Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Roger, kom deg ut på en skikkelig spansk kaffebar. Sitt ikke der med "norsk" kaffe og "norsk" utstyr

Bestill en cafe con leche og en Veterano Osborne og kos deg

Mjæææ...

Har vært her flere ganger tidligere, og testet denne gang ved to anledninger.
    Det er og blir en underlig smak av ekstremt brente bønner - kombinert med dårlig (overkalket/-mineralisert) vann.

Not my cup of coffee, for å si det sånn... ;-)

Er nå endelig hjemme igjen!
    Hacienda La Esmeralda overbeviser ikke helt her hjemme heller. God og annerledes, men prisen er litt for høy til at den blir et fast innkjøp.
    Når det er sagt; prisforlangende hos Wendelboe er EGENTLIG utrolig lav for denne kaffen, men likevel... den blir nok ikke noen "huskaffe" her heller.
    Og spesielt ikke når de akkurat nå har fått inn et par überdeilige kenyanske varianter! :-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er totalinntrykket du skal "smake" på, Roger - ikke heng deg opp i kun kaffen....

Spania - sol & varme - senoritas - cafe con leche - spanjoler som snakker segimellom - Osborne - Fortuna (for de som har den lasten) - lukten av maten som serveres ved nabobordet - biler som tuter - osv osv

Men nå er dette en kaffetråd, ikke en reisebrevtråd - så jeg ser den

Kenya sier du, Wendelboe - noe nytt til våre AeroPress'er?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, se mail...

Ellers er essensen denne:

Tekangu er tilbake (105,- pr. ¼-kg):

Tekangu
    For 2. år på rad har vi ved blindsmaking valgt ut Tekangu som en klar vinner blandt de flere hundre kaffene vi smakte i Kenya i februar 2010. Vi har besøkt Tekangu flere ganger og vi har planer om å besøke de igjen i November for å overvære innhøstingen og forsøke å utvikle et langsiktig forhold med cooperativet for å sikre oss mer av denne kaffen i framtiden. Vi skal blandt annet starte et prosjekt der vi skal samle inn penger for å sponse cooperativet med tørke¬bord, da de sliter med å tørke kaffen fordi de gamle tørkebordene er i ferd med å råtne.
    Tekangu er et relativt lite cooperativ med 910 medlemmer som er såkalte “smallholder farmers” som har rundt en hektar jord de dyrker mais, kaffe, banan og andre nyttige cash crops på. Co¬operativet består i dag av 3 factories , Tegu, Ngunguru, og Karogoto, der kaffen blir innsamlet, sortert, våtforedlet og tørket. I 2009 kjøpte vi en lot som var prosessert på Tegu fabrikken, i år kommer loten fra Karogoto.
    Tekangu er et velutviklet cooperativ der fokus er på kvalitet i kaffen som produseres og på farmernes livskvalitet. De har blandt annet et kredittsystem for farmerne slik at de får finan¬siert skolegang og gjødsel og andre ting som trengs for å dyrke kaffen. Medlemmene får også opplæring jevnlig av agronomer slik at de lærer å dyrke kaffe bærekraftig samt riktig bruk av sprøytemidler og beskyttelsesutstyr. I tillegg har alle medlemmene innsyn i hvilke priser kaffen har oppnådd og dermed kontroll på hvor mye penger de har krav på fra cooperativet for kaffen de har levert.
    Vår samarbeidspartner CMS i Kenya sørger også for dokumentasjon på at pengetransaksjonene går riktig for seg, noe som desverre ikke er en garanti i Kenya i dag.
    Dette gir oss ekstra trygghet selv om vi i år har handlet kaffen direkte fra cooperativet utenom det Kenyanske auksjonssystemet.
    Cooperativ: Tekangu FCS
    Prosesseringsverk: Karogoto
    Lot størrelse: 2160 kg
    Produsent: Flere smallholders
    Høstet: Januar 2010
    Opprinnelse: Kirimikuyu, Nyeri, Kenya.
    Vekstforhold: ca. 1700 - 1800 m.o.h. I dyp rød vulkansk og sur jord. Noe skyggevegetasjon der Gravelea, Macadamia og Eukalyptus trær er de vanligste.
    Plantasjens størrelse: -
    Botanisk variant: SL 28 og SL 34
    Prosessering: Kaffen blir selektivt plukket av ulike smallholders og deres familier. Farmene blir delt inn i 2 kategorier basert på hvor flinke de er til å holde plantasjen vedlike og basert på hva slags kvaliteter de er i stand til å dyrke fram. Kaffen fra de ulike kategoriene blir samlet og prosessert hver for seg for å sikre at den beste kaffen ikke blir påvirket av kaffe med lavere kval¬itet. Når kaffen ankommer cooperativet blir modne bær skilt fra umodne bær før de blir pulpet, vasket og fermentert. Deretter tørkes kaffen på eleverte tørkebrett med nettingunderlag.
    Smaksprofil:
    Duft av solbær og skogsbær. Krisp bæraktig syrlighet.
    Elegant og saftig. Intens smak av solbær, nype og rosin.
    Frisk sødmefull avslutning.

Likeledes er Santa Ana fra Guatemala på plass (85,- pr. ¼-kg):

Santa Ana
    Finca Santa Ana har blitt drevet av samme familie siden 1800 tallet. Plantasjen drives med fokus på bærekraft og kvalitet. Kaffen dyrkes på 1770 meter over havet i et område som ligger imellom Tecuamburro og Pacaya vulkanene. Dette gir lang modningstid, rikt jordsmonn og god næring til kaffebærene. Santa Ana deltok med en lot i 2010 Guatemala Cup of Excellence og kom på 4. plass. Derfor er vi ekstra glade for å ha kjøpt kaffe fra denne plantasjen i år.
    Produsent: Guadamur, S. A.
    Lot størrelse: 1400 kg
    Høstet: Februar - mars 2010
    Opprinnelse: Pueblo Nuevo Viñas, Santa Rosa, Guatemala.
    Vekstforhold: 1770 m.o.h under skygge fra Gravelia, Cuje og Chalun trær. Jordsmonnet in¬neholder mineralrik vulkansk aske.
    Plantasjens størrelse: 33 hektar.
    Botanisk variant: Bourbon
    Prosessering: Bærene blir selektivt håndplukket. Deretter fjernes fruktkjøttet, bønnene fer¬menteres, vaskes og tørkes på sementpatio.
    Smaksprofil:
    Duft av ristede mandler og sjokolade.
    Saftig og rik munnfølelse med avstemt syrlighet.
    Smak av sjokolade og bær. Hint av mandler i avslutningen.

Mugaga fra Kenya er ny (97,- pr. ¼-kg):

Mugaga
    Mugaga er et stort cooperativ med 5 prosesserings fabrikker som hver har tilhørende medlem¬mer som er såkalte “smallholder farmers.” De 5 prosesseringsverkene heter Kagumoini, Kiieni, Gatina, Gathugu og Kiamabara. Vår lot er prosessert på Kiamabara som er det nest største prosesseringsverket med 910 medlemmer.
    Mugaga er et velutviklet cooperativ der fokus er på kvalitet i kaffen som produseres og på farmernes livskvalitet. De har blandt annet et kredittsystem for farmerne slik at de får finan¬siert skolegang og gjødsel og andre ting som trengs for å dyrke kaffen. Medlemmene får også opplæring jevnlig av agronomer slik at de lærer å dyrke kaffe bærekraftig samt riktig bruk av sprøytemidler og beskyttelsesutstyr. I tillegg har alle medlemmene innsyn i hvilke priser kaffen har oppnådd og dermed kontroll på hvor mye penger de har krav på fra cooperativet for kaffen de har levert.
    Vår samarbeidspartner CMS i Kenya sørger også for dokumentasjon på at pengetransaksjonene går riktig for seg, noe som desverre ikke er en garanti i Kenya i dag.
    Dette gir oss ekstra trygghet selv om vi i år har handlet kaffen direkte fra cooperativet utenom det Kenyanske auksjonssystemet.
    Mugaga fikk 2 utmerkelser i 2009 hvor den ene var for nest beste kaffe i EAFCAs årlige “beste kaffe” konkurranse blandt de øst afrikanske kaffeprodusentene.
    Den andre utmerkelsen fikk de for å ha betalt høyest gjennomsnittspris per kilo kaffebær til farmerne på 40 KES pr. kilo.
    Kagumoini har også satt prisrekord for høyeste oppnådde pris for råkaffe i historien i Kenya på hele 10 USD pr. lb (453g) råkaffe. Den ble satt i 2008 og kaffen ble kjøpt av Singapore Airlines.
    Cooperativ: Mugaga FCS
    Prosesseringsverk: Kiamabara
    Lot størrelse: 1860 kg
    Produsent: Flere smallholders
    Høstet: Januar 2010
    Opprinnelse: Konyu, Nyeri, Kenya.
    Vekstforhold: ca. 1600 - 1700 m.o.h. I dyp rød vulkansk og sur jord. Noe skyggevegetasjon der Gravelea, Macadamia og Eukalyptus trær er de vanligste.
    Plantasjens størrelse: -
    Botanisk variant: SL 28 og SL 34
    Prosessering: Kaffen blir selektivt plukket av ulike smallholders og deres familier. Når kaffen ankommer cooperativet blir modne bær skilt fra umodne bær før de blir pulpet, vasket og fermentert. Deretter tørkes kaffen på eleverte tørkebrett med nettingunderlag.
    Smaksprofil:
    Duft av solbær og smør.
    Moden bæraktig syrlighet. Fyldig og saftig.
    Intens smak av solbær, nype og rosin. Frisk sødmefull avslutning.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Elkjøp kjører helgetilbud på Krups EA8245:
    Elkjøp - Krups Espressia Premium

Er det et bra tilbud?
    Vurderer å oppgradere til en automagisk maskin i den prisklassen.
    Drikker for det meste kaffe, så det er førstepri - men kvinnfolket syter om at ho vil ha melkeskummer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å se at denne tråden fortsatt lever i beste velgående.

Etter å ha fått meg en Aeropress, så har interessen for kaffe tatt seg opp igjen for min del.

Nå er jeg på jakt etter en kaffekvern som maler kaffen uniformt (jevn kornstørrelse, altså ikke en knivbasert kaffekvern, som dersom man skal male til presskanne får korn fra halve bønner til espressofint i samme maling), hvor man kan stille inn finhetsgrad, og som ellers er solid og lett å holde ren og ved like. Og den skal selvfølgelig koste lite.

Noen tips?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lefdal - Wilfa kaffekvern

Normalpris er 800,-

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Normalpris er 800,-
    Jupp! En slik står hjemme på kjøkkenbenken nå
    Ringte Lefdal sitt kundesenter for et paar uker siden og damen der sa de hadde lik pris i butikk, det stemte i Sandefjord i hvertfall.

Godt du postet nå Roko, hadde helt glemt kaffen min på kjøkkenet

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Normalpris er 800,-
    Glitrende tips! Takker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Jupp! En slik står hjemme på kjøkkenbenken nå
    Ringte Lefdal sitt kundesenter for et paar uker siden og damen der sa de hadde lik pris i butikk, det stemte i Sandefjord i hvertfall.

Godt du postet nå Roko, hadde helt glemt kaffen min på kjøkkenet
    Lefdal i Fredrikstad hadde ikke denne modellen inne. Blir vel å bestille på nett, da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jepp. Da er Wilfa-kverna bestilt.

Har du forresten forsøkt Santa Ana-kaffen fra Wendelboe, RoKo? Spør ikke fordi den er "billig", altså, men beskrivelsen korresponderer godt med mine noe konservative kaffepreferanser, så jeg er nysgjerrig på å forsøke den.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du forresten forsøkt Santa Ana-kaffen fra Wendelboe, RoKo?
    Hva tror du...? 8)
    Den har jeg kjøpt en god del av, ja.
    Pr. nå synes jeg faktisk den er en av de bedre han har, ja. Og prisen er jo meget bra!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da lurer jeg på å investere i automatisk espresso/kaffemaskin.
    Jeg er ingen kaffe-ekspert overhodet, men følgende kan jeg si om behovet:

-Snitt 1-2 kopp om dagen, (både kaffe/espresso)
    -Vil ha det enkelt (dvs. lite/raskt/automatisk renhold etc).
    -Drikker stort sett svart, men om det e enkelt å lage drikker jeg gjerne capucchino, mocca/sjokoladesmak etc. (men har ingen erfaring med å lage dette på slike maskiner).
    -Mor og far har TK65001 (?) så kjenner denne litt (selv om jeg ikke er overimponert, men det har kanskje med bønnene å gjøre).

Ser tilbake i tråden at Jura ENA5 anbefales, er den bedre enn Siemens?

Så er spørsmålet, ville dere bestillt Jura ENA5 fra komplett til kr 6400,- (evt grønn for 6000) + frakt, eller noe annet sted (butikk så jeg får den asap!)?

Eller gått for en Siemens maskin, som jeg trolig kan få for følgende ca priser (bekjentskap):
    Espressomaskin TK56001 kr 4000
    Espressomaskin TK65001 kr 6000
    Espressomaskin TK71204RW kr 6800

EDIT: Liker forsåvidt at Jura er liten, så om den er bedre enn siemens er kanskje valget lett?
    EDIT2: Ser ut som prisene jeg kan få siemens for er ganske gode, og at det trolig blir TK71204RW. Med mindre dere mener det er verdt å betale ca 9200 for TK76209RW som etter det jeg forstår er ganske lik, men har 19 fremfor 15 bar (hvor mye har det å si??) og separat melkebeholder.. Siemens kom også best ut i test på forbrukerportalen.
    Vet der forskjellen på maskinene (og hvilken praktisk betydning har det)?

Hvor lenge holder bønner seg (i riktig pose/beholder)?

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt gått for Jura.
    Jeg har selv nevnte Tk65001 fra Siemens og denne er helt ok, men Jura lager bedre kaffe enn denne. Det virker som om kvernen i Jura maskinene er bedre, samtidig som bryggegruppen er annerledes lagd.
    Jura er i tillegg stiligere (subjektivt selvsagt) og mye mer stillegående.

Det har forøvrig kommet en ny ENA modell nå som heter ENA7.
    Denne har litt bedre betjening enn ENA5, men virker ellers til å være ganske lik.
    Jeg syns både Siemens og Jura er meget brukervennlige, men holder en knapp på Siemens sin løsning dersom man liker å bruke flere styrker og mengde vann. Ihvertfall kontra ENA3 og ENA5.

Edit: Ingen av disse helautomatiske maskinene lager Espresso slik den bør være, men det er bedre resultat enn med Nespresso og lignende kapselbaserte system.
    Edit 2: Var de i testen på forbrukerportalen de kun la vekt på de tekniske aspektene ved maskinene, og ikke brydde seg om hvordan kaffen smakte?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Ville definitivt gått for Jura.
    Jeg har selv nevnte Tk65001 fra Siemens og denne er helt ok, men Jura lager bedre kaffe enn denne. Det virker som om kvernen i Jura maskinene er bedre, samtidig som bryggegruppen er annerledes lagd.

Edit 2: Var de i testen på forbrukerportalen de kun la vekt på de tekniske aspektene ved maskinene, og ikke brydde seg om hvordan kaffen smakte?
    Men er TK71204R bedre enn Tk65001? Ser annerledes ut, og lurer på om den har annerledes kvern (stod noe om ceramic og mer stillegående).. Burde jo være et bedre kjøp når den koster over 10k normalt?

Ja, pleier ikke se så mye i populistiske tester men. Så bare resultatene/tall på nett, selve testen med tekst har jeg ikke sett og vet ikke hva som lå til grunn. Om det bare er tallene som avgjør så stemmer det nok at det mangler en post for smak eller lignende..

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig liker bedre de gamle modellene til Siemens, men veit ikke helt hvorfor. De nye er litt mer stillegående ja, men ikke sånn som jura sine.
    Du kan sjekke inni hvilken som helst siemens maskin, og du vil se at brygge-enheten er akkurat den samme, enten maskinen koster 4000 eller 15000. Det er funksjonene og alt det andre som utgjør forskjellen på de.
    Jeg har ihvertfall ikke funnet noen fysiske forskjeller (man kan ta den ut).
    Det knirker og knaker alvorlig mye i min maskin når kaffen komprimeres i kammeret, og jeg er redd den skal ta kveld når som helst. Men den har likevel laget over 1700 kopper kaffe uten at jeg har hatt ett eneste feilslag, så de er kanskje mer solid enn det høres ut som.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jura har også sine modeller som knirker som om det skulle fly plastbiter ut av dem hvert øyeblikk. Drikker av og til fra en Jura Impressa C5 og den grøsser jeg over knirkingen mens min egen Impressa J5 er knirkefri og trofast. C5'en har dog vært driftsikker i mange år til tross for knirkingen.

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Men den har likevel laget over 1700 kopper kaffe uten at jeg har hatt ett eneste feilslag, så de er kanskje mer solid enn det høres ut som.
    Vil ikke si at 1700 kopper er så mye da. Har vært borti en Miele maskin som har laget over 13000 kopper på 3,5 år.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vår Siemens S50 har nå brygget drøyt 11000 kopper på under 3.5 år, men for ca 500 kopper siden måtte den på rep. Den lakk vann ut på kjøkkenbenken, og det var en trykkobling som var gåen.

Denne maskinen knirker også en god del (litt variabelt), men det har den gjort siden den var ny, så akkurat det er neppe noe å bekymre seg for.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du...? 8)
    Den har jeg kjøpt en god del av, ja.
    Pr. nå synes jeg faktisk den er en av de bedre han har, ja. Og prisen er jo meget bra!
    Flott!
    Takk for svaret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aeropress

Er det noen forskjell på aeropress kannene eller er det bare å kjøpe der den er billigst?

Side 43 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •