Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 3088
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Nå snakker du bare tull. En helautomatisk espressomaskin gjør akkurat det samme. Trykk på én knapp=kaffe. Skal det renses trykker du på en annen knapp. Vann må begge maskinene ha...

Så lenge du skal ha kun én type bønner, så har du rett. Skal du lage kaffe/espresso fra 5 forskjellige bønner i løpet av en kveld, er det mye mer jobb med automat enn kapselbasert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er da i aller høyeste grad en "jakt"...?

Bare se på roffe!
    Han begynte jakten i det små, og se hvor han står nå? :-D

En tråd som dette er meget egnet til å diskutere ulike metoder og maskiner.
    Når DET er sagt er jeg ikke i mål ennå. Tror faktisk jeg får til bedre kaffe i presskanne og Aeropress enn i espressomaskinen min... Jeg har MYE å lære ennå.

En annen ting jeg synes er FULLSTENDIG uinteressant er hvilken måte å lage kaffe på som er billigst. Hadde Nespresso vært best, så hadde jeg gått for det, helt uavhengig av pris. Jeg synes fortsatt at en av Tim Wendelboes rimeligste, nemlig Santa Ana, er en av de mest harmoniske kaffene jeg har hatt i hus.

Men for meg blir det å drikke Nespresso, Senseo eller annen kapselkaffe når jeg skal nyte kaffens spennende verden som å kjøpe meg en musikkmaskin som bare har 16 forhåndsbestemte CD-plater lagt i minnet. Utrolig kjedelig og begrensende. Det er like lite "High end" som Fjordland er det i matverdenen. Når det er sagt, så ser jeg det enkle i en kapsel/pod-maskin. Derfor ble også min første espressomaskin en maskin som også kan lage kaffe med pods - for de dagene da man har litt kortere tid. ESE-podsene har dessuten så mange leverandører at det i mindre grad blir begrensende.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Så lenge du skal ha kun én type bønner, så har du rett. Skal du lage kaffe/espresso fra 5 forskjellige bønner i løpet av en kveld, er det mye mer jobb med automat enn kapselbasert.
    Men det kan da ikke være noe særlig stas med 5 forskjellige kapselskvip i løpet av en kveld?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Men det kan da ikke være noe særlig stas med 5 forskjellige kapselskvip i løpet av en kveld?
    Hvor mange av Nespressos kapsler har du smakt?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En annen ting jeg synes er FULLSTENDIG uinteressant er hvilken måte å lage kaffe på som er billigst. Hadde Nespresso vært best, så hadde jeg gått for det, helt uavhengig av pris. Jeg synes fortsatt at en av Tim Wendelboes rimeligste, nemlig Santa Ana, er en av de mest harmoniske kaffene jeg har hatt i hus.
    Enig med deg, Roffe! Det er det som er så fint med kaffe, high end kaffe trenger ikke være dyrt i det hele tatt. Man kan kjøpe seg en komplett manuell rigg til under 10000 kr som kan produsere 95% like god espresso som proffe rigger til 200k. Det er ekspertisen og bønnekvaliteten det kommer an på. Og vil man ha "vanlig" svart kaffe trenger man bare en rimelig kvern, en presskanne, et termometer og en klokke

Jeg kjøper også bønner fra Tim Wendelboe, og en tur innom der kan absolutt anbefales!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noe for seriøse kaffenerder?
    ThinkGeek :: BeanVac Coffee Bean Canister

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange av Nespressos kapsler har du smakt?
    Et par demoer. Den er fullt drikkbar, om enn litt kunstig. Når jeg sa skvip, så er det litt satt på spissen. Poenget er bare at jeg synes ikke det kommer opp mot produktet fra en skikkelig espressomaskin.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har alle slike helautomatiske maskiner én (eller flere) beholder for hele bønner og én beholder for kvernet kaffe. Da kan man i prinsippet kjøpe fem poser med kvernet kaffe og lage seg fem kopper fra ulike bønner svært raskt og enkelt.

Nå kjenner jeg ingen som ville forsøkt seg på slikt, da kvernet kaffe har svært kort holdbarhet (dager), forsåvidt uansett om de er i poser eller kapsler.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    C3 er jo viden kjent for å gå fort i stykker. Håpløs ekstrahering av kaffen, kvaliteten er ditto. Kjøp for guds skyld heller en aeropress, eller faktisk Nespresso. Selv nespresso maskinen vil gå C3´n til gangs.
    Uansett hvor mye du justerer kvernen, doserer osv, vil den alltid ha feil kontakttid...
    Hihi, ja det tok ganske nøyaktig ett år, så var den kaputt!
    Levert tilbaka til elkjøp nå

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det på tide å lage seg en carajillo. Anbefales!8)

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først si at jeg har ikke lest hele tråden, så sorry om jeg tar opp noe gammelt.

Har selv nespressomaskin og er fornøyd med smaken samt muligheten for enkelt å kunne endre på kaffetype/smak.

Men, det som irriterer meg mest er mengden kaffe jeg får. Selv om jeg tar "halvannen" kopp er det bare nok til å fylle en kopp i størrelse "metrofil" (sånn liten fancy en..). Det blir nesten som å drikke en shot. Jeg liker å sette meg i stolen/legge meg i sofaen og nyte musikk eller annen AV-underholdning, da kan jeg ikke vasse frem og tilbake for å hente kaffi!!

Går det ann å regulere mengde på disse mer fancy helautomatiske maskinene? Og hvor omfattende er det med rengjøring av disse? Jeg MÅ ha det lett, gidder ikke demontere og vaske den maskinen hver dag, å trykke på vaskeknappen før jeg legger meg synes jeg er akkurat passe arbeid..

Hvor mange lapper bør jeg betale for å få en maskin som kan gjøre det jeg ber om? Liker kaffien best svart som en overskyet natt i januar.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en carajillo med bananlikør denne gang. Ikke helt etter carajillonormen, men slett ikke udrikkbar. 8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig kaffe og bananlikør? Joda, kan vel være godt det... hehe

I går gjorde jeg noe morsomt, nemlig som en ekte hjemmekinoentusiast moddet jeg espressomaskina for å få bedre lyd i den

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Vanlig kaffe og bananlikør? Joda, kan vel være godt det... hehe
    Neida, ikke vanlig kaffe. Lager carajillo med espresso og brandy, men denne gangen var det espresso og bananlikør, siden jeg hadde det stående. Men har aldri brukt vanlig kaffe!!

Btw: Hvordan moddet du maskinen da?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carajillo er etter hva jeg har forstått med vanlig kaffe, mens espressoversjonen heter corretto. Men det blir vel brukt om hverandre, på samme måte som cafe au lait og caffe latte blir feilaktig brukt om hverandre. Sorry at jeg er litt kverulant her

Jeg skrudde opp Rancilio'en min og flyttet litt på pumpa og la inn litt gummi så den bråker litt mindre. Samtidig oppgraderte jeg steamarmen til siste versjon (hvilket ikke har noe med lyden å gjøre )

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jura ENA5 til 4999,-

Komplett.no - Jura ENA5

(men dette ble vel nevnt på forrige side også...)

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hihi, ja det tok ganske nøyaktig ett år, så var den kaputt!
    Levert tilbaka til elkjøp nå
    Siden maskinen er levert tilbake til Elkjøp så kjøpte jeg meg en Aeropress for å dekke kaffebehovet.
    Så da har vi litt spørsmål og trenger litt tips.

Bruker Wilfa-kverna og hele bønner, brukt opp en pose med TW's Santa Barbara nå, men resultatet ble litt så som så pga. litt prøving fram og tilbake.
    Så har kjøpt meg litt billigere bønner nå, blå java kaffebønner og espressbønner.

Så da starter vi med kveringsgraden, jeg har for det meste brukt så fin som mulig på Wilfa'n - er det kurrant?

Hvor lenge rører dere kaffen sammen med vannet før dere presser?
    Liker en god full kopp kaffe, men fram til nå så har jeg bare testet med 2 skjeer kaffe og vann opp til 2'er-merket og vannet ut kaffen i etterkant, ala amerikano.
    Hvor mye kaffe/vann bruker dere når dere skal lage en god stor kopp?

Digital kjøkkenvekt er på vei..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Carajillo er etter hva jeg har forstått med vanlig kaffe, mens espressoversjonen heter corretto.

Mulig det, tviler litt på den definisjonen av carajillo, men er det noen som har sikre opplysninger her?
    Det som er sikkert, er at carajillo er spansk og corretto italiensk. Da jeg bodde i Italia tidlig på 70-tallet lagde vi som regel hver dag corretto med espresso og grappa.
    Lagde alltid caffé latte med mokkaespressokanne på gassen og varm melk, kun om morgenen.
    Når det gjelder café au lait, tror jeg franske caféer stort sett bruker betegnelsen café crème idag.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    A Carajillo is a Spanish drink combining coffee with brandy or rum. It is typical of Spain and its origin dates to the Spanish occupation of Cuba. The troops combined coffee with rum to give them courage (coraje in Spanish, hence "corajillo" and more recently "carajillo").
    Espressoen ble oppfunnet på begynnelsen av 1900-tallet. Cuba var under Spania 1511-1898.

Og Cafe au Lait er fransk for "kaffe med melk". Uansett hvor mange kaffesjapper Europa over som serverer espresso (som er italiensk) i en Cafe au Lait så er det allikevel ikke riktig...

Det er forøvrig riktig at en 100% original Corretto skal være med grappa

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks.denne:
    -imagescawi17wm-jpg

Side 55 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •