Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 141 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 3088
    Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,

Bosch er "billigmerke" til Siemens.
    Det er visst flere større produsenter som har en "billigversjon" av merket, nesten på samme måte som Toyota har med Lexus.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei,

Det er visst flere større produsenter som har en "billigversjon" av merket, nesten på samme måte som Toyota har med Lexus.
    Bortsett fra at Lexus ikke er billigversjon av Toyota. Lexux er luksus segmentet til Toyota.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bosch og Siemens er helt identiske produkter egentlig, der er litt annet design på kontrollpaneler osv, men selve produktet er samme.
    Ser ut til prisen på akkurat denne maskinen har gått opp, så den ellers til ca. 8300,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei,

Bosch er "billigmerke" til Siemens.
    Bosch er ikke "billigmerket" til Siemens. Bosch og Siemens er to merkevarenavn som brukes av BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte). De to merkene slo seg sammen på 60-tallet, antakeligvis for å stå sterkere sammen i hvitevarebransjen. Siden begge navnene hver for seg sto og står sterkt så benyttes begge på BSH sine produkter. Siemens-produktene siktes idag mot en "yngre" demografi, mens Bosch står sterkere blant den eldre garde (salgsstatistisk). Sistnenvnte info fikk jeg av en tidligere ansatt hos BSH da jeg var på kurs hos dem for et par år siden. Jeg er forøvrig hvitevarereparatør av yrke. Den eneste reelle forskjellen på et Bosch og et Siemens produkt er den ytre designen. Det interne er identisk. Dette gjelder også kaffemaskiner, som jeg har reparert jevnlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Greit å ikke bruke vann rett fra springen - er fint å la det få lufte seg noen timer før det lages kaffe. Det er en del gasser som er satt under trykk i vannledningene som forsvinner i løpet av noen timer.

Typisk ser du dette hvis du lar et glass vann stå fremme en stund - da dannes det gassbobler.

Er vel ikke så mye klor lenger, mest nitrogen - men allikevel.
    Hvordan føler du dette påvirker kaffen? Jeg er av den oppfatning at vannet skal være så friskt fra springen som mulig. Når det står stille for lenge så "dør" det liksom ut.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannet har akkurat vært under trykk og er fullt av komprimerte gasser. Som du, som nevnt, vil se opptre på innsiden av et glass hvis du lar det stå fremme en stund.

Synes du alt flaskevann uten kullsyre er dødt?

Jeg tror ikke det har så mye å si - tviler jeg klarer å smake noen forskjell.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Vannet har akkurat vært under trykk og er fullt av komprimerte gasser. Som du, som nevnt, vil se opptre på innsiden av et glass hvis du lar det stå fremme en stund. Synes du alt flaskevann uten kullsyre er dødt? Jeg tror ikke det har så mye å si - tviler jeg klarer å smake noen forskjell.
    Kan jo prøve med tungtvann, det vil nok gi en litt annen opplevelse.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått meg en maskin, valgte en Miele CM5200.

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott maskin. Har selv CM5100 og har hatt den noen år. Er meget fornøyd enda

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fortel konen dette, føler meg som en idiot. Da maskinen var utpakket og satt opp tok jeg manualen og bare skummet fort igjennom de første sidene. Der sto noe om utpakking, fjerning av beskyttende folie og at når maskinen slås på for første gang vises menyen for innstilling av klokke osv.
    Ja ja, plugget i maskinen, slo bryteren bak på og slo på maskinen. Der kom en gul halvsirkel strek i menyfeltet, men ikke noe mer skjedde. Hmm, skjønner ikke dette, slo av og på igjen, ingen meny.
    Etter en stund blev jeg enig med meg selv om at displayet måtte være defekt, sto og dyttet noe på det der egentlig skulle være OK bryteren men som jeg ikke kunne se, rotet litt med menyhjulet og plutselig begynte kvernen å kjøre, fikk et lite sjokk men var da glad for maskinen ikke var DOA.
    Konen blev glad og sagde jeg kunne fikse alt!
    Jeg er han der minner henne om at hun aldrig leser noen manualer og derfor ikke helt er dus med hva et produkt egentlig kan, og ja, "what goes around comes around" og dette var gangen jeg til slutt følte meg som en idiot, blev flau og ikke har fortalt henne hva der egentlig var feil med maskinen, eller rettere, hva jeg gjorde galt.
    Etter en stund måtte jeg sette meg med den manual, begynte fra begynnelsen, der måtte være et eller annet dumt jeg ikke hadde gjort. Pakke maskinen ut, fjerne beskyttelsesfilm og, hallo, beskyttelsesfilmen....gikk og så på maskinen, jo, der hvor menyfeltet skulle være og OK tasten skulle lyse, der var der beskyttelsesfilm på, løftet det av og herregud, der var jo menyfeltet og OK tasten.
    Det viste jeg at jeg hadde greid å blindt velge Italiensk som språk, men etter en liten justering kunne jeg meddele fruen at maskinen nå virket perfekt og om hun hadde lyst på kaffe......ja ja, jeg fikser alt ja, som regel, til slutt....

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Morsom oppstart
    Er greit å ikke dele alt med sin bedre halvdel

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels, det her er meget bekymringsfullt! Jeg tror faktisk, du skal la konen få overta ansvar for alle tekniske innretninger heretter!!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er sikkert demens eller Parkinsons eller noe sånt.
    Men ellers, synes den maskinen fyller bakken med vann veldig fort og selvom bakken er så full av vann at det er et balansestykke å ta den ut får jeg ikke opp noe i menyen om at bakken må tømmes for vann. Har en dings stående under tuten, med slangen nedi, men likevel blir bakken full av vann veldig fort. Maskinen bruker en del vann på skylling og må skylle internt også da. Finder ikke noen innstillinger for dette heller.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Ja, er sikkert demens eller Parkinsons eller noe sånt.
    Men ellers, synes den maskinen fyller bakken med vann veldig fort og selvom bakken er så full av vann at det er et balansestykke å ta den ut får jeg ikke opp noe i menyen om at bakken må tømmes for vann. Har en dings stående under tuten, med slangen nedi, men likevel blir bakken full av vann veldig fort. Maskinen bruker en del vann på skylling og må skylle internt også da. Finder ikke noen innstillinger for dette heller.
    På min Siemens får jeg normalt beskjed om å tømme karet under maskinen etter 1 kopp etter at jeg har fylt beholder helt opp. Blir som regel ikke til at jeg etterfyller før maskinen maser om det og da vil den som sagt "tisse" etter neste kopp... Da er karet sånn passe fult og handterbart.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får stadigvekk ordre om å empty drip tray rett etter at jeg faktisk har tømt. Det kommer også oftere enn tidligere ordre om å check brewing unit, og da er det mye drit overalt inni. De kunne jo ha lagd den sånn at ikke all driten spres rundt inni hele maskinen hele tiden, men kanskje ble samlet i et lukket kammer?
    Men jeg er ikke ingeniør eller konstruktør så har seff ikke peiling på maskiners indre liv!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Jeg får stadigvekk ordre om å empty drip tray rett etter at jeg faktisk har tømt. Det kommer også oftere enn tidligere ordre om å check brewing unit, og da er det mye drit overalt inni. De kunne jo ha lagd den sånn at ikke all driten spres rundt inni hele maskinen hele tiden, men kanskje ble samlet i et lukket kammer?
    Men jeg er ikke ingeniør eller konstruktør så har seff ikke peiling på maskiners indre liv!
    På min er det en plastfilm i bunnen av dryppkaret. Tror den brukes for å visuelt måle vannstanden - kanskje karet trenger en skikkelig vask for å få bort gørr på "vinduet". Bare ikke skur for godt slik at filmen løsner - den har begynt å flise seg litt i kanten hos meg.

Ellers ser jeg og meg grutrester i bryggeenheten enn før. Tror det kommer med slitasjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic Vis post
    Husker jeg ikke feil så er det to metallbiter i bakkant av vannkaret som måler vannstand. Dersom disse er fulle av irr og andre ulumskheter, så vil du få beskjeden. Rens med eddik. Også, hvis du sliter med at det er "drit overalt inni", så kan det tenkes at noen pakninger begynner å bli dårlige. Hvor mye er maskina brukt?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Big SturL Vis post
    Husker jeg ikke feil så er det to metallbiter i bakkant av vannkaret som måler vannstand. Dersom disse er fulle av irr og andre ulumskheter, så vil du få beskjeden. Rens med eddik. Også, hvis du sliter med at det er "drit overalt inni", så kan det tenkes at noen pakninger begynner å bli dårlige. Hvor mye er maskina brukt?
    Pakning ja - sist jeg hadde ut bryggeenheten var det litt gørr, mer enn normalt. Fant ut at en o-ring på et rør på siden av bryggeenheten var i ferd med å ryke og fikk byttet den - lurt å ha o-ring sett fra clas/biltema liggende. Verd å sjekke ! For øvrig er det lurt å smøre fra tid til annen - bruker Super-Lube, som er godkjent for matindustrien. Ikke bruk vanlig olje og fett !

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Maskinen bruker en del vann på skylling og må skylle internt også da. Finder ikke noen innstillinger for dette heller.
    Jeg har ikke helt samme maskin som deg, men på min kan jeg holde inne OK og gå til skylleautomatikk. Denne kan man slå av.
    Et triks jeg vet om ang for full tryppskål er å ha litt salt i den. Da leder vannet strøm bedre og den vil varsle at denne er full tidligere. Har aldri hatt dette behovet selv da jeg lar skyllevannet ved avsluttning gå i skåla, under oppstart har jeg ofte koppen stående under.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Tenkte og høre med dere som er litt drevne på disse kaffe maskinene.
    Går fra billgiste sort av kapsel maskin til automatisk kaffemaskin og har to navn på listen det står i mellom. Hva hadde dere valgt ?
    Siemens EQ7 til ordinær pris kr 9000,- eller Jura IMPRESSA J9 One Touch TFT til kr 14.000,- ( får en rabattert pris på Jura sine modeller)

Side 141 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •