Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 147

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 147 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,921 til 2,940 av 3088
    Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik Vis post
    Ett kjapt spørsmål her.

Er det mulig å kunne lage seg espresso til bruk med cappuccino, latte og andre drikker uten at en må investere i en kaffemaskin til flerfoldige tusen?

Til vanlig kaffe har jeg kvern og en god trakter, men det hadde vært greit å kunne tatt seg en god espresso innimellom, og fruen har veldig lyst å kunne lage seg en latte eller lignende.

Så er noen av disse kapselmaskinene noe alternativ, eventuelt kombinert med en melkeskummer?
    Nei... Ikke en *god* espresso.

For "melke-kaffe" og en god kopp sterk-men-ikke-espresso funker god kaffe, kvern og Bialetti http://kaffebrenneriet.no/nettbutikk...i-alum.-6-kopp + melkeskummer.

For 250 euro +mva kan du kjøpe en Gaggia Classic, men du trenger kanskje ny kvern også. Det er vel det billigste du kommer unna med hvis du vil ha "ordentlig" espresso.

https://www.espressocoffeeshop.com/i...product_id=134

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hei

vurderer å teste ett abonnement fra kaffebox, ser jo litt artig ut.

Litt usikker på hva jeg skal velge, men er det filterkaffe og hele bønner jeg skal velge når jeg skal bruke min jura ena3? Litt forvirrende at jeg kan velge både filterkaffe og hele bønner syns jeg Maskinen min tar hele bønner.
    jura ena3 er en type espressomaskin. Du vil nok ha espressobønner.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kjapt spørsmål her.

Er det mulig å kunne lage seg espresso til bruk med cappuccino, latte og andre drikker uten at en må investere i en kaffemaskin til flerfoldige tusen?

Til vanlig kaffe har jeg kvern og en god trakter, men det hadde vært greit å kunne tatt seg en god espresso innimellom, og fruen har veldig lyst å kunne lage seg en latte eller lignende.

Så er noen av disse kapselmaskinene noe alternativ, eventuelt kombinert med en melkeskummer?
    Kapselkaffe synes ihvertfall ikke jeg er noe stas! Vil man ikke bruke flerfoldige tusen, er det jo bare å skaffe espressobønner, en god kvern, og en percolator, eller caffettiera napoletana. Koster vel ikke stort. Så er det bare å sette igang, Og resultatet blir bra.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kjapt spørsmål her.

Kapselmaskin er alt for dyrt å holde på meg i lengden. Da kan man like greit invistere i en kaffemaskin med kaffekvern. Selv kjøpte jeg en slik --> https://www.komplett.no/philips-saec...a-focus/649922
    Før jul, å jeg er storfornøyd. Den koster noen tusen, men ikke flerfoldigetusen
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At maskinen har keramisk kvern er et must! Og så er det som regel sånn at jo flere lapper man legger på disken, jo bedre kaffe blir det. Det gjelder jo også ved innkjøp av bønner. Vil man spare, er det jo så mye annet man kan spare på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny espresso maskin og kvern på plass :-)
    -20140520_162036-jpg

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gralle Vis post
    -20140520_162036-jpg
    Nydelig !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio Vis post
    Kapselmaskin er alt for dyrt å holde på meg i lengden. Da kan man like greit invistere i en kaffemaskin med kaffekvern. Selv kjøpte jeg en slik --> https://www.komplett.no/philips-saec...a-focus/649922
    Før jul, å jeg er storfornøyd. Den koster noen tusen, men ikke flerfoldigetusen
    Enig!
    I primærboligen har jeg en slik Saeco sak. Godt fornøyd.
    I sekundærboligen har jeg en kapselmaskin, Tassimo, som jeg bruker til den daglige kaffen. Men når jeg får besøk, går det i perkulator
    http://www.elkjop.no/product/hjem-og...FasLcwodb5UAxw

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Enig!
    I primærboligen har jeg en slik Saeco sak. Godt fornøyd.
    I sekundærboligen har jeg en kapselmaskin, Tassimo, som jeg bruker til den daglige kaffen. Men når jeg får besøk, går det i perkulator
    http://www.elkjop.no/product/hjem-og...FasLcwodb5UAxw
    Har aldrig prøvd Perkulator, det har bestandig gått kjelkaffe eller filtermalt, presskanne brukte jeg også en stund.
    Har en Tassimo stående, den er full av støv nå
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -20140520_162036-jpg
    supert valg.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -20140520_162036-jpg
    Vakkert! Kjenner nesten espressolukten helt hit
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en Ranchillio silva. noen som vet hvordan jeg skal rense den? så en youtube video hvor de kjørta avkalknings middel igjennom. skal jeg bare kjøpe sånn trakter rens på rema? eler noe annet?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar Vis post
    har en Ranchillio silva. noen som vet hvordan jeg skal rense den? så en youtube video hvor de kjørta avkalknings middel igjennom. skal jeg bare kjøpe sånn trakter rens på rema? eler noe annet?
    Du kan kjøpe avkalkingsmiddel og kjøre gjennom, men de fleste steder i Norge er vannet så bløtt at det trengs meget sjeldent. Jeg blandet det bare i vannet og kjørte i gjennom - du finner prosedyrer på nett. Jeg har og blandet pulver for oppvask maskin i vannet og kjørt igjennom - den ble gullende ren, bare husk å kjøre mye rent vann igjennom etter på. Har og gjort det på min automatiske Siemens EQ7 - fungerte supert der og
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Siemens/Bosch rensetabletter til min EQ7, samt avkalkingsmiddel pr. tusen kopper er det vel jeg stilte den til. Går sikkert helt greit med din metode også, ing. Du har jo tross alt overlevd så langt.

Ellers er vel dette et tips til Rancilio Silvia;

I denne artikkelen skal vi ser hvordan et "blindt filter" kan brukes til å rengjøre gruppen på espressomaskiner utstyrt med 3-veis ventil. Dette er en veldig nyttig prosess som er med på å sikre god kaffe. Blindfilterprosessen vil her bli illusrert på E2K Junior maskinen som har en E-61 gruppe. Den samme prosessen kan også utføres på Rancilio Silvia, Rancilio Lucy og alle profesjonelle maskiner. PS: før du går videre, ta en titt på hvordan du kan skylle gruppen.
    Hvorfor rense med blindfilter?
    Jo, ellers vil det danne seg avleiringer med gammel kaffe på dusjhodet, gruppeventilen osv. Slik bitter og ofte fort fastbrent kaffe gir dårlig smak på din espresso og kan gi dårlig gruppefunksjon.
    Hvor ofte skal man gjøre det?
    Ved profesjonell bruk skal espressomaskinen gjøres ren med blindfilter og rensemiddel minimum hver endt arbeidsdag. For privat bruk, bør maskinen renses minst en gang i uken. Rens maskinen gjerne daglig ved bruk av blindfilter uten rensemiddel hver gang du er ferdig med å bruke maskinen.
    Du trenger et blindfilter for å utføre denne renseteknikken. Dette får du kjøpt i nettbutikken.
    Bruk av blindfilter

1. Ha i en teskje med rensepulver i blindfilteret. En rensetablett kan også brukes. Bruk evt mer rensemiddel om maskinen er brukt veldig mye.
    2. Sett filterholderen med blindfilter i posisjon. Aktiver pumpen for å løse rensemiddelet. På profesjonelle maskiner med volumtetrisk pumpe kan pumpen gå i 30 sekunder til middelet er løst. Dette må IKKE gjøres på maskiner med vibrasjonspumpe (Silvia, Lucy og andre hjemmemaskiner) hvor kan risikere å brenne pumpen. På maskiner med vibrasjonspumpe må man slå av pumpen så snart trykket har bygget seg opp (dette kan man høre på pumpen)

3. Når rensemiddelet er løst, aktiver pumpen og la trykket bygge seg opp i blindfilteret før pumpen igjen deaktiveres. Overskuddstrykket i gruppen vil utlignes gjennom gruppeventilen ned i dryppekaret. Rensemiddelet suges oppfra blindfilteret, bak dusjhodet, ned gjennom ventilen. Utfør denne syklusen 10 ganger..

4. En wiggle kan utføres for å skylle pakningen

5. La vannet renne gjennom gruppen for å skylle ut rensemiddel. Skru av og på pumpen noen ganger. Skylles ikke gruppen skikkelig, risikerer man at gruppeventilen slutter å fungere og det vil være umulig å brygge kaffe på maskinen.

6. Dusjhodet skal være helt rent og vannet som renner ut av gruppen skal ikke inneholde kafferester.
    Sist endret av Tronic; 06-14-2014 kl 14:44

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bruke hva som helst av rengjøringsmiddel til min Saeco? Philips sitt avkalknigsmiddel er svindyrt. 200kr + frakt for 2 rengjøringer. Og den skal rengjøres på hver 250'ende kopp.

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bruke hva som helst av rengjøringsmiddel til min Saeco? Philips sitt avkalknigsmiddel er svindyrt. 200kr + frakt for 2 rengjøringer. Og den skal rengjøres på hver 250'ende kopp.
    Slikt kjøper man ikke her - det er slikt butikkene har 10x avanse på. Tilsvarende kjøpt fra England koster under 50 kr, og da kjøper du selvfølgelig så du har noen år...

F.eks. for Siemens som jeg har:

http://www.ebay.com/itm/PACK-OF-2-BO...item338e19c8ae

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den skal rengjøres på hver 250'ende kopp.
    Er ikke nødvendig med så mye avkalking med det vannet vi har i Norge. Pr. tusen kopper holder i massevis. Kan ikke dette antallet stillies inn/endres på maskinen?

Btw. så er det jo billigere å kjøpe store flasker med flytende avkalkingsmiddel enn de tablettene. Det som er viktig, er jevnlig rensing og indre renhold av maskinen, men ikke avkalking - ikke med norsk vann.
    Sist endret av Tronic; 06-14-2014 kl 18:51

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Slikt kjøper man ikke her - det er slikt butikkene har 10x avanse på. Tilsvarende kjøpt fra England koster under 50 kr, og da kjøper du selvfølgelig så du har noen år...

F.eks. for Siemens som jeg har:

http://www.ebay.com/itm/PACK-OF-2-BO...item338e19c8ae
    Jeg tenkte igrunn ikke på att jeg kunne handle slikt på Ebay

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Er ikke nødvendig med så mye avkalking med det vannet vi har i Norge. Pr. tusen kopper holder i massevis. Kan ikke dette antallet stillies inn/endres på maskinen?

Btw. så er det jo billigere å kjøpe store flasker med flytende avkalkingsmiddel enn de tablettene. Det som er viktig, er jevnlig rensing og indre renhold av maskinen, men ikke avkalking - ikke med norsk vann.
    Litt kalk har vi nokk her oppe i Nord-Norge, men det er ikke så mye att det er nødvendig med en rens på hver 250'ende kopp. Jeg tror ikke den service intervalen kan gjøres om på, det står iaf ikke noe om det i manualen. jeg skyller av å vasker selve bryggeenheten en gang i uka om det går mye kaffe.

Mvh
    Svein S

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke stille inn dessverre. Så når jeg får varsel på min, kjører jeg renseprogrammet, men da bare med vann

Side 147 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •