Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 3088
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå skjønner jeg ingenting. Fikk meg ny tamper i dag, og gledet meg til å ta den i bruk. Men to skudd med den nye tamperen var ikke noen suksess. Jeg lurer på hvorfor det skar seg i dag, når jeg kjørte samme malingsgrad som når jeg fikk til en fin espresso med crema i går med tulletamperen som fulgte med X3-maskinen.

Kjøpte til og med en lett konveks tamper, siden mange har anbefalt dette som det trygge valget for nybegynneren... Hmmm... Mulig kaffepucken blir litt tynnere på midten med en konveks tamper, og at man dermed må male noe finere?

Eller kan det være kaffebønnene...?
    Hvis du trenger en nøytal gane til utforsking og testing av resultatet så stiller jeg gjerne opp en dag

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her prekes det i det store og vide om hvor viktig det er at kaffe og -bønner skal behandles og oppbevares mest mulig lufttett. Samtidig ser det ut til at Senseo-maskinene, som bruker åpne kaffeposer, får masse skryt, mens Nespresso som bruker hermetisk forseglede pod'er, og kverner og pakker i oksygenfritt miljø får BARE pes.
    Man kan også lese om forumister som bruker uker på å få til en god espresso med halvbra crema (no offence til de det gjelder), samtidig som HVEM SOM HELST kan få til en god espresso med ett tastetrykk på en Nespressomaskin.
    Det sier seg selv at en dedikert kaffefanatiker med stor kunnskap, godt utstyr og gode bønner får til en bedre espresso enn man får fra en Nespressomaskin, men mener dere virkelig at Nespresso lager udrikkelig espresso/kaffe, slik man kan få inntrykk av?

Jeg bruker Nespresso hver eneste dag, og selv om espressoen ikke er i samme klasse som den jeg fikk av RoKo på ei messe, synes jeg (og ALLE jeg har servert den til) nespresso-espressoen er knallgod, samtidig som systemet er MEGET enkelt. Om maskinen er avslått og kald tar det ca akkurat ett minutt fra jeg slår den på til espressoen er ferdig(oppvarmet ca. 15 sekunder), intet søl, kaffegrut eller noe som helst, og resultatet blir helt likt, hver eneste dag. Rengjøring av maskinen er det veldig lite av også, delene kan vaskes i oppvaskmaskinen, og internt i maskinen er det bare rent vann.

Det virker på meg som det har blitt "mote" å mislike Nespresso, på samme måte som en del merker innenfor Hifi-verden blir utsatt for.
    Satt på spissen virker det som at den almenne mening er at hi-end kaffemaskiner og -kvern, bønner som må oppbevares i riktig himmelretning i riktig type kjøkkenskuff, tampere som er håndsmidd av en 4 åring i Peru osv. er den eneste riktige løsning for alle sammen, uansett.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedsak har du helt rett... ;-)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det virker på meg som det har blitt "mote" å mislike Nespresso, på samme måte som en del merker innenfor Hifi-verden blir utsatt for.
    Satt på spissen virker det som at den almenne mening er at hi-end kaffemaskiner og -kvern, bønner som må oppbevares i riktig himmelretning i riktig type kjøkkenskuff, tampere som er håndsmidd av en 4 åring i Peru osv. er den eneste riktige løsning for alle sammen, uansett.
    Vel altså, Nespresso er nok litt harry sammenlignet med ordentlig ekte utstyr. Når det gjelder håndsmidde tampere fra Peru, så er det kun de fra grenselandsbyene mot Ecuador som teller, resten er drit!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan også lese om forumister som bruker uker på å få til en god espresso med halvbra crema (no offence til de det gjelder), samtidig som HVEM SOM HELST kan få til en god espresso med ett tastetrykk på en Nespressomaskin.
    No offense, men når jeg er kritisk til egen espresso, så er det IKKE sammenlignet med Nespresso. Med ferskmalte bønner overgår SAMTLIGE av mine kopper espresso alt jeg har smakt av Nespresso.

Når jeg er misfornøyd, så er det fordi jeg er perfeksjonist og sammenligner meg med det beste jeg kjenner til av baristakunst. Litt som å sammenligne søndagsmiddagen med en stjernerestaurant. I denne sammenligningen blir Nespresso som en plastikkpakket Fjordland-rett (som etter min mening er noe av det bedre av plastpakket ferdigmat.)

Men akkurat som Fjordland når ikke Nespresso opp til god, hjemmelaget, tilberedt med omtanke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt dette er sagt, så må jeg jo også innrømme at jeg ser at lettvint og raskt har sine fordeler av og til, og jeg har derfor valgt en maskin som OGSÅ kan bruke ESE-pods. De minner litt om Senseo, men har fordelen at det er en etablert, åpen standard som mange ulike kaffeprodusenter har pods til. ESE-standarden benytter dessuten 7 gram kaffe mot 5 gram i Nespresso, bruker ofte Arabica-bønner (Nespresso bruker etter hva jeg har hørt utelukkende Robusta-bønner).

Siden Arabica er dyrest og regnes som en bedre og mer nyansert kaffebønne, så er det etter min mening betenkelig at Nespresso er så dyrt som det er.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ESE-standarden benytter dessuten 7 gram kaffe mot 5 gram i Nespresso, bruker ofte Arabica-bønner (Nespresso bruker etter hva jeg har hørt utelukkende Robusta-bønner).

Siden Arabica er dyrest og regnes som en bedre og mer nyansert kaffebønne, så er det etter min mening betenkelig at Nespresso er så dyrt som det er.
    Ja sånn er det med produkter som er populære å mislike, det oppstår rykter og usannheter.
    Etter en kjapp gjennomgang ser jeg at de aller fleste pod'ene inneholder Arabica, noen med innslag av Robusta, og mange med kun Arabica-bønner. Jeg visste ikke at det var noe som het hverken "Arabica" eller "Robusta", men etter å ha sjekket så er det faktisk de variantene med Arabicabønner jeg syns er best, så det er nok noe i det du sier.

HER kan man se hvilke pod'er som bruker hva, om noen er interessert.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv prøvd både Nesekspressos Dolce Gusto maskin, og eier selv en Philips Senseo maskin, og opplevde at senseo kaffe vare mye bedre smakte mere kaffe, mens Dolce gustoen fikk en mer kapsel smak kaffe, noe som også OBH nordicas Martello er plaget av. Senseo Lager UTROLIG god kakao, veldig letvint, Sinnsykt mange smaker å velge mellom på kaffe siden får kjøpt pads på Frieleshop.no og kaffecrema.no. Pixmania selger billige senseo maskiner. Og i tilleg skap alle matvare butikker begynne å selge Friele senseo pods i november om de ikke allerede har begynt!

Dette er en maskin som jeg virkelig kan anbefale når det kommer til padsmaskin, har prøvd en go del forskjellige pads maskiner og kan si at jeg personlig syns Senseo lager best kaffe. kan faktisk også lage TE:P
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sånn er det med produkter som er populære å mislike *Snip*
    Glem nå ikke at for mange av oss kaffe-nerder så blir kaffebrygging og testing fort en liten hobby. Det ligger ikke mye personlig kjærlighet i en servert Nespresso sammenlignet med en god gammeldags cappuccino med en rosetta.
    Mitt poeng er at følelsen av å ha fått det til kan være like viktig som smaken når vi snakker hobby.

Selv drikker jeg en del Nespresso på jobben og det jeg synes er det største problemet er at je rett og slett blir lei de forskjellige smakene. Hjemme så kan jeg jo kjøpe kaffe fra ethvert verdenshjørne og virkelig godte meg når det skulle passe. Og ja, drypptrakter og presskanne brukes også flittig som supplement til espressomaskinen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sånn er det med produkter som er populære å mislike, det oppstår rykter og usannheter.
    Etter en kjapp gjennomgang ser jeg at de aller fleste pod'ene inneholder Arabica, noen med innslag av Robusta, og mange med kun Arabica-bønner. Jeg visste ikke at det var noe som het hverken "Arabica" eller "Robusta", men etter å ha sjekket så er det faktisk de variantene med Arabicabønner jeg syns er best, så det er nok noe i det du sier.

HER kan man se hvilke pod'er som bruker hva, om noen er interessert.
    Takk for korrigeringen. Det er godt å se at man ihvertfall ikke betaler dyrt for kaffe som er skambillig i innkjøp. Jeg må jo innrømme at jeg synes sånn i ettertid at det hørtes rart ut at de bare skulle bruke Robusta, som jeg opplever som ganske endimensjonale i smaken, til å sette sammen 16 ulike varianter.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Glem nå ikke at for mange av oss kaffe-nerder så blir kaffebrygging og testing fort en liten hobby. Det ligger ikke mye personlig kjærlighet i en servert Nespresso sammenlignet med en god gammeldags cappuccino med en rosetta.
    Mitt poeng er at følelsen av å ha fått det til kan være like viktig som smaken når vi snakker hobby.
    Jeg har full forståelse for hobby-biten, og jeg synes det er gøy med folk som legger flid i det de gjør. For de som har dette som hobby er det selvsagt gøy å eksperimentere, søle og feile, for så å treffe perfekt.
    Min mening er at Nespresso er en god løsning for de som IKKE har kaffe som hobby, men vil ha noe bedre enn traktekaffe, samtidig som det skal være enkelt å lage. Det er kommentarer som at Nespresso kun er egnet til å varme utslagsrørene med osv. jeg reagerer på, men hver sin mening.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem i all verden kan påstå at Nespresso er bedre enn traktekaffe?

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    De som tar feil og faktisk syns nespresso smaker bedre enn traktekaffe?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo - selvsagt dersom man finner frem en åpnet pose elendig kaffe som og som i tillegg har gått fullstendig ut på dato. Da blir det jo fort smak av gamle sigarettsneiper... ganske likt Nespresso, med andre ord... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg ærlig innrømme at jeg fant denne tråden etter å ha søkt på priser på Nespresso pods etc, fordi jeg egentlig begynte å bli litt lei av Isomac Giada'en min da det tar lang tid og jeg har slitt med å få ta i noe god kaffe her i krsand.

MEN: Etter å ha lest noen sider her kjente jeg at min indre kaffenerd kom ut av skapet igjen, så nå må jeg ut å finne noen nybrente herlige kaffebønner.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som drikker den kaffen på jobb som har stått og "godgjort" seg i kolben noen timer?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt påstå det, det er MIN personlige mening.
    Så kan man diskutere trakterkaffe vs. trakterkaffe i det vide og brede.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    De som tar feil og faktisk syns nespresso smaker bedre enn traktekaffe?
    Hvem kan påstå at noen "tar feil" fordi at andres personlige mening ikke stemmer med egen mening?
    Isåfall skulle det ikke vært mange forskjellige merker innen hifiverden heller ,om alle som liker noe annet enn det ene merket du liker tar feil..

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem kan påstå at noen "tar feil" fordi at andres personlige mening ikke stemmer med egen mening?
    Isåfall skulle det ikke vært mange forskjellige merker innen hifiverden heller ,om alle som liker noe annet enn det ene merket du liker tar feil..
    Den kommentaren min var helst ment som ett hyggelig lite sleivspark til RoKo, og ikke slik du tolker det Jeg er også av den mening at folk må få like det de vil, og at andre ikke bør diktere hva som er riktig og feil.

Jeg personlig foretrekker faktisk Nespresso fremfor den traktekaffen man stort sett får servert rundtomkring, uten at det betyr at det ikke går an å lage bedre traktekaffe dersom man er litt bevisst på valg av bønner og tilbereding.
    Jeg foretrekker også kaffe fra min helautomatiske maskin fremfor Nespresso, og det med klar margin. Men jeg veit også at en god barista med profft utstyr lager enda bedre kaffe og espresso enn det jeg får fra denne igjen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "hyggelig lite" eller "lite hyggelig" ? ;-)

Neida, jeg synes det bare er ren og skjær moro å kunne medvirke til at det rådyre og smaksløse Nespresso-konseptet får den endelikt det fortjener! 8)

Side 50 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •