Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Pre brewing" er noe du må teste deg frem til.

Dersom du lager kraftig kaffe, med kort bryggetid (ca. 20 sekunder), KAN "pre brewing" gi deg den siste rikheten i smaken. Dette fordi kontakttiden mellom vann og kaffe da blir mer riktig.

Dersom du lager "tynn" kaffe, vil jeg ikke anbefale dette. Mer vann skal til, og det tar således lengre tid å lage en slik kopp. Kaffen får da FOR lang tid sammen med vannet - og merkbar bitterhet kommer frem i smaken.

Oppbevaringen du forteller om er nok rimelig optimal, ja.

Kun unntaksvis kan/bør du oppbevare bønnene i fryseren. Det gjelder dersom du ikke får nyttiggjort deg bønnene innen rimelig tid.
    Tester viser at selv nedfrysing av bønner ikke reduserer de brente bønnenes aldringsprosess nevneverdig. Kun etter et par måneder kan man se en viss forskjell mellom de lagringsmetodene.

PS: Grattis med ny maskin! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt denne tråden med interresse en stund, og har nå anskaffet meg en kaffemaskin lik denne (kona frakter den hjem til huset i skrivende stund):Electrolux - - Kjøkken / Kompakt-serien / Kompakt espressomaskin / EBA60000X
    Noen som har erfaringer med den?
    Det ble en slik innebygd variant først og fremst fordi den passer godt til resten av kjøkkenet, også fikk jeg en veldig god pris.

I følge bruksanvisningen på denne så er det beskrevet at den har 1 knapp for espresso, og 1 knapp for "vanlig kaffe". Men etter det jeg har lest tidligere i tråden så lager jo ikke slike automatiske maskiner "skikkelig" espresso, så hva gjør da egentlig maskinen annerledes når den lager disse to typene (Bortsett fra mengden du får i koppen)?

Et annet spørsmål er da om noen har anbefalinger til hvilken type kaffebønner jeg kan bruke? Kona er mest glad i melkebaserte drikker, mens for meg så går det mest i "vanlig" svart kaffe ala kaffetrakter typen med kaffe fra super'n. (Regner uansett med en viss forskjell i opplevelsen fra den guffa jeg drikker på jobben. Bør jeg satse på espressoblandinger, eller blandinger for mer "tradisjonell" kaffe?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, tror det er noe galt med C3'n min

Vanntanken tømmes veldig fort, grutskuffen fylles opp altfor fort og snart tomt for kaffe!

Skål!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok (dessverre) et av de desidert største problemene med slike maskiner... ;-)

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe
    Med fare for å bli personlig, konkurrerer sønnen din fortsatt innenfor faget?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men han har tatt et halvt års pause for å studere kinesisk... i Kina.
    Kommer tilbake et par dager før jul.

Hva som så skjer videre på konkurransefronten er det bare å vente på!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp - Saeco espressomaskin

Nok en gang, gode elkjøp tilbud på kaffeutstyr.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nespresso:
    Jeg har kjøpt en nespresso Citix D110.
    Meget fornøyd med kaffen! Til prisen er det kanon bra!
    Tar liten plass på kjøkkenbenken, og stort utvalg i kapsler.
    God service fra Nespresso Club.

For tiden får du tilbake 400,- ved kjøp av maskin!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røyk på en liten smell her.

DeLonghi Perfecta ESAM5500

13 000kr, men den har fått bra i test både i Norge og utland. Iflg. selger skulle det også være en stor fordel at man enkelt kunne ta ut mesteparten av innmaten for rens. Den har også innstillinger for det aller meste, og tar faktisk også pulverkaffe (egen beholder).

Førsteinntrykket er meget bra. Italienerene kan kaffe! Fikk med en pose Löfbergs Lila, og selv om dette neppe er veldig eksklusive bønner - var det faktisk helt greit. Jeg har drukket en del kaffe på ulike kaffe-barer i Oslo, og jeg tror med rette bønner tror jeg at jeg skal bli svært fornøyd! Det kunne jeg sikkert også ved å lære meg den kunsten å gjøre det 100% manuelt, men jeg har sjelden tolmodighet til å gjøre jobben. Ingen ulempe at den også ser veldig flott/eksklusiv ut. :-D

Nå gjelder det bare å få testet ut Lattè og Cappuchino.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Nespresso:
    Jeg har kjøpt en nespresso Citix D110.
    Meget fornøyd med kaffen! Til prisen er det kanon bra!
    Tar liten plass på kjøkkenbenken, og stort utvalg i kapsler.
    God service fra Nespresso Club.

For tiden får du tilbake 400,- ved kjøp av maskin!
    Jeg har hatt min nå i litt over 1år og nyter hver dag et par gode kopper kaffe fra den!

Så er nesten bare å si løp og kjøp

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Gratulerer, ikke alle som kan tilby første klasses lyd og kaffe

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Grattis! :-D

Delonghi ESAM 5500 - Forbrukerportalen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med god maskin HåkonN!

Maskinen besitter samme bryggeenhet som den mer påkostede "Prima Donna", også fra Delonghi. Prima Donna har fått knallbra anmeldelse fra Norsk Kaffeinformasjon, se forøvrig www.kaffe.no | Forside |

EDIT: www.kaffe.no | Test av espressomaskiner |

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senseo

Sitat Opprinnelig postet av Monos
    Ingen som har sjekket ut Senseo altså? Synes den lager veldig bra kaffe og veldig enkelt. Har hatt den snart et år og går aldri tilbake til vanlig filter.

Bare et ørlite problem. Den er ikke å få tak på i Norge. Kaffeputer pluss maskin må derfor kjøpes over nett eller på tur til kontinentet. Maskinen er veldig populær der nede. Sjekk ut her:Senseo International Homepage

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Da har du vel kanskje selv besvart ditt spørsmål.... ;-)

Hvorfor i all verden skal man bruker penger på å importere kaffen fra andre kontinentet? Fraktkostnaden er ofte høy....

Jeg ELSKER Senseo. Har 2 maskiner selv, 1 hjemme og 1 på kontoret

Du får dette i Norge, men kun på nettet og enkelte Ultra butikker.
    Sjekk ut: Kaffe med kaffepads: Fersk brygget kaffe, hver kopp, eller kaffecrema.no

Jeg kjøper alt av maskiner og kaffe fra Danmark. Bra utvalg på kaffesorter, maskiner, tilbehør. Gode priser og bra service. Jeg syns personlig at Senseo kaffe, som forøvrig er et Philips produkt - slår nespresso i bakken.

Anbefaler en titt: kaffepuder.dk - Denne siden jeg bruker.

Kjøper kaffe fra denne siden hver måned, holder meg under 200,- så jeg slipper toll osv. Kommer på rundt krona pr kopp (Merrild Extra Dark Roast)

Kan anbefale maskinene "Inventum Invento HK10" og "Philips Senseo HD7810". Latterlig billig for god kaffe, lett vedlikeholdt og stort utvalg i kaffesmaker.
    Disse maskinene kan også lage TE og kakao..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takker. Den virker lovende. Drikker en del Cappuchino også, og dama drikker bare Latte. Så det er greit å ha med en melkesteamer.

Fikk noen poeng trekk i testen for strømtrekk og tidsbruk for trakting, men DET er ikke akkurat noe jeg legger mye vekt på når en god kopp kaffe skal nytes.

Skal ta en tur ut en dag å kjøpe litt variert utvalg av ferske kaffebønner. Noen som vet hvor det er bra å handle slikt i Oslo? Ser de har en del på ulike matvarebutikker - sånn selvplukk opplegg med vekt. Men jeg regner ikke med at det regnes som "high-end"?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det festlige med slike tester er at SMAKEN ikke er en del av kriteriene for testen...

Tenk om man skulle vurdere HiFi-utstyr på samme måten.
    Altså hvor raskt en projektor er oppe med bilde, kasteavstand, hvilke kontakter den har - men IKKE hvor godt selve bildet er... :-|

Kaffebønner, ja. Tim Wendelboe, Mocca/Java og enkelte andre nye steder brenner svært god kaffe.
    Wendelboe har akkurat nå blandet en egen jule-espresso. Den bør du kanskje prøve? Også den vanlige espressoen samt San Pedro er svært gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det festlige med slike tester er at SMAKEN ikke er en del av kriteriene for testen...

Tenk om man skulle vurdere HiFi-utstyr på samme måten.
    Altså hvor raskt en projektor er oppe med bilde, kasteavstand, hvilke kontakter den har - men IKKE hvor godt selve bildet er... :-|

Kaffebønner, ja. Tim Wendelboe, Mocca/Java og enkelte andre nye steder brenner svært god kaffe.
    Wendelboe har akkurat nå blandet en egen jule-espresso. Den bør du kanskje prøve? Også den vanlige espressoen samt San Pedro er svært gode.

Den ferdige kaffen er nesten utelukkende (hvis vi ser bortifra bønnetype etc) et resultat av korrekt tilberedning, hva være seg kontakttid, vannkvalitet og temperatur.

Riktig nok er smak et subjektivt begrep, så hvordan den enkelte foretrekker å drikke sin egen kaffe, for være netopp deres sak. Noen liker dattera..
    Men det vil ikke endre det faktum at man må ha visse parametere å forholde seg til, hvis maskiner skal bedømmes noenlunde objektivt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert!

Men - enkelte maskiner viser seg likevel å IKKE kunne klare å lage god kaffe, uansett bønnetype, ferskhet eller baristaens egenskaper.

DA er det jævlig synd at maskina skårer på helt andre kriterier som altså i det lange løp ikke på noe vis oppveier for den smaksmessige opplevelsen... :-|

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å bestille litt bønner fra tim wendelboe etterhvert, har ikke testet noen av dem før så derfor tenkte jeg bare å spørre.
    Hvilke bønner vil dere anbefale?
    Si gjerne litt om hvorfor du liker dem best osv...
    Jeg kommer til å bruke aeropress, bare så det er sagt.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har både espressomaskin og aeropress, men den senere tiden har jeg nesten bare brukt espresso.

Kjøper mesteparten av bønnene mine fra Wendelboe. Har vel sagt det minst en gang før, men San Pedro espresso er fantastisk. Har vel fortsatt ikke fått prøvd den blandingen med samme navn som er ment for aeropress. Tipper den er like fyldig og aromatisk.

TW vant vel nettopp nordisk mesterskap som brenneri med Tekangu kaffen sin.

Ellers har jeg likt Kiawamururu godt også, men den har jeg faktisk likt best etter ca 14dager fra brenning, aner ikke hvorfor.

Beskrivelsene som står på hver kaffe på siden er ganske treffende, jeg sliter med å uttrykke smaker etter riktige begreper, vet bare hva jeg liker når jeg smaker det hehe.

Lykke til

Side 32 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •