Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 3088
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål

Har lenge hatt lyst på en helvautomatisk maskin. Til hverdags går det mest i vanlig kaffe/americano.

Sikler nå litt på Kompletts tilbud på Jura ENA5. til 4999,-

Samtidig har Netshop ENA 7 til 6990,-

Ellers har vel Elkjøp innimellom (men ikke nå) Siemens espresso TK52001 på tilbud til 2500,-

Noen som har noen refleksjoner om hvilken av disse som er å anbefale så lenge førsteprioritet er vanlig kaffe/americano, men det også kan være hyggelig å lage en god espresso i ny og ne?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homey Spur
    Har lenge hatt lyst på en helvautomatisk maskin. Til hverdags går det mest i vanlig kaffe/americano.

Ellers har vel Elkjøp innimellom (men ikke nå) Siemens espresso TK52001 på tilbud til 2500,-

Noen som har noen refleksjoner om hvilken av disse som er å anbefale så lenge førsteprioritet er vanlig kaffe/americano, men det også kan være hyggelig å lage en god espresso i ny og ne?
    Jura Ena 5 eller 7 er tingen etter hva jeg har lest og smakt :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ena 7 er vel grunnen til at man kan kjøpe Ena 5 til redusert pris nå.
    Maskinene er i utgangspunktet helt like, men Ena 7 har fått noe bedre betjening med 2 forhåndsdefinerte koppstørrelser kontra 1. Ikke noe big deal, og slett ikke verdt 2000 kr ekstra etter min mening.

Siemens TK52001 er etter min mening en simpel maskin, og ikke like god som de litt dyrere modellene fra Siemens.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, merker det frister med ENA 5

Må bare bli komfortabel med tanken på å bruke 5000 på en kaffemaskin...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står virkelig fast her på hva vi skal kjøpe. Hadde først tenkt å gå for en Senseo maskin, men etter den fikk terningkast 2 så ble jeg straks mer usikker.

Så var vi i dag og fikk smake på Dolce Gusto, noe som i grunn falt bra i smak hos både meg og fruen.

Dere som har testet begge systemene, hva vil dere anbefale? Nå blir det ofte variasjon på hva en drikker, og ungene er jo selvsagt svært glad i kakao. Med Dolce Gusto får en jo egne melkekapsler slik at en får laget kaffe latte og diverse andre kaffetyper.

Så hva gir best kaffe og variasjon på kaffen av disse to?

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en maskin som dolce gusto vil du ikke få skikkelig kaffe. Det blir enslags folkevariant med lettvinte kapsler. billig å kjøpe, dyr og bruke. Jeg tror disse kapslene med kaffe koster ca 3kr stk, og det blir en saftig sum pr mnd om du drikker et par kopper til frokost lunsj og middag. Dessuten lurer jeg litt på hvordan den lager en cappucino.....praktisk, ja....skikkelig, nei.
    Vil du ha variasjon trenger du ikke mer enn en espressomaskin med 15 bar trykk, enten med eller uten steam-arm for skumming og oppvarming av melk, som du lett varmer i en kjele / mikro og visper med en "pennevisp", blir flott skum av det og, men ikke så fancy og lettvint

Du trenger ingen ferdigblanda kapsler eller fancy maskin for å lage mange kaffetyper. Det du trenger er gode bønner, vann, melk og evt essenser/krydder.

Lykke til med valget

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbruket er ikke all verden når det gjelder kaffe her i hus.

En kopp etter frokost og en kopp etter middag, så ender da på fire kopper totalt pr dag her i husholdningen.

Fruen drikker svært sjeldent vanlig kaffe, og om hun gjør det er det med fløte i. Vanligvis kjøper hun slike ferdig posser med latte eller andre typer som kun skal tilsettes vann og røres ut.

Så utgiftene pr mnd med en slik kapsel maskin blir ikke så mye, og blir gjerne mindre enn der er i dag med de posedrikkene som fruen får i seg.

Tenker vi får dra et sted å få sett hva alternativene er før vi bestemmer oss, og gjerne få smake på de forskjellige alternativene også. Liker i grunn enkelheten i både Senseo og i Dolce Gusto, og synes det smaker bedre en den vanlige filterkaffen fra friele som vanligvis drikkes her i hus. Så sånn sett er det en forbedring uansett hvordan en ser på der :-)

De har også tilbud på ene Dolce Gusto maskinen på Rema 1000 nå. Selges til 1800 på nettbutikker, mens på Rema tar de nå 1295 for den.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du flesker til med en Jura ENA5 vil du kunne ha den i årevis framover og få mye bedre kaffe. Greit, 5000 kr er mye penger for en kaffemaskin men hvis du deler utgiftene over 5 år, som er reklamasjonstiden for et produktet, sitter du igjen med en utgift på under 3 kr dagen pluss kaffebønnene. En pose med ferdiglatte koster vel glatt det dobbelte? I tillegg må det sies at nykvernede bønner går kapsler en høy gang.
    SB Touch

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prismessig er en helautomatisk maskin som kan behandle hele bønner vesentlig billigere enn disse kapselmaskinene, dersom en tar med pris på kaffen. Smaksmessig er de helautomatiske maskinene vesentlig bedre. Når det gjelder betjening, brukervennlighet og vedlikehold er begge maskinene like enkle i bruk. Personlig hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg ville valgt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    ...
    Jeg sendte en mail til SRW og spurte om hvilke av deres kaffesorter som egnet seg til espresso og fikk til svar at alle gjorde det, men at Panama Volcancito #83 og Colombia El Carrizo var et fint sted å starte. Det får bli i neste bestilling. Earth og Air er på vei nordover og jeg håper bare bønnene kommer før jeg går tom.
    Det er Earth og Air jeg har prøvd nå. Av disse var det Earth som falt best i smak hos meg. Vanligvis pleier jeg å bruke innstillingen sterk på min Jura, men på denne ble det litt voldsomt. Det hele balanserte bedre med mindre mengde kaffe. Nå har jeg jo ikke samme kontroll på mengden kaffe som blir malt opp på en slik maskin som man har dersom man kverner og tamper manuellt.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Forbruket er ikke all verden når det gjelder kaffe her i hus.

En kopp etter frokost og en kopp etter middag, så ender da på fire kopper totalt pr dag her i husholdningen.

Fruen drikker svært sjeldent vanlig kaffe, og om hun gjør det er det med fløte i. Vanligvis kjøper hun slike ferdig posser med latte eller andre typer som kun skal tilsettes vann og røres ut.

Så utgiftene pr mnd med en slik kapsel maskin blir ikke så mye, og blir gjerne mindre enn der er i dag med de posedrikkene som fruen får i seg.

Tenker vi får dra et sted å få sett hva alternativene er før vi bestemmer oss, og gjerne få smake på de forskjellige alternativene også. Liker i grunn enkelheten i både Senseo og i Dolce Gusto, og synes det smaker bedre en den vanlige filterkaffen fra friele som vanligvis drikkes her i hus. Så sånn sett er det en forbedring uansett hvordan en ser på der :-)

De har også tilbud på ene Dolce Gusto maskinen på Rema 1000 nå. Selges til 1800 på nettbutikker, mens på Rema tar de nå 1295 for den.
    Om det først og fremst er kaffe/espresso du skal bruke en kapselmaskin til, bør du prøve Nespresso før du kjøper. Jeg drikker Nespresso hver dag, og har prøvd Dolce Gusto sin kaffe og espresso flere ganger (senest i går), og for meg er det ingen tvil om at Nespresso går Dolce Gusto en høy gang på smak. Nespresso sine maskiner har en helt annen kvalitetsfølelse også, og søler vesentlig mindre i bruk.
    Vil du ha en maskin som lager kakao, iste, nesquick osv. er Dolce Gusto maskinen for deg.

Jeg jobber i butikk og selger begge maskinene, så det ligger ingen skjult agenda bak det jeg skriver her.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom daglig forbruk ligger i snitt på 4 kopper pr.dag slik som Svortevik skisserer, vil årskostnaden på kaffe komme på rundt 5500 kr med nespresso.
    Kjøper han 1kg kaffe pr mnd til en pris på 250kr, vil årskostnaden være 3000 kr. Dette er da halve prisen på f.eks. en Jura ENA5 i forskjell på ett år! Og valgmulighetene er større!
    Man skal ikke drikke så veldig mye kaffe før Nespresso blir skikkelig dyrt

Edit: Kjenner ikke prisen på de andre kapselsystemene...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Dersom daglig forbruk ligger i snitt på 4 kopper pr.dag slik som Svortevik skisserer, vil årskostnaden på kaffe komme på rundt 5500 kr med nespresso.
    Kjøper han 1kg kaffe pr mnd til en pris på 250kr, vil årskostnaden være 3000 kr. Dette er da halve prisen på f.eks. en Jura ENA5 i forskjell på ett år! Og valgmulighetene er større!
    Man skal ikke drikke så veldig mye kaffe før Nespresso blir skikkelig dyrt

Edit: Kjenner ikke prisen på de andre kapselsystemene...
    Og som alle andre Nespresso-motstandere går du selvsagt ut fra prisen på de dyreste kapslene...

Ingen tvil om at kapselbasert er dyrere enn bønner. Til gjengjeld er det mindre rengjøring og jobb med kapselbasert; slipp i kapselen, trykk play=ferdig.
    Det er fordeler og ulemper med alle alternativene, ingen er perfekt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Ingen tvil om at kapselbasert er dyrere enn bønner. Til gjengjeld er det mindre rengjøring og jobb med kapselbasert; slipp i kapselen, trykk play=ferdig.
    Nå snakker du bare tull. En helautomatisk espressomaskin gjør akkurat det samme. Trykk på én knapp=kaffe. Skal det renses trykker du på en annen knapp. Vann må begge maskinene ha...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Og som alle andre Nespresso-motstandere går du selvsagt ut fra prisen på de dyreste kapslene...
    Ja, det stemmer Siden det virket som om det var kaffe som var hovedmålet, og ikke nødvendigvis espresso blir det logisk. Jeg har derimot ikke tatt med fraktkostnader for å balansere det litt.

Jeg får forresten 1 kg med mine favorittbønner til ca. 250 kr inkl frakt, så jeg syns jeg har vært veldig rettferdig i min sammenligning.
    Og som tidligere nevnt er jeg ikke noen direkte motstander av nespresso. Jeg bare liker å påpeke at en oppmerksom forbruker kan få noe som er bedre til en lavere pris

Edit: Det er også akkurat like enkelt å bruke en helautomatisk maskin som en nespresso eller annen kapsel maskin. Fyll på vann og bønner, evt. kapsel, og trykk på knappen. Du må fjerne de brukte kapslene etter en stund på samme måten som du må tømme grutbeholderen etter ett gitt antall kopper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Jura ENA5 på meg i alle fall Gleder meg til den kommer! Er det noen som har tips om bra sted å kjøpe bønner i Bergen?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Jura ENA5 på meg i alle fall Gleder meg til den kommer! Er det noen som har tips om bra sted å kjøpe bønner i Bergen?
    Gratulerer!
    Kaffemisjonen i Øvre Korskirkeallmenning har mye god kaffe. Fantastisk service er også et pluss
    SB Touch

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å snakke om helautomatiske og kapselbaserte maskiner i en tråd om high end kaffe blir som å diskutere komplette surroundanlegg til 10000 kr i en tråd om high end hjemmekino...

Bla litt i forumet på coffeegeeks.com så får dere en idé om hva gutta der gjør for å oppnå high end kaffe. Manuell maskin som gir 100% kontroll over bryggeprosessen, fersk kaffe (vakuumpakket med oppgitt brennedato) og masse øvelse, prøving og feiling er noe av det som skal til for å få high end kaffe.

Jeg mener selvsagt ikke å disse de som har automatiske maskiner og er fornøyd med kaffen derfra, men det er tilsvarende mange som er fornøyd med sine 10000-kroners hjemmekinoanlegg. Det har ingenting med high end å gjøre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da i aller høyeste grad en "jakt"...?

Bare se på roffe!
    Han begynte jakten i det små, og se hvor han står nå? :-D

En tråd som dette er meget egnet til å diskutere ulike metoder og maskiner.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Småinteressant, men jeg ville ikke lagt så mye vekt på hva damene sier om smaken. Jeg har smakt helt ferskbrent kaffe som har så mye syrlighet at man skulle tro den hadde sitrus i seg, uten at det var noe "galt" med den. Damene i testen har tydeligvis ikke spesielt mye til overs for syrlig smak, men syrlig smak alene betyr ikke at noe er galt med kaffen din.
    Nå var det strengt tatt samme type bønne som ble testet her, og jeg heller vel til at dette har sammenheng med alder og ikke at de gradvis eldre batchene hadde naturlig høyere grad av syrlighet.

Men som du sier; syrlighet er ikke nødvendigvis noe galt i seg selv.

- Wes

Side 54 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •