Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    På jobben i dag laget vi iskaffe av Tim Wendelboes Santa Ana i Aeropress, og den overrasket med overraskende frisk syrlighet i avkjølt tilstand. Kaffen ble laget sterk, noe som ble balansert med litt fløte. Med litt sukker i ble det balanse i smaken i forhold til syrligheten også. Helt nydelig.
    Ja, og det er dette som skiller kvalitetskaffe fra annet skvip. Den smaker faktisk nydelig som avkjølt!

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slitt med å få til gode resultater med Santa Ana på Aeropressen. Dette resulterte i at jeg søkte opp ulike bryggemetoder og fant ut at Santa Anna passer best for meg når det brukes lite kaffe (14-16g) og relativt lang tid i kontakt med vannet (ca 1minutt.)

Bruker oftest rundt 20g kaffe og bryggetid på rundt 20-30 sekunder.

Hvilke oppskrifter bruker dere?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    Jeg har slitt med å få til gode resultater med Santa Ana på Aeropressen. Dette resulterte i at jeg søkte opp ulike bryggemetoder og fant ut at Santa Anna passer best for meg når det brukes lite kaffe (14-16g) og relativt lang tid i kontakt med vannet (ca 1minutt.)

Hva slags kaffe sammenligner du med?

På Aeropress bruker jeg sjelden eller aldri lenger bryggetid enn 30 sekunder, men det er en sannhet med modifikasjoner, for det skjer jo definitivt brygging når stempelet presses ned også.

For meg er det en rekke faktorer som avgjør resultatet når man skal lage kaffe med Aeropress:
    • Kaffetype
    • Malingsgraden av kaffen
    • Mengde kaffe
    • Mengde vann
    • Temperatur på vannet (skal være litt under kokende, jeg er ikke nøyaktig her, men bruker jeg vannkoker, så venter jeg gjerne litt fra vannet er kokt opp, rundt 1/2-1 minutt.)
    • Bryggetid
    • Tid for nedpressing av stempelet
    • Når man stopper nedpressingen av stempelet og fjerner Aeropressen fra koppen

Min opplevelse av bruken av Aeropress er at når man får alle disse faktorene riktig, så får man en fantastisk god kaffe. Ulempen er at det kan være behov for en viss eksperimentering. Her er noen tommelfingerregler som jeg bruker for å forenkle det hele litt.

Før pressing skyller jeg alltid filteret i vann for å få vekk evt. "papirsmak".

Jeg deler først og fremst inn i to hovedgrupper: "Vanlig kaffe" og "Espressolignende kaffe".

For å ta den siste først:

"Espressolignende kaffe"
    kjennetegnes ved at man bruker en espressobrent kaffe, maler ganske fint (nesten espressofint), bruker lite vann i forhold til kaffe. Jeg må innrømme at jeg ikke har eksperimentert så mye med dette, men markeringene på Aeropressen fra 1-4 angir etter hva jeg har skjønt vannmengde for antall typiske Espresso-kopper, og meningen er at en måleskje finmalt kaffe skal brukes til hver av disse.

I praksis er det bortimot umulig å bruke espressomalt kaffe til å lage mer enn en dobbel "espresso", siden man må presse såpass hardt for å få vannet gjennom kaffen.
    Man må huske at siden Aeropressen ikke har like høyt trykk som en ekte espressomaskin, så får man ikke en ekte espresso. Crema er bortimot fraværende med Aeropress.

De gangene jeg har laget slik kaffe har jeg hatt ganske kort bryggetid, kanskje bare 10-20 sekunder fra alt vannet er helt i. Jeg rører om, og så setter jeg på stempelet, presser ganske sakte ned, og bruker rundt 20 sekunder på det.

Om man vil unngå bitterstoffer i kaffen, så stopper man pressingen med en gang det kommer luft gjennom kaffen. Dersom man vil ha med litt bitterstoffer, så presser man stempelet helt i bunn for å få presset ut kaffen som har ligget lengst sammen med kaffekornene.

"Vanlig kaffe"
    kjennetegnes ved at man bruker kaffe som er lettere brent, malt ganske ganske grovt. Her bruker jeg anbefalinger for presskaffe når det gjelder mengder, altså 60-75gram kaffe per liter ferdig kaffe. Skal man lage et solid krus kaffe på rundt 3,3dl, så bruker jeg altså rundt 20-25gram kaffe, vanligvis ca 20gram, men øker til 25gram om jeg ønsker mer smaksintens kaffe. Her fyller jeg aeropressen med vann til mellom 3 og 4-merket.

Jeg har eksperimentert ganske mye med bryggetiden her, og jeg har endt opp med at ca 25 sekunder fra alt vannet er helt i til man begynner pressingen er bra. Forsøkte en gang 40 sekunder, men syntes da at kaffen ble merkbart bitrere. Selve nedpressingen av stempelet bruker jeg nok 15-20 sekunder på.

Også her blir det litt bitrere om man presser stempelet helt ned. Jeg har i det siste stoppet pressingen når luften begynner å komme gjennom filteret.

Om koppen ikke er helt full, så fyller jeg gjerne opp til ønsket mengde med varmt vann. Dette fungerer litt som når man lager amerikano av espresso. Det er derfor det er viktig å avpasse kaffemengden til den ferdige kaffemengden i koppen, og ikke til hvor mye vann man har i Aeropressen.
    Om man vil unngå bitterstoffer i kaffen, så stopper man pressingen med en gang det kommer luft gjennom kaffen. Dersom man vil ha med litt bitterstoffer, så presser man stempelet helt i bunn for å få presset ut kaffen som har ligget lengst sammen med kaffekornene.

Litt mer om hvordan jeg oppfatter Santa Ana
    Når det gjelder Santa Ana, så føler jeg ikke at den skiller seg ut på noen måte ut fra den måten jeg lager kaffe på ellers, men det kommer an på hva man sammenligner med. Jeg har forsøkt Aeropressen med masseproduserte kaffebønner kjøpt på supermarkeder i Sverige, og det er klart at slik kaffe ofte er brent mye hardere enn de typiske Tim Wendelboe-kaffene. Det gir en kraftig og tydelig brent smak, mens den relativt lange lagringen har gjort den en tanke bitter, og det er klart at dersom man er vant til sterk kaffe fra slike bønner, så vil man trenge mer kaffe og lenger bryggetid for å få den samme bitterheten. Noen foretrekker litt bitterhet, og jeg synes personlige preferanser er helt greit. I den senere tid har jeg imidlertid fått mer sansen for de komplekse kaffesmakene, og da maskerer kraftig, bitterbrygget kaffe de finere smakskomponentene.

Jeg har etterhvert forsøkt 4 ulike varianter fra Tim Wendelboe, og jeg må si at Santa Ana for meg er blant de mest balanserte og anvendelige fra denne produsenten, og siden den er fornuftig priset kan det godt være denne som blir min "basiskaffe" framover. Den er en kaffe som passer min konservative smak.
    Men det er moro å forsøke andre kaffesorter også, og Mugaga og Tekangu er spennende med sin ganske intenst friske syrlighet, mens Cielito Lindo er en spennende kaffe som er balansert omtrent like bra som Santa Ana, og med en mer kompleks smaksopplevelse. Cielito Lindo har jeg akkurat fått i hus, og jeg gleder meg til å oppleve mer av den.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso

Her skriver du jo intet om mengden vann du benytter... :neutral:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Her skriver du jo intet om mengden vann du benytter... :neutral:
    Og heller ikke hvordan bønnene males eller hva slags bønner det sammenlignes med.

Litt informasjon om smaksmessige forskjeller og preferanser er også på sin plass.

En ting jeg har opplevd er at med kvalitetskaffe brygget på korrekt vis, så våkner smakene til liv når kaffen har kjølnet en tanke. Jeg blir alltid litt skuffet når jeg nipper til glovarm kaffe av denne typen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lager ikke "espresso lignende" kaffe med Aeropressen. Da bruker jeg espressomaskinen. Lager heller en god kopp kaffe, enn en halvveis espresso

Kverningsgrad vil jo alltid variere alt avhengig av kvaliteten, brenningsgrad, ferskheten og sikkert flere faktorer. Bruker Rancilio Rocky til kverning av bønnene. Kvernen har jo en skala, men det avhenger nok en del av knivene og hvordan kverna er justert. Forsøker først å kverne litt finere enn filterkaffe.

Det ligger noen oppskrifter her, men dere har sikket sett dette før
    Recipes « World Aeropress Championship

Vannmengde ja...for å eksperimentere holder jeg mengden nokså lik. Fyller opp til midten av 4 på skalaen på Aeropressen

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Noen som har erfaring med Den Gyldne Sterke Espresso fra Den Gyldne Bønne?
    Et besøk på Cuba Libre Kaffebar i Kristiansand endte opp med 1 pose med Tim Wendelboes kaffebønner og 1 pose med "Den Gyldne Sterke Espresso".
    Unge mann, du må si ifra når du er i byen!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom min aeropress i posten idag.
    Tok en tur nedom KAFFA for å kjøpe litt kaffe og fikk samtidig god instruksjon på hvordan bruke den inkludert oppned metoden.
    God service :-D
    Må nok nedom på lørdag og se på litt kurs.

Har bare prøvd med to kopper i dag, og det var litt uvant.
    Mye smak og lukt, lite bitterhet.
    Tror jeg kan venne meg til dette

Åja, kaffen jeg kjøpte ble en Kenya Ngunguru lot 510

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forandring fryder! Men ikke alltid.

Jeg har nå smakt meg gjennom flere ulike kaffebønner fra Tim Wendelboe, både i Aeropress og presskanne. Og det har vært en herlig og interessant opplevelse så langt.

I dag gikk jeg tilbake til litt av det gamle frossenlageret av kaffebønner fra Sverige, og fikk faktisk BÅDE bekreftet hva jeg trodde om smaken, men også det gamle ordtaket "forandring fryder". For til tross for overbrent smak med hint av karamell og sjokolade, så var det en positiv opplevelse av kraftig, rustikk og ujålethet over kaffen. De siste ukene har det kun gått i Tim Wendelboes mer skånsomt brente kaffe med store smaksopplevelser av kompleksiteten som bor i "riktig" brent kaffe. Og nå var det faktisk litt godt å ha en kaffe man bare kan drikke uten å fokusere og konsentrere seg om smaken for et fullt smaksutbytte. Alt til sin tid.

Og likevel: Et tilsvarende forsøk tidligere i uken der jeg tok en kopp kaffe fra en såkalt "ferskbryggende" kaffemaskin på jobben avslørte bare grumsete, bitter og kjip kaffe som jeg ikke har noe ønske om å vende tilbake til.
    Så "forandring fryder" gjelder bare dersom forandringen skjer over et visst minstekrav av kvalitet. Dette minstekravet er personlig og desto mer god kaffe man drikker, desto høyere tror jeg det kravet blir. Til slutt blir man kresen og sær...

Noen sannheter om kaffe har jeg ihvertfall kommet fram til så langt:

1. Brygg ALLTID kaffe på nykvernede bønner.
    2. Brygg kaffen riktig for å unngå skjemmende bitterhet og surhet. Unngå at kaffen trekker for lenge. Tenk som for tebrygging at kaffekorn (gruten) skal skilles fra kaffen så snart væsken har trukket ut smaken. Blir kaffen stående for lenge blir den bitter. Presskannekaffe skal alltid brukes med en gang eller helles over på termokanne. Men kaffe på termokanne blir også "sur" etter en stund. Maks 30 minutter.
    3. Drypptrekking av kaffe i vanlige kaffetraktere er ikke optimalt, og har kun en åpenbar fordel, nemlig god kapasitet når man skal brygge til mange. Det største problemet er rengjøring. Vannet må passere gjennom kanaler der det gjerne samles forkalkninger og dårlig smak. Kaffetrakterrens hjelper litt, men her er presskannen bedre, siden alle deler som er i kontakt med kaffen greit kan vaskes i oppvaskmaskin. Det er heller ikke bra at den ferdige kaffen drypper ned i en kanne som står på en alt for varm varmeplate. Her drepes mye god smak. Det verste er å la kaffe bli stående i kannen på en slik plate, hell den snarest mulig over på en termokanne om den ikke skal drikkes umiddelbart.
    4. For presskanne er det viktig å fjerne så mye som mulig av skummet som danner seg. Dette skummet er bittert og ødelegger mye av smaken i en god kaffe.
    5. For presskanne er det viktig med en god kvern og grov korning på kverningen. Desto finere kaffekorn, desto mer ender opp som grut i kaffen, og vil fortsette å trekke inn i kaffen og gjør den bitter.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomgang, roffe! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til god kaffe til Moccamaster?

Skal til Oslo i nærmeste fremtid og tenkte å stikke innom noen plasser å kjøpe med litt god fersk kaffe!
    Liker mørk og kraftig kaffe!

Tips taes imot med takk!

Johan

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kaffe til Moccamaster har jeg ingen spesiell anbefaling for, dessverre. Svenske Løfbergs Lila av den mellommørkt brente typen, kanskje?

Jeg brygger kaffe som regel i presskanne eller Aeropress. Kaffetrakteren min er kun i bruk om jeg har selskap for flere enn 4 kaffedrikkende.

Nåvel, det var ikke det jeg hadde tenkt å skrive om.

Denne tråden heter jo "Jakten på billig "High End" kaffe". Og selv om tråden startet som en jakt på espressomaskin, så har vel denne tråden blitt til den definitive kaffetråden på AVforum.

En viktig egenskap på jakt etter god kaffe såvel som etter god lyd er å kunne skille godt fra dårlig og å finne sine egne preferanser. Det finnes vel knapt noe mer opphetet enn diskusjoner om testmetoder når det gjelder å skille godt fra dårlig når det gjelder utstyr. Heldigvis er det enklere når det gjelder kaffen og musikken i seg selv, for der kan man holde utstyret konstant og holde god kontroll på mulige feilkilder.

I kveld hadde jeg en liten cupping av kaffe for meg selv. Jeg hadde fire typer bønner i hus: Zoegas Möllbergs blanding, Tim Wendelboe Mugaga, Tim Wendelboe Santa Ana og til slutt Bakgården Kaffebrenneri Egenbrent Tanzania (kjøpt lokalt i Halden i dag).

Jeg må si at jeg fikk noen aha-opplevelser.

Først og fremst: Mørkbrent kaffe (i dette tilfelle representert av Möllbergs Blanding), som jeg syntes var godt før, faller nå helt gjennom for meg. All egenkarakter i kaffebønnene drepes av kraftig brentsmak. En god espresso trenger kanskje litt hardere brenning, men til alle andre bryggemetoder smaker dette av bitter, uraffinert nordsjøolje blandet ut i nylagt asfalt.

En annen sak, som jeg har mistenkt en stund, er at kaffebrenneriet i seg selv er med på å gi kaffen karakter. Om det er metodene eller maskineriet vites ikke, men det er noen klare fellestrekk mellom Santa Ana og Mugaga fra Tim Wendelboe. Til slutt var det klart at selv om det lokale kaffebrenneriet ikke fikk fram den samme harmonien og kompleksiteten som brenningene til Tim Wendelboe, så var det herlig å oppleve an god kaffe med en helt annerledes karakter.

De forskjellene man bare fornemmer når man brygger hver kaffe hver for seg fremstår som mye klarere ved en cupping. Jeg vil derfor anbefale dette på det sterkeste for dem som vil lære mer om sin egen smak og hvilke smaksforskjeller som eksisterer.

For dem som har lyst til å forsøke cupping selv, her er noen lenker jeg benyttet for å få nok kunnskap til å forsøke dette:

Hva er cupping og hva er hensikten (kortfattet): Cupping - Wikipedia
    Hvordan gjennomføre cupping: Cupping - smakstesting av kaffe

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd Mypressi Twist?? RoKo???

Kan dette være noe for meg/oss som ikke har plass til en manuell espressomaskin på kjøkkenbenken?
    Ser spennende ut men er litt skeptisk. :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg testet den noen måneder før den kom i salg.

Krever stor grad av nøyaktighet (det går veldig greit når du har lært den å kjenne), og jeg vil vel ikke si at den uansett er et produkt jeg umiddelbart ser behovet for... ;-)
    Til det blir altfor mye penger benyttet til gasspatroner, samt at det finnes mye annet bedre egnet utstyr der ute.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan den unge, hyggelige kaffekjenneren fra "Båthavna" gi noen ord om denne:

IKEA | Hvitevarer | Espressomaskin | SMAKRIK EM | Innebygget espressomaskin

Vi skal snart bestille nytt, komplett kjøkken fra IKEA til vår "nye" hus. Og fruen har fått det for seg at denne espressomaskinen sikkert er en højdare......

Pumpetrykk: 15 bar.
    Effekt: 1160W.
    Volum vanntank: 2 liter.
    Filterholder for både malt kaffe og kaffetabletter.
    Munnstykke for damp for å skumme opp melk til cappuccino.

Den koster vel 1/10 av en fullt intergrert Mielea maskin....

Men kanskje denne er et alternativ:
    AEG-Electrolux - PE4520-M, Melkekanne med melkeskummer som automatisk gir deg en perfekt cappuccino. Perfekt i form og funksjon. Helautomatisk tilberedning fra kaffebønner eller malt kaffe. Rustfri kanne når du ønsker å lage flere kopper i en gang. D

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg testet den noen måneder før den kom i salg.

Krever stor grad av nøyaktighet (det går veldig greit når du har lært den å kjenne), og jeg vil vel ikke si at den uansett er et produkt jeg umiddelbart ser behovet for...
    Til det blir altfor mye penger benyttet til gasspatroner, samt at det finnes mye annet bedre egnet utstyr der ute.
    OK, takker for svar
    Vel det er ikke sånn at jeg har et veldig stort behov for espressomaskin egentlig,
    det holder lenge med aeropresskaffe, men det kunne vært artig å prøve tenkte jeg bare.
    Men hvis jeg skal ha espressoutstyr må det ta lite plass, og helst noe som lett kan settes i et skap når det ikke er i bruk.
    Det blir ikke investert i noe sånt med det første, men når/om det blir skal det også skaffes kvern med høyere nøyaktighet.
    Hva koster patronene?
    Kostnadene med patroner jeg jo et lite minus, men så lenge de ikke er vanskelig å skaffe.

Tar gjerne imot tips hvis det finnes annet kompakt utstyr

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kan den unge, hyggelige kaffekjenneren fra "Båthavna" gi noen ord om denne:

IKEA | Hvitevarer | Espressomaskin | SMAKRIK EM | Innebygget espressomaskin

Vi skal snart bestille nytt, komplett kjøkken fra IKEA til vår "nye" hus. Og fruen har fått det for seg at denne espressomaskinen sikkert er en højdare......

Pumpetrykk: 15 bar.
    Effekt: 1160W.
    Volum vanntank: 2 liter.
    Filterholder for både malt kaffe og kaffetabletter.
    Munnstykke for damp for å skumme opp melk til cappuccino.

Den koster vel 1/10 av en fullt intergrert Mielea maskin....

Men kanskje denne er et alternativ:
    AEG-Electrolux - PE4520-M, Melkekanne med melkeskummer som automatisk gir deg en perfekt cappuccino. Perfekt i form og funksjon. Helautomatisk tilberedning fra kaffebønner eller malt kaffe. Rustfri kanne når du ønsker å lage flere kopper i en gang. D
    IKEAs variant er direkte latterlig. En nærmest manuell sak som er stappet inn i et "hyllemodus".

Kjøp heller tilsvarende fra de store fabrikantene. I det siste har jeg sett enkelte slike fra Miele, Bosch og Electrolux for omlag halv pris.
    Og da snakker jeg om priser fra Elkjøp og Lefdal etc.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKEAs variant er direkte latterlig. En nærmest manuell sak som er stappet inn i et "hyllemodus".

Kjøp heller tilsvarende fra de store fabrikantene. I det siste har jeg sett enkelte slike fra Miele, Bosch og Electrolux for omlag halv pris.
    Og da snakker jeg om priser fra Elkjøp og Lefdal etc.
    Ditt ord er "lov" hos meg, ihvertfall når det gjelder kaffe, surrerundtlyd og det meste av musikksmaken Takk for kort og konsis beskrivelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå orker jeg ikke lese igjennom hele denne tråden, men kan noen si litt om hvordan slike maskiner som dette fungerer, og om det er et bra valg for å få god kaffe, flere kaffetyper og ikke minst så enkelt som mulig?

Elkjøp - Nespresso Lattissima Premium

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Nå orker jeg ikke lese igjennom hele denne tråden, men kan noen si litt om hvordan slike maskiner som dette fungerer, og om det er et bra valg for å få god kaffe, flere kaffetyper og ikke minst så enkelt som mulig?

Elkjøp - Nespresso Lattissima Premium
    Dersom du ikke orker å lese gjennom tråden, kan jeg for min del fortelle jeg følgende...
    Personlig s.p.y.r. jeg av alt som har med Nespresso å gjøre.

Tre gode råd på veien vedr. Nespresso:
    - IKKE lager de god kaffe
    - IKKE lager de god kaffe - og det blir dyrt.
    - IKKE lager de god kaffe - og de tjener MASSIVT med penger på det.

Side 45 av 155 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •