Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 3088
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig jeg var uheldig, men denne kaffen er det bare å styre unna.
    Samme hvordan jeg prøvde, så fikk jeg ikke noe bra resultat. Greide aldri å drikke opp en kopp.
    Ble brukt til å forvarme røra under vasken, som RoKo så fint sa

Kaffe » Hele bønner » Löfbergs Lila Black Mystery | Löfbergs Lila Nettbutikk

Eneste positive var at den var ganske fersk, 1 mnd gammel må sies våre helt supert i en matbutikk. Ikke optimalt, men realistisk :razz:

Har en halvkilo til i fryseren, hvis noen vil ha heeelt gratis!

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ojsan! Dette var moro!

Ikke nok med at eldstemann ble vinner av det norske baristamesterskapet i 2008 - i dag var det yngstemann som ble vinner i Nordic Barista Cup, og da som trainee for det finske baristalandslaget.

Det var nemlig satt opp som en del av mesterskapet at det laget som hadde den best trente trainee-baristaen, ville vinne en spesialpris for dette.

Med all mulig støtte og opplæring fra både storebror samt baristakurs fra Tim Wendelboe, er det vel unødvendig å si at Jonathan hadde de aller beste forutsetninger for å ta storeslem her... :-)
    Gratulerer så meget!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løfbergs Lila lyse til mellombrente utgaver er faktisk ikke så galt som "husholdningskaffe". Ganske harmoniske, men uten nevneverdig kompleksitet.

For mørkere kaffeutgaver, type espresso, har jeg nok blitt såpass kresen at dagligvarebutikkaffe ikke duger lenger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det offisielt: Selv om Wilfa-kverna er ypperlig til kverning av både traktekaffe, presskannekaffe og for aeropress, så kverner den rett og slett ikke fint nok for en skikkelig espresso med crema.
    Uansett hvor nøye jeg er på å fordele kaffen, og hva slags kaffe jeg bruker, så starter bryggingen med en tendens til crema, men siden den er litt for grovt malt, så klarer ikke kaffepucken å holde på trykket særlig lenge, og resultatet er at for store vannmengder trenger gjennom før espressoen er i mål.

Så nå er jeg på jakt etter en rimelig (500-1500 kr) espressokvern som er god, solid, ikke så veldig stor (maks størrelse: Rancilio Rocky), og som passer visuelt til annet kjøkkensmaskineri i sort og stål. Brukt og nytt er av interesse, så om noen har noen tips, så...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rocky Kaffekvern

Hei

Jeg har en brukt Rancilio Rocky kvern som ikke brukes. Kan sende bilder dersom den er av interesse.
    Litt gammel, men fungerer fint bortsett fra doserer. Men det er ikke noe big-deal

Prisantydning: 700 + frakt

Ta kontakt dersom du er interessert da

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Hei

Jeg har en brukt Rancilio Rocky kvern som ikke brukes. Kan sende bilder dersom den er av interesse.
    Litt gammel, men fungerer fint bortsett fra doserer. Men det er ikke noe big-deal

Prisantydning: 700 + frakt

Ta kontakt dersom du er interessert da
    Du har melding. :-)

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny så blir det vel egenimport f.eks Gaggia

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå er det offisielt: Selv om Wilfa-kverna er ypperlig til kverning av både traktekaffe, presskannekaffe og for aeropress, så kverner den rett og slett ikke fint nok for en skikkelig espresso med crema.
    Uansett hvor nøye jeg er på å fordele kaffen, og hva slags kaffe jeg bruker, så starter bryggingen med en tendens til crema, men siden den er litt for grovt malt, så klarer ikke kaffepucken å holde på trykket særlig lenge, og resultatet er at for store vannmengder trenger gjennom før espressoen er i mål.

Så nå er jeg på jakt etter en rimelig (500-1500 kr) espressokvern som er god, solid, ikke så veldig stor (maks størrelse: Rancilio Rocky), og som passer visuelt til annet kjøkkensmaskineri i sort og stål. Brukt og nytt er av interesse, så om noen har noen tips, så...
    Ikke dumt å oppgradere til en bedre kvern nei
    Har du vært mye på Café Lexmark i det siste? Har hørt at det har kommet både en standsmessig kvern og maskin der og at espressoen skal være god
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Café Lexmark, ja. Visste ikke at denne undergrunnskafeen var kjent utenfor de fire veggene som omgir den. Men det er helt klart at det er mye spennende som skjer der. Kaffebønnene er nøye utvalgt av eksperter og alltid hentet fra øverste hylle hos hovedstadens kaffebrennerier. Her rynkes det på nesa om kaffen ikke er stemplet med brennedato på posen. Man bruker ikke gamle bønner. Her finner man flere kverner, og alle har sine åpenbare fordeler og ulemper. Det er en Wilfa der som er foretrukket for bruk med Aeropress, mens man altererer mellom en Macap og en Rancilio for espresso.
    Espressomaskinen er en ganske ordinær Isomac, men den pumper ut ganske overbevisende espresso. Dette handler om å følge grunnleggende prinsipper for en god espresso. Til forskjell fra kafeer på gateplan er det lite stress rundt å produsere espressoer raskt på Café Lexmark. Her kuttes ingen hjørner, og man produserer konsistent god espresso når man har funnet riktig malingsgrad for de konkrete bønnene.
    Et langt svar, men svaret er ihvertfall, at ja, her lages god espresso med spennende smaksopplevelser for dem som synes kaffe er mer enn koffein. ;-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Café Lexmark, ja. Visste ikke at denne undergrunnskafeen var kjent utenfor de fire veggene som omgir den. Men det er helt klart at det er mye spennende som skjer der. Kaffebønnene er nøye utvalgt av eksperter og alltid hentet fra øverste hylle hos hovedstadens kaffebrennerier. Her rynkes det på nesa om kaffen ikke er stemplet med brennedato på posen. Man bruker ikke gamle bønner. Her finner man flere kverner, og alle har sine åpenbare fordeler og ulemper. Det er en Wilfa der som er foretrukket for bruk med Aeropress, mens man altererer mellom en Macap og en Rancilio for espresso.
    Espressomaskinen er en ganske ordinær Isomac, men den pumper ut ganske overbevisende espresso. Dette handler om å følge grunnleggende prinsipper for en god espresso. Til forskjell fra kafeer på gateplan er det lite stress rundt å produsere espressoer raskt på Café Lexmark. Her kuttes ingen hjørner, og man produserer konsistent god espresso når man har funnet riktig malingsgrad for de konkrete bønnene.
    Et langt svar, men svaret er ihvertfall, at ja, her lages god espresso med spennende smaksopplevelser for dem som synes kaffe er mer enn koffein.
    En av grunnleggerne, Stefan, er en god venn av meg så det er derfor jeg vet om den godt skjulte kaféen. Det var han som dro meg inn i den seriøse kaffeverdenen rundt juletider i fjor. Han hadde en maskin og kvern til overs etter litt handling og lurte på om jeg ville kjøpe overskuddsmateriellet til en hyggelig pris. Jeg var ikke vond å be
    Jeg har fortsatt maskina han solgte meg, mens kverna er oppgradert et par ganger. Du må hilse neste gang dere møtes på Café Lexmark.
    SB Touch

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Er ikke dette bare nok en kapsel/pod-variant?
    Jeg foretrekker nymalt kaffe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    En av grunnleggerne, Stefan, er en god venn av meg så det er derfor jeg vet om den godt skjulte kaféen. [...snip...] Du må hilse neste gang dere møtes på Café Lexmark.
    Det skal jeg. Han har forøvrig nevnt at han kjenner deg, og referte ved en anledning til denne tråden på AVforum som "legendarisk".

Jeg synes jo det er er litt spennende at AVforum har en tråd om kvalitetskaffe som virker mer levende og varig enn dedikerte kaffefora på norsk der ute...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel et løp-å-kjøp tilbud, kr 4999,-

Komplett.no - Jura ENA5

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg. Han har forøvrig nevnt at han kjenner deg, og referte ved en anledning til denne tråden på AVforum som "legendarisk".

Jeg synes jo det er er litt spennende at AVforum har en tråd om kvalitetskaffe som virker mer levende og varig enn dedikerte kaffefora på norsk der ute...
    Det er tankevekkende ja. For å være helt ærlig har jeg ikke funnet noen norskspråklige, dedikerte kaffefora, så jeg holder meg til riktigtkaffe.se, som du sikkert alt kjenner til. Et virkelig et fint forum med mange kunnskapsrike og engasjerte medlemmer. Men det skal sies at denne tråden slår det meste
    SB Touch

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Dette er vel et løp-å-kjøp tilbud, kr 4999,-

Komplett.no - Jura ENA5
    Etter min mening ett godt kjøp
    Det er maskin av god kvalitet til en veldig fin pris. Jura sine maskiner er etter min erfaring blandt de aller beste på markedet når man tenker helautomatisk Dessuten er de også stillegående og brukervennlige.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde latte til kona i dag med melkesteameren på X3-en min. Vanskelig å få til mikrofoam, men smaken var godkjent fra min kjære. Hun er ikke verdens mest kresne på kaffe, men dommen var ihvertfall "minst like god som på kaffebar". :-)

Det slår meg at selv om kapselkaffe er lettvint, så er er det mange typer kaffe og kaffebaserte drikker som krever litt mer manuelt arbeid, uansett.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpner ny elkjøp på slependen, med mange gode åpningstilbud.
    Link: Åpningsfest Elkjøp Megastore Slependen!

De har to kaffemaskiner på tilbud den dagen,

Siemens espressomaskin - Elkjøp

Krups kaffe/espressomaskin - Elkjøp

Prisen på disse linkene er ikke riktig, bare typen.
    Vurderer Krups sin modell, som går for 2k under julesalget, noen sterke motsettninger?
    Har fra før som sagt den mye omtalte Wilfa-kverna og den blir nok stående

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Åpner ny elkjøp på slependen, med mange gode åpningstilbud.
    Link: Åpningsfest Elkjøp Megastore Slependen!

De har to kaffemaskiner på tilbud den dagen,

Siemens espressomaskin - Elkjøp

Krups kaffe/espressomaskin - Elkjøp

Prisen på disse linkene er ikke riktig, bare typen.
    Vurderer Krups sin modell, som går for 2k under julesalget, noen sterke motsettninger?
    Har fra før som sagt den mye omtalte Wilfa-kverna og den blir nok stående
    Ja, jeg har sterke motsetninger
    Kjøp heller en brukt Rancilio Silvia til 2k og så kan du lage god kaffe. Den Krupsen har aldri imponert noe særlig og med så mange plastdeler er nok driftssikkerheten så som så. Man får det man betaler for. Hvis du vil ha en helautomatisk maskin burde du heller gå for en Jura C5 som Elkjøp nå selger til 5000,-. Veil. er ca 7k. Langt over prisen på Krupsen men kvaliteten er til gjengjeld i en helt annen divisjon.
    Alt i beste mening
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er det nok en stund til jeg gir meg i kast med espressomaskiner.
    14. august, i år, er da ikke såå lenge siden, roffe?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Ja, jeg har sterke motsetninger
    Kjøp heller en brukt Rancilio Silvia til 2k og så kan du lage god kaffe. Den Krupsen har aldri imponert noe særlig og med så mange plastdeler er nok driftssikkerheten så som så. Man får det man betaler for. Hvis du vil ha en helautomatisk maskin burde du heller gå for en Jura C5 som Elkjøp nå selger til 5000,-. Veil. er ca 7k. Langt over prisen på Krupsen men kvaliteten er til gjengjeld i en helt annen divisjon.
    Alt i beste mening
    Ærlige meniger liker vi!
    Men ja, en Silvia (må nesten ha stor S føler jeg) skal stå på benken en dag.
    Ser den koslige karen Knut B selger en på finn, til dobbelt av hva du skriver.. akk ja.

Kanskje jeg heller burde la aeropressen fikse kaffen og på sikt skaffe meg en Silvia til resten

Side 48 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •