Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 3088
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann!

Personelig bruker jeg Zoegas Sidamo (svenske kaffe) som hverdagskaffe.
    Den har bra body og er kraftig nok til mine ganer. Prisen er heller ikke noe å si på

Du kan også gå inn på hjemmesiden min og se hva jeg har testet hittil

Helges hjemmeside

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Heisann!

Personelig bruker jeg Zoegas Sidamo (svenske kaffe) som hverdagskaffe.
    Den har bra body og er kraftig nok til mine ganer. Prisen er heller ikke noe å si på

Du kan også gå inn på hjemmesiden min og se hva jeg har testet hittil

Helges hjemmeside
    Takk for tips, skal sjekke ut "svenskekaffen" + lese testen din!
    Og finnes det et annet forum som kanskje går mer på selve kaffen enn hardware'en som tross alt denne tråden handler om?

Mach III

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mach III
    Takk for tips, skal sjekke ut "svenskekaffen" + lese testen din!
    Og finnes det et annet forum som kanskje går mer på selve kaffen enn hardware'en som tross alt denne tråden handler om?

Mach III

Grunnet til at jeg svarte deg var pga. at jeg selv har Jura ena5 og tenkte derfor å gi deg et tips.......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Grunnet til at jeg svarte deg var pga. at jeg selv har Jura ena5 og tenkte derfor å gi deg et tips.......
    Jepp, og det er helt topp! :-D
    Har ikke klart å finne denne kaffen noen plass i Norge, kjøper du den fra Sverige eller?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mach III
    Jepp, og det er helt topp! :-D
    Har ikke klart å finne denne kaffen noen plass i Norge, kjøper du den fra Sverige eller?

De fleste Rema 1000 butikkene har Zoegas, men det er ikke alle som har hele kaffebønner. Personelig tar jeg noen "harry turer" til nordbysenteret utenfor Strømstad for å fylle opp med div varer. Passer derfor på og fylle godt opp med kaffebønner.
    Har ellers kommet frem til at maks kverningsgrad på kverna og høyest tempratur på Ena5 passer denne kaffetypen bra

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enklere å bare handle via din egen stue. KAFFA, SRW og TW har alle nettbutikker.

Anbefaler ingen å "fylle opp" med kaffebønner. De er best når de konsumeres innen en måned etter brenning.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Anbefaler ingen å "fylle opp" med kaffebønner. De er best når de konsumeres innen en måned etter brenning.
    Det kommer an på når posen ble åpnet første gang. Selv setter jeg uansett gensen for fersk uåpnet kaffe til tre uker. Nå, etter jul, smaker ikke kaffen som ble brent 14. desember (og åpnet 17. desember) godt lenger!
    Derfor gir jeg åpnet kaffepose maks to uker etter åpning, og maks tre uker etter brenning.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tviler på om jeg klarer å få tak i bønner som er ferskere enn 3 måneder i butikkene rundt her
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe, jeg tviler på om jeg klarer å få tak i bønner som er ferskere enn 3 måneder i butikkene rundt her
    Den nærmeste butikken finner du omtrent på en armlengdes avstand.
    Det er vel ingen grunn til å handle kaffebønner andre steder? :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en bra spesialsjappe for kaffe i Sandefjord? Det hadde jo vært greit å vite.

Men jeg er mest intressert i å finne en god og rimelig hverdagskaffe til min kaffemaskin. Gjerne som tråden sier: Billig :-D Da regner jeg med at aktuelle kandidater er å finne vanlige matbutikker - eventuelt Elkjøp?

Hittil har jeg kun testet:

Evergood Classic (kr 48,90/500gr) - etter litt justering på maksinen fikk jeg denne til å smake bra, men kanskje litt mild...

Coffey of the World: Espresso Italian Style (kr 84,90/500gr) - ble litt for stram å drikke som ren espresso, men fungerte veldig bra til Capuccino, Latte osv..
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er såvidt i gang her. Slet litt med å få Krups maleren til å fungere, men nå går det greit. Den første posen fra SRW er oppbrukt. Det var helt klart hakket bedre enn Friele, men traff vel ikke helt blink.

Har nå bestilt 1 kg Guatemala 'El Fogon' fra coffebeans i England som noen anbefalte her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet et par typer i dag:

Evergood Dark Roast (kr 54,90/500gr), smakte veldig bra på min maskin, har bare prøvd med følgende instillinger: medium kopp, medium malingsgrad og sterk (maks mengde). Veldig bra kandidat til god og rimelig hverdagskaffe!

Blå Java (kr 149,-/1000gr) har ikke smakt enda, men har hørt at denne skal være bra.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med tre varianter fra Tim Wendelboe nå, siden espressomaskinen min tok seg en uanmeldt ferie.

Hunkute : Frisk forandring. Syren er tydelig, men ikke for mye. Noe kort ettersmak etter min mening
    Cielito Lindo : NYDELIG i Aeropressen! Sjokolade, bær og laaaang god ettersmak. En av de bedre det siste året.
    Mugaga : Uåpnet, enn så lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Handlet et par typer i dag:

Evergood Dark Roast (kr 54,90/500gr), smakte veldig bra på min maskin, har bare prøvd med følgende instillinger: medium kopp, medium malingsgrad og sterk (maks mengde). Veldig bra kandidat til god og rimelig hverdagskaffe!

Blå Java (kr 149,-/1000gr) har ikke smakt enda, men har hørt at denne skal være bra.

Løfberg lila er jeg personlig meget fornøyd med! Har den på elkjøp!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide at noen oppretter en egen tråd for jakt på "low-end" kaffe...? 8)

Denne tråden er ikke ment til å finne den billigste kaffen som gir et "ikke for jævlig" resultat, men heller de kaffesortene/-brenningene som gir deg et helt nytt syn på hva kaffe kan være.

Dette kombinert med dedikerte valg av maskin/pressemetode.

Ingen av de billigere kaffesortene som ramses opp i de siste postene ovenfor gir et resultat som er i nærheten av det man får med ferskbrent kaffe - som gjerne koster noe mer (men ikke nødvendigvis enormt mye mer).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Den nærmeste butikken finner du omtrent på en armlengdes avstand.
    Det er vel ingen grunn til å handle kaffebønner andre steder? :-)
    Det blir jo også et pris- og priotieringsspørsmål. Vi har heller ikke spesialsjapper i mils omkrets(*) og har da to alternativer: 1) bunkre opp når man allikevel er i nærheten eller 2) bestille på nett.
    Med et forbruk på under 1/4 kg pr uke vil kaffen fort bli gammel dersom man skal bunkre opp for et tidsrom som gjør at man har til neste storbytur. Man kan selvsagt bestille på nett, men med nevnte forbruk kan man bestille maks 1 kg. Da vil fraktprisen alene utgjøre 25 % av totalkostnaden. Som sagt blir det jo da et spørsmål om prioritering, er man kresen nok så betaler man sikkert gladelig merprisen.

Frysing av bønner har vært nevt som en suboptimal løsning, men sett i forhold til alternativet, dvs. lagre bønnene i mer enn 4 uker etter innkjøp, vil man ikke tross alt få bedre resultat med frysing kontra vanlig lagring?

(*) Jeg må bare ta en anekdote fra et utsalg her i grenda. De selger nemlig hele bønner hos Husfliden. Hvor gamle de er vites ikke og vi kjøper aldri bønner der, unntatt i ytterste nød. Og en slik nødsituasjon oppstod like før jul og kona skulle innom for å kjøpe med en kvartkilo til lørdagskaffen. De var dessverre utsolg, men ekspeditøren visste råd: hun fant frem en trapp, klatret opp og skulle til å plukke ut bønnene som lå bak pleksiglasset i fronten av beholderen Det ble selvsagt ikke noe handel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan gi meg et tips til en rimelig og ok kaffemaskin til en "nybegynner"? Jeg har prøvd å lese litt i tråden her men faller litt ut.

Dette skal være min første maskin, så ikke for komplisert, og den må også være forholdsvis rimelig. Så kan jeg heller oppgradere hvis jeg finner ut at vi bruker den mye. Den må heller ikke være for stor, siden vi ikke har all verdens plass på kjøkkenbenken. Vil gjerne ha tips om tillegsutstyr jeg trenger også for å komme igang :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det blir jo også et pris- og priotieringsspørsmål. Vi har heller ikke spesialsjapper i mils omkrets(*) og har da to alternativer: 1) bunkre opp når man allikevel er i nærheten eller 2) bestille på nett.
    Med et forbruk på under 1/4 kg pr uke vil kaffen fort bli gammel dersom man skal bunkre opp for et tidsrom som gjør at man har til neste storbytur. Man kan selvsagt bestille på nett, men med nevnte forbruk kan man bestille maks 1 kg. Da vil fraktprisen alene utgjøre 25 % av totalkostnaden. Som sagt blir det jo da et spørsmål om prioritering, er man kresen nok så betaler man sikkert gladelig merprisen.
    Ja, er vel snakk om prioritering, men vi er jo i et hjemmekino-forum, hvor folk gladelig betaler tusenvis av kroner på produkter med høyst diskuterbar effekt. Effekten av kaffe er imidlertidig godt dokumentert 8)

Eneste jeg skulle ønske fra kaffe-nettsjappene var at de kunne begynne å sende kaffen som brev i stedet for pakker, så jeg kunne fått dem i postkassen i stedet for å måtte hente de på postkontoret. Men pytt.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tols1

Jeg har hørt litt forskjellig ang. det å fryse bønner.
    Noen mener det ikke er noe stort poeng i det, mens andre mener det har noe for seg.
    Jeg er en av de som heller oppbevarer bønnene i romtemperatur på et mørkt sted, dvs kjøkkenskapet.
    Har aldri opplevd at bønnene har blitt merkbart dårligere over den tiden de lagres.
    Men jeg må vel legge til at jeg heller aldri bestiller mer enn en kilo i slengen, og kaffen drikkes opp på under en mnd.

Morsom historie fra husfliden

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Ja, er vel snakk om prioritering, men vi er jo i et hjemmekino-forum, hvor folk gladelig betaler tusenvis av kroner på produkter med høyst diskuterbar effekt. Effekten av kaffe er imidlertidig godt dokumentert 8)
    Vel, "folk" er vel å generalisere selv har jeg et svært nøkternt forhold til kjøp av nytt utstyr. Ja omtrent som med kaffe egentlig, jeg er villig til å betale litt ekstra men kost/nytteforholdet er alltid i fokus.

En håndfull kaffeerfaringer av positiv art har det blitt etter hvert. Blant disse er en kopp jeg ble servert på forumtreffet i Gausdal. Den ble laget på en (om jeg ikke husker feil) Siemens helautomagisk maskin med Wendelboe-bønner. Maskinoperatør var selvsagt RoKo

Men jeg kunne tenke meg å bestille fra en av sjappene som ble nevnt over her for å teste. Her i huset er det kona som drikker mest kaffe, jeg drikker 5-6 kopper i helgene og kanskje en kopp på ettermiddagen dersom samlet inntak på jobben har vært under 1 liter. Så da er det gjerne kona som dikterer typen og det går derfor stort sett i Java Mocca Kaffebrenneriet - Stedet for god kaffe - Java Mocca. Synes den er litt kjedelig selv men har altså ikke prioritert dette høyt nok til å ta det opp i familieråd ennå.

Kunne noen anbefale en blanding av noenlunde samme karakter fra en av webshoppene nevnt over?

Side 68 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •