Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 137

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 137 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 ... SisteSiste
Viser resultater 2,721 til 2,740 av 3088
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siemens Coffee | EQ.7 Plus

Ser ut som eneste forskjell fra modellen jeg kjøpte termos på melkebeholderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Har også kjøpt EQ 7 og synes kaffen blir bra, selvfølgelig avhengig av bønnene, malegrad osv. Men vi er ikke fornøyde med temperaturen, den varierer noen ganger blir kaffen i kaldeste laget, særlig første koppen og små kopper med melkekaffe blir bare lunkne. Store kopper med melkekaffe blir nesten for varme.. Noen som opplever det samme?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Havren
    Hei! Har også kjøpt EQ 7 og synes kaffen blir bra, selvfølgelig avhengig av bønnene, malegrad osv. Men vi er ikke fornøyde med temperaturen, den varierer noen ganger blir kaffen i kaldeste laget, særlig første koppen og små kopper med melkekaffe blir bare lunkne. Store kopper med melkekaffe blir nesten for varme.. Noen som opplever det samme?
    Har ingen erfaring med melkekaffe men synes og kaffen ikke var varm nok. Min EQ7 er noen år og en tidligere modell som ikke leveres lenger (76209RW/05). Hadde den på service og den ble noe bedre og kaffen ligger nå på rundt 65 C.

En av grunnene til at jeg synes den var litt "lunken" var at jeg og har en Gaggia Baby Twin. Den lager både varmere og bedre kaffe og brukes når jeg har god tid og ønsker skikkelig god kaffe. Simens brukes derfor stort sett til måltider. Når jeg forvarmer kopper og skåler fungere det helt greit. Jeg har og skiftet til slankere kopper som holder bedre på varmen.

For å teste har jeg faktisk kjøpt et par brukt automatiske maskiner på Finn, testet og solgt igjen. De holdt stort sett samme temp som Siemensen. Tror manuelle maskiner sort sett har høyere temp på kaffen da den kan brukere varmere vann pga kobber/rustfri innmat og ikke plast som automatiske maskiner bruker i bryggeenheten.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for svarene.

Jeg er litt usikker på om dette er riktig maskin for oss. Syns den er litt stor (høy) og vi lager veldig sjelden kaffe med melkeskum. I dag har vi en Nespresso maskin med egen melkeskummer. Har kikket litt på noen Jura maskiner også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ingeniør'n]

En av grunnene til at jeg synes den var litt "lunken" var at jeg og har en Gaggia Baby Twin. Den lager både varmere og bedre kaffe og brukes når jeg har god tid og ønsker skikkelig god kaffe.

Takk for svar! Har akkurat drukket espresso, absolutt den beste jeg har smakt fra noen automat. Har du målt temperaturen på Gaggian din?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Havren]
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

En av grunnene til at jeg synes den var litt "lunken" var at jeg og har en Gaggia Baby Twin. Den lager både varmere og bedre kaffe og brukes når jeg har god tid og ønsker skikkelig god kaffe.

Takk for svar! Har akkurat drukket espresso, absolutt den beste jeg har smakt fra noen automat. Har du målt temperaturen på Gaggian din?
    Hei

Målte temp på kaffen fra Gaggia'n i går. I bunnen av koppen var den 72 grader når kaffen var ferdig. I morges tok jeg tempen på Siemensen og og den endte på 70 C ? Mener bestemt at jeg har målt den flere ganger til rundt 65C.
    Når jeg målte Siemens sist var det på vinteren og sommertemp i huset i det siste har vært 25C så noe liggere nok der da vannet blir varmet opp mens den brygges i EQ7 mens Gaggia forvarmer vannet. Har vel og merket større forskjell på Siemens og Gaggia på vinteren enn på sommeren, når jeg tenker etter. Ikke lett dette :?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har ei skikkelig espressorkvern å selge meg? Har en Wilfa CGR1, men ifølge de erfarne så maler ikke denne fint nok dessverre.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Målte temp på kaffen fra Gaggia'n i går. I bunnen av koppen var den 72 grader når kaffen var ferdig. I morges tok jeg tempen på Siemensen og og den endte på 70 C ? Mener bestemt at jeg har målt den flere ganger til rundt 65C.
    Når jeg målte Siemens sist var det på vinteren og sommertemp i huset i det siste har vært 25C så noe liggere nok der da vannet blir varmet opp mens den brygges i EQ7 mens Gaggia forvarmer vannet. Har vel og merket større forskjell på Siemens og Gaggia på vinteren enn på sommeren, når jeg tenker etter. Ikke lett dette :?
    High-end kaffeentusiaster har selvfølgelig et eget kaffebryggerom som er temperert på samme temperatur, lufttrykk og fuktighet 24/7/365

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt der ennå, Super, men har tenkt litt på klimatisert likkiste bare for å ha det litt bedre enn lik flest. Kaffe blir det vel neppe å få uansett.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Big SturL
    Noen som har ei skikkelig espressorkvern å selge meg? Har en Wilfa CGR1, men ifølge de erfarne så maler ikke denne fint nok dessverre.
    Hei, skal du ha en rimelig kvern, så kjøper du en Rocky, MÅ det være brukt da? Ny finner du her :

Espressomaskiner og kverner hjemmebruk (Produktliste) [Temperato Espressomaskiner]

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaso
    Hei, skal du ha en rimelig kvern, så kjøper du en Rocky, MÅ det være brukt da? Ny finner du her :

Espressomaskiner og kverner hjemmebruk (Produktliste) [Temperato Espressomaskiner]
    Synes det blir litt mye i første omgang å bruke såpass mye på ei kvern. Forøvrig er det Rocky jrg har sett mest på.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du følger med på kaffemaskin seksjonen til Finn, dukker det opp en og annen pent brukt kvern. Jeg kjøpte en Gaggia som er på høyde med Rocky og som matcher min Gaggia baby twin perfekt for en tusing.

Kverna er topp og etter litt vask og rens med hurtigris var den som ny....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp Jeg har autosøk på både Gaggia og Rancilio, så jeg får epost om det dukker opp noe. Jeg har kjøpt meg en brukt FF! X3, hvor det medfølger både ESE portafilter og vanlig (jeg antar at den vanlige ikke er pressurized). Inntil jeg får meg ei ny kvern, tror dere jeg vil få best resultat ved å bare bruke pods, eller vil Wilfaen satt til fineste grad bli best?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å bruke Wilfaen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Synes aldri jeg fikk fin nok maling på Vilfa'n - Gaggia'n er en helt annen divisjon der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Jeg tenker nok å teste litt med den i første omgang, men det er ekstremt gjennomgående på alt jeg leser om espresso om dagen at kverna er like viktig som selve maskina. Det er jo ingen selvfølge at JEG vil merke noen forskjell av den grunn. Men igjen, det er ikke sikkert at jeg ville hørt forskjell på et anlegg drevet av en McIntosh (som du har i siggen) kontra en Yamaha til 2.500kr på Elkjøp. Nå skal det dog nevnes at jeg plutselig er blitt ekstremt kresen på kaffe (sammenliknet med menigmann), så jeg har en mistanke om at jeg kommer til å merke forskjell. Jeg ønsker derimot ikke å snobbe, i ordets rette forstand - altså innbille meg at noe er bedre BARE fordi det er dyrere. Dette gjelder alle andre elementer i kaffekoking også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes aldri jeg fikk fin nok maling på Vilfa'n - Gaggia'n er en helt annen divisjon der...
    Det er helt sikkert riktig. Jeg har jo ikke manuell maskin i tillegg til EQ7, så bruker Wilfaen kun til å kverne for trakteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffa meg en Gaggia MDF, så får vi se om den gjør susen!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Big SturL
    Skaffa meg en Gaggia MDF, så får vi se om den gjør susen!
    Du blir garantert fornøyd !

Newcomer Kenneth311 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kaffemaskiner er det bare Rancilo Silva som gjelder. Men du kommer langt med en vakumkanne som f. eks. Aeropress og en kaffekvern fra Wilfa.

Side 137 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •