Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 155 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 3088
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siemens Espressotrakter TK65001,

Er denne maskinen noe å satse på? Kan den lage ett stort krus med vanlig sort kaffe også, eller er det bare espresso som kommer ut av den? Hvordan vil kvaliteten være på espressoen fra denne mon tro?
    Fikk en demonstrasjon av en maskin som heter Jura C5 for litt siden, og denne virket veldig ok. Likte veldig godt designet samt brukervennligheten på den. Men den er litt dyr syns jeg.

Jeg har pr idag mokakoker fra bialetti (best) og en maskin fra Nespresso (helt ok egentlig). Nespresso'en er grei nok, og svært lett å bruke, men etter at kona også fant ut at det går an å lage mye nomme-nom utav kaffe, så er den blitt svært dyr i drift. Går på snitt 3 ampuller pr dag hjemme hos oss. Hun liker svært godt diverse melke varianter av espresso og da duger nespresso fint syns jeg.
    Men nå ønsker jeg en maskin som lager god espresso, samt har muligheten til å lage ett stort krus med sort kaffe i tillegg, i tilfelle jeg får besøk av noen som ønsker dette. 3-4 ampuller med nespresso for å lage en stor nok kopp blir DYRT i lengden.

Siemens maskinen her koster jo ikke mer enn 5 laken nå, og virker forsåvidt ok etter min mening. Derfor lurer jeg på om det er ett godt kjøp

Siemens Espressotrakter TK65001,

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo direkte BILLIG!

Her anbefaler jeg deg å slå til med en gang. De har jo bare to på lager...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den bestillt! Gleder seg nå!

Men dette er altså en god maskin som lager god kaffe bare den får riktig stell?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det er det ingen tvil om. Benytt gjerne gode kaffebønner - det blir det alltid bedre kaffe av... ;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig en selvfølge da
    Hvilken type bønner bør velges som basis for drikker med melk? Og hvilken bør jeg velge for ren espresso?
    Har sett litt på nettbutikken til temperato, siden jeg bor langt borte fra anstendige kaffe-pushere
    Vil f.eks. deres pakker kunne oppbevares en stund? Det er jo lettest å bestille i litt større kvantum siden det går via post, men er usikker på om det er så gunstig mtp smak

Håper melkesteameren fungerer sånn nogenlunde også... Men regner ikke med at den er bedre enn min manuelle Bialetti

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen verdensmester på bønner, men liker å bruke ca 50/50 Arabica og Robusta både for espresso og melkebaserte drikker. Flere som har vært innom meg foretrekker en høyere andel Arabica da det blir mindre bitter smak i kaffen.

For oppbevaring kan det være lurt å skaffe en vakuumbeholder til bønnene etter at man har åpnet en pose slik at luften ikke forringer smaken så fort. De holder seg fint i 1-2 måneder i en slik beholder og 1 kg bønner varer ikke så lenge hos meg i alle fall. Mange kaffeleverandører har også en liten ventil på posene for kaffebønner slik at man kan presse ut det meste av luften, men jeg synes det ofte er vanskelig å få posen helt tett uansett.

Bruker selv en Isomac Giada sammen med en 26 trinns kaffekvern og den er jeg meget fornøyd med. Liker å ha kontrollen selv så halvautomatisk passer perfekt =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig foretrekker jeg rene arabica blandinger, men det er en smakssak. Opprinnelsessted, jordsmonn, malingsgrad, ekstraheringstid, temperatur og vannkvalitet er også faktorer som spiller inn, med de to første som svært relevante i forhold til smaken. Som med lyd og bilde - prøv deg frem! God kaffe koster heldigvis minimalt i forhold til de fleste lyd og bildeprodukter.
    Bønner til overs pleier jeg å oppbevare i lufttett beholder. Dersom jeg har MYE til overs (sjelden), pakker jeg bønnene i lufttette plastposer og legger dem i fryseren.

Jeg anbefaler alle kaffeinteresserte å ta kontakt/stikke innom en av Stockfleths avdelinger i Oslo. Der har de "alt" innen kaffe i tillegg til at de ansatte er svært grundig kurset. De arrangerer også egne kurs og smakskvelder. Fantastisk hyggelige og interesserte mennesker som jobber der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale en helautomatisk maskin? Melkedrikker er noe gjestene inntar, for min del går det mest i ren espresso og av og til en americano. Så sånn sett er det espresso-delen som er viktigst. At maskinen har et pent design og innehar det hotteste innen ny teknologi er jo heller ikke uvesentlig...

Vurderer litt de nyeste Simens modellene, EQ.7. Disse maskinene ligger rundt 10.000 kr++. Ser forsåvidt at bla. Stockfleths selger rancilio silva + rocky, inkludert kurs, for en lavere pris, men det krever jo at en er villig til å invisterere en del mer tid. Håpet er at en kanskje kan få til noe "liknende" med en helautomatisk maskin dersom en legger litt penger i det, jeg vet ikke hva dere eksperter mener om det...

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en Delonghi Magnifica for et par mnd siden. Meget godt fornøyd med den så langt.

Lager god kaffe og enkel å holde ren.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Vurderer litt de nyeste Simens modellene, EQ.7. Disse maskinene ligger rundt 10.000 kr++. Ser forsåvidt at bla. Stockfleths selger rancilio silva + rocky, inkludert kurs, for en lavere pris, men det krever jo at en er villig til å invisterere en del mer tid. Håpet er at en kanskje kan få til noe "liknende" med en helautomatisk maskin dersom en legger litt penger i det, jeg vet ikke hva dere eksperter mener om det...
    Du? Den derre EQ.7. ser pokker ikke ut i måneskinn!
    Billig utseende, enda billigere knapper (ujevne og ekstremt masseprodusert look), dårlig sammensatt osv. Kort sagt; et jalla-produkt!

Et STOOORT tilbakesteg for Siemens, som med sine tidligere modeller viste hva de var gode for. Og så koster faenskapet nær 15 lapper! :-|

Hva er du ute etter? Skikkelig espresso, eller bare kaffe?
    Det er ikke mange helautomatiske maskiner som kan lage fremragende espresso, men et ganske godt resultat får du.

Min Siemens S40, sammen med ferske espressobønner fra Tim Wendelboe, gir et svært godt resultat. MEN; dersom jeg benytter de samme bønnene på Rancilio Silvia (malt med Rancilio Rocky) - DA snakker vi espresso! :-)

I og med at det tar langt mer tid å tilberde på en manuell maskin - og ikke minst; langt mer kaffe - når slike deilige kopper skal tilberedes - da er det høyst forståelig at man sikter mot automatiske maskiner.

Hvert til sitt bruk, er nå min holdning.

Stort sett benytter jeg Aeropress til ren kaffedrikking. Der er dette produktet uovertruffent! Raskt og ryddig, og så smaker det så inn i hampen deilig! Kaffen trekkes KUN omlag 20 sekunder. Da blir bitterstoffene igjen i gruten.

Så; hva er du mest interessert i?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min Siemens Surpresso S50 lillejulaften.
    Har ikke fått prøvd den veldig mye ennå, men så langt er jeg godt fornøyd. bestillte kaffebønner fra Temperato, og har bare prøvd deres Espresso nr.2 foreløpig. Syns den var ganske god...
    Hadde litt innkjøringsproblemer med kvernen i maskinen. Tror jeg stillte den for fint, for jeg fikk ihvertfall ikke mer enn ett par dråper kaffe ut, og så måtte jeg fylle opp rørsystemene på maskinen igjen ved å trykke på knappen for vann. Alt dette ordnet seg når jeg stillte kvernen noe grovere

Når det gjelder å lage melkebaserte drikker, vil det nok alltid bli mye søl og rengjøring. Det er nå min erfaring. Melkeskummeren på S50 maskinen fungerer tilfredstillende og er forholdsvis enkel både i bruk og rengjøring, men jeg får ett bedre og mer fløyelsmykt skum fra Bialetti's melkeskummer.

Kunne ønske meg en noe høyere temperatur på varmeplaten for koppene også. Og mulighet for å bruke enda høyere kopper eller glass om du vil...
    Men kaffen og espressoen maskinen lager er det god kvalitet på, så jeg vil si meg svært fornøyd prisen tatt i betrakning

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse varmeplatene er til liten nytte når det skal nytes espresso. Til kaffe er det tilstrekkelig, men når jeg lager espresso, da må jeg enten koke opp litt vann til oppvarming av koppene eller benytte varmtvann fra steamerdelen på maskina. Begge deler går omtrent like greit. Til én kopp er det greiest å benytte steameren...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier også varme koppene i varmt vann først for espresso. Mengden er så liten der, at hvis ikke vil jo all varmen gå ut i koppen med en gang.
    Derfor hadde det vært greit om platen holdt en 50 grader istedet for å være lett lunken

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte mener at mikrobølgeovn kan brukes til forvarming av kopper etc.
    (kan også brukes som tallerkenvarmer hvis man får gjester etc)
    Bruk relativt lav effekt og varmen blir jevn.

Er det noen som har Jura impressa som har brukererfaringer ?
    (Da særlig Z5 gen 2 )

Vil også tipse om en nettbutikk noen bekjente har startet, nettkaffe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du? Den derre EQ.7. ser pokker ikke ut i måneskinn!
    Billig utseende, enda billigere knapper (ujevne og ekstremt masseprodusert look), dårlig sammensatt osv. Kort sagt; et jalla-produkt!

Et STOOORT tilbakesteg for Siemens, som med sine tidligere modeller viste hva de var gode for. Og så koster faenskapet nær 15 lapper! :-|
    Produktene ser da vertfall ålreite ut i reklamebrosjyrene Minner meg om at jeg må ta en tur en tur på Lefdal eller no slik at jeg får studert faenskapet i virkeligheten også...

Hva er du ute etter? Skikkelig espresso, eller bare kaffe? Det er ikke mange helautomatiske maskiner som kan lage fremragende espresso, men et ganske godt resultat får du.
    Skikkelig god espresso! Lager kaffen via presskanne nå, og med skikkelige bønner og riktig kverningsgrad synes jeg kaffen blir ganske god. Men savner likevel muligheten til å nyte en espresso hjemme, som jo er et helt annet produkt...

Min Siemens S40, sammen med ferske espressobønner fra Tim Wendelboe, gir et svært godt resultat. MEN; dersom jeg benytter de samme bønnene på Rancilio Silvia (malt med Rancilio Rocky) - DA snakker vi espresso! :-)
    Har veldig lyst til å kjøpe en SKIKKELIG maskin ja, men frykter at den kommer til å bli stående. Da er det bedre med en automatisk en, selv om resultatet kanskje ikke blir det samme. Elkjøp selger Siemens S50 til 5000 kr nå. Mulig det er et alternativ også. De nye modellene har både mer effekt og høyere trykk, tenkte automatisk at de lagde bedre espresso også....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv juleferien til å lære meg kunsten å lage espressobaserte drikker. Er novise, men har en kamerat som jeg håper kan avlegge meg et besøk snart for å gi de noen første råd til en som er helt grønn.

Men, det smaker allerede mer enn tilfredsstillende.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Fosse5

Det ser unektelig TØFT ut med slikt utstyr Virkelig lekkert må jeg si!
    Min automatiske Siemens blir noe puslete i sammenligning. Likevel er jeg strålende fornøyd med resultatet tatt i betrakning hvor enkelt det er å bruke den

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar Eriond, ja, den er ganske tøff, og så lager den storartet kaffe. Idag har det gått i americano og ristretto. Vi tåler et bilde til.
    Noen som har tips til oppbevaring av kaffebønner? Jeg kjøpte noen lille julaften som jeg tydeligvis ikke har lagret korrekt for de gir nå lys og tynn crema (forrige pakke, annen type, gav i overkant mye og tjukk crema).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type pose kom bønnene i? Papir eller forseglet lystett med zip-lock? Og NÅR ble bønnene brent?

Jeg ser du har kverna di innstilt på 20. Det virker mye, men Rocky er litt variabel fra maskin til maskin. Hva viser den når du kommer til det punktet hvor knivene begynner å gnisse mot hervandre?

Selv benytter jeg området 11-9, avhengig av bønnesort og alder. Da er nullpunktet for knivene også 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kaffen jeg kjøpte sist kom fra Kaffebrenneriet, i papirposer. Jeg har i etterkant skjønt at det ikke er egnet lagringsform, så der ligger nok problemet tipper jeg.

Jeg vet ikke helt hvor knivene møtes, men med kaffen fra Temperato måtte jeg på omtrent 15 på kverna for å kaffe gjennom, gikk jeg på 10 kvelte jeg den fullstendig (jeg har ikke kommet til å sjekke om jeg har rett trykk etc på maskinen, det får bli neste steg).

Side 24 av 155 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •