Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 155 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Min personlige favoritt til nå er Temperatos espresso nr2...
    På annenplass kommer deres espresso nr6.

Illy syns ikke jeg har vært 100%, men jeg har ikke prøvd hele bønner fra de ennå, kun ferdig malt... Tidligere i denne tråden ble det påpekt at det var forskjell mellom Illy's bokser på 250g og 3kg. Er det noen som veit om 3kg boksen fremdeles kan skaffes?
    Temperato nr. 2 og 6 er definitivt de beste, ja.

Illy kan jeg ikke fordra, og hva pokker skal du med en boks på 3kg?
    Den blir jo gammel før du rekker å si.... og få.... crema!
    Kaffe er - og blir - ferskvare. 2 uker etter brenning begynner den å nærme seg kanten av holdbarhet.

Og nei, frysing av bønner gjør du bare dersom du MÅ. Kjøp heller mindre "doser".

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e-h Sitat:
    Synd det er litt tid til maskinen tar turen fra Tyskland og hit.
    Et alternativ er å kjøpe fra Sverige:
    Kaffe Jura espressomaskiner espressobryggare kaffemaskin kaffebryggare isomac c3 pavoni mokabryggare moka saeco

Silvia 2009 til SEK 4990 + at KG har et 5-års jubileum, hvor det følger med en tamper, eller en filterholder, eller noe. I tilleggg gir de en pakkepris på kvern og en del annet. Med svenskekursen rundt 0,78 - 0,85 er det bra priser.

Pass bare på at de sender det samlet, slik at man slipper å betale for flere fortollinger.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å si det slik så betaler man ikke stort mer fra Italia for Silvia og Rocky 2009 modell. Også inkludert tamper og melkekanne. Så vet dere det

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nærmer det seg henting av maskinen (i helgen) og jeg kom da over enda en butikk i forhold til hva som tidligere er nevnt, Stavanger Kaffebrenneri. For meg ser det ut til at dem er noe billigere enn dem andre. Er det noen som har smakt bønnene deres?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken maskin

Heisann

Jeg har nå lest alle 29 sidene om kaffemaskiner, og er blitt noe men ikke veldig mye klokere på hvilken maskin jeg skal kjøpe.

Lurer litt på en Siemens TK54001, så den kom greit ut i testen på kaffe.no og den koster under 4000,- hos komplett nå. Noen som har erfaringer om denne?

Hovedsaklig så blir det å drikke vanlig kaffe (americano). Jeg vil ha en som er fullautomatisk og kan benytte hele bønner. Det er også greit at den ikke er uhorvelig stor, da den skal stå på kjøkkenbenken. Har en moccamaster fra før.

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg opp til ca 6000,- men kan vel strekke meg til 7000,- hvis det er nødvendig. Gjør ikke noe om den er noe billigere heller.

Den jeg hadde tenkt på var en krupps, men etter heller dårlige tilbakemeldinger ble den skrapet.

Hva går som det bedre i dette segmentet, og hvor lønner det seg å kjøpe maskinene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har kjennskap til denne maskinen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siemens TK54001 er en svært god maskin - ikke minst med tanke på hva den går for enkelte steder akkurat nå.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Siemens TK54001 er en svært god maskin - ikke minst med tanke på hva den går for enkelte steder akkurat nå.
    Ser at Komplett.no har denne for under 4000. Komplett.no har også
    Electrolux ECG6600 espressomaskin
    . Noen som har erfaring med denne. Hvordan holder den seg opp mot andre konkurrenter i samme prisklasse.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Ser at Komplett.no har denne for under 4000. Komplett.no har også
    Electrolux ECG6600 espressomaskin
    . Noen som har erfaring med denne. Hvordan holder den seg opp mot andre konkurrenter i samme prisklasse.
    Elektroluxen er samme maskin som AEG CG 6600 som fikk bra resultat på kaffe.no (Test). Hvis jeg skulle hatt en helautomatisk maskin ville den stått høyt på lista. (Tror disse produseres av DeLonghi jmf diskusjon på svensk kaffeforum). Selv holder jeg på med overtalelse for å "få lov" til å handle en Rancilio Silvia + kvern.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskekongen
    Jeg har nå lest alle 29 sidene om kaffemaskiner, og er blitt noe men ikke veldig mye klokere på hvilken maskin jeg skal kjøpe.
    Ditto. Derfor kjøpte jeg meg presskanne. God nødløsning.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette kan være noe å tenkte på:

1. god fullautomatisk maskin + uerfaren barista = dårlig til god kaffe
    2. god manuell maskin + uerfaren barista = dårlig til god kaffe
    3. dårlig manuell maskin + erfaren barista = god kaffe
    4. god manuell maskin + erfaren barista = veldig god kaffe

Dermed blir maskinvalget avhengig av hvor erfaren barista man er, hvor mye tid man er villig til å ofre, og hva man er villig til å gjøre for å få seg en god kopp kaffe.

Jeg kan nemlig skrive under på at selv om ting blir rutine ganske fort og resultatet smaker fortreffelig er det mye bråk, vasking og arbeid forbundet med en manuell maskin som Silvia

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Jeg kan nemlig skrive under på at selv om ting blir rutine ganske fort og resultatet smaker fortreffelig er det mye bråk, vasking og arbeid forbundet med en manuell maskin som Silvia
    Bombe... ;-)
    Men så blir jo espressoen KONGE og da! :-D

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge resultat som er vel verdt å ofre litt tid og "krefter" på .

forøvrig veldig glad i den nye blandingen til TW. Skal snart åpne COE espressoen fra samme sted, det blir spennende

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    San Pedro, ja.
    Jeg har den brent som både espresso og ren kaffe.

Den er ytterst deilig, og den blir faktisk bare bedre og bedre, jo kaldere den blir! Test det! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Isomac Saffiro er helt klart en fetere maskin enn Rancilio Silvia. Større, tyngre.. større koker, bedre kapasitet osv.

Angående kvern.. kjøp kvern først. Kvern er så inni nåden viktig i et godt kaffeoppsett. De alternativene du har er Rancilio Rocky eller Mazzer Mini. Jeg har førstnevnte og sikler på sistnevnte... til bialetti holder det med en billig kvern, men til espressomaskin MÅ man ha en skikkelig kvern.
    Isomac Zaffiro har E61 gruppe og er en bedre maskin enn Rancilio Silvia til espresso, men siden ingen av dem har varmeveksler og Zaffiro trenger lengre tid på å falle tilbake til rett temperatur etter steaming er den litt mer tidkrevende i bruk om du lager en del melkeprodukter (mer gods).

Har selv Valentina Arte di Vittoria og vurderte denne mot Isomac Tea den gang jeg skulle kjøpe.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne har Silvia bare en "stor" ulempe, tiden det tar fra steaming til neste kopp kaffe kan brygges. Hvis prisen på en Zaffiro er høyere enn en Silvia+Rocky kombo ville jeg da definitivt vurdert å ta skrittet opp på en maskin med to varmeelement eller en varmeveksler.

Men alt må jo tas i betraktning sammen med nytte.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miele skal være bra, men å betale 18 lapper for å lage kaffe, den er for drøy for meg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er jeg enig i, men alt annet på kjøkkenet blir i eksakt samme utførelse. Kjøpt komplett kjøkkenserie fra Miele på dagspris/temadag hos HTH i Oslo (jævle billig moro allikevel BTW).

Så maskinen er kjøpt (fikk demo og noe jeg syntes var svært god kaffe). Jeg lurte egentlig bare på hva guruene syntes om den.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen guru men synes nå at en "americano" med Java-bønner smaker bra fra denne maskinen. Har ikke prøvd den med andre bønner så det skal jeg ikke begi meg utpå. Kan også nevne at all automatikken på en måte er som en drøm

Side 29 av 155 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •