Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 155 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 3088
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir spennende å se hvilke maskiner som er med, og hvilke som er best.

@Roko
    Kjenner du til hva som er foskjellen på S40 og S50 foruten at sistnevnte er nyere... ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope - jeg har ikke fått satt meg godt nok inn i den nye modellen. Ser bare at den er ankommet diverse nettbutikker.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at innslaget på TV2 hjelper deg var rimelig elendig. De burde i det minste presentert maskiner fra alle testgruppene.

Jeg er også lysten på en maskin, men jeg har ingen barista-ambisjoner, så jeg vil ha en helautomatisk maskin. Den maskinen Ak linker til (Talea Ring) har jeg tenkt hardt og mye på, men jeg er litt skeptisk til kvaliteten på Saeco. Designet er derimot førsteklasses, og storebroren (Talea Touch) til den maskinen er jo med i den nye testen og får kurant kritikk. Regner med at innmaten er nokså lik i de maskinene. De er nesten identisk spesifisert, men den som ble testet har touch-display (derav navnet).

Et annet alternativ er jo Siemens S50. Den er dyrere, men der er jeg mindre redd for kvalitetsproblemer. Den er ikke så pen, men det får så være.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å bestille en S50, regner med å ha den i morgen.

Ut fra sprengskissen til S50 ser det ut for at den har samme melkeskummingsløsningen som S75 (som var med i testen til Norsk Kaffeinformasjon), altså en medfølgende separat beholder for melk som man kobler til. Det er sikkert vel og bra, men i testen for S75 står det kun at den har "Automatisk melkeskumming". For en del andre maskiner står det både manuell og automatisk.

Går det virkelig ikke an å skumme manuelt med S75 (og da også S50) ? Isåfall er det litt dumt, synes jeg.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysj, sånne maskiner

Takke meg til en Eva Solo CafeSolo™ og nykvernede kaffebønner...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er latere enn andre, vet du. Dessuten er jeg ikke overbevist om at det blir samme smaken med den løsningen du nevner. Jeg har jo presskanne, og selv om det gir bedre smak enn vanlig traktekaffe, så blir det nesten en helt annen drikk når bryggingen skjer med høyt trykk og kort tid.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Noen er latere enn andre, vet du. Dessuten er jeg ikke overbevist om at det blir samme smaken med den løsningen du nevner. Jeg har jo presskanne, og selv om det gir bedre smak enn vanlig traktekaffe, så blir det nesten en helt annen drikk når bryggingen skjer med høyt trykk og kort tid.
    Ja det er litt vanskelig å lage presskanne-espresso Det skulle jeg likt å sett

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte jeg ikke egentlig på espresso, men på "vanlig" kaffe brygget i en slik maskin. Den blir jo også brygget under høyt trykk og kort tid og gir crema på toppen, akkurat som espresso (men ikke så kraftig).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt Siemens S50 i noen dager, og selv om kaffen blir god, så er ikke maskinen helt etter forventningene. Den kommer titt og ofte med meldingen "Add beans", og da må jeg rote i bønnekammeret for at den skal få tak i bønnene. Det er plenty med bønner igjen, men av en eller annen grunn faller de ikke ned i kverna. Jeg kan ikke se noe som ser feil ut, men det stopper som sagt opp. Konstruksjonen ser temmelig lik ut som på S40 som Ak her på forumet har, og hans maskin har aldri hatt dette problemet.

Irriterende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordi bønnene dine (eller hopperen) er oljete. Ergo kiler de seg fast når det begynner å bli trangt om plassen ned mot knivene. Kjøp skikkelige bønner (uten oljete overflate) og prøv å rengjøre hopperen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp skikkelige bønner (uten oljete overflate) og prøv å rengjøre hopperen.
    Er oljete bønner = dårlige bønner?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oljete bønner er slettes ikke dårlige bønner! Noen typer bønner oljer mer enn andre ved brenning, men faktisk er oljete overflate (på de typene som skal olje) et tegn på ferskhet!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på utkikk etter en skikkelig kaffetrakter. Altså ikke så high-end som snittet i denne tråden, men jeg regner med at dere har vært innom en del "vanlige traktere" også før dere gikk videre til hel-automatiske supermaskiner :-D.

Jeg tenker i baner av en moccamaster på elkjøp i 1500-2000,- klassen. Er det noe annet jeg bør kikke etter?

moccamaster KB741T

DrErling

Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moccamaster, så klart.

Som "gammel røyker" med dertil hørende enorme mengder kaffe, har jeg ikke smakt kaffe fra noen "hjemmetraktere" som når moccamasteren til knærne! Akkurat modellen med kanne kjenner jeg ikke til, har kun brukt kolbe.

oddball som ikke røyker mere, og har redusert koffeininntaket til 1/3......

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kanskje bli en Moccamaster KBC741S med vanlig kolbe. Når jeg tenker meg om er kannen vi har god nok i massevis, og så sparer jeg en hundrelapp :-)

Takk for synspunktene anyways!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddball
    Som "gammel røyker" med dertil hørende enorme mengder kaffe, har jeg ikke smakt kaffe
    Sorry oddball, hehe, måtte bare fikse litt på den quoten ja
    Er det noen med smaksløkene i orden som har noen synspunkter :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Moccamaster med termokanne (eldre version enn den du nevner). God kaffe, men den er ikke varm nok syntes jeg. Må ha varmt vann i kannen en stund før du har kaffe oppi. De vanlige har undervarme og blir derfor varm
    så skulle jeg kjøpt ny hadde det blitt en uten termokanne...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zephid
    Jeg har Moccamaster med termokanne (eldre version enn den du nevner). God kaffe, men den er ikke varm nok syntes jeg. Må ha varmt vann i kannen en stund før du har kaffe oppi. De vanlige har undervarme og blir derfor varm
    så skulle jeg kjøpt ny hadde det blitt en uten termokanne...
    Fikk akkurat samme tips fra en som jobber med industri-type kaffemaskiner. Han nevnte forvarming av kannen. Og det gidder jeg rett og slett ikke. Da er det bedre å evt forvarme den kaffekannen jeg bruker til vanlig, og i mellomtiden trakte kaffen på "en vanlig moccamaster". Sparer litt tid, samt de 100kr i prisforskjell. Tror det blir sistnevnte moccamaster da!

DrE

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg gi noen raske råd, må det bli:

Dersom en "bøtte" ferdigtraktet kaffe blir tømt innen en ½-time, er det bare å kjøpe versjonen med ordinær kolbe.

Dersom kaffen risikerer å bli stående på varmeplata lengre enn dette; kjøp enten versjonen med termokanne (og varm den raskt opp først - for å holde varmen enda lengre) eller hell det over på en annen (forvarmet) termokanne.

Dersom prisforskjeller er kun 100 kroner er jeg ikke helt sikker på hva jeg ville valgt.

Imidlertid skal man ha i tankene at DERSOM termokanna til Moccamasteren knuser vil nok en ny originalkanne koste VESENTLIG mer enn en annen god termokanne. En ny kolbe, derimot, vil være en relativt mindre kostbar investering dersom denne skulle knuse....

Forvirret?
    Kort og greit: IKKE LA KAFFEN BLI STÅENDE I KOLBEN PÅ VARMEPLATA!

Lykke til med valget! :-D

Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Francis X1

Noen som har erfaringer med denne? Synes den ser tøff ut, og det betyr litt. Ligger på ca. 5200 kr..Eller er det noen andre jeg heller bør titte på i denne prisklassen. WAF i kombinasjon med god kaffe er viktig.

X1

Side 18 av 155 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •