Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 3088
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, jeg skjøner. Tror jeg får teste litt forskjellige typer når jeg først er i gang.
    Jeg liker best bønner med litt lav syrlighet og ikke altfor utpreget fruktsmak, så derfor heller jeg mer over på litt mørkbrente bønner fremfor lyse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør forsøke Badnekhan. Denne skal passe din smak. Selv handlet jeg inn noen kilo med Tims ulike bønner i går. Han brant et lite ekstraparti med San Pedro i går. Er du riktig heldig, er det fortsatt noe igjen av denne... Dog kanskje ikke i Trondheim... :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Trondheim er det ingen (så vidt jeg vet) som selger Tims bønner desverre, så det blir å bestille via internett.

Takk for tipsene Roko og Thomaso! GOD JUL!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sikkert!

Men - enkelte maskiner viser seg likevel å IKKE kunne klare å lage god kaffe, uansett bønnetype, ferskhet eller baristaens egenskaper.

DA er det jævlig synd at maskina skårer på helt andre kriterier som altså i det lange løp ikke på noe vis oppveier for den smaksmessige opplevelsen... :-|
    Har opplevd noe lignende selv.

Men jeg sliter med å forstå, hvordan kaffen kan få en dårlig smak, hvis alle andre faktorer er på topp.
    Hvis f.eks maskinen er ren, vannet er rent, maskinen gir vannet riktig temperatur, malingsgraden er korrekt, trykket er korrekt, samt riktig kontakttid ifht til malingsgrad. Hvordan kan da kaffen SMAKE dårlig, hvis bønnene er bra? Det gir ingen mening for meg ihvertfall.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Har opplevd noe lignende selv.

Men jeg sliter med å forstå, hvordan kaffen kan få en dårlig smak, hvis alle andre faktorer er på topp.
    Hvis f.eks maskinen er ren, vannet er rent, maskinen gir vannet riktig temperatur, malingsgraden er korrekt, trykket er korrekt, samt riktig kontakttid ifht til malingsgrad. Hvordan kan da kaffen SMAKE dårlig, hvis bønnene er bra? Det gir ingen mening for meg ihvertfall.
    Tja...
    Man kan samtidig spørre seg om HVORFOR første (og kanskje andre) kopp man lager etter at maskina er satt i gang ofte smaker pyton?

Alt (og alle parametre) ligger jo til rette for at kaffen skal smake bra, men det gjør den altså ikke. Og dette selv om alt tilsynelatende skal være korrekt - også selve tilberedningsteknikken...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, selvom de fleste maskiner har innlagt automatisk skylling før og etter bruk, forekommer det ofte rester av gammelt vann/kaffe som har satt smak på rørene innad i maskinen, som i mange tilfeller kan gi avsmak på kaffen.

Mange maskiner får heller ikke ideel temp rett etter at maskinen er skrudd på, selv om den sier at den er klar. Gjerne i form av maskinens thermoblokk som har blitt varm, men ikke varm nok.

Men så lenge maskinen er tilstrekkelig klar til bruk i form av varme (samt rent maskineri), skal en maskin med parametere i orden være i stand til å levere god kaffe.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker også om manuelle maskiner, som man jo gjerne har full kontroll på.

Selv er jeg et petimeter/perfeksjonist på renhold og foretar alltid (der det er mulig) tilberedning av kaffe under en konsistent arbeidsmetode. Likevel må jeg bare konstatere at den første (og altså tildels andre) koppen er totalt ubrukelig... uansett om den er manuell eller automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det gjelder manuelle maskiner også.

Det jeg gjerne skulle hatt inn med teskje, av en kompetent person, er hvorfor enkelte maskiner ikke presterer godt, dog kriteriene ligger tilrette..

Dette minner meg perifert om en annet debatt som har rasert på forumet en stund. Rør - transistor / "organisk" - frekvensgang.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel samme regler her som innen HiFi. For å oppnå et perfekt resultat, må alle elementer matche hverandre...

Derfor er noen kaffetyper/-brenninger betydelig bedre på et utvalg maskiner.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TilbudTilbudTilbudTilbud:
    Elkjøp - Krups espressomaskin

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette en sånn en som har fått så dårlig omtale lenger bak i tråden?
    Det var i allefall en krups, men om det var denne modellen er jeg ikke sikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    TilbudTilbudTilbudTilbud:
    Elkjøp - Krups espressomaskin
    Jeg har denne og er fornøyd. Har bare kjørt gjennom 1 kg med bønner enda men så langt alt vel, bruker litt tid på å finne riktige bønner og innstillinger men det begynner å bli bra.

Står litt ymse om Krups på siden her, men kanskje ikke spesielt om denne utgaven men det tyder vel på at de sliter litt med kaffemaskinene sine. Jeg har hatt denne og en Saeco og er fornøyd med begge. En kompis har hatt en del Krups maskiner og den ene (maken til denne Eljøpsaken, men med display) har han hatt inne på rep 3 ganger, men nå er den god som gull.

Jeg tok sjangsen og kjøpte, og funker den ikke som den skal må jeg ta jobben med å få den rep og til slutt heve kjøpet. Men som sagt så langt alt vel :-D

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Anngående kaffemaskiner

Jeg er veldig fornøyd med Jura ena5. Dette er en swiss/german made espressomaskin med kaffekvern.gå inn på JURA Coffee Machines - Country Selection :: eller se tester på alatest. Prisen på denne maskinen ligge på nettet i fra 7200 til 8600kr. En av fordelene ved denne maskinen er at "fotavtrykket" er lite, noe som gjør at den passer inn overalt.(Helges hjemmeside)
    Vil ellers annbefale Zoegas Sidamo kaffebønne, selv om dette ikke er high-end.(Sidamo kaffe får man også i fra andre leverandører).Har ellers ikke fått noen klager på kaffen hittil.

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det enkelt og bruke en slik Espressomaskin? Ikke noe stress med påfylling av vann osv? Tenkte jeg skulle kjøpe en til 2-3000,-

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord
    Er det enkelt og bruke en slik Espressomaskin? Ikke noe stress med påfylling av vann osv? Tenkte jeg skulle kjøpe en til 2-3000,-
    Her i huset er det bare meg som drikker kaffe, så jeg ville ha en maskin som raskt lagde en kopp svart kaffe.

Nå bruker nesten dama maskinen mer enn meg og alle er fornøyde

Jeg kjøpte en billigsak hos Elkjøp og angrer ikke, blir nok å legge litt mer penger i en dyrere på sikt, men det får bli på sikt

Tømming av grutskuff og påfyll av vann tar 20 sek, ikke noe stort problem akkurat.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på og kjøpe den Krups Espressomaskinen til 3000,- hos Elkjøp. Hadde vært veldig godt med en slik kopp nå!!

Er 3000,- pris i butikk også eller kun nett?
    Er det denne du har uGn?

Hvilke er best og hva koster kaffe bønner?

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Anngående kaffemaskiner

Hvis jeg skulle kjøpt en billig maskin, ville jeg valgt en "kapsel" maskin. Her slipper man å tømme gruten,da den ligger i kapslingen. Ulempen er hvis man drikker mye espresso, vil kaffen bli dyr da kapslingene slik jeg ser det er dyre.
    Et annet spørsmål er, hvordan holdbarheten over tid er på en espressomaskin med kvern til ca 2000-3000kr.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger egentlig en enkel billig maskin som kan brukes under film og morgen kaffe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord
    Hvilke er best og hva koster kaffe bønner?
    Kaffe bønner (aka bønner/ønsker om god kaffe) er helt gratis. Kaffebønner derimot koster fra ingenting i din velassorterte daglivarebutikk til langt mer i spesialbutikker.

Det enkleste alternativet til god kaffe utenom kaffemaskin er presskanne. Kjøpte en slik selv og har ikke sett mer etter high-end-kaffemaskin...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil hete "kaffebønner", uansett hva du relaterer det til... ;-)

Krups-maskinen koster normalt mye mer, så den er nok et trygt kjøp - uansett.

På prinsipielt grunnlag vil jeg råde deg til å holde deg unna kapselmaskiner.

Side 33 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •