Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    HEHE artig å høre historien om kullet fra andre siden av kloden og kaffegalskapen til Ørjan
    Eller Gøran..? :wink:

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eventuelt Gøran ja... Steike, jeg har en kompis som heter Ørjan som jeg ofte kaller for Gøran :P

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    To hjemme, én på jobb og en for bruk på reiser (og messer)...! 8-)

ah, glemte faktisk å nevne reisekverna mi tyrkisk kaffekvern som TW skaffet. Så han hadde med en på sine reiser, så spurte om han kunne skaffe en til meg også

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det ihvertfall traktes litt mid-end kaffe her, og med 3 dager fri fremfor en og deilig muzak på haifaien så er ikke livet så galt

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er da vel billig: Rancilio Silvia klassisk espressomaskin - FINN Torget
    For de som ønsker en helt manuell maskin

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helgetilbud på Delonghi ESAM5500 hos Elkjøp. Nesten halv pris.
    Delonghi ESAM 5500

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Dette er da vel billig: Rancilio Silvia klassisk espressomaskin - FINN Torget
    For de som ønsker en helt manuell maskin
    Det er et ok tilbud det der. Må likevel ikke glemme at det er forrige versjon av maskinen. Den nyeste ser litt penere ut og har 3 ventiler i steamingstaven.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det er en del kaffeeksperter her, så jeg hiver meg på tråden for å spørre om kvern. Er interessert i å kverne (ikke hakke) kaffe til én kopp om gangen. Ser at flere av de elektriske kvernene som koster i underkant av tusenlappen har to kopper som laveste innstilling. Finnes det en billig og grei kvern som klarer én kopp? Skal ikke bruke den til espresso.

Har også vurdert håndkvern. Har noen erfaring med dette? Tar det fryktelig lang tid og er slitsomt, eller går det greit til en enkeltkopp en gang i blant? Hvor finner man ei brukbar håndkvern som ikke bare er til pynt? Gjerne med noen års garanti, men bør helst ikke koste skjorta.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av absence
    Ser ut som om det er en del kaffeeksperter her, så jeg hiver meg på tråden for å spørre om kvern. Er interessert i å kverne (ikke hakke) kaffe til én kopp om gangen. Ser at flere av de elektriske kvernene som koster i underkant av tusenlappen har to kopper som laveste innstilling. Finnes det en billig og grei kvern som klarer én kopp? Skal ikke bruke den til espresso.

Har også vurdert håndkvern. Har noen erfaring med dette? Tar det fryktelig lang tid og er slitsomt, eller går det greit til en enkeltkopp en gang i blant? Hvor finner man ei brukbar håndkvern som ikke bare er til pynt? Gjerne med noen års garanti, men bør helst ikke koste skjorta.
    DETTE er en grei nybegynnerkvern.
    Den kverner alt fra espresso til presskanne kaffe.
    Når det gjelder å kverne en eller to kopper, så fyller du bare kammeret med så mye bønner du trenger fra gang til gang.
    Magasinet er ingen ideell metode å oppbevare bønnene på uansett, men det finnes forhåndsinnstillinger for hvor mange kopper du vil kverne hvis du velger å fylle beholderen helt opp.
    Men som sagt....bedre å oppbevare bønnene i en forseglet pose og bare kverne det du trenger fra gang til gang.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei...!
    Glem kverna fra Krups - jeg har den selv (stående i eske - i et skap - langt borte...). Ikke bra nok, tro du meg. Bra, men altså ikke bra NOK (bortkastet mellomsteg).

Kverna fra Wilfa, som selges bl.a. hos Wendelboe, koster rundt 1000-lappen (NEIDA, 800 er det...). DET er den verdt.
    Mål opp den mengde kaffe du har tenkt til å bruke på en kopp. Mal bønnene på den innstilling du (med litt erfaring) finner best, press kaffen - og vær fornøyd.

Med andre ord; GLEM alt som har med "antall kopper" å gjøre. Tenk MANUELT - akkurat som med fotografering! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Jeg har ikke vært borti en slik før og visste ikke at antall kopper gjaldt automatikk og magasin. Av en eller annen grunn så jeg for meg at det ikke var mulig å kverne mindre mengder, selv om det unektelig høres litt dumt ut.

Takk for tips om elektrisk kvern. Er det noe å spare på håndkvern (i forhold til Wilfaen), dersom disse har noe for seg i det hele tatt? Har litt stramt budsjett og vil heller bruke penger på kaffe enn utstyr. Men utstyret må selvfølgelig være godt nok, så hvis en Wilfa "må" til, så må den det.

Tenker forøvrig å bruke kverna sammen med en Aeropress. Eventuelle andre forslag til billige måter å lage high-end kaffe (ikke espresso) på mottas med takk!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tiden har jeg kommet til det punkt at jeg kjører 98 prosent AeroPress, og resten espresso.

Jeg har rett og slett erfart at AeroPress gir meg DET jeg VIL ha.

Kaffe er "rimelig" dyrt (pussig kobling...), så jeg anbefaler deg å ikke spare på kverna. Det er faktisk DEN som gir deg optimal nytte av bønnene. Selve kaffekostnadene er der - uansett. Dersom du får mer glede av de koppene med kaffe som du du lager, er vel investeringen verdt det, ikke sant?

Det blir som å sammenlikne med 80-tallets kameraer. Folk betalte to hundre kroner for et dårlig kamera, men betalte deretter 150 kroner for hver enste film de fremkalte. Behøver jeg si noe om kvaliteten på bildene...?

Du har altså vesentlig mindre glede av bønner som er dårlig kvernet... Get my drift?

Ikke dermed sagt at en håndkvern ikke gjør en god jobb. Det er bare det å FINNE en slik kvern - som gjør jobben tilfredsstillende.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei...!
    Glem kverna fra Krups - jeg har den selv (stående i eske - i et skap - langt borte...). Ikke bra nok, tro du meg. Bra, men altså ikke bra NOK (bortkastet mellomsteg).

Kverna fra Wilfa, som selges bl.a. hos Wendelboe, koster rundt 1000-lappen (NEIDA, 800 er det...). DET er den verdt.
    Mål opp den mengde kaffe du har tenkt til å bruke på en kopp. Mal bønnene på den innstilling du (med litt erfaring) finner best, press kaffen - og vær fornøyd.

Med andre ord; GLEM alt som har med "antall kopper" å gjøre. Tenk MANUELT - akkurat som med fotografering! :-)
    BULLSHIT RoKo!
    Wilfa kverna er en jallakvern som alle andre kverner på dette prisnivået.
    Krup kverna kostet også 800kr da den var ny på markedet i sin tid...
    Jeg kjøpte denne Wilfa kverna til en kompis til bursdagen hans for en tid tilbake.
    Den gangen solgte de den på smartclub for ca 300kr, så Wendelboe har overpriset denne kverna til di grader.
    Jeg har undersøkt at det er akkurat den samme kverna, tro meg!
    Dessuten er Wilfa kverna ikke lenger til salgs på webshoppen til Wendelboe lenger, eller i allefall ikke for øyeblikket.

absence; hvis du er ute etter en billig førstegangskvern er ikke Krups noe dårlig alternativ.
    Hvis du vil kjøpe high-end kvern med en gang, så velger du noe helt annet enn både Wilfa og Krups.
    Jeg har i allefall ikke noe negativt å si om Krups kverna, til den prisen vel og merke.
    Prøv den, og blir du ikke førnøyd....ja da har du tapt "svimlende" 400kr.
    Heller det enn å tape 800kr for en kvern på samme level.

Det er i allefall min "Humble Opinion"

No offense til deg RoKo, men jeg har ikke noe tro på at du smaker særlig stor forskjell på disse to kvernene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BULLSHIT Bendalf!

Ja, "denne kverna" kostet 300 kroner på SmartClub for en tid tilbake.

Det du imidlertid "lite viselig" samtidig unnlater å fortelle, er at kverna den gang gikk under merket "Bavaria", og at veiledende pris var 800 kroner.
    SmartClub var på den tiden eid av gründeren Atle Brynestad, og vi vet vel hvordan SmartClub ble drevet før selskapet ble overtatt av Coop.

I et forsøk på å få selskapet på fote, ble varebeholdningen sanert. Og det var i den sammenheng at svært mange (kjøkken)artikler ble solgt ut til "jallapriser". Deriblant denne kverna som altså egentlig ikke er "akkurat den samme".

Wilfa overtok nemlig etter hvert dette produktet og la det inn i sin portefølje. Veiledende pris er kr. 800, så kom f%€# ikke her og påstå at Wendelboe "overpriser" denne kverna!

Jeg har i utstrakt grad benyttet begge disse kvernene, og kan med god samvittighet si at Wilfa-kverna er MYE bedre enn Krups-kverna!

Selvsagt finnes det langt bedre kverner, men (som vi vet); svært gode kverner koster svært mye penger. Vi snakker fort om 4 lapper for en kvern av tilfredsstillende kvalitet...

No offense til deg Bendalf, men jeg tror nok ikke du har på langt nær NOK og dyptgående erfaring med de to omtalte kverner!

Og utbasunering av direkte usannheter får meg til å se rødt! :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det sterke meninger. Hvis det ikke finnes et sikkert kjøp blant håndkverner lar jeg den tanken ligge. Skal ikke mange bomkjøp til før jeg har kastet bort mer penger enn ei billig elektrisk kvern koster.

Akkurat som at det helt sikkert er forskjell på hvor gode de dyre kvalitetskvernene er, synes jeg det høres litt unøyansert ut å skjære alle de billige over én kam. Jeg vet imidlertid ingenting om dette, så hvis det er flere som har innspill om disse eller andre billige kverner, kom gjerne med dem.

I mellomtiden holder jeg en knapp på Wilfa i håp om at den skal være bedre enn Krups, selv om begge er billigkverner. Hvor selges den nå når Wendelboe ikke har den?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg vet, har Wendelboe den inne fortsatt. Men det er jo bare å ringe og høre med dem! 8)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BULLSHIT Bendalf!

Ja, "denne kverna" kostet 300 kroner på SmartClub for en tid tilbake.

Det du imidlertid "lite viselig" samtidig unnlater å fortelle, er at kverna den gang gikk under merket "Bavaria", og at veiledende pris var 800 kroner.
    SmartClub var på den tiden eid av gründeren Atle Brynestad, og vi vet vel hvordan SmartClub ble drevet før selskapet ble overtatt av Coop.

I et forsøk på å få selskapet på fote, ble varebeholdningen sanert. Og det var i den sammenheng at svært mange (kjøkken)artikler ble solgt ut til "jallapriser". Deriblant denne kverna som altså egentlig ikke er "akkurat den samme".

Wilfa overtok nemlig etter hvert dette produktet og la det inn i sin portefølje. Veiledende pris er kr. 800, så kom f%€# ikke her og påstå at Wendelboe "overpriser" denne kverna!

Jeg har i utstrakt grad benyttet begge disse kvernene, og kan med god samvittighet si at Wilfa-kverna er MYE bedre enn Krups-kverna!

Selvsagt finnes det langt bedre kverner, men (som vi vet); svært gode kverner koster svært mye penger. Vi snakker fort om 4 lapper for en kvern av tilfredsstillende kvalitet...

No offense til deg Bendalf, men jeg tror nok ikke du har på langt nær NOK og dyptgående erfaring med de to omtalte kverner!

Og utbasunering av direkte usannheter får meg til å se rødt! :evil:
    OK greit....whatever.
    Mine synspunkter er subjektive, dine er tydeligvis fasiten...

absence; lykke til med valget

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mellomtiden holder jeg en knapp på Wilfa i håp om at den skal være bedre enn Krups, selv om begge er billigkverner. Hvor selges den nå når Wendelboe ikke har den?
    Uten å blande meg inn i diskusjonen om hvilken billigkvern som er best så kan jeg i det minste si at jeg er godt fornøyd med min Wilfa kvern. Kjøpte min hos Wendelboe men har sett at f.eks. Expert og Coop OBS også selger denne til samme pris. Så tror ikke det skal være vanskelig å finne denne, bare ta turen innom din lokale hvitevare-pusher.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting til jeg lurer på. Vil ei billigkvern funke greit til mokkakanne? Og angir kapasiteten til mokkakanner hvor mange kopper man ideelt sett bør lage samtidig for å få best resultat, eller er det bare en maksgrense som det går greit å ignorere hvis man bare vil ha én kopp?

Side 41 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •