Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 155 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 3088
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Æsj...

Hadde en Ascaso Dream i kikkerten, lå på finn.no til kun 1400, men innen jeg fikk tid til å sette meg i bilen for å dra og se på den, så var den allerede solgt.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter med Rancilio Rocky og Silvia nå. Hatt disse i to år, men drømmer om oppgraderinger stadig.

Snakket litt med flere og noen sier jeg absolutt får mest for å oppgradere kverna, mens andre sier det ikke er så stor forskjell. Kommer neppe til å kjøpe noe brukt, men kunne evt kjøpt fra utlandet.

Har lest litt rundt og det anbefales ofte kvern med koniske kniver, så jeg har vel sett meg ut en Mazzer Kony. Andre forslag og tips til rimelige nettbutikker tas i mot med stor takk

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har innvestert i toppmodellen til Jura nå.
    Har brukt Aeropress samt Rancillio Rocky en stund nå, og sannelig, det blir veldig god kaffe
    Likevel sier den sterkt fremtredende late delen av meg at det er greiest med en superautomat. Den lager også fremragende kaffe, og er mye lettere å bruke i hverdagen for både meg og kona.

Dersom noen er interessert i å overta kvern og aeropress så selges det samlet for 1000 kr. Kvernen er ikke av nyeste årgang, og hendelen som driver dosereren er defekt. Men kvernen i seg selv fungerer glimrende.
    Ta kontakt på PM ved interesse.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Æsj...

Hadde en Ascaso Dream i kikkerten, lå på finn.no til kun 1400, men innen jeg fikk tid til å sette meg i bilen for å dra og se på den, så var den allerede solgt.
    Og her finner du den igjen, bare myyye dyrere. Fyren støvsuger markedet rundt Oslo for billige maskiner og selger dem dyrt. Irriterer meg grenseløst :evil:
    Nesten ubrukt ASCASA DREAM espressomaskin / kaffemaskin - FINN
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke en tilsvarende deal igjen, dessverre.

Istedet ser det ut til at det blir en FrancisFrancis! X3 med portafilter både for pods og løskaffe. Egentlig en genial løsning, siden den er liten og hendig, så enkel at kona kan bruke den (pods), mens den gir meg gode muligheter for god espresso (ved bruk av egenmalte kaffebønner).

Ja, det finnes mye bedre maskiner, men ett sted må man jo begynne. Og testene tilsier at man kan lage helt ypperlig espresso med denne også. :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med finfin maskin!
    Hvordan er førsteinntrykket?
    SB Touch

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker vi High-end kaffe maskin
    Med denne maskinen blir smaken stor, fyldig, mørk med "larger then life" aroma

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Gratulerer med finfin maskin!
    Hvordan er førsteinntrykket?
    Har ikke fått den ennå. Den er på vei i posten. Etterhvert blir det vel å jakte på en tamper. Men må finne ut hvilken diameter jeg trenger først. Tror den dessverre er litt mindre enn industristandarden på 58mm...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojsan! Dette var moro!

Ikke nok med at eldstemann ble vinner av det norske baristamesterskapet i 2008 - i dag var det yngstemann som ble vinner i Nordic Barista Cup, og da som trainee for det finske baristalandslaget.

Det var nemlig satt opp som en del av mesterskapet at det laget som hadde den best trente trainee-baristaen, ville vinne en spesialpris for dette.

Med all mulig støtte og opplæring fra både storebror samt baristakurs fra Tim Wendelboe, er det vel unødvendig å si at Jonathan hadde de aller beste forutsetninger for å ta storeslem her... :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, RoKo!

Det er tydelig at sansen for å skape og nyte går i arv. :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan så si...

Og jeg som AKKURAT denne helgen selvsagt er utstiller på HiFi-messen i Horten! 8) 8) :-D

Hvorr er så du, Roffe? Kommer du i morgen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, du kan så si...

Og jeg som AKKURAT denne helgen selvsagt er utstiller på HiFi-messen i Horten! 8) 8) :-D

Hvorr er så du, Roffe? Kommer du i morgen?
    Ja, jeg kommer i morgen. Har lovet å vikariere for Snickers et par timer. Han er underbemannet i år. Stikker garantert innom dere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake på kaffesporet etter en interessant helg i Horten.

I dag ankom min Francis Francis! X3 i posten. Den er selvfølgelig funksjonstestet, og den avslører min manglende baristaerfaring nådeløst. Av 4-5 forsøk i dag fikk jeg til noe som lignet crema EN gang. Pods ga faktisk like bra resultat, crema-wise, men det er noe med smaken som jeg synes er mer harmonisk med nykvernet kaffe, selv de gangene cremaen uteblir.

Jeg tror nok jeg skal skylde på manglende erfaring og teknikk, selv om jeg også tror at det kan bli bedre med en bedre kvern, og sist men ikke minst en bedre tamper enn den plastdingsen som følger med.

Uansett: Stil er jo halvparten av moroa, så jeg bestiller nok en kul tamper snart. Vet ikke om jeg går for flat eller konveks. En del hevder at nybegynnere får godt resultat enklere med en konveks tamper. Mulig jeg går for det av den grunn.

Uansett: Dette med å lage espresso er jo like tweakete som å tune en gammel vinylsnurrer. Sjarm! :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med å ha fått maskina i hus!
    Når det gjelder tamper har jeg de beste erfaringene med en flat en. Den konvekse tamperen førte til mer kanalisering og kjipere espresso hos meg. For å oppnå en bedre espresso med jevnere ekstrahering kan det lønne seg å bruke WDT eller NSEW (fant ingen link i farta, men å tampe litt skjevt i alle himmelretninger for å så tampe rett ned til slutt)

Mangelen på crema kan skyldes for lite trykk ved gruppehodet. Hvis du tar turen innom Biltema og kjøper et billig manometer samt noen rørdeler som passer på portafilteret kan du lett måle trykket selv. Tror jeg la ut en beskrivelse av hjemmemekktrykkmåler tidligere i denne tråden.
    SB Touch

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fersk er kaffen du benytter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fersk er kaffen du benytter?
    Ikke veldig. Kjøpte rimelige bønner i Sverige, siden jeg visste at jeg skulle eksperimentere en hel del i starten. Må nok komme meg innom TW etterhvert for å kjøpe skikkelige bønner, slik at jeg kan utelukke at det er bønnenes feil.

Som sagt er nok også kverna (Wilfa CG-1, tror jeg) ganske langt fra optimal. Men uansett tror jeg både manglende jevnhet i distribusjonen av kaffen i portafilteret og feil tampeteknikk og tampetrykk gjør at:
    1. Ekstraksjonen går for raskt.
    2. Det oppstår av og til en effekt etter noen sekunder der vannet nærmest flommer gjennom. Det er vel det som kalles kanalisering...

Øvelse gjør vel mester etterhvert.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffens ferskhet samt vanntemperatur betyr svært mye for mengde crema. Dette selvsagt i tillegg til kaffetype.

Når det er sagt; CG-1 er nok ikke jevn nok til mer profesjonell espressoproduksjon. Men det finnes bare muligheter! :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffens ferskhet samt vanntemperatur betyr svært mye for mengde crema. Dette selvsagt i tillegg til kaffetype.

Når det er sagt; CG-1 er nok ikke jevn nok til mer profesjonell espressoproduksjon. Men det finnes bare muligheter! :-)
    Har lest mer om emnet nå, og jeg tror jeg har mye å hente på jevn distribusjon av kaffen i portafilteret. Skal forsøke noen ulike metoder etterhvert.

Det er også en utfordring med denne maskinen å sikre samme vanntemperatur og trykk hver gang, siden den ikke har målere for noen av delene.

Men en ting av gangen... Jeg tror mitt første delmål må være å unngå kanalisering gjennom å forbedre jevnheten av distribusjonen av kaffen.
    Jeg regner med at jeg er i mål med det når jeg får ekstraheringen av en dobbel espresso til å ta over 20sekunder, konsekvent. I de verste tilfellene mine bryter det gjennom en jetstråle av vann etter bare 5-10 sekunder, og det er bare å avbryte.
    Så får jeg ta cremaen etterhvert.

Som mange nevner på kaffesidene rundt om, så er det fire hovedfaktorer som bestemmer kvaliteten på espressoen, nemlig baristaen, kaffekvaliteten, kverningen og maskinen.

Jeg vet at maskinen er god nok, i henhold til tester. Langt fra perfekt, men absolutt i stand til å lage en god espresso med crema og det hele.
    Kaffekvaliteten min har nok ikke vært spesielt god, men likevel tror jeg den ikke er en faktor når det gjelder at jeg får åpenbart for rask ekstrahering og tendenser til kanalisering.
    Kverningen er nok ikke god nok for en perfekt espresso, og dette er nok en bidragende faktor.
    Likevel er det nok baristaen (meg) som er det viktigste problemet mitt. Selv med Wilfaen i betraktning så har jeg nok vært for skjødesløs med jevn fordeling av kaffe i filteret. Jeg har nok lagt mer vekt på å få til tampingen med den elendige plasttamperen enn å fordele kaffen riktig før jeg kommer så langt. Etter hva jeg leser er fordeling det viktigste. Tampingen er kun for å sikre en jevn overflate på fordelingen og riktig pakking, mens den ikke kan reparere dårlig fordeling i filteret.

En av de mange kildene jeg leste på i går kveld: The Home Barista's Guide to Espresso • Home-Barista.com
    (Ja, det ble sent. En bieffekt av å smake på 6-7 kopper med espresso mellom kl 20 og 23...)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du sier noe...

Kanskje kan denne EMINENTE videoen med Tim & Tim lære deg noe (eller ikke... )

Sett deg godt ned og følg med, for dette er virkelig moro:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med en nespresso maskin får man deilig og go kaffe =)

Side 46 av 155 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •