Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 3088
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle dere som bruker aeropress, hvilken vannkoker bruker dere?
    Er du sikker på at den holder mål?

Jeg trodde ikke dette med vannkokere hadde stor betydning, inntil jeg kjøpte et ekstra sett med kvern, vannkoker og aeropress for å bruke på jobb.
    Greide rett og slett ikke å lage god kaffe. Det ble alltid en slags sur "ståltermosaktig" smak. Og det viste seg å være vannkokeren som satte dårlig smak på vannet.
    Kan nevne at det er DENNE vannkokeren. Styr unna den hvis du planlegger å kjøpe en liten praktisk en til jobben eller reise.
    Med Philips HD4685B som jeg benytter hjemme har jeg aldri merket noen usmak.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Helst nevergood?
    Har du med andre ord aldri smakt kaffe laget av ferske bønner?
    jeg har desverre ikke det... da jeg aldri drikker kaffe hjemme...studrikker bare kaffe på jobb jeg da går det nok i evergood og ali i den trofaste moccamasteren

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    [URL="http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25347494"]...
    Men snakket litt med selger, den er fra 2004. Har jeg forstått det riktig at dette da er den første versjonen? og V2 kom i ~2007, V3 og V4 aka limited edition kom i år?

Hva er i såfall forskjell på disse og er det noen svakheter på de eldre maskinene som er blitt brukt litt?
    V3 har i hvert fall en ny steam arm med kule-ledd. Så den er enklere å stille slik man vil ha den. I tillegg er tuppen med 3 hull i stedet for 1. Det viktigste uansett er å starte å steame rett før termostaten skrur av. Gjør man det får man ok med guff ut av den lille boileren. Da får man bra skum om man gjør riktig :wink:

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme bruker jeg en egen kjele til å koke opp vannet. Praktisk, for da har jeg kontroll på temperaturen. Har tenkt på å se etter vannkoker man kan stille inn temperatur på. Vet ikke om dette finnes, siden produktet egentlig er til å KOKE vann heh

På jobben bruker jeg en Princess Roma vannkoker og kan vanskelig sammenligne metodene, for jeg har to ulike kverner og ofte ulike bønner. Må si jeg er svært fornøyd med resultatet begge stedene.

Bruker forøvrig Elida Natural bønner fra SupremeRoastworks, fantastisker saker Den kommer fra Boquete, Panama, samme stedet om Hacienda La Esmeralda

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    Hjemme bruker jeg en egen kjele til å koke opp vannet. Praktisk, for da har jeg kontroll på temperaturen. Har tenkt på å se etter vannkoker man kan stille inn temperatur på. Vet ikke om dette finnes, siden produktet egentlig er til å KOKE vann heh

På jobben bruker jeg en Princess Roma vannkoker og kan vanskelig sammenligne metodene, for jeg har to ulike kverner og ofte ulike bønner. Må si jeg er svært fornøyd med resultatet begge stedene.

Bruker forøvrig Elida Natural bønner fra SupremeRoastworks, fantastisker saker Den kommer fra Boquete, Panama, samme stedet om Hacienda La Esmeralda
    Der er flere vannkokere på markedet i dag med flere valg av temperatur.
    Vannkokeren jeg har hjemme har innstilling for 40, 60 og 80 grader.
    Også vet jeg at det finnes en bosh som har innstilling for 70, 80 og 90 grader.
    Spørsmålet er vel om det er nøyaktig nok.
    Selv koker jeg vannet helt opp, tømmer det over i stempelet og måler med et termometer til temperaturen har falt til riktig verdi.

Takk for kaffetipset forresten

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Noen som har forslag til kaffekvern for bruk til aeropress, som prismessig også står i stil ti lden?
    Jeg har god erfaring med denne for bruk sammen med aeropress. Om du mener den står i stil prismessig blir vel delvis en personlig vurdering, men å kjøpe en kvern som "ødelegger" gode råvarer er i alle fall dyrt:-)

Gøran

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er ny maskin innkjøpt, fra en koslig kar, men som bor på feil side av fjorden. :/
    Jakten går nå videre på ny kvern.. mye spennende og mye dyrt der ute

Budsjettalternativer og tips mottaes med glede!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er ny maskin innkjøpt, fra en koslig kar, men som bor på feil side av fjorden. :/

Selv har jeg denne: CUISINART DBM8E KAFFEKVERN kjøp billig sammenligne pris tilbud
    Synes den er veldig bra!

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Selv har jeg denne: CUISINART DBM8E KAFFEKVERN kjøp billig sammenligne pris tilbud
    Synes den er veldig bra!
    Hva bruker du denne kvernen sammen med?

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

High-end kaffe i Porsgrunn?

Tenkte å prøve noen nye kaffebønner så jeg stakk innom Kaffe & Te spesialisten. Forklarte hva jeg i utgangspunktet likte, og endte opp med følgende kaffebønner:
    "Høstens blanding" i fra Solberg & Hansen.

Disse kaffebønnene var brent 27.10.10, og jeg forstår nå hvorfor kaffe kjennere på forumet vil ha så ny brente kaffebønner som overhodet er mulig
    Det er mye mere nyanser i smaken og lukt, crema osv er i en annen klasse
    Som sagt var disse kaffebønnene brent for 14 dager siden, men finnes det leverandører som leverer enda "ferskere" bønner?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferskbrente bønner er et must
    Fra SRW bruker jeg å få bønner som er brent for 2-4 dager siden. Det virker som bønnene blir sendt samme dag som de brennes. Bønnene fra Tim Wendelboe bruker å være ca like gamle når jeg får de på døra. Siden jeg ikke pløyer gjennom kilovis med kaffe i løpet av en uke liker jeg bønnene ferskest mulig. Alt som er over 3 uker gammelt begynner å bli skummelt med tanke på smak.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer!
    De selvsagte alternativene er en brukt Rancilio Rocky eller Gaggia MDF. Har selv hatt en Gaggia MDF og den var finfin.

Du kan også se etter brukte kafékverner på finn. Der må du ofte legge i en del timer til rensing, samt skifte av kvernskiver.
    SB Touch

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Ferskbrente bønner er et must
    Fra SRW bruker jeg å få bønner som er brent for 2-4 dager siden. Det virker som bønnene blir sendt samme dag som de brennes. Bønnene fra Tim Wendelboe bruker å være ca like gamle når jeg får de på døra. Siden jeg ikke pløyer gjennom kilovis med kaffe i løpet av en uke liker jeg bønnene ferskest mulig. Alt som er over 3 uker gammelt begynner å bli skummelt med tanke på smak.
    Såpass...
    Vil det da si at du bestiller en pose i uken med 250g, eller kjøper du litt større kvantum og event. fryser ned ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Såpass...
    Vil det da si at du bestiller en pose i uken med 250g, eller kjøper du litt større kvantum og event. fryser ned ?
    Det går mellom en og to poser i uken, så jeg bruker å bestille to i slengen. Nedfrysing er visst heller ikke noe særlig så det prøver jeg å unngå.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rancilio Silvia kaffemaskin - FINN Torget - da forsvant denne foran nesen på meg, ble hentet i dag :|
    Lurer på om vi får se den snart igjen som "Nesten ubrukt!" til en høyere pris (solgt for 2000)
    Denne?
    :evil:
    Espressomaskin, Som NY! RANCILIO SILVIA - FINN Torget
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg så den der selv.. merket blodtrykket økte et lite hakk, men til hans forsvar så er det nok ikke samme maskin.
    Her følger det med org. eske, annet tilbehør og dryppristen er annerledes

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Såpass...
    pseydomono, har du vært på Stockmann i Skien? Har handlet kaffe med stort hell der flere ganger. De har ofte TW bønner også. Har fått servert flere knallgode Cortado der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du denne kvernen sammen med?
    Hei!
    Beklager sent svar, men jeg har ikke fått logget inn før nå..

Jeg bruker nok bare denne kvernen med moccamster, langt ifra high end, men smaken blir en helt annen verden enn med ferdigposer fra butikken!

Kverna er billig og virker kraftig etter mitt skjønn, er heller ikke så stor som jeg har sett enkelte andre modeller er..

Johan

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    pseydomono, har du vært på Stockmann i Skien? Har handlet kaffe med stort hell der flere ganger. De har ofte TW bønner også. Har fått servert flere knallgode Cortado der.
    Takker for tipset!
    Stockmann var helt ukjent for meg. Godt at det finnes steder i nærheten som en kan prøve ut. Det blir fort dyrt hvis man må bestille over nett og betale frakt hele tiden

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg trodde ikke dette med vannkokere hadde stor betydning, inntil jeg kjøpte et ekstra sett med kvern, vannkoker og aeropress for å bruke på jobb.
    Greide rett og slett ikke å lage god kaffe. Det ble alltid en slags sur "ståltermosaktig" smak. Og det viste seg å være vannkokeren som satte dårlig smak på vannet.
    Kan nevne at det er DENNE vannkokeren. Styr unna den hvis du planlegger å kjøpe en liten praktisk en til jobben eller reise.
    Med Philips HD4685B som jeg benytter hjemme har jeg aldri merket noen usmak.
    Sikkert bare kalkavsetninger i vannkokeren, som fjernes enkelt ved å koke opp en blanding med sitronsyre el. og la den ligge i en stund. Til daglig er det for øvrig en god idé å helle ut vannet som blir til overs med én gang, slik at den ikke hele tiden blir liggende med en skvett vann i.

Hva slags temperatur skal kaffevannet ha forresten? Kanskje jeg skulle investert i en vannkoker med temperaturvelger. :?

Side 58 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •