Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 155 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 3088
    Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, designet teller mye for meg, at den i tillegg lagde god kaffe kommer som et pluss ;-) Enn så lenge gjør Mocca Master'n jobben her, forsåvidt godt nok til sort kaffe.

Men mielen er så porr at jeg skal ha den engang =)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet selvsagt at når det står Siemens i fronten av den innebyggingsautomaten så synker prisen med mange tusenlapper?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smakte det som er verdens dyreste kaffe om dagen. Den ble omsatt på auksjon for 50,25$ per pund og har derfor en utsalgspris i Norge på 1400kr per kilo. Er vel unødvendig å si at denne kaffen var fantastisk? Maken til perfekt sødme og renhet i smaken har jeg sjelden vært borti. Du kan oppleve en kopp selv dersom du bor i Oslo. Ta turen på St.hanshaugen og Java Espressobar. Vær forberedt på å slenge 48 kroner på disken for en liten kopp, men du verden for en kaffeopplevelse. (Den heter forresten Hacienda la Esmeralda, Geisha)

Morsomt å lese om flere med Miss Silvia (og Rocky). Ta gjerne kontakt på PM så kan vi dele litt tips, kaffesider, linker og gode idèer. Eller bare skravling.

Dersom noen er glad i god espresso sammen med lekkert design så tror jeg en Francis maskin (X1 for eksempel) kan gjøre en glitrende jobb på kjøkkenbenken.

Men som jeg har sagt tidligere. I kaffeverden er det "one machine to rule them all". Enkelt og greit. Man kan snakke fram og tilbake om alt mulig, men det er få maskiner som leverer så bra espresso som Rancilio Silvia (hun foretrekker å bli kalt Miss Silvia). Dersom du ikke er interessert i å slenge ti lapper på bordet for maskin og kvern + div ekstrautstyr, så er moccakanne (bialetti.. æh.. sånn sekskanta) å anbefale. Lurer du på hvordan du bruker den, så spør så skal jeg lage en kortfatta oppskrift.

Kaffetrakter? Norsk Kaffeinformasjon --> Les deg grønn på tester, men du finner til slutt at det er bare Moccamaster + Nordica King of Coffee som gjør en god nok jobb.

Nå ble jeg tørst av alt dette kaffepratet, tror jeg stikker å lager meg en ristretto av min nyinnkjøpte Yirgacheffe Adado. Forøvrig en fantastisk kaffe til en ikke altfor dyr pris (ca 350kr kiloet).

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Du vet selvsagt at når det står Siemens i fronten av den innebyggingsautomaten så synker prisen med mange tusenlapper?
    Jada, har da solgt hvitevarer en gang i tiden :-P Noe som også kan være grunnen til min store entusiasme for Miele, who knows.

Sitat Opprinnelig postet av jerk
    Smakte det som er verdens dyreste kaffe om dagen. Den ble omsatt på auksjon for 50,25$ per pund og har derfor en utsalgspris i Norge på 1400kr per kilo.
    Jeg som trodde det var dyrt å snuse, nå ser jeg at det er rimligerere enn kaffe ;O

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaggu, liker ikke kaffe selv men nå har jeg lest gjennom hele tråden og fikk skikkelig lyst på en skikkelig maskin! :???:

hm tror jeg må smake skikkelig kaffe engang, kansje noe ak eller roko har tilberedt...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere andre som har Siemens S40, hvilken temperaturinstilling bruker dere? Og hvilken er mest "korrekt" For min egen del virker "Normal" til å gi den beste cremaen på de fleste kaffetyper.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid på slike maskiner; HIGH. Alt annet blir for kaldt.
    Det er kun på min Rancilio Silvia at jeg venter 25-30 sekunder etter at lampen er slukket før kaffeproduksjonen starter...
    Da er nemlig temperaturen kommet ned på et anstendig nivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid på slike maskiner; HIGH. Alt annet blir for kaldt.
    Beklager, jeg skrev feil. Jeg har min på High, som er midtre posisjon. Maximum er høyest. Skal den fortsatt stå på High?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gud bedre....!!!
    Oppdaget nå (som du) at HIGH er midterste valg....
    Er nå satt på MAXIMUM og to kopper er under produksjon for nytelse på vei til jobb.

Ny erfaring legges inn litt senere... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplagt litt for lite erfaringsgrunnlag, men det kan virke som om kaffen blir noe rikere/bredere i smaken, men at dette også går ut over "fruktigheten".

Skal teste ut litt mer så snart jeg får anledning. Mulig man må endre litt på kaffetypen også når vanntemperaturen økes.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplagt litt for lite erfaringsgrunnlag, men det kan virke som om kaffen blir noe rikere/bredere i smaken, men at dette også går ut over "fruktigheten".
    Det er jeg ganske enig i ...

En ting til. Hva er grunnen tl at fersklaget kaffe blir mye fortere kald enn traktekaffe? Er det bare at temperaturen er lavere i utgangspunktet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mengden kanskje...?
    Husk at dette lages som én og én kopp. Dersom du (som meg) varmer opp koppen i mikroen, eller forvarmer med varmt vann, vil en kopp espresso/maskinkaffe holde seg meget bra i koppen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mengden kanskje...?
    Husk at dette lages som én og én kopp. Dersom du (som meg) varmer opp koppen i mikroen, eller forvarmer med varmt vann, vil en kopp espresso/maskinkaffe holde seg meget bra i koppen.
    Godt tips Jeg skal teste dette idag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Funnet bra nettbutikk!

Jeg har funnet en bra og oversiktlig nettbutikk som selger både bra og fersk kaffe og utstyr. Dessuten er det en oppskrift og instruksjonsavdeling hvor alt er lett forklart. Sjekk kaffekvern.no - Hjem

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen meninger om denne?

Heldige dere som kan drikke en skikkelig kopp kaffe hjemme

Jeg har surt lyst på en espressomaskin og sikler etter denne: Isomac Zaffiro. Noen som har erfaringer med denne kontra Miss Silvia?

Og hva mener samlingen bør være første steg, en kvern til min Bialetti eller en maskin og kvern snarlig etterpå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi skal nok kunne ordne en god kopp kaffe hos meg etthvert, e-h

Ikke dum den siden der gitt.. Skal kikke og se om jeg ikke kan plukke opp noen gode tips !

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg Ak! :razz:

Kan på det varmeste anbefale Coffeegeek også. Mange tips til hva som kan gjøres på akkurat din maskin for perfekt kaffe samt generelle tips til brygging og alt rundt det med espresso. Mitt mekka når det gjelder å lære litt fakta (kan jo ikke teste mye i praksis enda, men en del har satt seg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Heldige dere som kan drikke en skikkelig kopp kaffe hjemme

Jeg har surt lyst på en espressomaskin og sikler etter denne: Isomac Zaffiro. Noen som har erfaringer med denne kontra Miss Silvia?

Og hva mener samlingen bør være første steg, en kvern til min Bialetti eller en maskin og kvern snarlig etterpå?
    Isomac Saffiro er helt klart en fetere maskin enn Rancilio Silvia. Større, tyngre.. større koker, bedre kapasitet osv.

Angående kvern.. kjøp kvern først. Kvern er så inni nåden viktig i et godt kaffeoppsett. De alternativene du har er Rancilio Rocky eller Mazzer Mini. Jeg har førstnevnte og sikler på sistnevnte... til bialetti holder det med en billig kvern, men til espressomaskin MÅ man ha en skikkelig kvern.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er foskjellene mellom en god og dårlig kvern?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ihvertfall at en dårlig kvern, som jeg har (Krups fra Elkjøp) ikke makter å male kaffen fint nok.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Side 15 av 155 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •