Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Same, same... :-)

AeroPress lager ikke spesielle "pakker".

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grr.. fortsatt veldig usikker på om jeg skal gå for Siemens TK71204RW kr 6800 (som jo egentlig koster over 10k mener jeg), eller Jura Ena 5 til omtrent samme pris (inkl frakt). Er det fler som har smakt kaffe fra begge? Og hva har det å si i praksis med ekstra funksjonaliteten på Siemens? Liker jo Jura sin størrelse, men er alltid glad i tilbud, føler jeg får mer for penga med siemens iom at jeg får spesialpris... hehe

Eller kanskje bare gå for rimeligste Siemens TK56001 til 4k (som egentlig koster rundt 6k) og spare noen kroner...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Er det noen forskjell på aeropress kannene eller er det bare å kjøpe der den er billigst?
    Bare en liten sak:

Er det en ting Aeropress IKKE er, så er det en "kanne". Sånn sett kan det på ingen måte forveksles med en presskanne. Og her er litt av suksessen også. Siden det ikke er en kanne, så skiller man kaffekorn fra kaffen med en gang, og kaffen blir ikke sur etter at den er ferdig. Det er en dødssynd innen kaffebrygging å la kaffen bli stående på presskannen etter at stempelet er presset ned. Om man ikke liker sur og bitter kaffe, da...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare gi min varmeste anbefaling til Wilfa CGR-1 kaffekvern.

Spesielt for bruk med presskanne og for Aeropress er dette en perfekt investering. Ser at når det gjelder espresso mener mange at den ikke egner seg, sikkert fordi den ikke maler ultrafint nok, men for alt annet enn espressomaskiner er dette perfekt.

Noen som vil kjøpe en pent brukt, liten og elegant OBH Nordica Coffee Mill? ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er en dødssynd innen kaffebrygging å la kaffen bli stående på presskannen etter at stempelet er presset ned.
    ...men AKK så vanlig, spesielt på de fiiiinere restauranter. At de i 2010 fortsatt skal være så jævlig arrogante og lettsindige mtp. kaffekvalitet - det er meg en gåte! :-?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hva tror du...? 8)
    Den har jeg kjøpt en god del av, ja.
    Pr. nå synes jeg faktisk den er en av de bedre han har, ja. Og prisen er jo meget bra!
    Har nå prøvd Santa Ana.

Hva kan jeg si:

Førsteinntrykk: Uæææ! Er dette kaffe? Det smaker jo syrlige bær?! Men interessant er det. Forfriskende på en uvant måte.

Etter å ha alternert mellom denne og min vante favorittkaffe fra matbutikken (Möllbergs Blanding fra Zoega) i en ukes tid:
    Hmmm... friskheten og bærsmaken gir mersmak. Zoegaen er fortsatt rund og fin, men virker etterhvert tung og endimensjonal sammenlignet med TWs Santa Ana. Syrligheten og hintet om bær gir ønske om å utforske kaffens smakskompleksitet videre. Og det er en viktig smaksskille mellom syrlighet og bitterhet.

Så for meg er dette starten på en reise og en utvidelse av kaffehorisonten.

En kollega sa en gang at "en god kaffe skal være slik at den gir lyst på en god konjakk til". Den gangen var jeg enig.

Nå synes jeg en slik enkel oppfattelse av hva kaffe skal være er begrensende og naiv. Med nye smaksopplevelser tror jeg man kan si at smaksverdenen innen kaffe kan variere nesten like mye som innen vinverdenen.

Jeg har drukket kaffe i snart 25 år, og likevel føler jeg meg nå som nybegynner. Jeg gleder meg til å lære og oppleve mer om dette.

Jeg kommer til å utforske kaffevariantene til Tim Wendelboe mer etterhvert, men lurer også på om det er andre kaffebrennerier i Norge som i samme grad brenner kaffen for å få frem kaffens egenskaper istedenfor å maskere den bak overdreven brentsmak, og som selger kun ferskbrent kaffe.

Noen tips?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med kaffe fra:
    KAFFA (KAFFA)
    og
    Supreme Roastworks (http://www.supremeroastworks.no)

Deretter kan vi diskutere litt videre... ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, RoKo.

Plutselig går man fra å føle at man har litt få valgmuligheter til å være overveldet.

Jeg ser at Tim Wendelboe skiller veldig mellom kaffe brent for espresso og kaffe brent for andre former for tilberedning.

Når det gjelder Aeropress og mokkakanne er jo det tilberedelsesmekanismer som også kan lage ganske intens kaffe i små porsjoner. Hva mener dere, espressobrent kaffe kun for espresso, eller kan man benytte kaffe friere enn det som indikeres av brenningen og likevel få godt resultat?

Har du forresten et par spennende anbefalinger for en nybegynner innen kaffeverdenen, RoKo? Tenker spesielt for å utvide horisonten uten å nødvendigvis gå til ekstreme smaksytterpunkter med en gang.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter jeg på en Rancilio Rocky kvern og Aeropress i posten
    Fikk kvernen for 700 kr (Den er brukt) og syns dette var ganske grei pris.
    Tenkte egentlig å kjøpe den tidligere nevnte Wilfa kvernen.

Har planer om å skaffe meg en Rancilio Silvia senere.
    Espresso fra disse helautomatiske maskinene er ikke helt som jeg ønsker den skal være, men den duger godt til hverdagsbruk

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Da venter jeg på en Rancilio Rocky kvern og Aeropress i posten
    Fikk kvernen for 700 kr (Den er brukt) og syns dette var ganske grei pris
    Tenkte egentlig å kjøpe den tidligere nevnte Wilfa kvernen.

Har planer om å skaffe meg en Rancilio Silvia senere
    Espresso fra disse helautomatiske maskinene er ikke helt som jeg ønsker den skal være, men den duger godt til hverdagsbruk
    Grei pris? GREI PRIS?????
    Her har du vel skutt den berømte gullfuglen! Vel og merke dersom den fungerer da...

Jøss og hav!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere, espressobrent kaffe kun for espresso, eller kan man benytte kaffe friere enn det som indikeres av brenningen og likevel få godt resultat?
    Ikke etter mine prinsipper, nei. Espresso for espresso, og kaffebrent for kaffe...
    Det må evt. være dersom du liker Americano, hvilket jo er en espresso med dobbel dose (eller mer) vann.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten et par spennende anbefalinger for en nybegynner innen kaffeverdenen, RoKo? Tenker spesielt for å utvide horisonten uten å nødvendigvis gå til ekstreme smaksytterpunkter med en gang.
    Snakk med de bak "skranken". De vil nok kunne gi deg gode tips, og spesielt med tanke på de brenneprofilene de har inne akkurat når du skal kjøpe kaffe.

Husk også å diskutere litt mtp. tilberedningsmetode på AeroPress. Det er mange måter å gjøre det på, og da må man samtidig også se litt på type kaffe samt malingsgrad.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei pris? GREI PRIS?????
    Her har du vel skutt den berømte gullfuglen! Vel og merke dersom den fungerer da...

Jøss og hav!
    Litt problem med spaken til dosereren, men ikke noe kritisk. Kan sikkert fikses greit. Selve kvernern funker kjempebra

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med de bak "skranken". De vil nok kunne gi deg gode tips, og spesielt med tanke på de brenneprofilene de har inne akkurat når du skal kjøpe kaffe.

Husk også å diskutere litt mtp. tilberedningsmetode på AeroPress. Det er mange måter å gjøre det på, og da må man samtidig også se litt på type kaffe samt malingsgrad.
    Nå skal det vel sies at jeg tilbereder kaffe på flere måter, med Aeropress når jeg lager kaffe bare til meg, mens det fort blir presskanne når vi er flere. Og det hender jeg trekker fram den gamle kaffetrakteren når det er større selskaper, men da går det mer på kvantitet enn kvalitet (men med den nye kverna kan jeg ihverfall gå for nymalt kaffe i trakteren også...).

Uansett er det nok en stund til jeg gir meg i kast med espressomaskiner.

Men jeg ser vel også at Kaffa.no i sin nettbutikk ikke spesifiserer om det er espresso eller ikke på samme måte som Tim Wendelboe. Det er jo synd dersom det er så viktig at brenning og tilberedning samsvarer.

Tror jeg rett og slett skal styre unna blends i starten og fokusere på smakskarakteren til bønnene i forhold til alle faktorene som inngår i en bønne (land, bønnetype, prosessering etc).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg endelig funnet "fasiten" for bruk av presskanne. Jeg har nesten gjort det på denne måten tidligere også, men har ikke vært klar over den bitterheten skummet bidrar med, og hva man kan oppnå med å skumme av kaffen. Man må IKKE forveksle skummet i en presskanne med crema på en espresso, for å si det slik.

Så... her er "fasiten":

Square Mile Coffee Blog » Videocast #2 – French Press Technique - video

Tim Wendelboe » French press - tekstlig beskrivelse

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var kvernen i hus Trodde ikke den ville komme allerede i dag, men det gjorde den

Fikk også med noen poser kaffe fra han som jeg kjøpte den av. Han holder på å starte opp med kaffebrenneri på Stord, og det virker lovende sålangt

Dere som er interessert kan jo følge med på Forsiden. Er ikke helt oppe og gå ennå

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med kaffe fra:
    KAFFA (KAFFA)
    og
    Supreme Roastworks (http://www.supremeroastworks.no)

Deretter kan vi diskutere litt videre... ;-)
    Jobber med å få tid til å legge veien innom disse leverandørene.

I mellomtiden har jeg vært innom Tim Wendelboe igjen og kjøpt en pose Mugaga i tillegg til Santa Ana, som jeg nok snart er tom for.

Mugaga-kaffen er interessant og med tydelig lengre og friskere ettersmak enn Santa Ana med sin noe mer dempede ettersmak og med mandelpreg. Jeg trenger nok mer smakstrening, for selv om jeg kjenner at smaken er saftigere, fruktigere og med litt smak av solbær, så sliter jeg med å finne smaken av rosiner og roser oppe i det hele.

Gleder meg til å kjenne hva andre kaffebrennerier har å by på også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Cilio kaffekvern til aeropress (og det som skal være grovere..). Trinnløs liten sak, som gjør jobben.

En annen fordel med Aeropress er jo at man bortsett fra å slippe gruten også slipper usunne fettsyrer i kaffen, da disse filtreres bort ved pressing gjennom papir.

Friskere kaffetyper (som mange afrikanske) funker fett i aeropress, der de ikke blir bitre. Er nok derfor mange nordmenn tror kaffe primært kommer fra Søramerika, for disse kaffetypene funker gjerne bedre i norsk trakter

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med Den Gyldne Sterke Espresso fra Den Gyldne Bønne?
    Et besøk på Cuba Libre Kaffebar i Kristiansand endte opp med 1 pose med Tim Wendelboes kaffebønner og 1 pose med "Den Gyldne Sterke Espresso".

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Tim Wendelboe igjen i går. Denne gangen ble det en pose Cielito Lindo CoE#5, samt en ny pose Santa Ana.

Forsøker også få til noen besøk hos Kaffa og SupremeRoastWorks etterhvert uten at det koster meg for mye tid.

På jobben i dag laget vi iskaffe av Tim Wendelboes Santa Ana i Aeropress, og den overrasket med overraskende frisk syrlighet i avkjølt tilstand. Kaffen ble laget sterk, noe som ble balansert med litt fløte. Med litt sukker i ble det balanse i smaken i forhold til syrligheten også. Helt nydelig.

Side 44 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •