Det handler vel heller om å ha god kapasitet på kokeren - Rancilio Silva har vel det i følge tester på Kaffe.no da den steamer på halve tiden av Baby Twin, men jeg liker ikke designen. Forøvrig mente Kaffe.no at seameren på BT var ok så det handler vel mer om å finne den rette kombinasjonen av mengde damp/mengde melk og trening.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På utkikk etter en maskin uten kvern, men ellers så godt som automatisk i prisklassen 5-7k.

Hva bør jeg se etter og hvor bør jeg lete?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mottok denne månedens pakke fra GB, kaffe brent den 14/03,Nicaraguan 'Strictly High Grown', godt.

Ser denne krupsmaskinen KRups EA8010PN er relativt rimelig på elkjøp nå.

For en grei morgenkaffe, med litt muligheter attåt, er den grei?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også på jakt etter helautomatisk kaffemaskin.
    Leter og leter, men finner få svar.

Lager disse vanlig kaffe, eller bare espresso, cappucino og annet søl? :P
    Madamen i huset drikker endel te, kan en få bare varmt vann også? (Erstatte vannkoker)
    Isåfall, kan Siemens espresso TK56001 anbefales?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

Madamen i huset drikker endel te, kan en få bare varmt vann også? (Erstatte vannkoker)
    Har en Siemens EQ7 (706201RW) kjøpt for halv pris på åpningstilbud på Elkjøp Megastore Slependen. Den lager utmerket Lungo (kaffe med crema) og kaffe hvis du mater den med traktemalt kaffe i egen skuff. Varmt vann er heller ikke noe problem, men jeg synes temp generelt er litt lav på ferdig kaffe/espresso/vann (65-70 grC).

Espresso blir bedre på min Gaggia Baby Twin, og her er og temperaturen og mer passe - rundt 75 grC, men det er mer styr med å oppvarming i min 10 minutter først ,male ,stappe ,rense etc så med mindre jeg har god tid så velger jeg Siemens'en da den gir meg kaffe (lungo) kjapt og uten problemer.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Kruppsen har jeg sett på, samt prøvd endel ganger. Den virker i mine øyne og være veldig kurrant så lenge du putter på gode bønner, men novis som jeg er tenker jeg at det er en del og hente hvis en putter i det lille ekstra?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dersom espresso = "søl" ville jeg anbefalt en vanlig trakter i stedet for en kaffemaskin.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Dersom espresso = "søl" ville jeg anbefalt en vanlig trakter i stedet for en kaffemaskin.
    Neida, det jeg er lurer på er om en sånnmaskin kan lage tilsvarende det jeg kaller vanlig kaffe. Espresso er greit det, men føler at det blir litt voldsomt når jeg drikker mange kopper iløpet av en dag.

Lungo er det noe lignende "vanlig" kaffe?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det jeg er lurer på er om en sånnmaskin kan lage tilsvarende det jeg kaller vanlig kaffe. Espresso er greit det, men føler at det blir litt voldsomt når jeg drikker mange kopper iløpet av en dag.

Lungo er det noe lignende "vanlig" kaffe?
    Lager du espresso på espressomalt kaffe og bruker mer vann enn det som skal til en espresso får du Lungo, dvs en kaffe med litt crema på toppen. Jeg fortrekker Lungo fremfor kaffe - smaken er litt rundere enn kaffe og den ser litt mer "spennende" ut....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Den Kruppsen har jeg sett på, samt prøvd endel ganger. Den virker i mine øyne og være veldig kurrant så lenge du putter på gode bønner, men novis som jeg er tenker jeg at det er en del og hente hvis en putter i det lille ekstra?
    Hvis den virker - har hørt både og om påliteligheten til Krupps.

Jura skal og lage bra maskiner, men ligger i et annet prisleie, så du får vel det du betaler for her som ellers.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dem har denne på tilbud hos Komplett nå, noe å satse på?

Komplett.no - Jura ENA5 Sort

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager du espresso på espressomalt kaffe og bruker mer vann enn det som skal til en espresso får du Lungo, dvs en kaffe med litt crema på toppen. Jeg fortrekker Lungo fremfor kaffe - smaken er litt rundere enn kaffe og den ser litt mer "spennende" ut....
    Greit nok, men jeg mener nå Lungo minner mye mer om espresso i smaken enn om det som på norsk kalles "vanlig kaffe" (trakterkaffe). Trakterkaffe laget på ferske, nykverna kvalitetsbønner smaker lett, fruktig, nesten som te. Lungo inneholder mye mer bitterhet, brenthet og syre.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Greit nok, men jeg mener nå Lungo minner mye mer om espresso i smaken enn om det som på norsk kalles "vanlig kaffe" (trakterkaffe). Trakterkaffe laget på ferske, nykverna kvalitetsbønner smaker lett, fruktig, nesten som te. Lungo inneholder mye mer bitterhet, brenthet og syre.
    Ser den, selv om du styrer mye av smaken ved å velge bønner. Vil du ha traktekaffe kan du bare justere malingsgraden på kverna eller fylle på med traktemalt kaffe så får du kaffe.

Selv syntes jeg jeg laget bra kaffe med min Mokkamaster, men etter at jeg fikk meg kaffe maskin har den ikke vært i bruk....

Side 84 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •