Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 155 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 3088
    Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Starbucks... hrmf... 8)
    Litt vel snobbete kanskje? Neida, når det kommer til kaffe har jeg blitt sånn jeg også. Har sikkert prøvd 20 ulike espressoblandinger, men det er bare to jeg trives med.

TWs espressoblanding og Temperato sin nr3. Har i perioder kjøpt Stockfleths espresso når det ikke har vært mulig å komme seg i egnet butikk pga snevre åpningstider :S

Har forresten fått noe problemer med Silviaen min. Den "sikler" fra gruppen. Spurte om det på Stockfleths, men de ante ikke hva det var. Hadde visst skjedd hos dem på proffmaskinene og da kom servicemannskap på plass for å fikse det.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det ned fra selve bajonetten, eller et annet sted?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanden gutter, nå fikk jeg lyst til å hive meg på
    Jobber med service på storkjøkken, og da har vi endel espressomaskiner, kverner , helautomatiske maskiner mm vi selger & har service på, men har aldri hatt ordentlig tid/behov for å sette meg inn i detaljene med det å lage.

Har faktisk en litt sliten helproff 3-greps maskin som styringa og noe annet smått er ødelagt på, den ble kondemnert. Har en plan om å bygge egen styring/evnt manuell maskin, men den er litt drøy til å ha på kjøkkenbenken
    Noe slikt, men ikke så blank & fin lengre.... Mener det er en Azcoyen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Litt vel snobbete kanskje? Neida, når det kommer til kaffe har jeg blitt sånn jeg også. Har sikkert prøvd 20 ulike espressoblandinger, men det er bare to jeg trives med.
    Man liker det man liker - end of discussion... 8)

OG, Starbucks er liksom ikke "top of the line", selv om det selger som hakka møkk i USA.

De fant jo ut at det ikke var noen vits i å etablere seg her. Vi var FOR kresne på kaffekvaliteten. Og DET sier jo litt, all den tid det meste av kaffen vi drikker, egentlig - og isolert sett - ikke er mye å rope hurra for.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man liker det man liker - end of discussion... 8)
    OG, Starbucks er liksom ikke "top of the line", selv om det selger som hakka møkk i USA.
    De fant jo ut at det ikke var noen vits i å etablere seg her. Vi var FOR kresne på kaffekvaliteten. Og DET sier jo litt, all den tid det meste av kaffen vi drikker, egentlig - og isolert sett - ikke er mye å rope hurra for.
    Litt unyansert det der, Roger.
    Det var også et poeng for Starbucks at det allerede var etablert veldig mange kaffebarer i dette landet.....
    Mener også å huske at det hadde noe med franchiselovgivningen her til lands å gjøre - om det er korrekt, vet jeg ikke.....

Nå skal man heldgivis ikke lengre enn til Kastrup for å finne dem da
    Eller London (herunder også Stansted, 1kr flytur med Ryanair....)
    eller Frankfurt
    eller Paris
    eller Mykonos!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sånn Delonghi sak:

Bruker mest evergoodbønner, og jeg synes kaffe'en er god.

Newcomer stein_k sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krups espresseria EA8025PN automatic

Denne er satt ned fra 6995,- til 3995,- hos komplett.

-358721-jpg

Noen som har erfaring med denne?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så det er derfor jeg har så god kontakt med mine avdøde foreldre.... Tenkte jeg det ikke - alt har en naturlig forklaring

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk hva det står om andre krups maskiner i tråden her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Har forresten fått noe problemer med Silviaen min. Den "sikler" fra gruppen. Spurte om det på Stockfleths, men de ante ikke hva det var. Hadde visst skjedd hos dem på proffmaskinene og da kom servicemannskap på plass for å fikse det.
    Hvis det sikler utafor bajonetten når du setter den i kan det ha flere årsaker. Grunner du sikkert vil utelukke er at 1)du setter bajonetten for løst i eller 2) at du bruker for mye kaffe. Mest sannsynlig er det at du må rengjøre Silviaen. På kaffekvern.no bruker vi en tannbørstelignende sak som får ut grut og kafferester i området der pakningen skal tette. Man kan undre seg over hvor mye grut det henger der. Lykke til!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... eller at pakningen/gummiringen begynner å bli sliten.

Man må også passe på å ikke stramme bajonetten når maskina ikke er i bruk. Altså mellom bruk.

Ofte anbefales det å også bytte til en kraftigere/tykkere ring.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål om kaffebønner:

Jeg har i lang tid foret min Jura med kaffebønner fra Stavanger Kaffebrenneri. Disse har alltids virket "ferskere" enn andre bønner jeg har fått tak i, en illusjon kanskje, men de er nærmest litt oljeaktige/svette i overflaten av sine egne oljer. Andre bønner jeg har fått tak i har stort sett alltids vært tilsvarende knusktørre i overflaten. Men er dette gunstig for maskineriet? Tenker på om den kvernede kaffen blir for klebrig?

Newcomer fmorris sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til trådstarter

https://secure.nespresso.com/precom/...0_1_no_no.html
    Her har du en fin maskin, som lager espressobaserte drikker samt "Lungo" (som er en americano lignende drikk). Kaffet får et tykt lag med crema. Enklere blir det ikke, men skal du ha den absolutt beste espressoen, må du bruke illy kaffe i en manuell espresso maskin.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Spørsmål om kaffebønner:

Jeg har i lang tid foret min Jura med kaffebønner fra Stavanger Kaffebrenneri. Disse har alltids virket "ferskere" enn andre bønner jeg har fått tak i, en illusjon kanskje, men de er nærmest litt oljeaktige/svette i overflaten av sine egne oljer. Andre bønner jeg har fått tak i har stort sett alltids vært tilsvarende knusktørre i overflaten. Men er dette gunstig for maskineriet? Tenker på om den kvernede kaffen blir for klebrig?
    Nope!

Kaffebønner som er "svett av fett" er egentlig feilbrent. Dette fettet vil sette seg i kverna, og i løpet av ganske kort tid blir det harskt.

Likeledes vil frysing av kaffe presse fettet ut av bønnene.

Kaffe-/espressobønner skal være så tørre som mulig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likeledes vil frysing av kaffe presse fettet ut av bønnene.

Kaffe-/espressobønner skal være så tørre som mulig.
    Hjemme drikker jeg kun kaffe i ferier/helger (kan ikke drikke kaffe for sent om kvelden, da får jeg dårlig søvnkvalitet), og har derfor frosset ned mesteparten av bønnene. Hver helg henter jeg opp bønner som jeg lager kaffe av.

Jeg har så langt ikke sett noe til at det er noe fett på utsiden av bønnene, og de bønnene som har ligget fra lørdag til søndag i en tett pose er fortsatt fine og tørre. Jeg skjønner derfor ikke hvor dette med at frysing skulle presse ut fettet skulle komme fra. Jeg har ihvertfall ikke sett noe til "utpresset fett" fra frosne bønner.

Klart at det beste er det beste, men noen ganger er det beste fryktelig upraktisk, som f.eks. å bestille 125g superferske high end-bønner hver uke slik at man kan hente dem på posten og få brygget ultimat ufrosset, fersk kaffe.

Min erfaring er ihvertfall at bønner holder seg noen uker, og langt bedre enn de ferdigmalte greiene som harskner og surner før du har fått åpnet posen. Samme gjelder dersom man kjøper større kvanta bønner og lar de ligge for lenge. Da er frysing tross alt bedre.

Men nå er ikke jeg på high end-nivå, bruker kun en vanlig, billig "kaffeknuser" med kniver og en vanlig presskanne. Kaffedrikkingen hjemme er rett og slett ikke hyppig nok til å forsvare større investeringer enn dette. Tror også at dersom jeg hadde investert i dyre greier med min relativt sparsomme kaffebrygging hjemme, så ville jeg raskt bli plaget med avleiringer i systemet på kaffemaskinen. Sånn sett er presskannen genial, alt som berører kaffen kan vaskes i oppvaskmaskinen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom nettop hjem fra USA, og etter et par dusinvis kopper med kaffe hos ulike Starbucks mener jeg det er like greit at de ikke etablerte seg her til lands. En regular kaffe smaker helt gjennomsnittelig - kaffen de serverer på Shell er bedre IMO. Den virket litt tynn, og smakløs.

Andre smaker de hadde der var alt for søte. Kaffe Mokka føltes ut som å drikke ren sjokoladesaus, og kaffe latte var mer enn slags sukkerlake med melk. Ekspresso var mer som å drikke en ekstra sterk regular (som i utgangspunktet ikke var noe enorm opplevelse).

Ulempen i USA er at det er vanskelig å finne noen andre "rene" coffe-shops enn Starbucks - de er kanskje for godt etablert?

Har drukket fra Starbucks på et par flyplasser også, blant annet i København. Mener å huske at de var litt mer moderate med sukkeret der.

Mulig jeg er mer kresen på kaffe enn gjennomsnittet, men IMO er det enorme forskjeller på kaffe. Desverre klarer jeg ikke lage god kaffe hjemme, så der har jeg en jobb å gjøre. Får kjøpe en bok eller noe.... :P

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oh, la la - enda en Starbucks skeptiker........ bring'em on !

Joda, det ER forskjeller på Starbucks kaffen. Som regel bestiller jeg choice of the day, vanlig svart kaffe. Og det er forskjell i kvaliteten, det skal jeg innrømme.
    Men "breakfast blend", "house blend" og "christmas blend" er for min gane helt supre kaffer (heter det kaffer, forresten - hmm, morsom variant)

ps!"det øvrige sølet med latte, mokka, dill&dall - det drikker jeg ikke - period!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @roffe: Alt du skriver er absolutt fornuftig. Ligner svært mye på det jeg selv skrev i et tidligere innlegg.

@asvaberg: "Enda en skeptiker"...? Realist, er vel et mer dekkende begrep. ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....tror jeg rett og slett må ta med AeroPress'en og en pose Starbucks til Lørenskog - så får man selv vurdere hvor elendig Starbucks egentlig er ......... hohoho

Side 26 av 155 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •