Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 155 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 3088
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, vet du hva... de posene Kaffebrenneriet og Stockfleth's benytter - de SUGER big time. Aromaen forsvinner som dugg for solen, langt innen du får åpnet posen... :neutral:

Kjøp deg kaffe hos Tim Wendelboe. Da får du den i posetypen beskrevet ovenfor. Den posen kan du dessuten benytte til annen kaffe senere, dersom du skulle risikere å handle bønner i dårlig papirpose... ;-)

Kaffen holder seg også langt lengre, og gir deg også mye bedre mulighet til å legge kaffen kjølig - eller fryse den, dersom du skulle ha altfor mye kaffe liggende. Dette fordi posene er lufttette, og kaffen således ikke trekker til seg fuktighet ved flytting til/fra kjøleskap eller fryser.

Frysing (og nedkjøling) av kaffe er dog normalt ikke tilrådelig. Dette fordi kaffefettet da presses ut av bønnene. Dette vil vi jo gjerne unngå, all den tid de både gjør bønnene mindre fete, samt at fettet setter seg mer i knivene.

Dersom du setter i gang en tom kvern og så går ned på skalaen, vil du høre NÅR knivene beveger seg mot hverandre. Det utgjør ingen fare å sjekke dette, bare du ikke fortsetter videre når du begynner å høre at de sliper mot hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber på Briskeby og der får man kjøpt kaffe fra både Tim og Temperato, så jeg er ikke avhengig av å kjøpe store mengder overhode. Ellers ble jeg rådet til å sjekke ut kaffen de har på Røtter (St.Hanshaugen) og tenkte jeg skulle forsøke den også.

Jeg har bare justert kverna slik at jeg får sakte stråle, men at det ikke drypper mer enn i starten.

Takker forresten for tips RoKo, det var nyttig.

Idag har jeg fyrt på peisen, spilt vinyl og eksperimentert med kaffebrygging. Kan man ha bedre ferie?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Ja, Roots har svært god kaffe - det skal være visst!

Ellers er det nyttig å sjekke ut forholdet mellom malingsgrad og tampetrykk:
    • Grov maling krever hard tamping, og fin maling krever lettere tampetrykk.
    • Det er viktig å ikke tampe for lett. Da ligger kaffen ujevnt i bajonetten, og du får bare en ustabilt kaffesmak. Ei heller ikke tampe for hardt. Da får du også feil balanse.
    • Sjekk ut ved eksperimentering og pass deretter på å benytte et stabilt trykk på tamperen ved senere "kaffeproduksjon". Dette er avgjørende for mengde og kvalitet på crema.
    • Malingsgraden må være stilt finere jo eldre kaffen blir. Mindre crema er også et resultat av lagring.

Nei, nå ble jeg sugen, gitt! Tror nesten jeg må lage meg en god kopp espresso!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, takk for info, jeg får eksperimentere litt mer, men jeg merket meg som du nevner at jeg må male finere når den er vellagret enn den jeg kjøpte før jul som var i overkant fersk (et par dager etter brenning).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frøken var innom Mocca idag for å kjøpe kaffe, der påstod de at bønner holdt seg 5-6 uker i papirpose? Jeg stusser veldig på dette, hun fikk likevel kaffen i plastbose. Jeg skjønner jeg har litt å lære meg her.

Hvor har Wendelboe sitt utsalg forresten?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grüners gate 1.
    Tim Wendelboe » Welcome to Tim Wendelboe

Sesam kart - En ledende norsk karttjeneste. Med kartsøk, flyfoto og satelittbilder.

5-6 uker ja...
    Veeeel... selv setter jeg grensen ved 1 mnd etter brenning - i lukket lystett pose.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da skal jeg stikke innom der og handle meg litt kaffe ved neste anledning. Bor i nabolaget så her blir posene neppe stående den nevnte måned. Takker for info, atter en gang.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt kaffesjuk når jeg leser i tråden, kan også legge til at jeg har gode erfaringer med Aeropressen etter litt trening, jeg synes kaffen blir best hvis jeg har i litt mer vann enn det står og rører ca 15 sekunder istedet for 10, men nå liker jeg sterk kaffe da...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Blir helt kaffesjuk når jeg leser i tråden, kan også legge til at jeg har gode erfaringer med Aeropressen etter litt trening, jeg synes kaffen blir best hvis jeg har i litt mer vann enn det står og rører ca 15 sekunder istedet for 10, men nå liker jeg sterk kaffe da...
    Hvor mye benytter du på hvor mye vann?

Selv benytter jeg 18-18,5 gram pr. 200 cl. Malingsgraden er ørlitegrann finere enn kjøpt. Liker den slik...
    Rører i omlag 10-15 sek., men selve pressingen tar jo også litt tid da.

Det som er spennende med kaffen til Tim, er at den blir faktisk bedre jo kaldere den blir... :-D
    Derfor er det bare spennende å nyte den gjennom temperaturfasene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært borti, eller har smakt på kaffe fra, denne maskinen?

Standard kaffetrakter til filterkaffe (med evighetsfilter). Den heter Russell Hobbs og er forholdsmessig dyr ( Til Bords, pris kr 1798 ), men har et pent og eksklusivt utseende.

Glass Coffee Maker by Russell Hobbs

Selges også på Amazon og med blandet kritikk:
    Russell Hobbs 12591 Glass Coffee Maker: Amazon.co.uk: Kitchen & Home

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv benytter jeg 18-18,5 gram pr. 200 cl. Malingsgraden er ørlitegrann finere enn kjøpt. Liker den slik...
    eeeh - tar pressingen tid? "Press firmly" står det i bruksanvisningen og til én kopp tar det kun sekunder......

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    eeeh - tar pressingen tid? "Press firmly" står det i bruksanvisningen og til én kopp tar det kun sekunder......
    Tjaha...
    Jo mindre mengde kaffe du benytter, jo raskere går det.

Til nevnte mengde tar det nok omlag 15-20 sekunder å presse.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaha...
    Jo mindre mengde kaffe du benytter, jo raskere går det.

Til nevnte mengde tar det nok omlag 15-20 sekunder å presse.
    jøss. Jeg må jo gjøre noe veldig galt eller ha alt for store muskler (det har jeg definitivt ikke..) Jeg bruker 2-3 sekunder på å presse. Bruker 1 medfølgende måleskje og da kaffe som er malt litt finere enn filtermalt. Har jeg misforstått noe??

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du husket å legge i filteret...?

2-3 sekunder er ytterst lite. Da kan det ikke være mye smårusk i den malingen?

Og du maler kaffen selv?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du husket å legge i filteret...?
    2-3 sekunder er ytterst lite. Da kan det ikke være mye smårusk i den malingen?
    Og du maler kaffen selv?
    Kaffen er malt hos f.eks Starbucks - litt finere enn filtermalt - den er ikke grov

Kanskje jeg presser for hardt.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok jeg for mye Møllers Tran...? 8)

Ikke godt å vite hva årsaken er her, gitt!

Starbucks... hrmf... 8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Starbucks er god kaffe, Roger. Tro det eller ei; og spesielt Christmas Blend er en fin fin blanding. Egner seg ypperlig til AeroPress.

Noe å teste ut på Lørenskog.....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må rette meg selv:

står i bruksanvisningen "press gently", ikke "firmly"...

det måtte jeg teste, og ganske riktig; da tar det 20-30 sekunder.
    Men hva er det min gane melder tilbake? Kaffen mangler "snert" - så kanskje jeg like godt fortsetter med "firmly".....

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om tråden handler om kun maskineri, eller også om kaffesorter, men tillater meg likevel å komme med et par anbefalinger.

Jeg har funnet Löfbergs lila Italian Roast Espresso, å være en fortreffelig kaffe. Ikke er den spesiellt dyr heller, ~60 kr for en halv kg. Fåes på coop obs av alle steder! Kommer forresten kun i hele bønner, må kvernes selv altså.

Blå java bønner har lenge vært en favoritt, men löfbergen er på høyde med den, og til en hyggeligere pris

Ellers er min favoritt helt klart Blue Mountain Coffe fra Jamaica, type kona bønner. Ikke billig altså. Men nydelig god!

Disse espresso maskinene har jeg aldri fått bryne meg på. Hvordan blir smaken kontra en vanlig kaffetrakter?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye benytter du på hvor mye vann?

Det som er spennende med kaffen til Tim, er at den blir faktisk bedre jo kaldere den blir... :-D
    Derfor er det bare spennende å nyte den gjennom temperaturfasene.
    Jeg har ikke så nøye mix, men 2.5 scoops til 3 med vann, røre 15 sekunder. Har ikke forsket veldig på det, men smaker godt

Må få kjøpt meg noe skikkelig kaffe til helga...

Side 25 av 155 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •