Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 3088
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan jo prøve med zalovann, men det spørs hvor lett det er å få mikroskum da, blir vel helst det samme som jeg får med melk, nemlig "såpeskum", hehe

Er det forresten noen her som klarer å få til SKIKKELIG mikroskum med pannarello steamarm?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -arg-
    Hei

Hvordan lager man en god vanlig svart kaffe? Jeg har aldri smakt kaffe uten melk og noen form for søtningsmiddel som jeg liker, men noe må det jo være der siden så mange drikker det. Har en Siemens TK52001 som jeg lager latte som blir god etter min smak, men prøver jeg å lage svart kaffe blir den så bitter/besk at det skjuler de gode kaffesmakene jeg finner i en latte. Må jeg bruke mye penger på en god kvern og presskanne? Eller er det disse bitre/beske smakene folk liker med svart kaffe?
    Har prøvd noen forskjellige typer bønner, men ender som regel opp med blå java fra Meny. Har også bestilt den pakken med fire forskjellige typer fra coffeebeanshop for å se om det leder meg litt nærmere.
    1. Vask maskinen jevnlig. Jeg gir min en pille i uka og vasker da bryggeenheten samtidig. Grutbeholderen og vannbeholderen skylles selvfølgelig ut daglig.

2. Juster og varier kaffestyrken og kverningsgraden. Går med en del kopper med for å finne noe en liker, for å si det slik.

3. Bytt ut kaffen. Den Meny-kaffen må smake utrolig syrlig etter å ha stått i en dunk som ikke engang er lufttett i ukesvis. Mange brenner gjerne også kaffen til det ikke smaker noe annet enn leirbål, antakeligvis for å skjule kvaliteten på bønnene. Min beste match foreløpig er espressokaffen fra SRW (de lager tre typer), som smaker skikkelig fruktig, samtidig som de har beholdt eksplosiviteten som skal være i denne type kaffe.

4. Espressokaffe inneholder naturlig en del bitterhet. Dersom man etter punkt 1-3 fremdeles synes kaffen er for bitter bør man se på alternative bryggemetoder, f.eks. trakterkaffe.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sikkert noen har fått med seg, kjøpte jeg en Electrolux EEG8000 kaffekvern Electrolux | Produkter | SmÃ¥ apparater | Kaffe og espresso | EEG8000 for en stund siden og jeg ble veldig fornøyd med resultatet jeg fikk med den til espressomaling. Bortsett fra en gammel ubrukelig Krups sak, var dette min første kvern, så jeg hadde ikke noe sammenligningsgrunnlag å teste E-lux'en mot. Dette forandret seg i dag:-)

Jeg fikk kjøpt en pent brukt Mazzer Super Jolly uten doserer, til en veldig fin pris. Mazzer espressokverner - Temperato espressomaskiner & kaffe
    Mange påstår jo at kverna er det viktigste å legge penger i, det viktigste for smaken og at det er på kverna du merker en oppgradering best. Dette er jo en svært velansett "commercial grade" kvern og skulle være sollid referanse å teste enhver "consumer grade" kvern mot.

Så kvelden har gått med til å teste kvernene, med det resultat at jeg kommer til å slite veldig med søvnen i natt, hehe

Etter MYE testing, med fire forskjellige bønnetyper og påfølgende hyperaktivitet, halsbrann og hjertebank, har jeg kommet frem til følgende. Electrolux kverna kverner like godt som Mazzer kverna...
    Jeg hadde jo håpet på at Mazzer kverna skulle være en SOLLID oppgradering, så etter hvert at det i hvert fall skulle være en liten, men merkbar oppgradering... Men jeg må bare innse at smaksmessig, er det ingen forskjell på disse kvernene når de er "synkronisert" med de samme bønnene.

Mazzer kverna er jo merkbart raskere, men E-lux'en er mer enn rask nok. Mazzer kverna har helt trinnløs justering av kverningsgrad, men E-lux'en har godt nok justeringsmonn, selv med trinn.
    Men kvalitetsfølelsen av 13 kg stål, kan ingen ta fra Mazzer kverna, det er helt sikkert. Dette beistet av en kvern kommer nok til å vare evig til hjemmebruk:-)

Jeg kommer til å fortsette testingen fremover, for å "kvalitetssikre" inntrykket mitt så langt. Jeg må jo også prøve å finne ut av hvilken kvern jeg skal beholde...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    1. Vask maskinen jevnlig. Jeg gir min en pille i uka og vasker da bryggeenheten samtidig. Grutbeholderen og vannbeholderen skylles selvfølgelig ut daglig.

2. Juster og varier kaffestyrken og kverningsgraden. Går med en del kopper med for å finne noe en liker, for å si det slik.

3. Bytt ut kaffen. Den Meny-kaffen må smake utrolig syrlig etter å ha stått i en dunk som ikke engang er lufttett i ukesvis. Mange brenner gjerne også kaffen til det ikke smaker noe annet enn leirbål, antakeligvis for å skjule kvaliteten på bønnene. Min beste match foreløpig er espressokaffen fra SRW (de lager tre typer), som smaker skikkelig fruktig, samtidig som de har beholdt eksplosiviteten som skal være i denne type kaffe.

4. Espressokaffe inneholder naturlig en del bitterhet. Dersom man etter punkt 1-3 fremdeles synes kaffen er for bitter bør man se på alternative bryggemetoder, f.eks. trakterkaffe.
    Takk for svar.

Fikk bønnene fra coffeebeanshop i dag, og med disse fikk jeg ikke den beske/bitre smaken. Den første typen jeg prøvde var litt for sterk for min smak, men nå fikk jeg trua på at jeg kan like svart kaffe bare jeg finner den rette typen.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med å bestille utstyr fra utlandet?
    Tenker spesielt på espressocoffeeshop.com.

Har veldig lyst på en Macap MC4 og ferdig forkludret inn til Norge blir den kostende i underkant av 2800,-.

Ca halve prisen av hva jeg har funnet her til lands...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kun bestilt fra Stoll Espresso og har vært veldig fornøyd med dem. Bella Barista er også en finfin nettbutikk. Hvis du sjekker tilbakemeldingene på nettbutikken på kaffeforumene rundt omkring får du en pekepinn på om den er trygg eller ikke.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Noen som har erfaringer med å bestille utstyr fra utlandet?
    Tenker spesielt på espressocoffeeshop.com.
    Kjøpte kvern, maskin og litt utstyr fra espressocoffeeshop i fjor og var veldig godt fornøyd. God pris, rask respons og godt pakket. Personlig handler jeg gjerne derfra igjen.

Gøran

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    shakudu: ser det har kommet en ny, digital variant av Macap MC4 som har trinnløs innstilling av kverningsgraden. Disse er en del dyrere. Husk også å kjøp den uten doserer. Og at strømforskyningen tar 230 volt.

Hva er størrelsen på den Macap kverna forresten? Er den et stort monster som tar opp hele kjøkkenbenken?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    shakudu: ser det har kommet en ny, digital variant av Macap MC4 som har trinnløs innstilling av kverningsgraden. Disse er en del dyrere. Husk også å kjøp den uten doserer. Og at strømforskyningen tar 230 volt.

Hva er størrelsen på den Macap kverna forresten? Er den et stort monster som tar opp hele kjøkkenbenken?
    Den er ganske beskjeden, går under pyntelista til overskapene mine som er 43 cm over benken. Mc4 tar 250g bønner. Mc5 tar vel noe mer og er litt høyere uten at jeg husker nøyaktig mål.

Du velger voltstyrke i handlekurven. Den nye med display hadde de desverre ikke... Kanskje jeg skal vente å se hvor mye den blir kostende?

Edit: Den går faktisk nøyaktig under overskapene mine! Ganske tung sak men jeg syns ikke målene på den er så forskrekkende:
    Sitat Opprinnelig postet av espressocoffeshop.com
    Technical Specifications MC4
    Power (W) 250
    Grinding blades Ø 58 mm
    Grinding blades rpm 1400 (50 Hz)
    Net weight 8.5 kg
    Gross weight 9.7 kg
    Dimensions mm 190x310x430h

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ganske beskjeden, går under pyntelista til overskapene mine som er 43 cm over benken. Mc4 tar 250g bønner. Mc5 tar vel noe mer og er litt høyere uten at jeg husker nøyaktig mål.

Du velger voltstyrke i handlekurven. Den nye med display hadde de desverre ikke... Kanskje jeg skal vente å se hvor mye den blir kostende?

Edit: Den går faktisk nøyaktig under overskapene mine! Ganske tung sak men jeg syns ikke målene på den er så forskrekkende:
    Bare husk at du da må dra den fram og sette den på plass HVER gang du fyller bønner. Tenk litt på det - det kan du fort bli møkk lei .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig, hvis jeg ikke bare bruker én type bønner av gangen og får tak i en med display. Den kunne så vidt jeg forstod kverne en gitt mengde kaffe?
    Edit: Sjekket nettop prisen på den, blir nok en uten display

Men det er et nytt kjøkken under planlegging i overskuelig fremtid der vi vil få en benkeseksjon uten overskap.
    Den vil derimot stå rett ved et vindu og få sollys på seg.. Hvordan vil det påvirke bønner som ligger i beholderen?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil derimot stå rett ved et vindu og få sollys på seg.. Hvordan vil det påvirke bønner som ligger i beholderen?
    Luft og lys er aldri bra for kaffebønnene. Derfor anbefaler jeg singeldosering for best resultat. En nøyaktig vekt kjøpt på ebukta for noen kroner, samt noe for å unngå at bønnene bare spretter i halsen på kverna er alt som trengs. Jeg bruker en tamper. Du blir også kvitt hopperen som tar uforholdsmessig mye plass. Her er et bilde av kvernen og maskinen min. Til og med en Mazzer Major blir forholdsvis liten uten hopper
    -e98-og-major-jpg
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode forslag til hvor man kan kjøpe en Rancilio Silvia steamdyse (dvs hele armen) for å sette på Gaggia Classic'en til en fornuftig pris?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ragwo: Hva slags kvern er det? Kom den uten "kaffebønne-beholderen" eller gjorde du noe for å fjerne den? Hvordan sikrer man at fingre og andre ting ikke følger med ned i kverna når beholderen er borte?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ragwo: Hva slags kvern er det? Kom den uten "kaffebønne-beholderen" eller gjorde du noe for å fjerne den? Hvordan sikrer man at fingre og andre ting ikke følger med ned i kverna når beholderen er borte?
    Kvernen er en Mazzer Major der jeg har fjernet hopperen. En 57mm tamper passer perfekt ned i halsen på kverna og forhindrer både popkorneffekten (no pun intended ) og at nysgjerrige fingre forsvinner nedi. Tampertrikset fungerer på alle Mazzerkvernene, om det funker på Macap vet jeg ikke. Fra Mazzer Major og oppover har du også en type dødmannsknapp som skal sikre at kverna ikke går uten hopper. Den kan lett omgås med en del av et plastkort til daglig, men er en finfin ekstra trygghet hvis en har unger som ikke har fingre å avse
    Billige Mazzerkverner finner du blant annet hos Stoll Espresso
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for supert svar! Det må jeg si, en kaffekvern på 20 kg er ambisiøst

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for supert svar! Det må jeg si, en kaffekvern på 20 kg er ambisiøst
    Bare hyggelig Kvernen er viktigere enn maskinen i følge de som har peiling, så jeg synes den er verdt hver en krone. Merket at espressoen ble bedre med Majoren enn med min gamle Super Jolly.
    SB Touch

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Luft og lys er aldri bra for kaffebønnene. Derfor anbefaler jeg singeldosering for best resultat.
    Slik praktiserer jeg det - alltid!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Slik praktiserer jeg det - alltid!
    Det gjør du ikke det - ikke alltid...................ikke når du bruker Siemens maskinen på messer og sånn..... Den har jo "bønnetank"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-End kaffe er enkelt og billig.
    Selv bruker jeg en slik:Vedlegg 76805
    Samt en slik: Vedlegg 76806

+ noen gode espressobønner fra det lokale kaffehuset.
    Bønnene må selvsagt ligge i fryseren, og kverner disse direkte fra fryser ved behov.

Beste kaffen jeg har smakt.
    Skader heller ikke at utsyret koster en slikk og ingenting.

Side 82 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •