Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 69 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Er det noen som kan gi meg et tips til en rimelig og ok kaffemaskin til en "nybegynner"? Jeg har prøvd å lese litt i tråden her men faller litt ut.

Dette skal være min første maskin, så ikke for komplisert, og den må også være forholdsvis rimelig. Så kan jeg heller oppgradere hvis jeg finner ut at vi bruker den mye. Den må heller ikke være for stor, siden vi ikke har all verdens plass på kjøkkenbenken. Vil gjerne ha tips om tillegsutstyr jeg trenger også for å komme igang :-)
    Her finner du en relativt fersk test av slike maskiner:

Pods & Kapseltest 2010

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-)

Lurer på om en sånn Ascaso basic kan være noe for oss. Kan bruke både kapsler og vanlig kaffe ser jeg. Da er den jo litt mer fleksibel :-)

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ytterst spesielt interesserte så må vel dette være en kurrant pris:
    La Pavoni - klassisk espresso koker - FINN Torget

Eller så kan man velge å kjøpe det jeg tror må være samme maskin av en 'kjenner': Strøken klassiker av en espresso maskin ! La Pavoni Europiccola

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg hentet Wilfa Kaffe kvernen min som var sendt i retur til komplett pga en sprekk i kaffebønnene beholderen.

Fikk en ny identisk vare som det pent stod, gjett om den var identisk.
    Ny sprekk samme sted som den andre jeg sendte i retur...

Utrolig skuffende, må jo være dårlig pakking av komplett.. La jo selv merke til at toppen var mest utsatt da denne ikke hadde noe form for riktig innpakning.

Men men, gidder ikke å betale nye 140kr i frakt for å få en til (som sikkert har en sprekk den å), så endte opp med gaffateip rundt sprekken.

Nok om det, fikk kvernet bønnene jeg kjøpte før jul, löftbergs Dark Passion og lagd meg en god espresso med Aeropressen! Kjempe fornøyd med resultatet ihvertfall!
    Min tråd

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke ha noen utlegg dersom det dreier seg om reklamasjon. Bare å ta kontakt med komplett, så tilbakebetaler de utgiftene du har hatt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Takk for det :-)

Lurer på om en sånn Ascaso basic kan være noe for oss. Kan bruke både kapsler og vanlig kaffe ser jeg. Da er den jo litt mer fleksibel :-)
    En Ascaso-maskin er etter min mening et godt valg. Stiller i omtrent samme kvalitetsklasse som min Francis! Francis! X3, tror jeg. Dessverre produserer ikke Francis! Francis! kombinasjonsløsninger for løs kaffe og pods lenger. Jeg har en litt eldre maskin som tar begge, og etter litt service og DIY lager den meget god espresso.

Vær bare klar over at PODS og KAPSEL ikke er det samme.
    KAPSLER er tette kapsler. Disse puttes gjerne i et hull i maskinen, og man trykker på en knapp. Veldig enkelt, men man låser seg veldig til leverandør av kapselkaffe
    PODS er mer som tettpakkede pucker av "teposemateriale" som ligger lufttett pakket en og en. Man tar PODen ut av pakken og legger den i det spesielle portafilteret som festes på maskinen. ESE-pods har vært på markedet lenger, og er i praksis blitt en åpen standard som mange kaffeprodusenter leverer kaffe til. Mange variasjonsmuligheter, men også enkelte leverandører av ganske dårlig kaffe. Illy/Friele leverer blant annet kaffe i ESE PODS.

PODS bruker altså samme prosess som løs kaffe, men med mye mindre forarbeid (slipper kverning, dosering og tamping) og etterarbeid (rensing av kafferester fra gruppehodet).

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt ulik mengde ut av venstre og høyre dyse på min EQ7. Skal alt i samme kopp, er det ikke noe problem, men ved brygging av to kopper kan den ene bli overfylt mens den andre blir underfylt.
    Noen som vet om en tweak for å rette på dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Det kommer litt ulik mengde ut av venstre og høyre dyse på min EQ7. Skal alt i samme kopp, er det ikke noe problem, men ved brygging av to kopper kan den ene bli overfylt mens den andre blir underfylt.
    Noen som vet om en tweak for å rette på dette?
    Kan ikke si at det gjør det hos meg, men har ikke målt - delvis tett dyse kanskje ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan ikke si at det gjør det hos meg, men har ikke målt - delvis tett dyse kanskje ?
    Jo, tenkte på det, men dysene blir jo spylt gjennom med varmt vann hver gang maskinen startes og avsluttes (fra on til standby til off). Kjører ellers renseprogram som foreskrevet og avkalking pr. 1000 kopper. Gidder ikke ta opp dette med forhandler hvis jeg enkelt kan fikse det selv, men hvordan? Samme fenomen var forøvrig også på min forrige maskin, en deLonghi, som var en billigmaskin, men Siemens EQ7 var langt fra billig da jeg kjøpte den for kanskje ca. et år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wilfa CGR-1

Er det noen som har erfaring med denne rimelige maskinen og tør komme med noen ideer om greie innstillinger for h.h.v traktekaffe, Aeropress og presskanne?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skrevet MYE om denne bakover i tråden!

Velkommen, forresten! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Har lest hele tråden, mye spennende kaffelesning, men har ikke funnet noen tips om annet enn maling til bruk i Aeropress. Konstaterer at folk ser ut til å ha havnet på samme innstilling som meg. Hva med presskanne da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mack75
    Takk for det Har lest hele tråden, mye spennende kaffelesning, men har ikke funnet noen tips om annet enn maling til bruk i Aeropress. Konstaterer at folk ser ut til å ha havnet på samme innstilling som meg. Hva med presskanne da?
    Jeg bruker Wilfa CGR-1 til presskanne, og bruker da en innstilling som er grovere enn middels. I det siste har jeg brukt en innstilling som er slik at kun M-en i "Middels" synes i "vinduet" på kverna. Har brukt litt finere tidligere, men det er en avveining mellom smaksintensitet og grums i kaffen. Har nå gått for litt mindre grums.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott! Takk for et enkelt og praktisk svar Jeg vet selvfølgelig at malingsgraden må tilpasses bønnene (samt luftfuktighet, vindretning, stjernekonstellasjonene og høyde over havet), men da vet jeg ihvertfall hvor jeg kan begynne å prøve meg frem

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mack75
    Flott! Takk for et enkelt og praktisk svar Jeg vet selvfølgelig at malingsgraden må tilpasses bønnene (samt luftfuktighet, vindretning, stjernekonstellasjonene og høyde over havet), men da vet jeg ihvertfall hvor jeg kan begynne å prøve meg frem
    Vindretning var nytt for meg, men ellers er de andre argumentene velkjente! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Du skal ikke ha noen utlegg dersom det dreier seg om reklamasjon. Bare å ta kontakt med komplett, så tilbakebetaler de utgiftene du har hatt.
    Dette stemmer. Du kan ringe dem og be om at de sender deg en lapp som du kan klistre på pakken så du slipper frakt. De er selvsagt litt sleipe og ønsker ikke å opplyse for mye om dette.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Jo, tenkte på det, men dysene blir jo spylt gjennom med varmt vann hver gang maskinen startes og avsluttes (fra on til standby til off). Kjører ellers renseprogram som foreskrevet og avkalking pr. 1000 kopper. Gidder ikke ta opp dette med forhandler hvis jeg enkelt kan fikse det selv, men hvordan? Samme fenomen var forøvrig også på min forrige maskin, en deLonghi, som var en billigmaskin, men Siemens EQ7 var langt fra billig da jeg kjøpte den for kanskje ca. et år siden.
    Jeg har en Siemens S50 (som synger på siste verset etter 3.5 år i tjeneste), og jeg opplevde det samme som deg. Selv om man kjører foreskrevet renseprogram og maskinen skyller hver gang, så samles det likevel litt avskallinger og skitt i dysene. Det kan føre til fenomenet du beskriver. På min maskin var det lett å fikse. Jeg vippet av lokket foran dysene, og tok dem ut (må bare koble av slangen som kaffen kommer gjennom). Når jeg studerte dem lå det et lite "flak" av kafferester og delvis blokkerte den ene dysa. Jeg gjorde det bare skikkelig rent, og så forsvant det problemet.

Det skulle ikke forundre meg om prosedyren er akkurat lik på din maskin. Trikset er bare å se hvordan du får vippet av lokket foran dysene.

Min maskin har nå laget ca 12500 kopper, og den har hatt service en gang fordi den begynte å lekke. Den lager fremdeles kaffe, men jeg tror pumpa/termoblokka begynner å bli utslitt. Når den var ny var kaffemengden alltid 100% lik fra gang til gang, nå er den blitt litt variabel. I tillegg lar det seg ikke gjøre å skumme melk lenger, og det tror jeg er fordi den har for lite trykk. Jeg er usikker på hva man kan forvente av en slik maskin, men jeg synes kanskje den burde ha holdt litt lenger før den gav opp.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forventet at den skal holde i minst fem år, iom. at du har fem års reklamasjonsfrist på den...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Det er jo forventet at den skal holde i minst fem år, iom. at du har fem års reklamasjonsfrist på den...
    Fem år er en tidsangivelse, ikke bruksmengde.

Bruker du maskina i en kafé, vil antall kopper pr. dag ofte overskride den mengden man i privat sammenheng lager i løpet av én uke.

Derfor er antall kopper langt mer beskrivende enn alder.

En maskin som står nedpakket skal jo helst "holde" mer enn fem år... ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå dekker heller ikke forbrukerkjøpsloven maskiner som benyttes i næringssammenheng. Jeg står fremdeles fast ved at en slik maskin er ment å holde i minst fem år. Sett fra et miljøperspektiv burde den holde det dobbelte. Minst.

Side 69 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •