Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 155 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 3088
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    braathens satte inn versting kaffemaskiner de, det var ikke pulver for å si det sånn. SAS bruker nescafé som smaker like elendig som all annen pulverkaffe
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det kaffemaskiner man kan styre med crestron?

:lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Gorm: Dersom du er så kresen når det gjelder kaffe, hvordan kan du (som flyvertinne) da se "dine" flypassasjerer i øynene når du serverer dem pulverkaffe av verste sort ? Flykaffe smaker dynge, og dette kommer fra en person som tar til takke med Friele filtermalt kaffe laget på en kaffetrakter til kr 500.
    :wink:
    Vi i Braathens serverer faktisk Friele traktekaffe. Herman fløy 100 ganger mellom Bergen og Oslo for å smake frem rett blanding. Smaksløkene våre reagerer nemlig litt anderledes når trykker er 8000 fot (vanlig trykk cabin).
    Våre kollegaer i SAS derimot.....................
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herman fløy 100 ganger mellom Bergen og Oslo for å smake frem rett blanding. Smaksløkene våre reagerer nemlig litt anderledes når trykker er 8000 fot (vanlig trykk cabin).
    :shock: :lol:

Vel, flere gode tips..? Har ikke akkurat florert

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes flykaffe smaker godt jeg!

Men vil også bare si at kaffe skal drikkes svart. Alt annet er grusomt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil også bare si at kaffe skal drikkes svart. Alt annet er grusomt.
    Mye enig, men en Cappuchino innimellom er heller ikke å forakte Helle rikke Irish coffee

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper også på flere gode tips i denne tråden. En skikkelig kaffemaskin har jeg egentlig sett etter i lange tider. Drikker kun svart kaffe, og vil ikke ha en maskin som lager "alt det andre" kaffegreiene :wink:

Helst ønsker jeg meg en miniversjon av en sånn som står på Shell-stasjonene rundt omkring. Med Evergood bønner som kvernes og tilsettes vann mens man venter. Den kaffen er god.

Messel

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LEFDAL har i disse dager en helt kurant Delonghi maskin til 4k.. (Kan ses i kundeavisen) Jag var innom idag faktisk og kikket på den, men jeg er litt usikker på kvaliteten.. Foreløpig ser det ut til at det blir en Gaggia Syncrony Compact fra Tyskland.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helst ønsker jeg meg en miniversjon av en sånn som står på Shell-stasjonene rundt omkring. Med Evergood bønner som kvernes og tilsettes vann mens man venter. Den kaffen er god.
    Jepp. Har tre slike på jobben min 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gaggia Syncrony Compact Digital

Denne kaffemaskinen koster 10.5 k i Norge, men når jeg søker på nettet finner jeg den i Tyskland for under 5k. Eneste problem er at det virker som de fleste internetthandlerne i Tyskland har begrensning på hvilket land de sender denne maskinen til. Norge er foreløpig ikke på noen av de listene jeg har sett.
    Er det noen som har tips.
    Denne er ranket som beste espressomaskin i en test nylig og hvis man kan spare 5 lapper på å ta den fra Tyskland begynner det å bli interessant.

Tips mottaes med takk.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyer meg med cola jeg..

Er ikke gammel nok til å drikke kaffe enda..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest denne tråden... drit i nytt anlegg, jeg vil ha meg kaffemaskin.

Som ivrig leser av "M", tegneserien, som i de siste stripene har hatt et traumatisk kaffetrakter ulykke. Innser jeg at jeg har et alt for dårlig forhold til min 2-300 kroners BOSH kaffetrakter. Ikke det at den er dårlig, er faktisk mektig fornøyd i forhold til venner som har fancy- børsta stål traktere, men kaffen deres smaker aldri som min!

Dette kan ha med rensing, noe jeg er ganske flink til å gjøre.

Men screw den.. Kaffemaskin, med kvern og greier. Kan man gå rundt i butikker og prøvesmake? Ta med sine egne bønneblandinger og få en test?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle sykkelfantaster drikker selvfølgelig

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK - jeg blir neimen ikke klok på HVA du egentlig er ute etter? Ei heller mange av dere andre...

Er det en kaffemaskin, eller er det en espressomaskin. Som du sikkert vet er det INGEN kombimaskin som duger når det er den totale smaksopplevelsen som skal pleies.

Jeg har hatt en rekke maskiner, alt i fra Moccamaster (ja, jeg begynte faktisk så høyt) til de mest avanserte kombimaskinene fra Siemens og andre liknende apparater.

Den som satser på slikt er egentlig ikke ute etter "kaffe", men heller god smaksrik espresso og drikker basert på dennes styrke og tilberedningsmetoder.

Nå har jeg for en lang stund stanset på manuelt utstyr. Dette fordi det er dette som gir MEG full kontroll på alle steg i prosessen. Og det er nettopp dette som er viktig for godt resultat.

Utstyret består av Rancilio Silvia manuell espressomaskin samt Rancilio Rocky kaffekvern. Kostnad ligger godt over 9K. MEN - det er jo selvsagt ikke BARE utstyret som avgjør god kaffe. Slikt manuelt utstyr genererer MASSE søl og løs kaffe, noe mange ikke "tillater". De får i så fall ta til takke med disse helautomatiske greiene. Prioritering er som alltid et gjennomgående stikkord.

Når man holder på slik er det som å tune et anlegg. Ny batch med kaffe krever at man fininnstiller kvern og vurderer hvor mye man skal presse kaffen i bajonetten. Også hvor lenge vannet skal presses igjennom denne. Også gjennom en kilos-pose kaffe må man være observant og evt. justere videre. At det går med 3-400 gr. kaffe bare til denne tuningen er intet ukjent fenomen. Kaffe er også ferskvare. Glem det som står på posene om holdbarhetstid. Denne er stort sett bare tull.

Men uansett; resultatet av alt dette er: MASSE moro, og vissheten om at det i hovdsak er DU som forårsaker den gode kaffen/espressoen.

So, my friend: Hva er DU egentlig ute etter? ;-)

Se også en omfattende test her:
    http://www.aperitif.no/index.db2?id=85017

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    LEFDAL har i disse dager en helt kurant Delonghi maskin til 4k.. (Kan ses i kundeavisen) Jag var innom idag faktisk og kikket på den, men jeg er litt usikker på kvaliteten.. Foreløpig ser det ut til at det blir en Gaggia Syncrony Compact fra Tyskland.
    Får man en test på slike maskiner før kjøp?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint innlegg, RoKo. Det fikk meg til å tenke at jeg faktisk vil at noe i livet mitt skal være enkelt, som f.eks. å lage meg en kopp "god nok" kaffe. Alt jeg skal ta i må ikke være vitenskaplig. Tror derfor en kombimaskin hadde vært det rette for meg når kjøkkenet skal pusses opp.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Tiger. Du har sikkert rett i at en slik maskin er mer enn god nok for de fleste.

Når du i tillegg skal vise frem hjemmekinoen, samtidig som du skal lage kaffe til gjengen, blir det neimen ikke lett å gjøre begge deler - samtidig - med manuelt opplegg.

Men, når du er "godt vant", er det (nesten) ikke mulig å gå tilbake til en slik maskin. Hos oss står den bare der, og det er sporadiske ganger den blir benyttet.
    "Manual labour" er "regelen" hos oss... ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste annonsekategori blir vel "Kaffemaskiner ø. kjøpt / selges" under AVtorget :lol:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har jo noen til denne seksjonen..... :razz:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hvordan er det, må man bruke skjermet high-end strømforsynings kabel hvis kaffemaskinen er av en viss kvalitet, og hva med vann kvalitet? Noen som har gjennomført en ABX blindtest?? ;-)

Side 3 av 155 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •