Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 3088
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lurer på hvilken megahype som blir den neste vi skal falle for på kaffefronten?
    Kanskje blir det eget mikrobrenneri i garasjen? Velge gass- eller oljefyrt brenner, kjøpe inn grønne bønner og fylle fem kilo i trommelen! Tar jo bare ca. et kvarter, så er de ferdig brent. Franskbrent eller italienskbrent? Med 5 kilo nybrente vidunderlige beans kan vi selge unna endel til kjente, selvsagt med egentrykket etikett på posen! F.eks. Tronic's Espresso Luxury Garage Roast vil sikkert selge som hakka møkk!
    Kanskje ikke akkurat denne uka, men det kommer nok.8)

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Sikkert bare kalkavsetninger i vannkokeren, som fjernes enkelt ved å koke opp en blanding med sitronsyre el. og la den ligge i en stund. Til daglig er det for øvrig en god idé å helle ut vannet som blir til overs med én gang, slik at den ikke hele tiden blir liggende med en skvett vann i.

Hva slags temperatur skal kaffevannet ha forresten? Kanskje jeg skulle investert i en vannkoker med temperaturvelger. :?
    Vannkokeren var jo splitter ny, men jeg skal ta den med hjem igjen og prøve sitron-trikset likevel.

Dette med temperaturen er vel en smakssak egentlig. Hvis man bruker kokende vann tror jeg man kan miste litt aromaer.
    Jeg pleier å vente til vannet holder 90 grader før jeg tømmer det over i aeropressen. Temperaturen synker ytterligere ca 10 grader når den tømmes over, og enda litt når den havner i koppen.
    Jeg forvarmer alltid koppen for å unngå stort varmetap under selve pressingen.
    Da blir kaffen best syns jeg.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Kanskje blir det eget mikrobrenneri i garasjen? Velge gass- eller oljefyrt brenner, kjøpe inn grønne bønner og fylle fem kilo i trommelen! Tar jo bare ca. et kvarter, så er de ferdig brent. Franskbrent eller italienskbrent? Med 5 kilo nybrente vidunderlige beans kan vi selge unna endel til kjente, selvsagt med egentrykket etikett på posen! F.eks. Tronic's Espresso Luxury Garage Roast vil sikkert selge som hakka møkk!
    Jeg har alltid lurt på....... Hvem selger egentlig hakka møkk?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Jeg har alltid lurt på....... Hvem selger egentlig hakka møkk?
    Bønder! Bra jødsel vettu!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HER står det litt om hvordan man lager hjemmebrent... (kaffe)
    HER og HER er noen eksempler på hjemmebrentapparater.
    Lurer på hvor vanskelig det egentlig er.
    Det hadde vært interessant å prøve!

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Bønder! Bra jødsel vettu!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Hva vil du fram til?

Om du har smakt hvor vidt forskjellig ulike bønner smaker selv om de blir brent på omtrent identisk måte, og hvor forskjellig ulike brenninger kan smake, så forstår du at kaffe har smaksvariasjoner som er minst like spennende som for eksempel vin.

"Hype" er for meg noe som får mer oppmerksomhet enn det forstjener. Så langt synes jeg ikke ekte kaffeentusiasme er i nærheten av hype. Det som er hypet i kaffeverdenen er systemene som promoterer lettvinthet på bekostning av det spennende smakslandskapet all verdens kvalitetskaffe utgjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Noen som kan anbefale noen gode kaffeputer til en Senseo maskin?
    Har sålangt testet dark roast fra Friele og medium roast fra Merrild. Overraskende var Friele best, men det kan være dark roast fra Merrild er vel så god. Noen andre produssenter jeg bør prøve?

Tenkte å bestille fra kaffepuder.dk.

Ellers så trenger jeg ingen fler kommentarer fra High end folket som spyr av kapselmaskiner :-D

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Heisann.

Noen som kan anbefale noen gode kaffeputer til en Senseo maskin?
    Har sålangt testet dark roast fra Friele og medium roast fra Merrild. Overraskende var Friele best, men det kan være dark roast fra Merrild er vel så god. Noen andre produssenter jeg bør prøve?

Tenkte å bestille fra kaffepuder.dk.

Ellers så trenger jeg ingen fler kommentarer fra High end folket som spyr av kapselmaskiner :-D
    Kaffeputer har jeg dessverre ikke så mye peiling på, men kanskje en slik en hadde vært noe?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, Ikke så dum den

Men tenker jeg prøver litt diverse puter først isåfall. :twisted:

Hadde satt stor pris på noen puteanbefalinger.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva vil du fram til?

Om du har smakt hvor vidt forskjellig ulike bønner smaker selv om de blir brent på omtrent identisk måte, og hvor forskjellig ulike brenninger kan smake, så forstår du at kaffe har smaksvariasjoner som er minst like spennende som for eksempel vin.

"Hype" er for meg noe som får mer oppmerksomhet enn det forstjener. Så langt synes jeg ikke ekte kaffeentusiasme er i nærheten av hype. Det som er hypet i kaffeverdenen er systemene som promoterer lettvinthet på bekostning av det spennende smakslandskapet all verdens kvalitetskaffe utgjør.
    Tja, var det uklart hva jeg ville frem til? Kan alltids eratatte hype med trend, hvis du finner det uttrykket mer spiselig (eller drikkelig). Tenkte ikke spesielt nøye over det, men skal vi være pirkete, så er nok trend mest dekkende for hva jeg ville uttrykke. Ellers forstår jeg selvsagt at ulike bønner /brenninger kan gi ulike smaksvariasjoner. Det har jeg da heller aldri protestert mot! Kan ikke skjønne at jeg har uttalt noe som skulle tilsi at det er noe jeg ikke skjønner!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann!
    Er på jakt etter en kaffe maskin til han far til julegave, siden han har bursdag samme dag så ligger budsjetter på rundt 4-5000kr.

Noen ideer? Kan godt være en expresso maskin å.
    Min tråd

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    heisann!
    Er på jakt etter en kaffe maskin til han far til julegave, siden han har bursdag samme dag så ligger budsjetter på rundt 4-5000kr.

Hvis manuell espressomaskin er ok så er følgende et meget godt tilbud.
    (gaggia classic m/kvern og base - bør bli ca 4500,- inkl frakt og mva)
    Set of Gaggia Classic, Gaggia Grinder MDF Black and Universale Base

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg så stor kunskap om dette, men manuell betyr at man må kverne bønnene selv?

Men ellers ser den jo veldig fin ut, men vil helst ikke bestille fra utlandet.
    Min tråd

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg så stor kunskap om dette, men manuell betyr at man må kverne bønnene selv?

Men ellers ser den jo veldig fin ut, men vil helst ikke bestille fra utlandet.
    Ja, det er separat kvern. Classic maskinen er vel inngangsporten (prismessig) til "ordentlig" espresso. Kjøper du den i Norge så regn med å betale ca 5000 for bare maskinen, uten kvern og base :twisted: .

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at man kan betale i postoppkrav, er jo en posetiv ting da jeg liker å holde varen når jeg betaler

Tror kanskje jeg går for den Gaggia.

Virker jo som man får mer ut av denne en f,eks denne: Delonghi Espressomaskin - Elkjøp.

Men hvordan er det bruke en slik maskin? Hvor forståelsefull må man være, eller er dem enkle å bruke?
    Min tråd

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann!

Er mye morsomt å få i både manuelle og automagiske.
    Har han hatt noen maskiner før, utennom moccamaster trakter?

En manuell maskin byr på mye prøving, feiling og generelt arbeid for å få til en bra espresso. Hvis han er interessert i svart kaffe så er kanske en kvern pluss aeropress en ide? Eller en automagisk maskin som igjen er veldig lettvindt!

Mange muligheter

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, eneste vi har i huset er gode gamle moccamaster trakteren
    Sort kaffe er det som det går mest av i huset, men tenker at han blir glad med en litt ordentlig maskin. Når vi har gjester eller rett å slett slappe av med en god kaffe. Så en maskin på elkjop, som var vanlig trakter og en espresso. Hvordan fungerer disse?
    Min tråd

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bruke en manuell maskin bør man nok være litt over middels interessert i kaffe:-)

Hvis målet er å enkelt lage svart kaffe til mange, så er ferskbrent kaffe, kvern og trakter/presskanne nok å foretrekke fremfor en manuell espressomaskin.

Hvis man nyter en kopp espresso (og/eller espressobasert melkedrikk) og er villig til litt innsats for å produsere den, er Gaggia settet en rimelig inngangsbilett til "high end" kaffe. Det er ikke vanskelig å lære seg å lage god espresso, men den blir sjelden perfekt de første gangene....

Hvis dette ser greit ut så kjøp Gaggiaen, ser det ut som for mye styr så velg noe annet.

YouTube - HowStuffWorks - The Perfect Espresso

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje bli litt for komplisert med en slik manuell maskin ja.

Hva med de automatiske maskinene fra Gaggio?
    F,eks:
    Gaggia Syncrony Logic Coffee Machine
    eller
    Gaggia L'Amante Caffitaly Red Coffee Machine
    Eller:
    Gaggia Titanium Espresso Coffee Machine
    Noen som har noen erfaringer her?
    Min tråd

Side 59 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •