Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 155 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Filtrert vann er en selvsagt ting. Det vet jo alle som lager god kaffe. Du merker faktisk stor forskjell, om enn ikke så mye på en kraftig espresso. Men smaken blir mye renere og balansert når klor er borte.

Det skader sikkert ikke (om enn bare for en selv) å benytte skjermet High-End kabel heller...

Men det er klart - man har jo masse ekstrautstyr i tillegg til selve maskinene. Forskjellige bajonetter og filtre i ulike størrelser, dunkekasse, tamper i flere utforminger, tampematte av rågummi osv......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtrert vann? Mener du et filter du installerer på selve kranen? Det er en kjennsgjerning at disse øker antall bakterier i vannet i så stor grad at det gjør vannet udrikkelig. Dessuten er kvaliteten på springvann i Norge veldig bra og faktisk bedre enn det vannet vi kjøper på flasker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det dreier seg om filtrering som skjer ved behov. Den kannetypen du får kjøpt. Tar vel omlag 1¼ liter. Friskt vann er svært viktig!

Og nei - kvaliteten føles nok OK ut, men vannet i krana inneholder likevel masse som ikke er godt i verken te eller kaffe. Derfor bør (må) det filtreres.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en knalltråd.

Hadde seriøst ikke trodd det var så mange ildsjeler for kaffe her. Jeg for min del er ute etter det perfekte minikjøleskapet som ikke bråker (til øl ja selvsagt)

Skal dog være enig i at når en får servert eller lager seg en knallkaffe av ferske bønner så er det lite som kan slå det. Og det er vel rundt da at en kan begynne og avskrive pulverkaffe som kaffe egentlig

Ang. skjermede kabler og filtrert vann..
    Hva med dempeputer / spikes. Kanskje det er urealisert potensiale der?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    ...Hva med dempeputer / spikes. Kanskje det er urealisert potensiale der?
    Konge! Den kommentaren kjøper jeg! :grin:

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kaffe er de gule posene på rema og en normal kaffetrakter. Det enkleste er ofte best!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte, ja - men ikke innen kaffe.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK - jeg blir neimen ikke klok på HVA du egentlig er ute etter? Ei heller mange av dere andre...
    En maskin som lager kjapt og enkelt.. OG GODT Jeg er også klar over at allt manuelt er det beste, men det er ikke aktuelt. Det SKAL være automatisk.
    Jeg har forøvrig bestemt meg for lenge siden.. Det blir en Gaggia Syncrony Compact Digital. En kompis har denne, og jeg er mektig imponert. (Selv om det viktigste leddet er å finne gode bønner) Jeg drikker mest americano.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Livet er for kort til å drikke dårlig kaffe. Her på jobb har vi 20liters beholdere, kaffen blir ekstra god hvis den får stå et par timer, gjerne med bare et par liter igjen. 7% eddik er vann i forhold.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er på utkikk etter en billig og bra automatisk kaffemaskin. Helst under 5k. Noen gode tips i jakten på "High end" kaffe (sitat Roffe ) ?
    Elkjøp har en Kenwood til 3990,- just nu, men jeg mistenker den å være en billig kopi av et merke som heter Clatronics.

Det er denne http://www.matgleder.no/mg/public/op...=1022628285056 som står høyest i kurs just nå...

Noen andre tips? (Må ha kvern)
    Jeg kan love deg at etter kort tid så vil du angre på at du kjøpte en billig maskin. Du vil også etter en kort tid angre på at du kjøpte en automatisk maskin. Etter en kort stund så vil du ønske deg en halvautomatisk maskin slik at du kan styre litt av prosessen selv. Billige maskiner gir som regel middels god kaffe. Riktig temperatur og trykk er hyperviktig for at det skal bli god kaffe.

Det kan virke som om espressomaskiner er sykt dyrt, men i kaffeverden er det som i hifiverden: Det finnes ikke high end til en billig penge.

Jeg anbefaler espressomaskinen Rancilio Silva med tilhørende kvern Rancilio Rocky. Hvis du er mer av rørforsterkertypen så kan jeg jo anbefale en La Pavoni Professional :grin:

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt og slitt ut mange kaffemaskiner jeg, både med og uten bayonett. nå har jeg en Saeco incanto digital til 10K som lager kjempebra kaffe, og blir aldri tom for steam, men den er til reperasjon omtrent annenhver mnd. GoD kaffe, med jalla plastik innvendig(forøvrig samme innmaten som sitter i miele sine innbygninsbryggere).
    Ønsker meg en Faema med dobbel bayonett, når jeg blir rik en gang.
    Etter min mening er det faema og brasilia som lager de beste maskinene.

Men dere glemer jo det viktigste, selve bønnene. De er viktige de. hjelper ikke hvor bra kaffemaskin du har vist du kjøper espressobønner fra rimi eller coop....

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arig diskusjon :-)

Er enig med RoKo i at det er vankelig å få tak i hva folk egntlig mener. En espresso maskin lager vel tross alt ikke kaffe, men espresso (og evt. espressobaserte drikker som for eks. americano).

For min del er det presskanne som gjelder for vanlig kaffebrygging. Rent vann, rent utstyr, ferske hele bønner som jeg kverner selv (her er det rom for perfeksjonisme) umiddelbart før brygging. Var noen som sa at en ikke kunne få high end kaffe av en presskanne tidligere i tråden. Det er løgn.

Som med hifi utstyr viser jo denne tråden at det er subjektive oppfatninger som råder også innen kaffebrygging.

G

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    inviterer du på kaffe da Ak ?

(tips : kaffefuglen.no , daglig leder der Einar Holte vant norgesmesterskap i barista greier, han er igjen opplært av verdensmesteren, mulig han har gode tips

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg inviterer gjerne på kaffe jeg, når maskinen er i hus.. Det kan dog ta litt tid da det er andre ting som trenger penger først..

Ang kvalitet på kaffe. Jeg er ikke enig i at helautomatiske ikke lager god kaffe. Gaggia maskinen jeg har brukt endel hos en kompis lager fenomenal kaffe ihvertfall..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gaggia

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    En maskin som lager kjapt og enkelt.. OG GODT Jeg er også klar over at allt manuelt er det beste, men det er ikke aktuelt. Det SKAL være automatisk.
    Jeg har forøvrig bestemt meg for lenge siden.. Det blir en Gaggia Syncrony Compact Digital. En kompis har denne, og jeg er mektig imponert. (Selv om det viktigste leddet er å finne gode bønner) Jeg drikker mest americano.
    AK, jeg skal kjøpe denne og har sett den til 540 Euro i Tyskland, eneste problem er at ingen av disse selger til Norge ( Halv pris i forhold til Norge )
    Du har ikke noen tips hvorvidt det er mulig å kjøpe denne fra Tyskland ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffefuglen, med Einar Holthe, er svært dyktige. Men det er selvsagt ikke alltid han og hans beste ansatte er på jobb, og da kan det halte litt...

Ikke verdens beste priser på kaffebønner der, men vi holder oss til "fuglen" grunnet ekstremt kort vei fra vårt kontor.

Stemning og varekunnskap er også svært godt dekket hos dem.

Se artikkel vi har skrevet om Kaffefuglen:
    http://www.aperitif.no/index.db2?id=64326

R.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grevling
    ...ferske hele bønner som jeg kverner selv (her er det rom for perfeksjonisme) umiddelbart før brygging. ...
    Jeg heller også til teorien om at råvarene er MYE viktigere enn utstyret en brygger på. Tror Kjusern kjører raævva av meg i utforbakken på miniski selv om jeg så har de dyreste utforskiene.

Når det er sagt er det viktigere når kaffebønnene er brent enn når de blir kvernet. Skulle ønske jeg visste mere om hjemmebrenning av kaffe, for det skal visst være fenemenalt!! Og hvor skal jeg få tak i ubrente kaffebønner??

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temperato i Oslo har råbønner. Du finner dem på www.temperato.no

De har også et stort utvalg maskiner og tilbehør, samt diskusjonsform på sine nettsider.

Jeg kjøper mine bønner der, riktig nok ferdig brente, men Ottolina-kaffen de selger er råbra!

Du finner garantert din favoritt, dersom det er espressobønner du er ute etter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Temperato i Oslo har råbønner. Du finner dem på www.temperato.no

De har også et stort utvalg maskiner og tilbehør, samt diskusjonsform på sine nettsider.

Jeg kjøper mine bønner der, riktig nok ferdig brente, men Ottolina-kaffen de selger er råbra!

Du finner garantert din favoritt, dersom det er espressobønner du er ute etter.
    Genialt!

Men jeg bør kanskje først som sist innse mine begrensede kunnskaper om emnet og heller lete etter et sted som selger nybrent kaffe. De selger kanskje det også? Espresso er digg, men det er vanlig svart kaffe også.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt deres forskjellige bønner også til ren kaffebrygging, men de er ikke helt 100%.

Til en kaffemaskin /-trakter er Ottolina Classica (147,-) samt Buongiorno (132,-) meget bra. Du må imidlertid finne en etter din egen preferanse. Fortissima (141,-) kan også fungere, men som sagt...
    (utsalgspriser pr. kg.)

Temperato har for enkelte av disse kaffetypene fått fabrikken til å redusere luftetiden før kaffen pakkes og shippes. Det gir seg utslag i mye mer smaksrik kaffe.

De satser også på shipping av små, men hyppige, partier av kaffe til lager. Det sikrer stort sett fersk kaffe til en hver tid.

Side 4 av 155 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •