Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 155 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 3088
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ihvertfall at en dårlig kvern, som jeg har (Krups fra Elkjøp) ikke makter å male kaffen fint nok.
    Ja, det er jo en åpenbar mangel. Jeg mener å ha lest noe om fettet i bønnene også.... ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøh!
    Den Krups-kverna egner seg IKKE til finere enn filterkaffe.
    Jeg har en slik selv (uåpnet) i tilfelle jeg skulle få behov for å ta frem trakteren en gang, men VET at den ikke er egnet til finere behov.

Skulle bare mangle - til den prisen... ;-)
    Full pris er vel en tusenlapp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gaggia MDF er vel også brukbar? Har hatt en slik i flere år og aldri hatt behov for finere maling enn trinn 5, 1 er finest 34 er grovest. Er vel 1000-lappen rimeligere enn Rocky, men Rocky er sikkert det ultimate.

Hvordan er det med malingsgraden til Bialetti-kanne forresten, skal den være litt grovere enn espresso? Har en Bialetti som jeg har tatt med til jobben, så jeg har ikke hatt anledning til å eksperimentere så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bialetti kan være litt grovere enn espresso ja.

Angående forskjeller på en kvern. En god kvern maler kaffen raskt, jevnt, fint nok og slik at det ikke oppstår for mye friksjon (som fører til temperaturøkning på den malte kaffen, noe som kan være uheldig - riktignok bare for perfeksjonistene med dyrt utstyr). I tillegg vil med kostbare kverner være vesentlig raskere og mer stillegående. Dessuten består en god kvern av en kraftig motor som ikke reduserer turtallet når den får motstand (Eks. Rancilio Rocky veier nærmere 7 kg på grunn av en sinnsyk motor).

Det finnes også forskjellig typer kniver inni kverna, og kvalitetsnivåer på disse. Gode kniver trenger ikke å byttes før etter flere år (for hjemmebrukeren).

Dette var bare noen av punktene jeg kom på i slengen. Så mange forskjeller mellom gode og dårlige kverner.

Jo, en ting til. Gode kverner lar seg stille nøyaktig nok! I mange tilfeller er det ørsmå forskjeller i kverningsgraden som utgjør den store forskjellen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal heller ikke benytte samme kvern til alt for store endringer i malingsgrad. Erfaringen tilsier at man da må rense maskina/knivene relativt ofte for å sikre jevn kvalitet på malingen.

Det skal nemlig ikke mange grove korn til i en bajonett med espressomalt kaffe før heile driden kan gå rett i vasken... :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht til bialetti er litt av problemet at den ferdigkvernete kaffen (som feks lavazza eller illy) er for fin til denne typen kanne. Selv til bialetti brikka funker det ikke noe særlig.

For dere som er ute etter bra kvernet (jevnt, ikke varmet opp og tilpasset nettopp den maskinen/kannen dere bruker) og fersk kaffe, kan jeg bare anbefale http://www.kaffekvern.no, hvor jeg har funnet alt dette.

De selger også rocky rimeligere enn andre steder..

Mvh Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larshe
    Mht til bialetti er litt av problemet at den ferdigkvernete kaffen (som feks lavazza eller illy) er for fin til denne typen kanne. Selv til bialetti brikka funker det ikke noe særlig.

For dere som er ute etter bra kvernet (jevnt, ikke varmet opp og tilpasset nettopp den maskinen/kannen dere bruker) og fersk kaffe, kan jeg bare anbefale kaffekvern.no - Hjem, hvor jeg har funnet alt dette.

De selger også rocky rimeligere enn andre steder..

Mvh Lars
    Du pakker ikke kaffen ned i filterholderen på bialettien din vel?

For sikkerhets skyld legger jeg ved en oppskrift på bruk av Bialetti for alle som har en slik:

1. Slå på kokeplata på høyeste varme
    2. Fyll opp bialettien med kaldt, friskt vann til rett under ventilen
    3. Legg kaffen løst oppi filteret, ikke pakk det sammen med fingeren men la det ligge løst.
    4. Legg filteret på plass og skru den sammen så hardt du klarer
    5. Når plata har nådd høyeste temperatur så setter du bialettien på plata med lokket oppe
    6. Med en gang det begynner å piple kaffe opp så fjerner du bialettien fra plata, da unngår du den brente smaken som man lett kan få ved denne tilberedningsmetoden.

Server straks i en liten kopp!

Ved denne tilberedningsmetoden vil det alltid ligge litt vann igjen i nederste delen etter at bryggingen slutter, og det er helt riktig!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Vet ihvertfall at en dårlig kvern, som jeg har (Krups fra Elkjøp) ikke makter å male kaffen fint nok.
    Krups GVX2? Jeg er svært godt fornøyd med min, men det er jo mulig at jeg ikke vet bedre. Jeg maler kaffen sånn mellomfint og bruker presskanne. Blir helt kanon synes jeg da! Bra budsjettløsning i alle fall.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne du mener?
    Krups UK - GVX2 Expert Coffee Grinder

Det er en slik jeg har stående uåpnet.

Har benyttet en slik tidligere. Egner seg som sagt godt, men ikke til finere maling enn filterkaffe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    1. Slå på kokeplata på høyeste varme
    2. Fyll opp bialettien med kaldt, friskt vann til rett under ventilen
    3. Legg kaffen løst oppi filteret, ikke pakk det sammen med fingeren men la det ligge løst.
    4. Legg filteret på plass og skru den sammen så hardt du klarer
    5. Når plata har nådd høyeste temperatur så setter du bialettien på plata med lokket oppe
    6. Med en gang det begynner å piple kaffe opp så fjerner du bialettien fra plata, da unngår du den brente smaken som man lett kan få ved denne tilberedningsmetoden.

Server straks i en liten kopp!

Ved denne tilberedningsmetoden vil det alltid ligge litt vann igjen i nederste delen etter at bryggingen slutter, og det er helt riktig!
    Her var det faktisk noe nytt å hente. Du har helt rett i den litt brente smaken. Jeg har nemlig lest at man skal la den stå på plata til det er tomt for vann og den begynner å gurgle. Så skal man altså ikke trykke sammen kaffen... Nuvel, må nesten prøve med denne fremgangsmåten. Takker!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Krups GVX2? Jeg er svært godt fornøyd med min, men det er jo mulig at jeg ikke vet bedre. Jeg maler kaffen sånn mellomfint og bruker presskanne. Blir helt kanon synes jeg da! Bra budsjettløsning i alle fall.

Fungerer fint til presskanne ja, men til espressokaffe blir det for grovt.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne metoden til Moka Express er bedre... Jeg presser kaffen i filteret, men ser løsningen i riktig temperator. Hostingen (eller gurglingen) som noen her kaller det, kommer av feil temperatur, og evt forstoppet filter, eller dårlig gummi, som bør byttes regelmessig.

1. Sett på to plater den ene på fullt den andre på litt under middels varme litt avhengig
    av ovnen.
    2. Dette gjelder ikke gass, da trenger du bare en brenner.
    3. Hell på angitt mengde vann. Bruk friskt, kalt vann.
    4. Sett i silen og fyll den overfull med kaffe.
    5. Press kaffen ved å bruke en flat tallerken(el.), som presses 90
    grader mot kaffetoppen.
    6. Sett på toppen og stram lett til.
    7. Sett kannen på den varme platen.
    8. Nå er det viktig at du følger nøye med, og flytter kannen over på
    den andre platen akkurat når kaffen begynner å komme.
    9. Det er viktig at kaffen følger ”pinnen” og ikke spruter ut. Fra kaffen begynner å
    komme til den er ferdig bør ta ca 1,5 til 2 min.(6 kopps bialetti)

Disse oppskriftene er tatt fra kaffekvern.no - Hjem

/Lars

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente med gurgling, var lyden som kommer når det er tomt for vann i beholderen, omtrent som når du fortsetter å suge på sugerøret når det er tomt for Cola.

Vel jeg skal prøve med litt grovere kaffe, har brukt espressomalt frem til nå, ikke trykk eller kun lett trykk på kaffen i holderen, og ta kokeren av platen før det blir tomt for vann.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj, har fått et problem med kvernen, og nå når dette skjedde kom jeg på at det har skjedd en gang før også. På Gaggia MDF er den hendelen som man bruker for å dosere kaffen litt i svakeste laget når du er skikkelig kaffetørst og litt stresset. Den brakk. Heldigvis er det en smal sak å bytte og man kan faktisk bestille reservedelen på gaggia.no. Men litt surt allikevel.

Dette til info for de som måtte vurdere å kjøpe den kvernen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne jeg! http://kaffekvern.no/joomla/componen...mart/Itemid,1/
    Fikk den hos brutteren min til jul.
    Kjøpte den visstnok i Italia. Første forsøk: lite skum.. Vedlegg 17145 Men, fordi jeg hadde brukt lettmelk. Best skum med H-melk. Faktisk godt fornøyd med den:-D

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvern

Hei,

Har sett litt etter en kaffekvern her i Tyskland og rett der jeg bor er det en butikk som selger Quick Mill mod 050 "replica" . Lurer paa om den er brukende i forhold til Mazzer Mini o.l. Tipper prisen er rundt 2500,- noe som legger den i prisklassen der.
    Det er ogsaa mod 060 der, men den er uten doserer noe som sikkert ikke er saa lurt?

Haaper paa snarlig raad da jeg maa kjoepe paa tirsdag om det skal bli noe av...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alltid en kvern med doserer er så interessant å investere i.

Dersom du lager mange kopper samtidig/etter hverandre - OK. Ellers finner svært mange ut at en kvern uten doseringsmulighet faktisk er det aller beste. Da slipper du å ha gammel oppmalt kaffe som "venter" på å bli brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, avforum kan brukes til alt:-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det handler jo om å være AVhengig, enten det dreier seg om lyd eller godt drikke... ;-)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det ligg mykje ekspertise innan kaffi her inne, og føler då at eg kan komme med eit spørsmål relatert til kaffidrikking;

Eg prøvde for eit års tid sidan å begynne med kaffidrikking. Då stort sett i kaffipause på jobb, for å halde meg meir våken. Problemet var berre at magen min vart "oppblåst", mao eg fekk store mengder luft. Dette var heilt vanleg kaffi rett frå standard trakter, utan noko tilsatt.

Er vanleg kaffi rett frå trakter så sterk at dette er vanleg, og er det isåfall verdt å prøve andre "typer" kaffi?

Side 16 av 155 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •