Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 155 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 3088
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi har kaffimaskin på jobb, 150000 uten ekstrautstyr, og kaffen smaker hestepiss! (Var iallfall en som sa d, har ikke smakt hestepiss selv...)

Den kom dessuten ferdigprogramert ut på jobb uten mulighet for vanlig svart kæffi! E nemlig hot blandt oljearbeidere å drikke kaffe mocca og espresso!

Men men, trakteren hjemme lager god kaffi! 300 kroner på coop electro!

Moccamaster har me på kontoret, den blir god den kaffien!

(Lurer på hvor mange kopper det hadde stått på den om d hadde teller på den)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke si litt mer om maskinen AK? Bruker du den kun til svart kaffe, eller har du prøvd andre varianter? Selv drikker jeg kun svart kaffe, men jeg har andre i hus som gjerne prøver litt forskjellig. Tror uansett vanlig kaffe vil stå på hovedmenyen. Jeg er på jakt etter en automatisk maskin, som kverner og lager knallgod kaffe. Prisen på Trumf er til å leve med hvis jeg vet den lager godt brygg.

Kan jeg sette Moccamasteren på loftet og slutte med Evergood hvis jeg kjøper en Krups XP7240?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke si litt mer om maskinen AK? Bruker du den kun til svart kaffe, eller har du prøvd andre varianter? Selv drikker jeg kun svart kaffe, men jeg har andre i hus som gjerne prøver litt forskjellig. Tror uansett vanlig kaffe vil stå på hovedmenyen.
    Jeg har enn så lenge bare laget svart kaffe, men maskinen kan lage det meste med riktig tilbehør. Valgene man har på maskinen er "Kaffe", "Kaffe Sterk", "Espresso" og "Espresso sterk". Man kan også justere mengden medd intervall på 10ml opp til 200ml. Ønskes enda større kommer kan man lage 2 mindre kopper.

Jeg er på jakt etter en automatisk maskin, som kverner og lager knallgod kaffe. Prisen på Trumf er til å leve med hvis jeg vet den lager godt brygg.
    Kan jeg sette Moccamasteren på loftet og slutte med Evergood hvis jeg kjøper en Krups XP7240?
    Dersom du sammenligner pulverkaffe i din Moccamaster med nykvernet sort kaffe fra Krups'en (og med de bønnenen man liker), ja da kan jeg garantere at du liker sistnevnte best. Jeg vil også våge å påstå at det er 2 forskjellige verdener.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så interessant ut den, Ak. i annonsen står det "...Steamer-funksjon for oppskumming av melk til cappuccino eller caffe lattè (velg mellom manuell steaming og autocappuccino)..." Må man kjøpe noe ekstrautstyr da eller?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har praktisert denne metoden i mange år; nymalte kaffebønner som kjøres i en espressomaskin til vanlig kaffekoppmengde. Den er utrolig deilig den koppen du får, med nydelig skum på toppen. Kan ikke sammenlignes med traktekaffe, det er to forskjellige verdener. Traktekaffe (inkl. fra Moccamaster) synes jeg smaker... tja "kaffe", mens denne metoden får frem så mange andre nyanser, det dufter mørk sjokolade og nøtter, og smaken henger igjen lenge etterpå.

Jeg synes det er noe med selve prosessen også; ha bønner i kvernen, legge den nymalte kaffen i bajonetten, presse med stamperen, skru på knappen og se at koppen forsiktig fylles med et skumlag som sakte stiger mot kanten på koppen, og hele tiden kjenne den liflige duften av nymalt kaffe som sakte blandes med duftene som stiger opp fra kaffekoppen. Så tar man en sup, og det går ilinger ned gjennom bena og helt ut i tærne sekundet etter at ganen fylles, og man får bart av det kremaktige skummet som ligger på toppen.

Gratulerer med maskin Ak, så får vi håpe flere får sansen for denne måten å tilberede kaffe på.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom du sammenligner pulverkaffe i din Moccamaster med nykvernet sort kaffe fra Krups'en (og med de bønnenen man liker), ja da kan jeg garantere at du liker sistnevnte best. Jeg vil også våge å påstå at det er 2 forskjellige verdener.

Ok, en stk Krups er bestillt. Og den gjør seg sikkert på kjøkkenbenken også. Ser ikke ille ut på bilder i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jammen det blir en slik på meg også, husker jeg melte meg opp til trumf som 13 åring, så viste det seg at det lå 10000 poeng der som jeg utbetalte senest i fjor i form av en 1000 lapp, angrer litt på det nå da, men prisen hadde jo blitt den samme uansett egentlig da!

Uansett er det jo ganske billig på trumf i forhold til lefdal, ganske mye faktisk. Finnes faktisk flere ting jeg kunne tenkt meg på denne trumf siden, hehe

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvor kjøper man skikkelige kaffebønner hvis man ikke bor i nærheten av hovedstaden?

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jura kaffemaskiner

Jeg har brukt en Jura Z5 automatisk expressomaskin i noen måneder. Link:

http://www.blackcat.jura.com/no/ccno...cts_z-line.htm

Er kjempefornøyd. Lett å bruke med påfylling av vann (Kan bygges om til å ta rett fra kran), tømming av kaffegrut og spillvann. Har også integrert kaffekvern.

Ingen feil så langt. Denne kan kjøpes i Norge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så interessant ut den, Ak. i annonsen står det "...Steamer-funksjon for oppskumming av melk til cappuccino eller caffe lattè (velg mellom manuell steaming og autocappuccino)..." Må man kjøpe noe ekstrautstyr da eller?
    Neida, det følger med egen rustfri beholder for melk som da koples til "steame hodet". Dette er en mye bedre løsning enn på gamle maskiner hvor melgen transporteres gjennom hele maskinen. Nå skal det bare en vannsteaming til for å rense steameren etter en cappuchino.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Så hvor kjøper man skikkelige kaffebønner hvis man ikke bor i nærheten av hovedstaden?
    Jeg bor langt fra hovedstaden, vi kjøper på Husfliden (kaffe er vel også en slags husflid :smile: ). Men så går det an å bunkre opp med et par-tre kilo og legge mesteparten i fryseren, hvis du en gang skulle være i nærheten av en kaffesjappe. Ellers er det flere av de store matbutikkene som har kaffebønner i løs vekt, Meny, Mega (kun Coops egne bønner) osv, men jeg har ikke testet disse, har hørt andre som har blitt skuffet.

Det finnes webshoper som selger kaffe, så det kan være et alternativ. Du kan jo google litt men jeg kom i farten over denne http://www.teashop.no/netuser/contents/index.asp

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis det er tatt opp før. Jeg var en gang på visning hos Friele. Jeg spurte da om hele kaffebønner som man malte selv ville gi bedre kaffe. De sa at slettes ikke altid var tilfellet, nesten tvert imot. Kaffebønnene blir liggende en stund i butikkene og taper seg. Ferdig malt kaffe skulle ifølge han fyren være på mange måter ferskere p.g.a. måten de ble lagret på. Noen kommentar?
    Har selv ikke prøvd så mye, da jeg drikker lite kaffe. Går mest i kaffe latte. En av grunnene til jeg drikker lite kaffe, er for det at det smaker ofte dårlig (f.eks Friele kaffe). Har ved noen anledninger smakt gourmet kaffe og det har vært en helt annen verden. Kunne jeg få tilgang på noe sånt, hadde jeg drukket kaffe oftere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har nok et poeng. Jeg har spurt i butikken om det er lenge siden bønnene ble brent, og har ikke fått konkrete svar. Går man til de mer anerkjente butikkene hvor det jobber kaffeentusiaster, så er det kankje en annen sak.

Men jeg har forsøkt flere typer ferdigmalt posekaffe, og ingen kan måle seg med nymalte bønner fra Husfliden. Dette kan sikkert ha flere årsaker, men jeg mistenker at malingsgraden har endel å si. Jeg maler sånn ca midt mellom filter og espresso, og synes det gir best kaffe. Med filtermalt blir mange av nyansene borte og kaffen blir liksom mer "besk".

Dessuten; bønner er ikke bønner uansett. Jeg har forsøkt bønnene fra IKEA, og det var ikke godt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest igjennom hele tråden nå og ser at det blir nevnt at man bør helst kjøpe kaffebønner som er pakket med nitrogen. Der er sikkert andre saker enn det som selges i daglivarbutikkene. Hvor får man kjøpt slike kaffebønner? Tror jeg må prøve dette. Link til en god kvern hadde også vært snacks :wink:
    Har en presskanne fra før.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Skien Kaffebrenneri?

Du må kjøpe tre kilo, men da får du bønner som brennes på bestilling og sendes i posten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.cortado.no/ og http://www.temperato.no/index.php?op...tpage&Itemid=1 har jo mye snacks, klikk litt rundt. Mye av dette er jo egentlig beregnet til espressofriker, men de fleste kverner over et visst nivå har muligheter for å justere malingsgrad. Ligg unna sånne små motoriserte beholdere med en liten kniv inni som de har på Elkjøp, da må du ha stoppeklokke for å få riktig malingsgrad. Jeg synes det er fornuftig å legge et par tusen i en kvern med tanke på at du sannsynligvis skal ha den noen år. Fordelt på antall kopper så er det ikke store summen. Jeg har en slik http://www.gaggia.no/index.lasso?s=detail.lasso&id=373, har holdt i 5 år nå og er like fin.

Jeg har vanskelig for å tro at du blir skuffet, nymalt kaffe i presskanne holder et helt annet nivå enn nEvergood på presskanne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friele selger jo filtermalt kaffe i poser, så det er klart de sier at ikke hele bønner er best.....:? Men det er jo klart at jo ferskere bønnene er, jo bedre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Friele selger jo filtermalt kaffe i poser, så det er klart de sier at ikke hele bønner er best.....:? Men det er jo klart at jo ferskere bønnene er, jo bedre.
    Tror de selger begge deler.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friele er importør av Illy, de definitivt beste espressobønnene en får kjøp i Norge (min mening). Kjøper dem på 3 kilos metalldunker (fylt med gass selvfølgelig), og etter å ha prøvd disse var det ingen vei tilbake.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaffe - ferskvare

Det lokale kaffehuset i Stavanger anbefalte å bruke kaffebønnene innen 1 uke. De anbefalte nedfrysing hvis de skal lagres lenger. Noen som har erfaring om lagring?

Side 8 av 155 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •