Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 3088
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig dette er et dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen mellom vasket og bærtørkede kaffebønner? Finnes det andre prosesstyper?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Mulig dette er et dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen mellom vasket og bærtørkede kaffebønner? Finnes det andre prosesstyper?
    Her kan du lese om de forskjellige måtene å prosessere kaffebønner på:
    Nestlé Nespresso: NO

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en innvandrerbutikk i dag og fant en fin Cezve Cezve - Wikipedia, the free encyclopedia . Da måtte jeg jo hjem å lage meg en kopp Tyrkisk kaffe :-)

Jeg satte Electrolux kverna ned på fineste kverningsgrad og pulveriserte noen TW espresso bønner og satte i gang;-) Det ble utrolig godt, en virkelig kruttsterkt men samtidig søt kaffekopp med masse karamellcrema. Electroluxkverna taklet forresten dette med glans:-)

Dette anbefaler jeg sterkt å prøve, dersom du har en kvern som maler fint nok:-) Har du ikke en Cezve, kan melkeskummingskanna gjøre nytten til en test.

Fremgangsmåte: YouTube - How to make Turkish coffee for two

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

malingsgrad ti franskpresse

Hei

Er det noen som kan anbefale en "generell" kverningsgrad til bruk i franskpresse?

Fikk gavekort på jernia, så kjøpte en del Bodum artikler, gøy å eksprimentere litt med kaffesorter etc.

Kjøpte også 250g espressobønner fra Tim Wendelboe, nydelig smak på disse.

Er det ca 15 g pr doble espresso folk bruker?

MVH Johan

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ok, men nå kan jeg prøve selv for i går kjøpte jeg denne: Gaggia Espressomaskin med "understell/ avfallsskuff" - FINN Torget

Espresson ble i alle fall bra, bedre en Siemens EQ7 - kanskje jeg blir Espresso elsker og nå. Så får vi se hva jeg får til av kaffe. Siemens'n banket i alle fall min gamle Mokkamaster ned i støvlene.
    Du kan lage mye slags kaffe på en manuell maskin ja. Brukte 2 mål traktekaffe og fikk vanlig kaffe. Byttet ut med espresso malt kaffe og fikk lungo med crema. Espresson blir og meget bra selv med ferdig malt kaffe fra butikken. Nå skal jeg handle kvern så jeg får testet flere type kaffe - regner med det blir en Vilfa til rundt 600,-.

Og kaffen blir hakket bedre en Siemens' EQ-7, men det kan selvfølgelig være kaffen. Siemens' er kjappere å bruke, ingen maling, ingen venting på at den skal bli varm, stapping og duger fint til frokost og når man har dårlig tid. Til ettermiddag og slikt blir den nok Gaggia i stedet. Kjempefornøyd så langt :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvordan lager man en god vanlig svart kaffe? Jeg har aldri smakt kaffe uten melk og noen form for søtningsmiddel som jeg liker, men noe må det jo være der siden så mange drikker det. Har en Siemens TK52001 som jeg lager latte som blir god etter min smak, men prøver jeg å lage svart kaffe blir den så bitter/besk at det skjuler de gode kaffesmakene jeg finner i en latte. Må jeg bruke mye penger på en god kvern og presskanne? Eller er det disse bitre/beske smakene folk liker med svart kaffe?
    Har prøvd noen forskjellige typer bønner, men ender som regel opp med blå java fra Meny. Har også bestilt den pakken med fire forskjellige typer fra coffeebeanshop for å se om det leder meg litt nærmere.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kaffen blir hakket bedre en Siemens' EQ-7, men det kan selvfølgelig være kaffen. .
    Kan selvfølgelig være kaffen, ja.
    Tror forøvrig ikke jeg hadde fått tillatelse av madammen til å ha en Gaggia i tillegg til EQ'en, og særlig fordi det fra før også står en eldre DeLonghi kombo der. Kult med litt ekstra våpenarsenal, men så var det det med WAF.. 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Kan selvfølgelig være kaffen, ja.
    Tror forøvrig ikke jeg hadde fått tillatelse av madammen til å ha en Gaggia i tillegg til EQ'en, og særlig fordi det fra før også står en eldre DeLonghi kombo der. Kult med litt ekstra våpenarsenal, men så var det det med WAF.. 8)
    Enig at det er litt tidlig å dra den konklusjonen - er vel litt som med damer, de smaker best den første tiden :smile:.

Nå er i alle fall kverna (Vilfa) i hus, så får vi se om jeg forsatt gidder å male, strappe og ordne når det har gått en stund. På den annen side skal også EQ'n vaskes og tømmes. Pleier å ta ut innmaten og rengjøre den hver gang jeg fyller bønner og det er og en del jobb. Ikke sikkert jeg blir sittende med begge - kanskje åker en ut etter en stund.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å ta ut innmaten og rengjøre den hver gang jeg fyller bønner og det er og en del jobb.
    Samme her. Går vel også an å vente til meldingen "check brewing unit" kommer opp i displayet. På den annen side går det an å ta en konjakk til kaffen etter hver rengjøring av innmaten, og da blir det plutselig litt mer stas med litt hyppig renhold.:smile:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel litt som med damer, de smaker best den første tiden :smile:.
    Det er selvfølgelig helt riktig, men ettersom jeg tilfeldigvis har 40 - førti - års bryllupsdag i løpet av inneværende år, så er nok dette en sannhet jeg pr. idag prøver å fortrenge. :-D Ellers er det jo utrolig mye pent å se rundt omkring mens man f. eks sitter på en kaffebar..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er i alle fall kverna (Vilfa) i hus, så får vi se om jeg forsatt gidder å male, strappe og ordne når det har gått en stund.
    Hvordan fungerer Wilfa kverna for deg? Har lest litt blandede kritikker på den kverna til espressokverning.

Godt å høre at det er fler som har Baby Twin :-) Jeg er strålende fornøyd med maskinen til espressobrygging. Melkesteaming derimot, er så som så. Jeg sliter med å få brukbart skum med pannarelloen. Må som regel ty til melkeskummeren fra Clas'ern... http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152356141

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Hvordan fungerer Wilfa kverna for deg? Har lest litt blandede kritikker på den kverna til espressokverning.

Godt å høre at det er fler som har Baby Twin :-) Jeg er strålende fornøyd med maskinen til espressobrygging. Melkesteaming derimot, er så som så. Jeg sliter med å få brukbart skum med pannarelloen. Må som regel ty til melkeskummeren fra Clas'ern... http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152356141
    Har ikke kommet lenger til en vask av kverna. Det samme gjelder steameren på Baby'n, men maskinen er forøvrig super som nevnt. Er ikke noe særlig for disse melkedrikkene heller så det vil nok drøye litt før den testes.

Og nå er det strålende være ut og skiene roper fra kjelleren, så der blir nok ikke til noen av delen på en liten stund.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig helt riktig, men ettersom jeg tilfeldigvis har 40 - førti - års bryllupsdag i løpet av inneværende år, så er nok dette en sannhet jeg pr. idag prøver å fortrenge. :-D Ellers er det jo utrolig mye pent å se rundt omkring mens man f. eks sitter på en kaffebar..
    Det blir nok mest titting her og - og tanken er fri :smile:

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en klok bestemor sa til barnebarnet sitt, det er er greit å se på menyen, så lenge man spiser hjemme.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang steaming: Ta deg en tur på YouTube. Se hvordan folk lager skum. For Silvia så er trikset å begynne steaming før termostaten slår av oppvarmingen. På den måten har jeg full guff lengst mulig.
    Gi beskjed om du fortsatt "sliter".

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett mye på youtube og lest i fora. Det virker som om selve steamarmen er problemet. Pannarelloer er ikke særlig populært. Av det jeg har sett, er det nok mulig å få et noenlunde brukbart resultat med masse trening. Det er visstnok lufthullet i pannarelloen som skal "surfes" øverst i melken. Jeg har i hvert fall ikke vært i nærheten av å få et brukbart resultat og det er grenser for hvor mye melk jeg gidder å helle ut, spesiellt når jeg ikke er i nærheten av noe brukbart en gang...
    Det ser ut som at det skal være mulig å modde på en Silvia steamarm, men da tror jeg heller jeg ser etter en Silvia...
    Men, jeg drikker veldig lite kaffe med melk i og de besøkende ser ut til å være fornøyde med det jeg får til med Clas'ern vispen, så problemet er ikke så stort da ;-)

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Jeg har i hvert fall ikke vært i nærheten av å få et brukbart resultat og det er grenser for hvor mye melk jeg gidder å helle ut, spesiellt når jeg ikke er i nærheten av noe brukbart en gang...
    I stedet for å kaste bort god melk kan du øve med zalovann. Fungerer som snus
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    I stedet for å kaste bort god melk kan du øve med zalovann. Fungerer som snus
    Nja, mulig det, men zalovann er neppe så bra for fordøyelsen i det lange løp, eller hur?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, mulig det, men zalovann er neppe så bra for fordøyelsen i det lange løp, eller hur?
    Hehehe :-D
    Synes jeg har hørt rykter om at det ikke kan anbefales til innvortes bruk, men rykter skal man som kjent ta med en klype salt.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Side 81 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •