Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 155 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 3088
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nespresso lager ikke så verst kaffe de, men problemmet her er at du blir rimelig låst med hva du kan bruke av kaffe (og mye av den er veldig god, spesielt den som er 100% Arabica). La oss si at hver kapsel koster 3kr, da nærmer du deg en kaffepris på 500kr kiloen...!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nespresso-kapsler

Dette med kapsler (eller pods) med kaffe - Ala Nespresso, er jo forholdsvis nytt på markedet.

Har nylig hørt at det er flere leverandører av disse...
    Altså mulig å få tak i "uoriginale" kapsler.

Noen som aner hvor dette er mulig å fremskaffe?

Skal vistnok finnes i kaffesjokk, americano etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er Rancilio Silva En utmerket maskin i lav prisklasse og anbefales av alle. Det er vel bare proff/semiproff-maskiner som har integrert kvern OG lager god kaffe, men da er prisen deretter også. Elkjøp er nok ikke rette plassen å kjøpe slikt. Dere kan glo litt på http://www.coffeegeek.com/ der finner dere info om "high-end" bryggere og det alt annet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for all del.. forbrukerrapportens testing av kaffemaskiner (for en stund tilbake) er helt forferdelig. Den er så grunnleggende feil at det er hårreisende. Og den kaffeeksperten som er intervjuet i sammenheng med testen har overhodet INGEN sammenheng med testen. Han var helt forferdet selv når han så resultatene og ba eksplisitt om at det måtte komme tydelig fram at han ikke sto inne for resultatene.
    Denne testen henger oppe ved alle Nespresso-utsalg.

Og bare for å avlive myten med en gang: Nespresso-maskinene lager forferdelig espresso. Det eneste som er praktisk med maskinen er at de er veldig lette å bruke, men hva hjelper det når resultatet er håpløst.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men espressomaskin-testen fra Norsk Kaffeinformasjon i år er vesentlig bedre.

Dog oppdaget jeg gravenrende feil i testens konklusjoner. De hadde utropt feil maskin som testens vinner. Derfor måtte jeg snakke med Ann-Helen i Norsk Kaffeinformasjon og forklare henne feilen. Hun ble litt stum og måtte etter hvert innrømme at de ganske riktig hadde oppsummert feil. Derfor var vår artikkel om testen den eneste på nett med de korrekte resultater (http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017).

Som du skriver - Eirik Sand Johnsen likte slett ikke hvordan testen ble fremlagt. Testen er egentlig tysk (tror jeg).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nespresso er et interessant konsept, men det sier seg nesten selv at det ikke blir like bra som en "fullblods" epsressomaskin.
    Hadde det ikke vært for alle regningene i det siste hadde jeg hatt en maskin nå....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble gala kaffitørst nå... tror jeg slenger på ei kanne....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen. Om du vil ha en espressomaskin, må du nok en del høyere enn 5K for en god automatisk. Og for all del, styr langt unna elkjøp/lefdal o.l.! Ikke mye å skryte av...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ute på jobb har vi kaffimaskiner til 150000 som man kalibrerer vha pc...

Allikevel blir ikke kaffien nevneverdig god... Tjoho!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har en Gaggia Compact Digital, og den lager meget god kaffe. Den er også helautomatisk...!

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsaa
    Hvis du kun drikker svart vanlig kaffe, vil jeg anbefale en helt ordinær presskanne. Dette gir svært høy kvalitet på kaffen.
    Mener du virkelig det? Jeg kjøpte en liten presskanne som skulle være bra til 350kr el noe. Har prøvd med litt forskjellig fersk brent, nymalt kaffe og vanlig Ali osv fra dagligvaren. Synes det hele blir tynn og lite smakfull kaffe. Dermed endte jeg opp med Moccamaster isteden, det funker mye bedre, synes jeg.

Var nettopp innom den lokale te og kaffe sjappa og kjøpte med meg fersk brent og nykvernet "Fransk Espresso". Denne fikk jeg selvsagt kvernet opp som filtermalt. Utrolig kraftig og rund smak, akuratt som jeg liker det.

Jeg kommer garantert til å kjøpe meg en skikkelig espressomaskin etterhvert jeg også, men i første rekke av investeringer kommer nok hifien God Natt!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper mørkbrent kaffe kvernet spesielt for presskanne i Sverige. Ingen som har klaget over svak kaffe hjemme hos meg, ihvertfall. (En måleskje per kopp. Oppi med nykokt vann fra vannkokeren. På med stempelet som jeg beveger en gang halvveis ned og trekker opp igjen til vannflaten for å fordele kaffen litt i vannet. Timer på 3-4 minutter. Pipipip. Stempelet i bunn og voila! Ferdig kaffe.)

Klart jeg gjerne skulle hatt espressomaskin, men jeg drikker så mye kaffe på jobb at kaffedrikkingen hjemme gjerne begrenses til helgene, og da synes jeg ikke det forsvarer investeringen... Og for meg er presskanne et godt alternativ så lenge kaffen er brent og kvernet på riktig måte. Det blir en helt annen type kaffe, men den er svært god, mener nå jeg.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en Esspresso og Capuchino maskin her i høst.

Du kan se bilde av den på min hjemmkino presentasjon

Det er en Krups, den tilbreder kaffe både med hele bønner og malt kaffe hvis man ønsker det. Alt skjer automatisk, den skummer også opp melk, varmt Te vann osv. Du kan justere styrken på kaffen, justere mengde kaffe og hvor mye den skal male bønner osv.
    Helautomatisk rens og vedlikehold.
    Har alt jeg trenger iværtfall, og den lager god Kaffe.
    Jeg var ikke kaffe drikker før jeg kjøpte denne :razz:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med Madsaa og roffe, og prisen på presskannen er uvesentlig. Hjemme har vi en 12 år gammel Bodum som kostet 499,- (mye billigere nå riktignok...), på jobben bruker vi en fra Ikea, begge fungerer utmerket. Men dosering er viktig, for lite kaffe gir tynt og smakløst sølevann.

Men hjemme bruker vi også en annen løsning som vi synes fungerer utmerket. Vi kjøper kun hele bønner og maler på en Gaggia MDF kvern. Malingsgraden justeres til litt grovere enn espresso men finere enn filter. Putter dette opp i bajonetten til en rimelig Krups maskin (en sånn kombisak med trakter og "espresso" i ett. Espresson blir grusom, og melkeskummet blir helt feil, ikke å anbefale hvis du skal ha espressomaskin), doserer til en dobbel espresso, stamper kaffen godt og kjører til én vanlig kaffekopp. Kaffen blir kjempegod, fyldig og fin og med herlig crema på toppen. En kopp om morran holder til langt på dag pga. fylde og lang ettersmak. Vi har forsøkt Ikea-bønner pga. lav pris, men de er ikke gode, vi holder oss som regel til Java Mocca eller Blå Java fra kaffesjappa. Vi bor på landet, så vi sørger for å bunkre opp når vi er i byen, og legger mesteparten i fryseren. Vi har brukt denne løsningen i 5 år og sannsynligvis laget nærmere 5000 kopper kaffe, i snitt 3 kopper pr. dag.

Når det gjelder kvern, så henger jeg meg på anbefalingen tidligere i tråden. Lukten av nymalt kaffe er ubetalelig :-), og det går du til en viss grad glipp av hvis du velger en "kafferobot". Dessuten synes jeg tilberedningen er litt av gleden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Mener du virkelig det? Jeg kjøpte en liten presskanne som skulle være bra til 350kr el noe. Har prøvd med litt forskjellig fersk brent, nymalt kaffe og vanlig Ali osv fra dagligvaren. Synes det hele blir tynn og lite smakfull kaffe.
    Grunnen til dette er nok enten feil kaffe eller dosering, eller kanskje at du lar kaffen trekke for kort.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er på utkikk etter en billig og bra automatisk kaffemaskin. Helst under 5k. Noen gode tips i jakten på "High end" kaffe (sitat Roffe ) ?
    Elkjøp har en Kenwood til 3990,- just nu, men jeg mistenker den å være en billig kopi av et merke som heter Clatronics.

Det er denne http://www.matgleder.no/mg/public/op...=1022628285056 som står høyest i kurs just nå...

Noen andre tips? (Må ha kvern)
    Kenwood kopiert clatronics?! Det er vel en spøk?
    Kenwood er jo en av de eldste aktørene på markedet og clatronics er ikke et ordentlig merke engang, det er bare et navn noen har bestetmt at de vil ha trykt på billige kina/asia produkter.

Det blir som om krell kopierer eltax... :lol:

A

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenwood kopiert clatronics?! Det er vel en spøk?
    Kenwood er jo en av de eldste aktørene på markedet og clatronics er ikke et ordentlig merke engang, det er bare et navn noen har bestetmt at de vil ha trykt på billige kina/asia produkter.
    Det kan vel være jeg burde skrevet det omvendt, at Clatronics kopierte Kenwood. Jeg har sett maskinene, og de er VELDIG like..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg trykket på "kjøp" knappen på en Krups XP7240 8)

Elkjøp og Lefdal selger denne til henholdsvis 6k og 7k, men www.trumf.no tar 3795,-. Jeg trodde det var en feilprising, men bestilte en med en gang. Nå i etterkant har jeg spurt de om prisen var riktig, og det kan de bekrefte.
    https://www.trumf.no/Trumf/ProductCa...riantId=061028

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen skikkelige keffefetsijsiter der ute med god plass på benken - hva med å gå til innkjøp av en brukt Faema eller La Marzocca maskin?
    Disse skaffes fra rundt 20K brukt

Side 6 av 155 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •