Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 149

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 149 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... SisteSiste
Viser resultater 2,961 til 2,980 av 3088
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser jo ut til å være et bra kjøp til prisen. Keramisk kvern er jo et must uansett maskin. De har jo også HD8769 med 20% rabatt ser jeg. Den du nevner - HD8768 - er nok en utgående modell - men kan jo være utmerket for det, og kanskje uslåelig til prisen.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo gæærn av all lesingen og søkingen på kaffemaskiner på internettet...
    Finner feil og minuser på alle maskiner, så begynner en på nytt søk igjen. hehe

Men hvilken maskin anbefaler dere av disse??:
    Jura Ena Micro 9 One Touch
    Siemens EQ5
    Saeco Moltio
    DELONGHI ECAM23120SB

Er det noen som utpeker seg skikkelig i positiv retning? Og er det noen jeg egentlig bør glemme??

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere hatt DeLonghi. Nå Siemens EQ7. Skal ikke ha DeLonghi igjen. Ville vel gått for EQ5 i ditt tilfelle. Men jeg er ikke nøytral, jeg anbefaler mitt eget merke!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som du og må huske på er hvordan du fyller vann og hvor maskinen skal stå. Min EQ7 står i et hjørne til høyre under skap og fungere greit da den har tank på venstre side. Min Isomac har gammel god italiensk design med plasttank inne i metallkabinettet. Ikke videre praktisk når du har skap over så jeg har laget meg et bøyd plastrør og en trakt som jeg bruker til å fyll etter . Nå og da drar jeg den frem slik at tanken får seg en vask.....

Enig med Tronic - hos meg har Siemens vært en tro tjener over mange år. Hadde hikke i elektronikken etter et par mnd'r men det ble fikset greit på service.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bosch TCC78K751 og Kjeldsberg Frokost kaffe (hele bønner) var en suksess:-) Var faktisk så kraftig i smaken at jeg kanskje må gå ned litt i styrke.....

Inge

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    En ting som du og må huske på er hvordan du fyller vann og hvor maskinen skal stå. Min EQ7 står i et hjørne til høyre under skap og fungere greit da den har tank på venstre side. Min Isomac har gammel god italiensk design med plasttank inne i metallkabinettet. Ikke videre praktisk når du har skap over så jeg har laget meg et bøyd plastrør og en trakt som jeg bruker til å fyll etter . Nå og da drar jeg den frem slik at tanken får seg en vask.....

Enig med Tronic - hos meg har Siemens vært en tro tjener over mange år. Hadde hikke i elektronikken etter et par mnd'r men det ble fikset greit på service.
    Du vet, Ingeniøren, det er da man skjønner at det finnes noen Kaffemaskinprodusenter som bruker hodet. Som for eksempel de som har laget min Saeco - de har utstyrt den med en svingplate under - som gjør enhver plassering perfekt. Skulle selvsagt vært standard på alle slike maskiner.

Tror du ikke det var en, her inne, som mente dette var negativt da? At strømkabelen skulle få tretthetsbrudd osv. Lurer på hva suppehodet tenker om støvsugere og slikt da. Selv er jeg både elektriker og ingeniør innen elktraft og teletekninkk. Etter min erfaring har denne suppehodet rett - det vil bli tretthetsbrudd - men det vil ta ca 2000 år hvis du snur litt på maskinen hver dag.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min med snurreplate under som jeg skrotet der var det ikke ledningen som var det svake punkt men de mekaniske delene og feste av snurreplaten som sviktet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    På min med snurreplate under som jeg skrotet der var det ikke ledningen som var det svake punkt men de mekaniske delene og feste av snurreplaten som sviktet.
    Virker jo mer sannsynlig ja - regner med at strømkabelen er like fin?

Min snurreplate er bare et plasthjul med gummiføtter på - som blir holdt på plass med en spiss i mitten, av hjulet som passer i et hull under kaffemaskinen. Det har helt klart begrenset levetid - men noe av det første jeg gjorde var å sette inn glideflatene med fett. Roterer maskinen nå med tuppen på lillefingeren - i stedet for 2 hender - og ingen slitasje.

Nå er det ikke verre enn at man kan kjøpe en separat snurreplate og sette under selv.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor snurreplate når påfylling av vann og kaffegrut taes ut med bokser i front Saeco Intelia.

Men til den rådville: jeg ville nok valgt Jura maskinen.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Virker jo mer sannsynlig ja - regner med at strømkabelen er like fin?

Min snurreplate er bare et plasthjul med gummiføtter på - som blir holdt på plass med en spiss i mitten, av hjulet som passer i et hull under kaffemaskinen. Det har helt klart begrenset levetid - men noe av det første jeg gjorde var å sette inn glideflatene med fett. Roterer maskinen nå med tuppen på lillefingeren - i stedet for 2 hender - og ingen slitasje.
    Ja, det var det jeg mente at ledningen var uten synlig slitasje, men plastikken som maskinen var bygd av var svak, og jeg tror den var som din under, så du må fortsette å bruke liten kraft på den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Hvorfor snurreplate når påfylling av vann og kaffegrut taes ut med bokser i front Saeco Intelia.

Men til den rådville: jeg ville nok valgt Jura maskinen.
    Så vel ikke fullt så enkelt å fylle på vann og bønner - plassert under et overskap den der Supertramp?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    Ja, det var det jeg mente at ledningen var uten synlig slitasje, men plastikken som maskinen var bygd av var svak, og jeg tror den var som din under, så du må fortsette å bruke liten kraft på den.
    Hva slags maskin var det? Og hvor lang tid tok det før snurreplaten gikk i stykker?

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde flere og husker ikke det akkurat nå; leeenge siden, og jeg vet ikke hvordan det skjedde, kanskje under transport til service?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har tenkt på det med plassering. For hos oss og blir den stående under overskap i ett hjørne. (til venstre når jeg står foran maskinen)
    Så jeg også fikk det som det største minuset for Juraen... Der må vannbeholderen løftes opp bak, og det ser tungvint ut

Er det store forskjeller på smaken av vanlig svart kaffe / espresso med de samme bønnene i disse forskjellige maskinene?
    Eller er det på andre områder forskjellen mellom maskinene er?
    Har bestemt meg for å ta avgjørelsen på hvilken maskin det blir ikveld!!!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vel ikke fullt så enkelt å fylle på vann og bønner - plassert under et overskap den der Supertramp?
    jeg har også en Saeco Intelia.
    Ingen problem å fylle på kaffebønner, å jeg har den under overskap
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops - sjekket ikke. Regnet med at Jura hadde det i front slik som på min Saeco Intelia. Beklager
    Jeg fyller på bønner på toppen men overskap bygger bare 30cm ut så det er veldig enkelt å komme til allikevel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1 Vis post
    Ja har tenkt på det med plassering. For hos oss og blir den stående under overskap i ett hjørne. (til venstre når jeg står foran maskinen)
    Så jeg også fikk det som det største minuset for Juraen... Der må vannbeholderen løftes opp bak, og det ser tungvint ut

Er det store forskjeller på smaken av vanlig svart kaffe / espresso med de samme bønnene i disse forskjellige maskinene?
    Eller er det på andre områder forskjellen mellom maskinene er?
    Har bestemt meg for å ta avgjørelsen på hvilken maskin det blir ikveld!!!
    Har ikke erfaring med andre enn min maskin - men det er veldig mye å hente smaksmessig ved å justere kverningsgrad, mengde kaffe, vanntemperatur og mengde vann. Dette må tilpasses de forskjellige bønnetypene - noe som funker for en type - fungerer nødvendigvis ikke for en annen.

Så bra justeringsmuligheter er et pluss.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mere smaksforskjell på finjusteringer, da samme type kaffe kan smake forskjellig i samme maskin, og noen kaffebønner er fetere og tettere enn andre og da gjelder bar, tid og mengde, og stabil temperatur da er avhengig av mere en rom temperatur på alt. Ellers er det renhold og vann som påvirker smaken, og at det derfor bør være lettvint å holde bryggenheten ren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir en anbefaling til Severin S2+, dersom det vurderes en helautomatisk maskin. Denne har innstillinger for ulike kaffevarianter med melk, espresso og "vanlig" kaffe. Her kan man nøye tilpasse kaffestyrke, kaffemengde, melkmengde og temperatur på alle kaffetypene. Den er intuitiv og enkel i bruk, og rensing foretas automatisk ved på-/avskruing av maskinen og i etterkant av bruk av melkeinnsug. Det er kun endestykket som manuelt må renses av og til, og denne kan kjøres i oppvaskmaskin. Maskinen er liten og kompakt og gjør seg godt på kjøkkenbenken. Det eneste som er litt kinkig er vannbeholderplasseringen som er på baksiden. Jeg kommer nok til å kjøpe et slikt snurrebrett det er referert til over her. Maskinen har keramisk kvern og på den høyeste temperaturen blir kaffen VARM.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da står det en ny Siemens EQ 5 Machiato plus på kjøkkenbenken!!
    Har prøvd de fleste variantene nå ikveld, og sitter nå med en kaffe og baileys!, spørs om en får sove inatt
    Første inntrykket er veldig bra. Så nå blir vell jobben å finne de bønnene en liker best

Side 149 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •