Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    12.500 kopper fordelt på 365 dager pr. år blir like i underkant av 10 kopper pr. dag, uansett hverdag eller "fest"/helg. Det er ganske mye, slik jeg ser det.

Uansett; visse tilleggsprosesser mtp. effektive rensinger er nok nødvendig i ny og ne.

Men, nå er det ikke lett å se hvilken sak vi EGENTLIG diskuterer her... ;-)

Som privatperson har du uansett 5 års reklamasjonsrett, men dersom varen viser tydelige tegn til slitasje grunnet uvanlig mye bruk, vil du nok ikke få noen gratis service, uansett. Det ligger visse føringer for at 5-års-retten skal fungere.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    12.500 kopper fordelt på 365 dager pr. år blir like i underkant av 10 kopper pr. dag, uansett hverdag eller "fest"/helg. Det er ganske mye, slik jeg ser det.

Uansett; visse tilleggsprosesser mtp. effektive rensinger er nok nødvendig i ny og ne.

Men, nå er det ikke lett å se hvilken sak vi EGENTLIG diskuterer her... ;-)

Som privatperson har du uansett 5 års reklamasjonsrett, men dersom varen viser tydelige tegn til slitasje grunnet uvanlig mye bruk, vil du nok ikke få noen gratis service, uansett. Det ligger visse føringer for at 5-års-retten skal fungere.
    Ja, maskinen er mye brukt. Det skyldes at jeg har hjemmekontor, og jeg er ikke den eneste i huset som drikker kaffe heller. Jeg har forsåvidt ikke klaget på kvaliteten på maskinen heller, jeg lurer bare litt på hva man egentlig kan forvente i levetid. De aller færreste vil nok lage så mange kopper på 5 år som vi har gjort på 3.5, så slik sett er nok bruken unormal. Spørsmålet koker jo også litt ned til om det er verd å bruke mye penger på å fikse den. Det kan jo fort bli slik at man fikser en ting, men så feiler noe annet innen kort tid.

Så bare for å ha det helt klart: Dette var ikke en klage eller nedrakking av kvaliteten til Siemens, for maskinen har vært god, den.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ute etter en maskin som tar pods og vanlig kaffe til en prislapp rundt 3-5 tusenlapper.
    Har sett litt på Ascaso Dream UP og Rancilio Silvia, noen som har erfaringer med disse?

Edit: Hva er forresten forskjellen på pressurized og non-pressurized filter?

Edit2: CoffeeGeek - An Espresso Glossary ops:

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ja, maskinen er mye brukt. Det skyldes at jeg har hjemmekontor, og jeg er ikke den eneste i huset som drikker kaffe heller. Jeg har forsåvidt ikke klaget på kvaliteten på maskinen heller, jeg lurer bare litt på hva man egentlig kan forvente i levetid. De aller færreste vil nok lage så mange kopper på 5 år som vi har gjort på 3.5, så slik sett er nok bruken unormal. Spørsmålet koker jo også litt ned til om det er verd å bruke mye penger på å fikse den. Det kan jo fort bli slik at man fikser en ting, men så feiler noe annet innen kort tid.

Så bare for å ha det helt klart: Dette var ikke en klage eller nedrakking av kvaliteten til Siemens, for maskinen har vært god, den.
    [Off topic]
    At du mener kvaliteten på Siemens-produktet er god stiller jeg meg undrende til. Rent ingeniørmessig hadde det vært en smal sak og laget en maskin som holdt i 20-30 år, selvfølgelig forutsatt normalt vedlikehold. Økonomisk er det derimot en utfordring, man tjener mer penger på planlagt foreldelse. Vi forbrukere er desverre så vant til dette at vi sitter her å diskuterer om produkter som er laget av ikke-fornybare ressurser bør holde i tre eller fem år, for deretter å kaste dritten på dynga og forbruke mer.
    [/Off topic]

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Er ute etter en maskin som tar pods og vanlig kaffe til en prislapp rundt 3-5 tusenlapper.
    Har sett litt på Ascaso Dream UP og Rancilio Silvia, noen som har erfaringer med disse?

Edit: Hva er forresten forskjellen på pressurized og non-pressurized filter?

Edit2: CoffeeGeek - An Espresso Glossary ops:
    Tar Silvia pods? Da må du vel kjøpe noe tilleggskit, eller?

Ascaso Dream UP er jo nå oppgradert (derav UP-betegnelsen) og ligner mekanisk en god del på Silvia når den har fått 3 way solenoid valve. Sammen med justerbar overtrykksventil skal vel alt ligge til rette for en god espresso.
    Skal du bruke pods vil jeg nok velge denne, mens for brygging av kun malt kaffe regnes Rancilio Silvia som noe av det beste av forbrukermaskineri.

Felles for begge maskiner er at de uansett krever en skikkelig kvern for å hente det beste fra dem.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tar Silvia pods? Da må du vel kjøpe noe tilleggskit, eller?
    Du må ha en sånn:
    .:: Rancilio ::. Macchine per caffè English

Skal du bruke pods vil jeg nok velge denne, mens for brygging av kun malt kaffe regnes Rancilio Silvia som noe av det beste av forbrukermaskineri.
    Ser for meg pods til "hverdags" og kvernetkaffe når det skal være litt ekstra.
    Kvalitet på kvernet kaffe betyr mer enn kvalitet på pods hvis det er forskjell.

Felles for begge maskiner er at de uansett krever en skikkelig kvern for å hente det beste fra dem.
    En skikkelig kvern blir det neste

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvordan Silvia fungerer til pods med det adaptor-kittet, men for løs kaffe er jeg ikke i tvil om at Rancilio Silvia er en bedre maskin enn Ascaso Dream.

For min del synes jeg Ascaso Dream er en stiligere maskin å se på enn Rancilio Silvia, men om det kun er sluttresultatet på den beste espressoen som teller, så er Silvia det beste valget av de to, mener jeg.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min maskin var det lett å fikse. Jeg vippet av lokket foran dysene, og tok dem ut (må bare koble av slangen som kaffen kommer gjennom). Når jeg studerte dem lå det et lite "flak" av kafferester og delvis blokkerte den ene dysa. Jeg gjorde det bare skikkelig rent, og så forsvant det problemet.

Det skulle ikke forundre meg om prosedyren er akkurat lik på din maskin. Trikset er bare å se hvordan du får vippet av lokket foran dysene.

.
    Takk for tipset! Siden jeg ikke er noe teknisk geni, (mildt sagt) må jeg nok drikke meg til mot før jeg forsøker ( ja.. på kaffe selvsagt!) Er brekkjern riktig verktøy? Greieste hadde jo vært om det fantes noen man kunne ringe til som kommer og fikser det gratis!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har et tips til en spennende koffeinfri kaffe?
    Helst fra en nettbutikk da jeg gjerne vil ha kaffe som er brent i år.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    De finnes ikke!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Takk for tipset! Siden jeg ikke er noe teknisk geni, (mildt sagt) må jeg nok drikke meg til mot før jeg forsøker ( ja.. på kaffe selvsagt!) Er brekkjern riktig verktøy? Greieste hadde jo vært om det fantes noen man kunne ringe til som kommer og fikser det gratis!
    Brekkjern er nok uansett ikke riktig verktøy. :-)
    Jeg prøvde å se på sprengskissen av din maskin, og det kan se ut som dyseenheten står inni et plasthus, og skal trekkes ned og ut av dette:

-dyser_eq7-jpg

Ikke lett å si helt sikkert ut fra skissen, men det burde gå an å se det når du finstuderer maskinen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hvordan Silvia fungerer til pods med det adaptor-kittet, men for løs kaffe er jeg ikke i tvil om at Rancilio Silvia er en bedre maskin enn Ascaso Dream.

For min del synes jeg Ascaso Dream er en stiligere maskin å se på enn Rancilio Silvia, men om det kun er sluttresultatet på den beste espressoen som teller, så er Silvia det beste valget av de to, mener jeg.
    Omtrent det jeg og har kommet frem til... Kona vil selfølgelig ha en Ascaso pga utseendet.

Når det gjelder Silvia har jeg sett litt på Finn og der er det jo ymse maskiner av forskjellige årganger tilgjengelig (den siste heter v3 så jeg antar det er tre forskjellige ).
    Noen som vet forskjellene på modellene og hvordan man kan se på maskinen hvilken det er?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Helst fra en nettbutikk da jeg gjerne vil ha kaffe som er brent i år.
    Forsåvidt enig med Roko her, men i forhold til å kjøpe filtermalt på Rema blir alt veldig mye bedre. Jeg prøvde noe greier fra et brenneri på Hamar for noen år siden men jeg husker ikke navnet på butikken eller bønnene. Tror egentlig ikke dette var mye hjelp

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Koffeinfri, eller decaf som de sier over dammen:

-dilbert2003304890619-gif

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Ikke det enkleste å mekke på ting i plast som smekker samme med mothaker. Tittet på min. Det er 4 små hull i hver dyse. Mulig du kan bruke en knappenål og stake de opp.

Ellers ville jeg tatt en telefon til et av Siemens verkstedene. De fikser det sikkert for deg på 5 minutter og uten at det koster en formue. De vet hvor de skal bende. Du kan lett bryte ting i stykker, hvis du ikke vet akkuret hvordan du skal angripe saken.

Service: Serviceverksteder | Siemens Hvitevarer | Søk forhandler
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brekkjern er nok uansett ikke riktig verktøy. :-)
    Jeg prøvde å se på sprengskissen av din maskin, og det kan se ut som dyseenheten står inni et plasthus, og skal trekkes ned og ut av dette:

-dyser_eq7-jpg

Ikke lett å si helt sikkert ut fra skissen, men det burde gå an å se det når du finstuderer maskinen.
    Jo, dispenseren/dyseenheten er inni det ovale plasthuset/swivelarmen, men lar seg ikke bare trekke ut derfra. Og i manualen er det ikke nevnt et kvidder om at sluttbruker skal kunne utføre dette på egen hånd. Derimot nevnes at årsaken kan være feil malingsgrad (øk til grovere) eller også at det er kalkavleiringer i dispenseren. Det er jo lavt kalkinnhold i vannet, så jeg har stilt den til sjeldnest mulig avkalkingsintervall, pr. 1000 kopper. Jeg kan alltids leve med problemet ved å ikke bruke de aller minste koppene. Da blir det litt mindre på fruen og litt mer på meg. (Ikke omvendt, nei!)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke det enkleste å mekke på ting i plast som smekker samme med mothaker. Tittet på min. Det er 4 små hull i hver dyse. Mulig du kan bruke en knappenål og stake de opp.

Ellers ville jeg tatt en telefon til et av Siemens verkstedene. De fikser det sikkert for deg på 5 minutter og uten at det koster en formue. De vet hvor de skal bende. Du kan lett bryte ting i stykker, hvis du ikke vet akkuret hvordan du skal angripe saken.

Service: Serviceverksteder | Siemens Hvitevarer | Søk forhandler
    Ja, det var nettopp frykten for å ødelegge den og miste garanti/reklamasjonsrett som stoppet mine videre løsningsrettede fremstøt mot dispenseren/dyseenheten. Jeg er nok en klodrian akkurat på dette området. MEN: Skal prøve oppstaking nå!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvern

Jeg sitter og teller litt på knappene om jeg skal kjøpe Wilfa-kvernen alle snakker så varmt om. Jeg har idag Hario sin håndkvern, og den fungerer veldig fint med Aeropressen. Har inntrykk av at jeg må endel høyere i pris/kvalitet enn Wilfa'en for å matche HARIO sin håndkvern. Riktig eller feil? Hadde vært fint å servere gjestene nykvernet filterkaffe, for jeg orker ikke kverne 200gr for hånd!

Er vel i utgangspunktet ikke noe must at den maler til espresso, da jeg ikke har maskin. Er i tvil om jeg "har lyst på" maskin, rett og slett fordi jeg ikke vil vente i 20 min på at maskinen skal varmes opp bare for den ene koppen nå og da.

Forresten har Cuba Life (Kristiansand) ved Steinar begynt å brenne sin egen kaffe under navnet MeanBean. Kjøpte en pose som var brent for 2 dager siden (!), og som fortsatt ligger og "modner". Noen andre som har forsøkt denne?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne maskinen ?

MPX.no - Dolce Gusto Circulo Krups grå ?

ser de kjører et kjempe tilbud i dag. er den grei for mannen i gata?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Hvordan er denne maskinen ?

MPX.no - Dolce Gusto Circulo Krups grå ?

ser de kjører et kjempe tilbud i dag. er den grei for mannen i gata?
    Stikk innom Elkjøp/Expert eller noe liknende, her i området har de utstilte maskiner som tar sånne kapsler.
    Så kan du jo se om kaffen er god i det minste. Tror ikke det er så stor forskjell på selve maskinene.

Side 70 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •