Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 155 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 3088
    Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ascaso Dream

Har funnet en annen jeg også likte..
    INNOVA for coffee lovers

Noen som har erfaringer med denne, og med kaffekvernene fra samme produsent?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Fikk akkurat samme tips fra en som jobber med industri-type kaffemaskiner. Han nevnte forvarming av kannen. Og det gidder jeg rett og slett ikke. Da er det bedre å evt forvarme den kaffekannen jeg bruker til vanlig, og i mellomtiden trakte kaffen på "en vanlig moccamaster". Sparer litt tid, samt de 100kr i prisforskjell. Tror det blir sistnevnte moccamaster da!

DrE
    Jeg har også snakket med noen som har dårlige erfaringer med termokannen, og anbefaler å gå for modellen uten. Forøvrig lager Moccamaster helt konge kaffe. Det er ikke lenger trakteren det står på da, kun den jevnlige rengjøringen (!!) og kvaliteten på råvarene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larshe
    Oljete bønner er slettes ikke dårlige bønner! Noen typer bønner oljer mer enn andre ved brenning, men faktisk er oljete overflate (på de typene som skal olje) et tegn på ferskhet!
    Bønner med blank overflate er i mange tilfeller brent for lenge slik at oljene (les smaken) ligger i større grad på utsiden av bønnen. Slike bønner er gode når de er HELT ferske, men kan ikke lagres like lenge som bønner med en matt overflate. Mine største smaksopplevelser har vært med lysbrente bønner og selvfølgelig uten den oljete overflaten.

Det finnes helt sikkert unntak, og enkelte bønner oljer nok mer enn andre (dvs, brenn de lysere for å unngå oljete overflate på selv disse: tenk hvilken smaksbombe det ville vært!)

Kan forresten anbefale en tur innom Tim Wendelboes kaffebar på Grünerløkka når den åpner (timwendelboe.blogspot.com). Han har satt seg det beskjedne mål om å starte verdens beste kaffebar/brenneri. Og det kan bli spennende, ikke minst når han faktisk har forutsetningene for å få det til.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok mye rett i dine påstander her, jerk.

Skal for øvrig "selvsagt" innom denne kaffebaren. Spesielt fordi min "eldste-pode" skal jobbe der.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Bønner med blank overflate er i mange tilfeller brent for lenge slik at oljene (les smaken) ligger i større grad på utsiden av bønnen. Slike bønner er gode når de er HELT ferske.
    FOR lenge kan man vel ikke si alle bønner blir brent. Skal man brenne til espresso og vil ha en sterk brenningsgrad kan det ikke unngås at noe av fettet i bønna kommer ut. Dessuten vil det da likevel være et type ferskhetstegn, fordi det klare fine fettet forsvinner etter en stund. Å kjøpe FERSK kaffe som er oljete gjør derfor absolutt ingenting og liker man sterkere brent kaffe. Å kjøpe gammel kaffe er vel ikke noe triks uansett brenningsgrad og bønne.. Der er vi enige hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så før i tråden at noen sameligna preskaffe med kompakt anlegg.... Jeg syntes dette er feil. vil helle samenligna det meden rør forsterker.. fyldig og og gammaldags..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handla meg et par produkter når jeg var i Roma.

Bialetti Moka Express
    Litt dårlig bilde, men man får laget veldig bra espresso med en slik.

Kjøpte også denne:

Bialetti Mukka Express Cappuccino
    Denne siste har man også melk i, som da blir steamet visstnok helt perfekt.
    Så det er en cappuchino maskin. Snakket med folk som har prøvd den og den er visst helt finfin (ikke rukket å prøve den selv enda).

Disse to er iallefall utrolig billig i forhold til hva man får i kvalitet kaffemessig

Kommer til å bli mye bra kaffe utover i hjemmekinoen min iallefall

-J

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *pirke-mode = on*

Bare en liten notis til Bialetti Moka Express. Det er altså en innretning som lager mokka og ikke espresso. Men at brygget smaker godt er jeg helt enig i.

*pirke-mode = off*

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd C3 maskinen i fra Elkjøp?
    Virker som en grei maskin til en rimelig pris.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold

Sitter å lurer på denne jeg også.

Men jeg skal sette opp IKEA kjøkken, de har en slik maskin som man kan integrere, noen som har testet denne?=??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en sånn maskin som lager vanlig filter kaffe eller, en sånn som lager pulver kaffe? En kompis av meg fikk med en sånn maskin med leligheten han kjøpte, men han har tenkt å selge den. Det er en sånn supermaskin som kan lage altslags greier... Men det er sånn pulver greie då, maskinen er en sånn typisk maskin som du ser på større bedrifter bare i litt mindre format.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gyllen regel er at man får det man betaler for. Det har jeg smertelig erfart selv. Jeg kjøpte først en Clatronic helauto maskin til rundt 2k, deretter en Krups XP7240 til 4.5K, og til slutt en Siemens Surpress S40 til 6K. Det er bare sistnevnte som har fungert skikkelig. De to andre var det bare trøbbel med, og førstnevne fikk jeg omtrent ikke laget kaffe med.

C3 masskinen fungerer sikkert, men jeg setter likevel et spørsmålstegn med kvaliteten. Det er likevel lov til å håpe at den overrasker positivt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bialetti/Induksjon=No-go

Har en Bialetti jeg skulle begynne å bruke igjen etter å ha oppgradert hele kjøkkenet, men jeg fant fort ut av aluminium ikke nødvendigvis er det rette for induksjonsovn... uansett, finnes det noe man kan legge i mellom Bialetti'en og plata slik at man får den varmet, eller må man kjøpe ny induksjonsberegnet bialetti?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem med Bialettien og vanlige plater er at det egentlig går for sent å koke opp vannet og skape rett trykk. Tror det blir bedre med induksjon, men du må nok over på stål. Vil gjette på at du mister noe effektivitet ved å plassere en stålplate mellom. Selv bruker jeg noe i denne klassen når jeg setter på dampen hjemme på min (stål) Bialetti:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, da blir Smestad skoles musikk korps loppemarked den glade vinner av en stk Bialetti.
    Får kjøpe en av stål. Induksjon er alikevel så mye raskere å varme med enn den gamle komfyren at resultatet blir bedre :-) De fem hundre kronene for en stål Bialetti blir allikevel småflis mot resten av kostnaden for kjøkkenet.
    Noen som har alternative forlsag til Bialette som er bedre og eller billigere tar jeg gjerne mot tips.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Har ingen erfaring selv, men fant en anbefaling fra en barista her. Antar det er snakk om denne maskinen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bialetti Venus kanna er lagd av stål og funker til induksjonsovner. Det er samme prinsippet som med Moka Express

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kikket litt over det meste etter en automatisk kaffemaskin, men finner vanligvis bare noen med alt for mye "duppeditter" som melkeskumming og ekspresso greier.

Er ute etter en ikke alt for stor sak som lager en og en kopp kaffe (svart kaffe) og hvor man fyller enten på bønner eller pulver. Nesten som de større automatene man har hos bedriftene eller f.eks Statoil.
    Finnes dette?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger jo ikke å benytte deg av ALLE disse funksjonene da, gjør du?

Sjekk ut Siemens sine "Surpresso"-modeller. De er godt priset, kompakte - og lager god kaffe/espresso. Det er i alle fall min erfaring så langt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Siemens sine "Surpresso"-modeller. De er godt priset, kompakte - og lager god kaffe/espresso. Det er i alle fall min erfaring så langt.
    Det kan jeg også skrive under på. Jeg har en S40 som straks runder 2000 kopper, problemfritt. Min bror har en S50, som også har fungert strålende, og naturligvis lager god kaffe.

Side 19 av 155 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •