Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 155 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 3088
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    oh, la la - enda en Starbucks skeptiker........ bring'em on !
    Skeptisk var jeg etter de 2-3 første koppene. Nå er jeg ikke lenger skeptisk...

Kaffen på Starbucks er ikke dårlig (minus mocca`en, den var/er horribel) - men at den kan sammenlignes med noe av det som er å få tak i på enkelte steder i for eks. Oslo er jeg veldig uenig i.

Starbucks er som Elkjøp - finnes over alt og bra nok for folk flest, men ikke sammenlignbar med nisjebutikkene. IMHO selvfølgelig.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pulverkaffi. i fryseren? Søster mi sverger til det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....tror jeg rett og slett må ta med AeroPress'en og en pose Starbucks til Lørenskog - så får man selv vurdere hvor elendig Starbucks egentlig er ......... hohoho
    Åh neeeeiiii!
    Din sleipe party-killer!!! 8)

Da må vi ta med ekstra mye vin - kun for å bli kvitt den ekle Starbucks-ettersmaken...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....tror jeg rett og slett må ta med AeroPress'en og en pose Starbucks til Lørenskog - så får man selv vurdere hvor elendig Starbucks egentlig er ......... hohoho
    Nå er det vel kaffen som serveres hos Starbucks HåkonN kritiserer, og det er han i sin fulle rett til når han syns den smaker middelmådig
    Mulig at bønnene de selger deg er av bedre kvalitet?
    Jeg personlig har ikke erfaring med Starbucks i det hele, jeg tror jeg må prøve neste gang jeg er i nærheten av en
    Syns du asvaberg at det er mye forskjell på kaffen du lager selv av Starbucks bønner og den de serverer, eller er det den samme?

Er det forresten noen som har en god sjokoladesirup å anbefale til Mokka?
    Kjøpte en som heter Stirling eller noe sånt, men syns ikke den var veldig god i lengden...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Syns du asvaberg at det er mye forskjell på kaffen du lager selv av Starbucks bønner og den de serverer, eller er det den samme?
    ...
    Hyggelig spørsmål, Eriond.

Jeg har smakt dårlig Starbucks vanlig svart kaffe servert i "sjappa". Men jeg har også (mange ganger) smakt dårlig kaffe på andre kaffebarer/utsalg.

Stort sett er jeg fornøyd med det jeg får servert hos Starbucks. Når det er sagt så er jeg da på reise siden de bare har utsalg utenfor Norge. Jeg er altså i reisemodus, være seg Barcelona-London-Paris, og alt er jo annerledes; lydene, luktene, folkene. Så kanskje jeg er en smule farget av akkurat det.
    Derfor kan jeg ikke svare deg på om min hjemmelagede er bedre enn den borte.
    Ta et annet eksempel: den greske vinen Retsina, den smaker fortryllende der man sitter under et oliventre på en gresk øy, solnedgangen over det azurblå havet og den varme vinden stryker langs kroppen.
    Men hjemme, i januarregnet og ruskeværet smaker den grusomt...

Joda ville sagt noe slik: kresen jeg er på kaffe, men fanatisk jeg ikke er...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har du trasket rundt i gatene i timesvis og beina svir, hodet dunker m.m. så smaker det vel godt uansett hva det er?

Hadde en gang noe de kalte Frappucino Dolce et eller annet, isete sterk kaffe med fløte og karamell på. Grusomt søtt og mektig, men grusomt godt på de 7 første sippene.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Ta et annet eksempel: den greske vinen Retsina, den smaker fortryllende der man sitter under et oliventre på en gresk øy, solnedgangen over det azurblå havet og den varme vinden stryker langs kroppen.
    Men hjemme, i januarregnet og ruskeværet smaker den grusomt...

Joda ville sagt noe slik: kresen jeg er på kaffe, men fanatisk jeg ikke er...
    Det er nok sant det du sier at ting smaker og oppleves ikke på samme måten overalt. Nå har jeg ikke smakt denne vinen du snakker om, men jammen fikk jeg lyst til å reise ned og prøve den, slik du beskriver det

Heldigvis ikke lenge til vår igjen nå

Det finnes mye bra kaffe ja, jeg har en foreløpig favoritt i Temperato's Espresso nr.2, men har bare fått prøvd 4-6 sorter ennå.
    Litt rart også hvordan folks smak kan være så forskjellig! En jeg jobber med liker kun vanlig Friele kaffe, han syns ikke min kaffe er særlig god... Mens f.eks. madammen sier Blærgh! dersom hun får vanlig Friele...
    Mangfold er (som regel) en fin ting det

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hehe, har du trasket rundt i gatene i timesvis og beina svir, hodet dunker m.m. så smaker det vel godt uansett hva det er?
    Enig. Tilgangen betyr også mye. Etter vi hadde reist ca 2 uker rundt omkring i Kina, hovedsaklig fått servert jasmin-te eller hvis vi var heldige tynn pulverkaffe, da var Starbucks i Shanghai en oase. Men etter å ha kost oss med italienske kaffebarer i Perth/Freemantle i dagesvis, da var Starbucks i Sinapore en nedtur dagen etterpå!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nope!

Kaffebønner som er "svett av fett" er egentlig feilbrent. Dette fettet vil sette seg i kverna, og i løpet av ganske kort tid blir det harskt.

Likeledes vil frysing av kaffe presse fettet ut av bønnene.

Kaffe-/espressobønner skal være så tørre som mulig.
    Helt feil. Noen kaffetyper inneholder mer fett enn andre, og det er umulig å brenne disse uten at noe av fettet legger seg på utsiden. Faktisk, vil glinsende fett på disse typer være tegn på ferskhet.

Fett vil alltid sette seg i kverna, uansett bønnetype, det er fett i alle typer kaffe. Man kan rense kverna ved å kjøre spesielle rensebønner igjennom av og til.

Vi er vel alle enige om at kaffe er ferskvare. Espresso er på topp 5-6 dager etter brenning, deretter går det nedover. Frysing kan bremse prosessen, men da må det være hele bønner som fryses. Og nei, bønnene blir ikke mer glinsende av frysing, det er isåfall mot alle fysiske lover. Anbefaler dog ikke å kjøpe/fryse mer kaffe enn det man kan drikke i løpet av 1-2 uker. Så kan man heller kjøpe mer, evt bestille kaffeabonnement

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tim Wendelboe kaffe og AeroPress selges nå i Kristiansand

Ja, du leste riktig i overskriften!

Med mindre jeg er ufattelig treg i oppfattelsen og ikke følger med "i timen", så er dette en kjempenyhet.....

Kaffebaren Cuba Life i Tollbodgata (vegg i vegg med gamle Birting bokhandel) selger nå både AeroPress kaffetrakteren OG Tim Wendelboe sine kaffer.

Løp å kjøp....

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Handel foretatt...

Til Krups skeptikerne i denne tråden (og de er det mange av...eller?) Jeg har nå kjøpt en Krups EA8050(!)

-ea8050pn_middle-jpg

Har bedrevet litt research 8)...Krups maskinene har vært befengt med en del feil. Én gjenganger var vann lekkasje. Har vært i kontakt med 12stk som har opplevd dette, men som også erfarte at dette ble reparert og siden har dette fungert greit (De spurte har forøvrig vært meget fornøyd med kaffen som Krups lager!) Ringte også inn til Krups Norge som kunne bekrefte at de hadde hatt en noe høy feilstatestikk (15%), men at dette også innkluderte feilbruk av kunde (bla ikke tømt oppsamlingsbeholder for vann). En viktig detalj er at denne feilstatestikk dreier seg om 70xx serien og ikke 80xx serien. Uansett, jeg prøver herligheten og håper "redskapen holder" (Flåkypa )

Har kost meg med kaffe latte til frokost i dag og maskinen skuffer overhode ikke!! Bønner som står i maskinen nå er "Blå Java".....er det andre forslag?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og noen ganger er det enkle det beste...

Vedlegg 47034

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt VEL mye kaffe i den potta der, eller...?

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har erfaring med denne fra Cusinart kaffetrakter med
    integrert kaffekvern?

Elkjøp - Cusinart kaffetrakter

Tippppssss tar gjerne imot

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Er det noen her som har erfaring med denne fra Cusinart kaffetrakter med
    integrert kaffekvern?

Elkjøp - Cusinart kaffetrakter

Tippppssss tar gjerne imot

Ingen som har erfaring med denne ??

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffemaskiner*|*aut.*::...

De ser jo gankse fornem ut da.
    Men no er det vel slik at uansett hvor råbra mekanikk disse maskinene har, så kan de sikkert ikke trylle og gjøre god kaffe av dårlige bønner.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har nå påskekupp ut av en annen verden!!!

Saeco espressomaskin - Påskekampanje!

SAE2660
    Helautomatisk espressomaskin med integrert kaffekvern. Før 4995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

1 995,-

Saeco espressomaskin - Ukens tilbud!

SAE240
    Saeco helautomatisk espressomaskin med kaffekvern. Før 7495,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

2 995,-

SAE1868
    Saeco helautomatisk espressomaskin som dekker krav til den mest kresne kunden. Før 13995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

4 995,-

Tilbudet gjelder til 13.04.2009

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Kaffemaskiner*|*aut.*::...

De ser jo gankse fornem ut da.
    Men no er det vel slik at uansett hvor råbra mekanikk disse maskinene har, så kan de sikkert ikke trylle og gjøre god kaffe av dårlige bønner.
    Jeg har denne:
    Tea and Coffee Shop - nettbutikk innen gourmet kaffe, te, espressomaskiner og utstyr.

og er utrolig fornøyd! Det som står skrevet om den, stemmer. Flott crema og en genial skummer.

Jeg opplever at selv ferdigkvernet kjøpekaffe type coop/friele(er eget kammer for det, i tillegg til kammer for hele bønner) blir bedre enn med presskanne. Gir også fin crema på slik kaffe.

Men vil absolutt anbefale å kjøpe hele bønner og kverne selv...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke akkurat billig, med High End er det i allefall!

Fikk denne av søstra til kvinnfolket mitt.
    Den ble kjøpt på en plantasje i indonesia da de var på 2 måneders rundreise i asia.
    Det var uten tvil den beste kaffen jeg har smakt, smaksmessig.
    Den var litt lys, og personlig foretrekker jeg litt mørkere brent kaffe.
    Men det var morsomt å prøve den!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Elkjøp har nå påskekupp ut av en annen verden!!!

SAE2660
    Helautomatisk espressomaskin med integrert kaffekvern. Før 4995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

1 995,-

Saeco espressomaskin - Ukens tilbud!

SAE240
    Saeco helautomatisk espressomaskin med kaffekvern. Før 7495,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

2 995,-

SAE1868
    Saeco helautomatisk espressomaskin som dekker krav til den mest kresne kunden. Før 13995,- Prisen gjelder kun på nettsiden!

4 995,-

Tilbudet gjelder til 13.04.2009
    Noen som har erfaring med disse? Kaffe jobben er viktigst (i motsetning til espresso).

Side 27 av 155 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •