Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 3088
    Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var innom Tim Wendelboe i dag og fikk tak i noen ferske bønner, handlet inn TW's espresso og Hunkute espresso. Brenningsdato var den 15., så dette skulle være omtrent så bra som det blir:-)

Måtte opp et par hakk på kverna med de ferske bønnene, men traff fint på andre forsøk:-) TW espresso er virkelig en smaksopplevelse, veldig fruktig og fin. Hunkute espressoen ble litt mer anonym, men god. Så sammenlignet jeg med Black Mystery bønnene mine. Der TW bønnene gir en rik smaksopplevelse, smaker det jo faktisk nesten ikke som kaffe engang. Black Mystery bønnene, smaker slik jeg forventer at en espresso skal smake. Jeg ser at disse bønnene har fått litt pepper før i denne tråden, det kan jeg ikke forstå, til å være et "industriprodukt", fungerer de utmerket og smaker godt.

Jeg tok noen bilder underveis. Jeg har funnet en bolle som passer fint under kverna, da blir det ikke noe søl og jeg kan skrape av portafilteret i den. Jeg tok et bilde av overskuddskaffen, for å forsøke å vise hvordan resultatet blir, men det er nok ikke så lett å se av et lite bilde, tatt med et kompaktkamera. Til slutt, TW espresso under brygging og ferdig, smakte herlig:-)

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over kverna på Smart Club idag, men til en litt høyere pris så jeg lot den passere.
    Tok derimot sjansen til å fikle litt med den og likte det jeg følte, tror en slik må i hus snart

Får vel slenge ut Wilfa-kverna til salgs snart *hint* PM.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fiklingen som gjorde at jeg valgte å ta sjansen på å kjøpe kverna, uten å ha noen tester el. å basere kjøpet på :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som har testet Francis Francis X1 : www.kaffe.no | Test av espressomaskiner |

Veldig stilig maskin, men test resultatene var ikke helt bra....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er det noe som har testet Francis Francis X1 : www.kaffe.no | Test av espressomaskiner |

Veldig stilig maskin, men test resultatene var ikke helt bra....
    Har ikke testet maskina, men må si meg enig i at testresultatene ikke var direkte oppløftende. Hva med en x3? Roffe er veldig fornøyd med den.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits i å gå for Francis Francis dersom design ikke betyr noe. Jeg har også hatt min del av problemer med X3 da jeg kjøpte den brukt (gåen termostat som måtte byttes og siden det er en utgått modell i Norge, så var det vanskelig å finne deler).

Det er vel også først når jeg har utstyrt den med PID-temperaturstyring at jeg ble helt fornøyd. Den hadde ellers en klar tendens til å bli for varm.

Så, ja, jeg er fornøyd eier av Francis Francis X3, men det har vært en reise i reparasjon, gradvis læring og modifisering før jeg endelig er fornøyd med den.

Når det gjelder X1, så har den en annen termostat enn X3 (som etter hva jeg skjønner er den eneste modellen med kapillærtermostat fra Francis Francis).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er ingen vits i å gå for Francis Francis dersom design ikke betyr noe. Jeg har også hatt min del av problemer med X3 da jeg kjøpte den brukt (gåen termostat som måtte byttes og siden det er en utgått modell i Norge, så var det vanskelig å finne deler).

Det er vel også først når jeg har utstyrt den med PID-temperaturstyring at jeg ble helt fornøyd. Den hadde ellers en klar tendens til å bli for varm.

Så, ja, jeg er fornøyd eier av Francis Francis X3, men det har vært en reise i reparasjon, gradvis læring og modifisering før jeg endelig er fornøyd med den.

Når det gjelder X1, så har den en annen termostat enn X3 (som etter hva jeg skjønner er den eneste modellen med kapillærtermostat fra Francis Francis).
    Jo design betyr noe, og når jeg allerede har en kaffemaskin (Siemens NQ7) stående på kjøkkenbenken kunne jeg tenke meg en liten og nett maskin for ekperimentering. Klart man kunne kjøpe en Rancilio Silvia, men den er nesten dobbelt så stor. Leser på nettet at X1 er både og men hvis jeg får en ubrukt maskin billig så er det mulig jeg prøver. Og prisen havnet på 1500,- lever på jobben på mandag - har ikke betalt men vi har en deal.

Hvordan er support fra forhandler/importør - de er vel og så enkle at man kan mekke selv ?

Edit: Den maskinen jeg kjøper/planlegger å kjøpe har bare pods holder. Det ble sagt at en holder for malt kaffe kostet 3-400 kr. Nå er det mulig at den koster 700 og må hentes fra England, da jeg ikke finner noe om dette hos Friele. Har du prøvd pods Roffe, og hva er din erfaring - greiere og mindre søl, vesentlig dyrer - men like bra ? Kanskje man kan lage pods selv ?

Edit 2: Det viste seg at maskinen hadde stått leeenge. Maskinen var en FF X1 mod 1, produsert frem til 2003. Jeg skal lage kaffe, ikke drive museum så den overlot jeg til andre....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra kaffemaskin til kontor?

Nå som jeg har blitt bortskjemt med bra kaffe hjemme, og har fått ny jobb der vi starter fra "scratch", lurer jeg litt på hva slags kaffemaskin jeg skal prøve å få sjefen til å investere i, eventuelt lease.

Foreløpig er det kun 3 personer, men det vil sikkert bli 5-10 ila året.

Foreløpig tenker jeg at det hadde holdt med en enkel kaffemaskin som kverner selv, ala de man har hjemme i prisklassen 5-10k. Men problemet er kapasitet på vann og "avfalls" beholdere.

Vet dere om noen maskiner med litt større kapasitet, beregnet på litt mer bruk?

Ellers blir det leasing, men jeg har ikke vært fornøyd med maskinen vi har hatt på tidligere plass. Men det har vel mye med bønnene de leverte å gjøre også.. Noen som har noen å anbefale?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropo kverner og annet utstyr. Billigste nettstedet i Norge?
    Sjekk denne Rancilio Rocky kvernen:

Produktliste - Tea & Coffee Shop.

Mulig siden er nevnt før i denne tråden men prisene der fikk ihvertfall meg til å vurdere oppgradering av utstyr.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot

Nå som jeg har blitt bortskjemt med bra kaffe hjemme, og har fått ny jobb der vi starter fra "scratch", lurer jeg litt på hva slags kaffemaskin jeg skal prøve å få sjefen til å investere i, eventuelt lease.

Foreløpig er det kun 3 personer, men det vil sikkert bli 5-10 ila året.

Foreløpig tenker jeg at det hadde holdt med en enkel kaffemaskin som kverner selv, ala de man har hjemme i prisklassen 5-10k. Men problemet er kapasitet på vann og "avfalls" beholdere.

Vet dere om noen maskiner med litt større kapasitet, beregnet på litt mer bruk?

Ellers blir det leasing, men jeg har ikke vært fornøyd med maskinen vi har hatt på tidligere plass. Men det har vel mye med bønnene de leverte å gjøre også.. Noen som har noen å anbefale?
    Hva med Kaffeknappen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på en jobb for en stund siden, der de hadde denne maskinen http://www.gullkoppen.no/kaffemaskiner.aspx?article=9 Den gav uten tvil den beste kaffen jeg noen sinne har fått fra en automat.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Jeg var på en jobb for en stund siden, der de hadde denne maskinen http://www.gullkoppen.no/kaffemaskiner.aspx?article=9 Den gav uten tvil den beste kaffen jeg noen sinne har fått fra en automat.
    Samme automat som Narvesen bruker?
    Hvertfall ser den akkurat ut som den her i byen. Har bare prøvd den én gang og det var en helt grei cappuchino

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere kanskje leste ble kjøpet av FrancisFrancis x1 skrinlagt. Imidlertid har jeg ikke lagt på is å skaffe meg en manuell espressomaskin. Imidlertid er jeg mest en kaffe drikker og min Siemens EQ7 gjøre en god jobb i så henseende, men kanskje kan det bli bedre ?

Manuelle maskiner er kanskje de beste til å lage espresso, men kan de og lage god kaffe ? Ser det er mulig å lage noe som kalles lungo ved å male kaffen litt grovere og presse mer vann igjennom, men blir den god ?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manuelle maskiner er kanskje de beste til å lage espresso, men kan de og lage god kaffe ? Ser det er mulig å lage noe som kalles lungo ved å male kaffen litt grovere og presse mer vann igjennom, men blir den god ?
    En lungo er samme malingsgrad som espresso bare at du kjører dobbelt så mye vann gjennom den.
    Du får da en svakere og bitrere espresso.

Hvis du drikker mest kaffe er det kanskje best med en aeropress, v60, presskanne eller noe liknende

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo i prinsippet en lungo som kommer ut av de automatiske maskinene også da

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men nå kan jeg prøve selv for i går kjøpte jeg denne: Gaggia Espressomaskin med "understell/ avfallsskuff" - FINN Torget

Espresson ble i alle fall bra, bedre en Siemens EQ7 - kanskje jeg blir Espresso elsker og nå. Så får vi se hva jeg får til av kaffe. Siemens'n banket i alle fall min gamle Mokkamaster ned i støvlene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne noe å kjøpe?
    Siemens espresso 15 bar - Elkjøp

Eller skal jeg legge inn noen "frognertiere" til og gå for en Jura ENA5? (som var planen)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Er denne noe å kjøpe?
    Siemens espresso 15 bar - Elkjøp

Eller skal jeg legge inn noen "frognertiere" til og gå for en Jura ENA5? (som var planen)
    Nja, nei, skal du først ha Siemens ville jeg nok slengt på noen lapper til og gått for EQ7 (har utmerket erfaring med denne) eller EQ7 Plus. Det beste er ofte godt nok!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men nå kan jeg prøve selv for i går kjøpte jeg denne: Gaggia Espressomaskin med "understell/ avfallsskuff" - FINN Torget
    Så det var du som snappet opp denne foran nesen min!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Så det var du som snappet opp denne foran nesen min!
    Det var det jeg lurte på ja, da han sa det var en fra Mo i Rana som hadde villet kjøpe den men at han nødig ønsket å sende. Jeg bodde 20 minutter unna, så det var veldig enkelt for begge parter.

Veldig fin maskin som skiller seg en del fra Rancilio Silva og dess like som ser veldig ut som en forminsket maskin for storkjøkken i mine øyne. Elektronisk styring, mengdeautomatikk etc. I går ble det grundig vask og en Espresso. I dag skal jeg sjekke innmaten, avkalke og leke meg. Det eneste negative er at den ikke veier mer en 7.5 kg, slik at den lett dreier seg når man vrir kaffehendelen på plass.

Beklager at jeg snappet den .

Side 80 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •