Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 142

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 142 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,821 til 2,840 av 3088
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, har alltid en plastikkdings stående under til å ta alt skyllevann fra tuten og melkeskummer, men den skyller også innvendig.
    Holdes OK inne kommer man inn i menyen ja, men har ikke sett noe med skylleautomatikk, skal sjekke vedlikeholdsmenyen.
    Selvom bakken er nesten full av vann får man ikke beskjed om at bakken må tømmes. Det er ikke noe problem, tømmer den jo hver dag uansett så det er egentlig ikke for å klage på noe.
    Har lest på en tysk side at de faktisk er Jura der lager maskinerne til Miele, men vet ikke om dette stemmer.
    Men ellers, meget fornøyd med maskinen, bråker jo litt når den brygger når man er vant med kaffetrakter men sånn er det.
    Bestilte min fra whiteaway.
    Edit: ser ikke ut til man kan slå av vask, bare sette vask igang, men maskinen skyller automatisk når den slås av, og når man slår den på.
    Sist endret av Niels Nielsen; 10-01-2013 kl 23:27

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok litt forskjell på min og din maskin da siden det er forskjell på melkesteamer. Kan være derfor din skyller mere også.
    Jura har helt annen bryggeenhet enn Mielen, tror jeg da. Men bryggenheten er likt oppbygd som på en del andre maskiner, bare søk på google etter brew unit så ser du forskjell.
    Det skal være litt lyd for å lage god kaffe

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som så FBI og kaffeprogrammet på NRK nå nylig?

Et greit program, men med 2 store mangler

a) etter at bønnene er brent, er produktet ferskvare. Det burde vært understreket og FBI burde konfrontert JOH representanten med at deres produkter ikke er merket med brennedato, kun holdbarhetsdato. Kaffe fra Starbucks, Kaffebrenneriet og andre er merket riktig.

b) siden mye av programmet gikk på hvor mye man er villig til å betale for en kopp kaffe på kaffebar, burde disse produktene vært testet mot dagligvare-produktene. De testet vanlige filterkaffer og det hadde vært svært enkelt å teste vinneren av denne (Evergood) mot tilsvarende filterkaffe fra Starbucks/Kaffebrenneriet osv for så å se om de siste kan forsvare en opp til 4 x pris av en pose Evergood

Så ble heller ikke hjemmemaskiner testet, bortsett fra den überdyre helautomatiske saken til 30-80.000 og portable maskiner.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke programmet nei.
    Her i huset har vi alltid drukket Friele Frokostkaffe, noen har vi prøvd andre merker men kom alltid tilbake til Friele. Da maskinen blev kjøpt kjøpte jeg Friele hele bønner, men kommer kanskje til å prøve Starbucks f.eks., om de kan kjøpes da.
    Med en teskje i koppen blev jeg veldig overrasket over forskjellen på en kaffe laget med filtermalt kaffe og en kaffe laget med hele bønner på maskinen. Når man har laget kaffen er det bare å røre litt med skjeen og man hører forskjellen. Kanskje når man bruker hele bønner bruker den mange flere bønner, men en kaffe laget med filtermalt kaffe er som vann. Gidder ikke prøve med espressomalt kaffe, bare overrasket på den store forskjellen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kjent "FBI"-stil var det etter min mening en flåsete og intetsigende episode om kaffe. Ikke én eneste feinschmecker ble intervjuet. Forbrukerinspektørene må være et av de svakeste programsatsningene til NRK, og dét baseres ikke bare av denne episoden. Programmet er nok myntet på den jevne forbruker, men villeder mer enn det opplyser.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - innslaget fra han svenske baristaen, besøket hos JOH og testingen av de portable maskinene var bra tv,synes jeg.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett programmet, men hvis det er slik at det er myntet på den jevne forbruker, så er det vel hensiktsløst/bortkastet å intervjue feinschmeckere? Omtrent som perler for svin, med andre ord.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ har jeg endelig sett programmet, og det var da ganske underholdende, selv om det ikke ga noe spesielt til oss feinschmeckere.
    Men jeg vil si at rådet som ble gitt om å bruke 60g kaffe pr liter vann, ikke er bra. Jeg bruker 70g pr liter til trakting, uansett brenningsgrad. Kan godt bruke espressobrent til trakting, men seff ikke med samme kverningsgrad som til espresso.
    Ellers var jo hun promgramledersken ganske søt? Det er jo sånne ting som tross alt teller mest!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    NÅ har jeg endelig sett programmet, og det var da ganske underholdende, selv om det ikke ga noe spesielt til oss feinschmeckere.
    Men jeg vil si at rådet som ble gitt om å bruke 60g kaffe pr liter vann, ikke er bra. Jeg bruker 70g pr liter til trakting, uansett brenningsgrad. Kan godt bruke espressobrent til trakting, men seff ikke med samme kverningsgrad som til espresso.
    Ellers var jo hun promgramledersken ganske søt? Det er jo sånne ting som tross alt teller mest!
    Vel - vært lenge på skauen eller

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Vel - vært lenge på skauen eller
    Hehe! Som jeg pleier å si: Tagbar i fylla!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en liten investering i denne uka

- en Isomac Rituale espresso maskin og Anfim H super duper kaffekvern i tillegg til dunkekasse, stamper mm.

Dog investering og investering - fikk alt for 3500 på Finn - ny pris ligger vel på rundt 15000 ! Noen år men etter min vurdering et kjempekjøp og alt fungere supert bortsett fra en grønn pære som er røket. Har operert maskinen og bestilt ny pære og pakning på Cortado når jeg først var i gang. Lager strøken Espresso med er ikke helt i mål på vanlig kaffe - espresso maling gir meg litt bitter kaffe og vil helst slippe å stille om kverna fra gang til gang.

Noen baristar her inne med tips i saken ?

-isomac-rituale-2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, flott maskin. Rens, rens og mere rens vil nok hjelpe betydelig mot usmak. Disekerte selv en Gaggia mdf kvern i dag, og fy hvor mye dritt som var inni den.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Lager strøken Espresso med er ikke helt i mål på vanlig kaffe - espresso maling gir meg litt bitter kaffe og vil helst slippe å stille om kverna fra gang til gang.

Noen baristar her inne med tips i saken ?
    Du kan vel ikke forvente at du skal kunne espressomale vanlig kaffe. Det klare symptomet på for fint malt kaffe er syre så her må du nok finne et annet regime
    Noen har rett og slett to kverner.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingeniøren, det oppsettet ditt ser jo bare helt nydelig ut. Sånn jeg ser det, har du to alternativer. Americano er en mye brukt variant av sort kaffe basert på Espresso. Man lager en enkel eller dobbel espresso og fyller deretter opp med vann etter eget ønske og smak. Det andre alternativet er å skaffe en kvern til. Wilfa har jo kvern fra 490kr som er ypperlig til vanlig kaffekverning. La gromkverna ta seg av espressokaffe, så er du i mål. Nå ser det ut som utstyret er i orden, men så avhenger mye av kvaliteten på bønner og teknikken din da

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god aften, kaffenerder!
    Må bare dele litt frustrasjon.. er det bare meg som sliter med at bønnene smaker supert dag #1 og ikke halvparten så bra dag #3?
    Når jeg kjøper en pose, alt fra 250g og oppover så ender jeg (stort sett) med å være fornøyd når jeg åpner posen (placebo, hallo hallo!).
    Men synes den synker drastisk dag for dag. Postene blir etter beste evne tømt for luft og 'forseglet'.. men likevel så synes jeg ikke dette er bra nok.

Såå.. er det bare meg?

Ellers å har jeg alternativene:
    a) Finne forhandler som selger mindre porsjoner (tips anyone?)
    b) porsjonere ut selv i små doser og 'vakuumpakke'
    c) teste ut vacuum-bokser ala: http://www.planetarydesign.us/produc...ction=airscape
    d) ..begynne å drikke te isteden.

PS: Det er for det meste trakterkaffe og pour over det går i her.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter ikke med det samme vertfall, men jeg bruker en helautomatisk maskin. Jeg antar at du maler for hver gang du trakter?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Jeg antar at du maler for hver gang du trakter?
    Gjør ikke alle det da? Hvis ikke, så er det aldri for sent å begynne!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at det er et godt tips. Skal aldri undervurdere å male kaffen før brygging.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uGn: den kanskje viktigste faktoren for din kaffesmakopplevelse, er deg selv.
    Hva har du spist rett før kaffedrikkingen? Det kan utgjøre veldig stor forskjell i smaken på kaffe.

Dine smaksløker må være "rene" for at kaffen skal smake likt fra gang til gang. Ha alltid et glass rent, kaldt vann til hver kaffekopp og skyll munnen før du nyter kaffen.

Vi som har automatmaskiner, har jo bønnene oppi beholderen og der ligger de til det må fylles på mere. Helt "high end" skulle være å bare helle oppi den mengde bønner som skal til for brygging. På min lokale barista gjør de det. Bønnene ligger da lagret i vakumposer til neste kunde kommer.

Men jeg er ganske sikker på at mitt første råd her betyr mere for din kaffeopplevelse enn at bønnene er 3 dager "gamle"

Side 142 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •