Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 61 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 3088
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lefdal selger fremdeles Wilfa kvernen til 600kr.
    Har sett den andre steder også, som Jernia og Ekspert, men der koster den 800kr.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det har vært litt stille fra meg i denne tråden i det siste. Grunnen er at jeg har hatt problemer med å dra mer enn en akseptabel espresso av gangen fra maskinen min (Francis Francis X3).

Etter en god del feilsøking viser det seg at termostaten har tatt kvelden, og at maskinen allerede ved første espresso er for varm, men at den deretter går over i nesten ren dampmodus.

Derfor har jeg forsøkt å finne ny termostat. Ikke enkelt siden FF X3 er en utgått modell i Norge og FF har fått ny importør i Norge. Men Friele som er ny importør har likevel vist en flott servicevilje, og sender meg en brukt termostat som jeg betaler litt for dersom den virker.

Mens jeg jobbet med å finne ny termostat begynte jeg også å se på muligheter for PID-styring av temperaturen, og deler til det er også bestilt.

Det blir spennende å se hva som bor i FF X3 bare jeg får skikkelig kontroll på temperaturen. :-)
    Posten har også gjort jobben sin, og i dag ankom ny kapillærtermostat til FF X3. Byttet den på en time. (Etter først å ha handlet nytt pipenøkkelsett og fastnøkkelsett på Biltema. Elsker unnskyldninger for å oppgradere verktøyparken. 8) ).

Nå lager Francis Francis X3 en nydelig espresso med fin, dyp crema, og jeg kan også lage flere kopper espresso på rad. Fortsatt er nok Rancilio Silvia (som står på jobben) hakket hvassere, men forskjellen er ikke stor lenger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vil jeg gjerne slå et slag for kaffe fra Supreme Roastworks. En diskusjon på jobben der jeg fikk vite at de, i motsetning til TW, brenner kaffe til espresso og annet kaffe omtrent like hardt, så forsøkte jeg et par kaffetyper som ikke var dedikerte espressoblends i espressotrakteren, og jeg vil si at både "Daterra Sweet Collection, Brasil" og "Guji, Sidamo, Etiopia" ga en fin espresso.

Jeg har utviklet en espressosmak mot det litt syrligere, og spesielt Etiopia-kaffen ga en herlig syrlighet.
    Brasil-kaffen var rundere, men med balansert syre også der.
    Uansett, så anbefales begge, og det som er så fint med Supreme Roastworks er at man kan bestille på nett med rimelig frakt og at de har brennedato på pakken, slik at man er ganske sikker på at kaffen er fersk.

For egen del må jeg jobbe litt mer med malingsgraden for å få fram de finere nyansene i smaksspekteret, men uansett er dette meget god kaffe, og jeg synes de egner seg minst like godt for espresso som for andre bryggemetoder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tusj76
    Ett eget dedikert forum vil kunne tiltrekke seg mange flere kaffeinteresserte, og dermed høyere aktivitet. Så har det jo også sine tekniske fordeler med at man kan dele forumet i forskjellige emner, bedre søk etc.
    Dette er jo egentlig ett AV-forum, hvor en liten digresjon har tatt litt av :-D. Misforstå meg rett, jeg er veldig glad for denne tråden!

Jeg bruker forum ganske aktivt i jakt på kompetanse i veldig mange sammenheng(friluftsliv, bil, jobbrelaterte emner, dingser, akvarium etc) Jeg syns også forumer er undervurdert i forhold til den generelle oppfatningen av sosiale medier (twitter, blogging, facebook)...
    Det med forum er en litt rar greie. Aktiviteten må opp i en viss kritisk masse for at det skal bli et levende forum. Ellers dør et forum ganske fort.

I Norge finnes såvidt jeg vet ikke noe dedikert kaffeforum. I Sverige har man riktigtkaffe.se, og der er det også en del nordmenn. Men selv i et land med dobbelt så mange som Norge er det bare såvidt man klarer å opprettholde et levende forum der. Det virker som interessen for å utforske kaffe ut over å drikke det man får servert til enhver tid er begrenset blant befolkningen.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk sett på den Wilfa kvernen, virket jo bra den. Noen som har noen anbefalte steder å kjøpe en aeropresse? Ser man får den langt billigere fra f,eks amazon. Men er kvaliteten den samme ?
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Har faktisk sett på den Wilfa kvernen, virket jo bra den. Noen som har noen anbefalte steder å kjøpe en aeropresse? Ser man får den langt billigere fra f,eks amazon. Men er kvaliteten den samme ?
    Det er bare en produsent av Aeropress, og ja, kvaliteten er den samme overalt.

Kjøpte selv Aeropress fra amazon.co.uk til £19.99 + frakt £9.99, men vet ikke om den dealen finnes fremdeles.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare en produsent av Aeropress, og ja, kvaliteten er den samme overalt.

Kjøpte selv Aeropress fra amazon.co.uk til £19.99 + frakt £9.99, men vet ikke om den dealen finnes fremdeles.
    Kjøpte min fra ebay - valgte den billigste leverandøren og er strålende fornøyd!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som husker det nedenstående? Vel, det viser seg vel at dette ikke var i nærheten av hva denne maskinen virkelig kan prestere når den er i orden. For selv om jeg kjølte ned maskinen i forkant av hvert shot ved å kjøre gjennom en del vann (som var metoden jeg brukte, og som jeg trodde var helt nødvendig), så var nok fortsatt temperaturen alt for ustabil og høy.

Sånn i etterkant så ser jeg at alt er relativt, og at entusiasmen min nok kom av at dette var en forbedring, heller enn at maskinen oppførte seg optimalt. Nesten litt flaut, men man lærer så lenge man lever.

Nå har jeg fikset (byttet) termostaten i min Francis Francis X3.

Her kommer noen raske bilder av siste espressoshot. Tror det er mulig å se forskjellen i crema...

Dette tok egentlig litt for lang tid, siden jeg burde malt enda litt grovere ser jeg, men uansett er dette veldig mye bedre. Legg merke til hvordan cremaen nærmest fyller hele volumet i det midterste bildet.

OK, vi prøver oss.

Først litt om forutsetningene denne gangen. Jeg valgte mine nest ferskeste bønner til denne photoshooten. Grunnen var at jeg ikke visste hvor mye jeg kom til å ødelegge med feil fokus, lyssetting, timing av kamera og espresso etc. Så dette var egentlig en testtagning som faktisk ikke ble så verst. Siden jeg ikke hadde lyst på mer espresso rett etterpå, så valgte jeg å bruke denne.
    Bønnene er kjøpt for 4 dager siden siden på Kaffebrenneriet, og er Martinez, Honduras #25 Cup of Excellence 2010. De sa da at det var en av de siste batchene av bønner de hadde fått inn i butikken. De virker ganske ferske, faktisk. :-)

Først et bilde av oppveiing av bønnene. Jeg har basert meg på 18 gram bønner, noe som faktisk på såpass finmaling vi snakker her bare nesten fyller portafilteret til randen.

Så en closeup av min siste anskaffelse. Endelig en skikkelig tamper. Den er 57mm og lett konveks (1.6mm høyere på midten sammenlignet med kanten).

Så til selve uttrekket av espressoen. Først rett etter at knappen er trykket inn. Det skjer ikke så mye meden gang. Glasset er et billigglass fra Clas Ohlson, og er egentlig litt for høyt, siden jeg må tilte det for å smyge det under portafilteret:

Her kommer de første dråpene. De kommer litt sakte og sent, noe som tyder på at denne shoten blir en tanke overekstrahert:

Det ser lovende ut etterhvert. Noen litt store bobler mot kanten, men ellers ingenting kritisk her:

Vi nærmer oss slutten. Cremalaget ser bra ut, men det har tatt litt tid å komme hit. Tror 30 sekunder ble passert omtrent her. En tanke raskere (et knepp grovere på kverna) hadde nok vært helt perfekt. Men man lærer, og dette blir ikke så galt:

Ferdig espresso. Bildet er litt feilfokusert, dårlig timet, og tatt etter for mye rugging på koppen, men fargen på cremaen er fin, synes jeg. Kunne sikkert tatt den 2-3 sekunder tidligere og fått mindre områder med lysere crema, men jeg synes ikke det ble så verst. Og smaken var slett ikke gal heller. :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den espressoen der ser svinaktig god ut!! :-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Den espressoen der ser svinaktig god ut!! :-D
    Ja, den kommer seg nå, og endelig kan jeg si at jeg kan produsere konsistent gode resultater.

Tim Wendelboe og hans kumpaner lager selvfølgelig fortsatt espresso som i mye større grad får fram nyansene i kaffen.

Likevel er dette ikke så langt unna hva en Rancilio Silvia produserer (der min referanse er Cafe Lexmark, for de innvidde).
    Ikke så verst for en maskin som har fått mye blandede anmeldelser og er stemplet som en "design foran resultat"-maskin der ute i kaffeentusiastverdenen.

Et av bildene (som var litt overeksponerte og hadde rødskjær) litt justert:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øvelse gjør mester!!!
    Det kan man tydelig se av bildene dine.
    Og de som har fulgt denne tråden kan jo bekrefte at du har "gått gradene" når man ser hvor mye eksperimentering du har gjort for å komme nærmere det vi kaller high-end kaffe.
    Veldig inspirerende syns jeg :-D
    Ser fram imot den dagen jeg skal investere i en manuell maskin og forhåpentligvis komme like nær nirvana som du er.

Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Jeg kjøpte av denne selgeren.
    AEROBIE === Aeropress Coffee Maker === NEW - eBay (item 230555154732 end time Dec-25-10 10:23:59 PST)

Totalt 25 pund.
    Levert på en snau uke.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å spesifisere at selger ikke skal skrive totalsum på pakken, kun varens verdi.
    Hvis de legger på frakten på varens verdi kan du bli en av de uheldige som må betale moms fordi selger ikke har separert varens verdi og frakt hver for seg.
    Jeg nevner det fordi tollvesenet kan være litt trangsynte og hvis varens verdi tilsynelatende er over 200 må du betale 25% ekstra.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt Wilfa kveren fra komplett
    Men fant denne aeropressen på amazon til 15£.
    Aerobie 80R08 AeroPress Coffee and Espresso Maker: Amazon.co.uk: Kitchen & Home

Var jo veldig billig, noen grunner til å være mistenkelig?
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var billig ja, hva kom frakten på?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.50£ er frakt.

Men følger det med filtere ?
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med en pakke filter ja.
    Det er vel 350 stk om jeg ikke husker feil.
    En pakke filter holder ca 3mnd her i huset, og vi er 2pers som drikker mye kaffe.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok Men da tror jeg bestiller denne ^^

Hmm, kom på slutt siden av betaling så ble det totalt på 279Kr.
    18£ for varen, pg 10£ for posting and packing..

+moms så ble det ikke så billig alikevell..
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke betale moms på en vare som koster under 200.
    Det er derfor det er viktig å spesifisere dette som jeg nevnte over.
    Hvis det står 28£ på pakken ligger du litt tynt an, men uansett blir den jo billigere enn her hjemme.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte likeså godt fra linkon Nicon viste til et par poster over her.
    Fikk jeg også skrivet til selgeren at han må skrive kun hva varen er verdt og ikke total prisen som du sa ble vel totalt på 240kr eller noe.
    Min tråd

Side 61 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •