Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 155 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 3088
    Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, Rancilio Silvia er en meget solid maskin som leverer strålende espresso. Imidlertid krever det at personen bak bajonetten har interesse for å bruke masse tid
    Tja, sambo har jobbet litt som barrista, uten at det trenger å bety så mye. Nå er ihvertfall maskinen bestilt, så da kommer jeg vel til å gå rundt å riste som følge av koffeinsjokk.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for å kline til med en innbyggings kaffemaskin i høyskap på kjøkkenet. Har satt opp en AEG sak, men kom over noe Miele greier av Nespresso typen...

Hva sier folka til Nespresso ? Hadde jo vært artig med noe som tok begge.

MrG

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier folka til Nespresso ? Hadde jo vært artig med noe som tok begge.
    Jeg har faktsik aldri testet... Er det gode greier, og kan det sammenlignes med ferskbrygget kaffe?

En annen ting.. Noen andre som legger merke til at det vanligvis tar 5-10 kopper mellom "bytte av bønner av ny type" til de nye bønnene smaker helt som de skal? Er det fordel å kjøre en skikkelig rens mellom hver gang?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for f*** - glem Nespresso... er ikke noe å satse på for dem som liker GOD kaffe.

Enkelt å lage kaffe, og ikke HELT galt, men du er jo liksom "stuck" med de FÅ kaffetypene systemet kan levere da.

Bytte av bønner; nja - det er vel en sannhet med modifikasjoner. 1-2 kopper, dersom du etterfyller når maskina er helt tom, skulle være mer korrekt.

Enkelte maskintyper opererer også med mellommaling - altså at de på forhånd maler ferdig til neste kopp. Ikke helt heldig.... faktisk ikke heldig i det hele tatt... :neutral: Neste kopp kan jo bli neste dag... :cry:

Rensing er i så måte ingen nødvendighet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Tja, sambo har jobbet litt som barrista, uten at det trenger å bety så mye. Nå er ihvertfall maskinen bestilt, så da kommer jeg vel til å gå rundt å riste som følge av koffeinsjokk.
    Jaha...?
    Da burde hun vel også ha fortalt deg at det er VESENTLIG mindre mengde koffein i en kopp espresso enn en kopp kaffe...?

Årsaken er at en espresso lages/trekkes i løpet av kort tid (ca. 25 sek.) og da blir ikke store mengdene av disse stoffene med i uttrekket.

Du kan med andre ord trygt drikke både to og tre kopper uten at du behøver å bekymre deg mye over "abstinens"... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte av bønner; nja - det er vel en sannhet med modifikasjoner. 1-2 kopper, dersom du etterfyller når maskina er helt tom, skulle være mer korrekt.

Enkelte maskintyper opererer også med mellommaling - altså at de på forhånd maler ferdig til neste kopp. Ikke helt heldig.... faktisk ikke heldig i det hele tatt... :neutral: Neste kopp kan jo bli neste dag... :cry:

Rensing er i så måte ingen nødvendighet.
    Ok, mange takk RoKo...

De gangene jeg har fundert over dette har jeg sikkert drevet og vridd på "kaffestyrke-knappen" eller noe

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jaha...?
    Da burde hun vel også ha fortalt deg at det er VESENTLIG mindre mengde koffein i en kopp espresso enn en kopp kaffe...?

Årsaken er at en espresso lages/trekkes i løpet av kort tid (ca. 25 sek.) og da blir ikke store mengdene av disse stoffene med i uttrekket.

Du kan med andre ord trygt drikke både to og tre kopper uten at du behøver å bekymre deg mye over "abstinens"... ;-)
    Dette var interessant. Slet over en lengre periode med å våkne skikkelig før litt ut på dagen. Etter jeg kjøpte kaffemaskinen min, har jeg tatt en eller to kopper før jobb hver dag, og det har bedret arbeidsdagen min en del. Mulig at det kun ligger i psyken. Flere av vennnene mine som drikker espresso kun hos meg, sier de får mer effekt av en espresso enn vanlig kaffekopp.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dem av dere som lurer på om Nespresso er tingen...

Jeg synes Nespresso smaker helt greit og med alle de forskjellige variantene så får du en lettvint og god espresso. Har du ikke interesse for å bruke utallige timer på å lære å lage ditt spesialbrygg er det et bra alternativ. Liker du særdeles god kaffe og er villig til å investere tid så er det best med en Silvia eller bedre. Hver kopp koster ca 3kr med Nespresso (sikkert pluss moms).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    ...Hver kopp koster ca 3kr med Nespresso (sikkert pluss moms).
    2,55 + mva.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å lage en god espresso er visst litt vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg, men nå snart halvannen kilo kaffe senere begynner det å bli bra. Ulempen i dette u-landet er at det er kun flakevann som duger, litt kjedelig å gå tom for det etter stengetid.

Så et lite spørgesmål til Roko, eller noen andre med Rancilio : Hvordan i svarte klarer du/dere å åf til en fin crema når det lages to kopper samtidig ? Og maskinen skal visst være Pod adaptable, hva trengs her, og er pods et alternativ ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få flott crema behøver du en skikkelig kvern, eksempelvis Rocky.
    Korrekt malingsgrad og selvfølgelig en kaffetype som makter å prestere oppgaven er cluet. Så kommer treningen med hvor mye du skal presse på kaffen i bajonetten.

Å lage to kopper med god crema blir da relativt enkelt.

Selv har jeg tre bajonetter - én for enkel avrenning til én kopp og to for dobbel, alle "litt" forskjellige... i tillegg flere størrelser på filtrene.

Pod har jeg ikke hørt eller brydd meg om til denne maskinen. Også mulig at du har en ny og modifisert modell...?...?

Nei; nybrent og nymalt kaffe er nå min lidenskap da......... ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få flott crema behøver du en skikkelig kvern, eksempelvis Rocky.
    Korrekt malingsgrad og selvfølgelig en kaffetype som makter å prestere oppgaven er cluet. Så kommer treningen med hvor mye du skal presse på kaffen i bajonetten.

Å lage to kopper med god crema blir da relativt enkelt.

Selv har jeg tre bajonetter - én for enkel avrenning til én kopp og to for dobbel, alle "litt" forskjellige... i tillegg flere størrelser på filtrene.

Pod har jeg ikke hørt eller brydd meg om til denne maskinen. Også mulig at du har en ny og modifisert modell...?...?

Nei; nybrent og nymalt kaffe er nå min lidenskap da......... ;-)
    En ting er sikkert, RoKo. Jeg har rimelig store forventninger til mitt besøk hos deg. En ting er at du kjører Martin Logan, men denne kaffepraten gjør meg avsindig kaffelysten.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du får bare komme med konkrete forslag til når det måtte passe - jeg er klar!

Regner med at du tåler en kraftig svart en...?

"Once you go black - you never go back!!!"

Hmmmm... var nå dette EGENTLIG et slagord for kaffe, mon tro.... :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ihvertfall si at det er umulig å gå tilbake til traktekaffe etter å ha drukket litt "fersk" kaffe... Det er dag og natt forskjeller.. Og når man i tillegg finner den perfekte innstilling med riktig skum på toppen.... DA

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du får bare komme med konkrete forslag til når det måtte passe - jeg er klar!

Regner med at du tåler en kraftig svart en...?

"Once you go black - you never go back!!!"

Hmmmm... var nå dette EGENTLIG et slagord for kaffe, mon tro.... :shock:
    Ja, var det jeg skulle til å si. Jeg håper for Guds skyld du snakker om kaffe her, Roger......:-D

Jeg satser på en helg før projektortreffet i februar, det kan kanskje la seg ordne? Kommer med nærmere datoforslag, skal se over kalenderen i morra.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp... og jupp...

Skjønner ikke helt hva annet jeg kan ha ment med dette...?

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ærlig inrømme at jeg ikke har lest hele denne tråden, men den beste kaffemaskinen er i mine øyne Miele CVA620 - ser bra ut og lager knall sort kaffe. Har ikke prøvd den på noe annet, er ikke kaffen sort som olje er det ikke kaffe

Ulempen her er prisen, og at den må bygges inn, noe som er kjedelig når du leier.

Edit: Oops, så ikke "billig" i heading her... Jaja, mielen er uansett min favoritt i de ikke heeelt usakelige prisklassene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle teste flere maskiner?

Her er en test av din favorittmaskin: Miele CVA 620

I den samme testen finner du også begge mine maskiner:
    Manuell: Rancilio Silvia
    Helautomatisk: Siemens Supresso S40

Kaffesmaken er viktigst. Jeg lar ALDRI estetikk gå foran smak... ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen er ikke mye grundig gitt (Miele testen), og er dermed helt missvisende.

Faktafeil:
    Det er ikke mulig å justere mengden ferdig tilberedt kaffe i koppen

Det er vanskelig å få stilt kvernen fint nok slik at kvaliteten på espressoen blir optimal.

Mengden kaffe justeres svært enkelt, noe de hadde funnet ut om de hadde tatt seg bryet med å lese bruksanvisningen. Jeg har ingen problemer med kvernen, og bruker heller ikke fineste malingsgrad. Da denne maler for fint etter min smak.
    Det er selvfølgelig det første punktet som diskvalifiserer hele testen.

EDIT: Må bare tilføye at jeg ikke påstår at Miele maskinen er best, bare at testen av den er feilaktig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... regnet med at Gorm skulle dukke opp her nå ja...
    Visste jo at du har nettopp denne... ;-)

Joda, denne testen er så som så og ineholder også en rekke hastige feil. Jeg har også kritisert denne testen tidligere, men syntes det var greit å referere til denne siden alle tre maskinene var med.

Hva som i overveiende grad trekker ned og hva som veier positivt får man nokså greit med seg dersom man leser mer...

Det verste med hele testen var jo at de i utgangspunktet utpekte feil maskin som vinner.... :-|
    Alt på grunn av en slurvete regnefeil.

Neida - selvsagt skal man sjekke nøye hva som finnes av tester, for så å sile ut "uverdige" kandidater.

Miele-maskina er bra den, for all del, men man må også forstå at man betale ganske mye for "fremtoningen"....
    De fleste innbygningsmaskiner er faktisk laget på basis av SAMME innmat.

Side 14 av 155 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •