Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 3088
    Newcomer Nicon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var Aeropress bestilt fra Ebay, ganske mye billigere enn å kjøpe over disk her i Norge.
    Så var det "råvarene" da:
    Har forstått utifra de 52 foregående sidene at det er ca filtermalt som gjelder og at Tim Wendelboe har noen fine varianter.
    Dermer blir det å ta turen innom Kaffegalleriet på skolen hvor de selger kaffe fra TW.
    Dessverre har endel av de posene stått på hyllen der ganske lenge, har det noe å si?

(Ja, deilig med egen kaffebar på skolen. Steinar, som driver Cuba Life i sentrum av Kristiansand, jobbet her tidligere og har bygget opp et kompetansemiljø med flinke baristaer. Dagens kaffe 15,-, varierer fra dag til dag, kan ikke klage på det!)

Til RoKo, ragwo og andre kresne kaffedrikkere i tråden her: Tør folk som har dere på besøk å servere kaffe? Hva med svigermor, tar du/dere imot kaffe fra hennes urensede bosch trakter?

Ha en flott kaffeuke!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nicon
    Til RoKo, ragwo og andre kresne kaffedrikkere i tråden her: Tør folk som har dere på besøk å servere kaffe? Hva med svigermor, tar du/dere imot kaffe fra hennes urensede bosch trakter?
    Hva har det med saken å gjøre?
    Skal man ikke få uttale seg på generelt grunnlag - basert på egne erfaringer, uten å måtte ta hensyn til hva andre mener?

Jeg tester gjerne en kopp kaffe der jeg får tilbud om dette, men jeg trenger jo ikke nødvendigvis drikke HELE koppen? 8)
    Spesielt ikke dersom den kommer fra en dårlig vedlikeholdt kaffetrakter, eller laget på gammel smakløs kaffe. Da er det jo ikke noen grunn til ikke å synes at vedkommende forsømmer sine "kaffeplikter"!

Dessverre har endel av de posene stått på hyllen der ganske lenge, har det noe å si?
    Ja, mer enn tre uker er en stor risikosport.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svigermødre er jo uansett noe herk, dårlig kaffe eller ikke!:twisted:

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, mer enn tre uker er en stor risikosport.
    Holder de ikke lenger selv om de er pakket med nitrogen i en lufttett pose?

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Holder de ikke lenger selv om de er pakket med nitrogen i en lufttett pose?
    YouTube - Crema Stability Testing

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Den testen ville jeg ikke ha lagt vekt på da jeg selv har en senseo maskin og den er fantastisk Men vist du leser på leserkommentarene under testen tror jeg dere vill se va folk som har hatt en slik maskin i mange år synes om dem
    Jeg har prøvd en slik maskin EN gang og det var utenfor Norge, så ikke skyld på Friele-kaffen. Personlig har jeg smakt bedre kaffe fra pulverkaffe, det smakte akkurat som dinside hevdet, plast. En kjemisk fæl og besk smak. Jeg greide ikke å fullføre den ene koppen engang.

Forstår jo at dere som har slike maskiner over tid har vendt dere til denne smaken, men for oss andre er ikke dette noe alternativ til kaffe.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Ja, deilig med egen kaffebar på skolen. Steinar, som driver Cuba Life i sentrum av Kristiansand, jobbet her tidligere og har bygget opp et kompetansemiljø med flinke baristaer. Dagens kaffe 15,-, varierer fra dag til dag, kan ikke klage på det!)

Steinar er flink!

Og, nei og ja: kaffe fra trakter kan være en god opplevelse.
    Kaffe hos svigemor slik du beskriver kan også fungere, om tilbehøret er riktig (hjemmesmurte lefser og hjemmbakt eplekake ala svigermor, f.eks).

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste man kan kalle KAFFE er SVART! man trenger ikke mere en en grei moccamaster til 1500kr! da kan man lage DEILIG kaffe, om men vet hvordan man lager god kaffe....

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    eneste man kan kalle KAFFE er SVART! man trenger ikke mere en en grei moccamaster til 1500kr! da kan man lage DEILIG kaffe, om men vet hvordan man lager god kaffe....
    Fasinert over mange nordmenns matvaner. Må være kjedelig å gå glipp av nye smaksopplevelser bare fordi man har en mantra om å ikke prøve noe nytt.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    [Brannfakkelretur]
    Smaken er som baken. Noen foretrekker å drikke gammel motorolje og noen foretrekker en rundt og fin espresso eller en god cappuccino. Jeg vet hva jeg foretrekker
    God helg og nyt motorolja!
    [/Brannfakkelretur]
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Löfberg lila er på god vei inn hos elkjøp ser jeg!

Meget fornøyd med smaken på deres produkter!

Kjøpte en Cuisinart kaffekvern så fra nå av er det bare hele bønner til kaffen på meg!:O)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Småinteressant, men jeg ville ikke lagt så mye vekt på hva damene sier om smaken. Jeg har smakt helt ferskbrent kaffe som har så mye syrlighet at man skulle tro den hadde sitrus i seg, uten at det var noe "galt" med den. Damene i testen har tydeligvis ikke spesielt mye til overs for syrlig smak, men syrlig smak alene betyr ikke at noe er galt med kaffen din.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den var ganske interessant.
    Men jeg kunne tenkt meg at kaffen de testet var fersk, 3 uker og 1,5 mnd gammel, i stedet for fersk, 3 mnd, halvt år gammel.
    Det er jo forståelig at et halvt år gammel kaffe er gammel kaffe...3 mnd også for den saks skyld.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har skikkelig utstyr og bruker kaffe av høy kvalitet, hvordan drikker dere espressoen deres? Bruker noen sukker i den, eller er det helt bannlyst? Eller er det sånn at det vurderes etter kaffetype?
    Jeg foretrekker min espresso uten sukker, men med noen kaffetyper syns jeg en bit med hugget rørsukker gjør underverker.

Jeg kjøpte to varianter fra srw.no nå og den ene var ganske god, men fortsatt noe syrlig for min smak. Men det er utrolig hvor mye kaffe kan smake

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke orker å lese meg gjennom 50 og noe sider, er det noen anbefalinger av "rimeligere" kaffemaskiner som fortsatt er i salg i dag? Ser at feks Elkjøp har en Krups til 3995 på elkjop.no - evt andre som bør vurderes? er litt i tenkeboksen angående å kjøpe meg maskin nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DeLonghi ESAM4000B til 2999 hos Expert, eller Jura ENA5 til 4999 hos Komplett.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Siden jeg ikke orker å lese meg gjennom 50 og noe sider, er det noen anbefalinger av "rimeligere" kaffemaskiner som fortsatt er i salg i dag? Ser at feks Elkjøp har en Krups til 3995 på elkjop.no - evt andre som bør vurderes? er litt i tenkeboksen angående å kjøpe meg maskin nå...
    Komplett.no - Jura ENA5 er definitivt ett godt valg

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Dere som har skikkelig utstyr og bruker kaffe av høy kvalitet, hvordan drikker dere espressoen deres? Bruker noen sukker i den, eller er det helt bannlyst? Eller er det sånn at det vurderes etter kaffetype?
    Jeg foretrekker min espresso uten sukker, men med noen kaffetyper syns jeg en bit med hugget rørsukker gjør underverker.

Jeg kjøpte to varianter fra srw.no nå og den ene var ganske god, men fortsatt noe syrlig for min smak. Men det er utrolig hvor mye kaffe kan smake
    Sukker er for kvinner, barn og menn som vokser lårene
    Neida, sukker kan hjelpe hvis ekstraheringen ikke har vært helt god, men jeg bruker ikke sukker. Kanalisering, som du sikkert vet, gjør at det blir trukket ut for mye smak av deler av pucken og for lite av andre deler og du ender ofte opp med en bitter smak. Sukker bøter på dette.
    Må ærlig innrømme at det hører til sjeldenhetene at en ekstrahering er helt 100%. Et nakenfilter gjør at du ser alt som skjer og det kan ofte være et deprimerende skue..
    Jeg sendte en mail til SRW og spurte om hvilke av deres kaffesorter som egnet seg til espresso og fikk til svar at alle gjorde det, men at Panama Volcancito #83 og Colombia El Carrizo var et fint sted å starte. Det får bli i neste bestilling. Earth og Air er på vei nordover og jeg håper bare bønnene kommer før jeg går tom.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha en flott kaffeuke!
    Jepp, det tas mot med et smil og drikkes med forhåpentligvis ikke for store grimaser og tilhørende mageproblemer. Viktig å holde seg til lags med "trollet"
    SB Touch

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kaffe er et must.
    Hvorfor skal man nøye seg med pulverskvip og kompakt-anlegg med plastikk-lyd, når man kan får så mye mer

Skal du ha en alt i ett greie, så vet jeg ikke, men en espresso-maskin er sjeldent god om den koster under 5k.

Kaffekverner derimot er billige, men skal du male noe annet en helt fint til espresso, så blir det litt vanskelig, med mindre du finner en fancy sak med innstillinger for malingsgrad. Det blir fort dyrere.

Moccamaster er en god trakter, ja, og en av kanskje 4-5 sorter som er godkjent av Norsk Kaffe informasjon.
    Selv har jeg en Severin Cafe Caprice, og den trakter perfekt kaffe. Ikke ødelegg en god trakter med å bruke dårlige råvarer 60gr pr liter vann.

En manuell espressokanne lager og god espresso, men uten crema. Litt dumt for den smaker jo godt den og.

Kanskje du finner noe brukt fra en nedlagt kaffebar?

Hilsen Barista

Side 53 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •