Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 124

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 124 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 120 121 122 123 124 125 126 127 128 134 144 154 ... SisteSiste
Viser resultater 2,461 til 2,480 av 3088
    Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Venter på en Nescafè Dolce Gusto Piccolo som jeg bestilte fra Elkjøp for 299kr.
    Må vel være en grei pris det Har fra før en Saeco Odea Giro Plus og en Tassimo.Noen som kan fortelle meg hvordan kaffen er til Dolce Gusto:???:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du vil ikke prøve denne da?

MPX.no - Philips Saeco Intelia Focus

Svært enkelt å fylle på vann (foran)
    Lager god kaffe (avhengig av bønner, brenning osv)
    Enkel å bruke til vanlig kaffe, espresso, melkesteaming osv
    Sikkert grei den, men tviler på at det er noe vits i å anskaffe den hvis man har EQ7 fra før. Jeg ga over 10K for min EQ7, og da tilsier en enkel pris sammenligning at den Philipsen ligger noen hakk under, mtp. kvalitet og brygge resultat.
    Ellers finnes jo seff f.eks. Jura Giga 5 til lusne 34 900,- på MPX. Lager sikkert helt allright kaffe.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke prøve denne da?

MPX.no - Philips Saeco Intelia Focus

Svært enkelt å fylle på vann (foran)
    Lager god kaffe (avhengig av bønner, brenning osv)
    Enkel å bruke til vanlig kaffe, espresso, melkesteaming osv
    Det må jo være en forskjell på en maskin til 10k og en til 2k. Hvor lang oppvarming trenger Philipsen din ?

Oppvarmingstid er viktig for meg og det står det som regel ingen ting om. Det er derfor jeg trenger en kaffemaskin og ikke bruker den manuell Gaggian som trenge 10 minutter oppvarmin. EQ7 trenger nesten ikke oppvarming, da vannet går gjennom varmeelementet på vei til kaffen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det må jo være en forskjell på en maskin til 10k og en til 2k. Hvor lang oppvarming trenger Philipsen din ?

Oppvarmingstid er viktig for meg og det står det som regel ingen ting om. Det er derfor jeg trenger en kaffemaskin og ikke bruker den manuell Gaggian som trenge 10 minutter oppvarmin. EQ7 trenger nesten ikke oppvarming, da vannet går gjennom varmeelementet på vei til kaffen.
    Min er ikke high-end, bare så det er sagt

Maskinen bruker kanskje et halv til ett minutt på å varme seg opp. Etter 30 minutter uten bruk, går den i dvale igjen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er ikke high-end, bare så det er sagt

Maskinen bruker kanskje et halv til ett minutt på å varme seg opp. Etter 30 minutter uten bruk, går den i dvale igjen.
    Det har jeg fått med meg, men et plastdeksel er ikke det jeg vektlegger mest så lange kaffen blir bra 8)

Men, gjett hva første tilslag var på problemer med maskinen din var: Kaffen er ikke varm nok på Philips hjelpen blant ofte stilte spørsmål - ser ut til å være en gjenganger blandt kaffemaskiner.

Nå har jeg testet min litt mer i dag. Nå lot jeg det stå på et kvarter, brukte koppvarmeren, og det gjorde stor forskjell. Nå trengte jeg ikke bruke micron i 15 sek slik jeg pleier. Mulig jeg stiller litt store krav til hvor fort den skal levere varm kaffe :???: ?

Den jeg har bestilt er på vei, får ta en vurdering når den kommer men akkurat nå heller jeg til at EQ7 blir stående on Delonghi'n går i retur. Frakten var bare 70,- så ikke mye spilt.

Kanskje andre som kan tenke seg toppmodellen til Delonghi billig ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har i dag en Simens EQ7 som jeg er veldig fornøyd med borsett fra at jeg ikke synes kaffen den lager blir varm nok.
    Kanskje dumt spørsmål, men: Har du stilt den på High eller Max?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg fått med meg, men et plastdeksel er ikke det jeg vektlegger mest så lange kaffen blir bra 8)

Men, gjett hva første tilslag var på problemer med maskinen din var: Kaffen er ikke varm nok på Philips hjelpen blant ofte stilte spørsmål - ser ut til å være en gjenganger blandt kaffemaskiner.

Nå har jeg testet min litt mer i dag. Nå lot jeg det stå på et kvarter, brukte koppvarmeren, og det gjorde stor forskjell. Nå trengte jeg ikke bruke micron i 15 sek slik jeg pleier. Mulig jeg stiller litt store krav til hvor fort den skal levere varm kaffe :???: ?

Den jeg har bestilt er på vei, får ta en vurdering når den kommer men akkurat nå heller jeg til at EQ7 blir stående on Delonghi'n går i retur. Frakten var bare 70,- så ikke mye spilt.

Kanskje andre som kan tenke seg toppmodellen til Delonghi billig ?
    Ingen overraskelse ang. temperatur på min Saeco i og med at kaffen er drikkelig out of the Box uten at man får brannskader i munnen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Kanskje dumt spørsmål, men: Har du stilt den på High eller Max?
    Jepp, står på max og den har og vært på service da den hang seg opp i programmet. Da fikk og oppgraderte den innvendig da det hadde vært en del klager på denne ang temp og Siemens hadde laget et rep set som ble byttet. Ble litt bedre men ikke helt slik jeg ønsker det.

Testet litt i morges og og det ser ut til at det blir bedre når den har stått å varmet seg opp en 10 min. Ikke helt slik jeg vil ha det om morgenen....

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag en Simens EQ7 som jeg er veldig fornøyd med borsett fra at jeg ikke synes kaffen den lager blir varm nok.
    Har du målt temperaturen på kaffen i det den kommer ut av maskina?
    Vet at det som regel er selve kaffekoppen som stjeler mye av varmen, og ikke nødvendigvis kaffen ut av maskina som ikke er varm nok.
    God kaffe skal jo uansett ikke være brennhet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JarlDR
    Har du målt temperaturen på kaffen i det den kommer ut av maskina?
    Vet at det som regel er selve kaffekoppen som stjeler mye av varmen, og ikke nødvendigvis kaffen ut av maskina som ikke er varm nok.
    God kaffe skal jo uansett ikke være brennhet.
    Jepp, tok med kalibrert termometer hjem i dag, Fluke med K-element sensor slik at jeg kan røre rundt i koppen når kaffen kommer for riktig måling.

Målte etter ca 2 minutter, 15 minuttet og 35 minutter. Ved første gangen ble koppen varmet litt pga rensefunksjonen i maskinen, andre gangen ingen varming og siste gangen fylte jeg koppen med varmt vann fra springen og lot den stå litt, før jeg slo det ut og brygget.

Resultatet var 70, 70 og 71 (+/- 0.5 grC). Alt for lavt etter min smak. Hvis jeg ettervarmer den 15 sek i mikro kommer det opp på 78-80 grC, slik den blir i min Gaggia Baby-Twin manuell maskin, og slik jeg vil ha den.

Lurer på om den trenger avkalking, har ikke gjort det på en god stund da vannet mitt er meget bløtt (Glitre vann fra Finnemarka), men maskinen har ikke mast om dette.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet var 70, 70 og 71 (+/- 0.5 grC). Alt for lavt etter min smak. Hvis jeg ettervarmer den 15 sek i mikro kommer det opp på 78-80 grC, slik den blir i min Gaggia Baby-Twin manuell maskin, og slik jeg vil ha den.

Lurer på om den trenger avkalking, har ikke gjort det på en god stund da vannet mitt er meget bløtt (Glitre vann fra Finnemarka), men maskinen har ikke mast om dette.
    Det var ikke spesielt varmt hvis den står på høy/maks. Jeg har en Miele CM5100 som på en måte kan sammenlignes med din.
    Jeg har kaffen på lav temperatur da jeg får de beste smakene der. Men jeg måler 84grader ut av dysa og 76grader i koppen etter litt røring. Dette er kopp som skyllevannet har havnet i og så blitt tømt rett ut.
    Stiller jeg den inn på høy så får jeg 79grader i koppen.
    Jeg vet ikke helt hvordan type varmeelement og plassering av tempsensor Siemens bruker. Men på en del Miele maskiner kan man flytte plassering av tempsensor på varmeelement, dette gir minst 2-3 grader ekstra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har i det siste fått masse mas om descaling - noe som skjer etter ca. 1000 kopper på min maskin. Har gjennomført descaling nå for å slippe mer mas. (Maskinen er jo nesten like ille som W i så måte!)

Såvidt jeg vet er det i Norge ikke behov for descaling siden vannet er svært lite kalkholdig. Jeg synes derfor det burde vært mulig å deaktivere denne funksjonen på EQ7, men det er det altså ikke.

Edit: Ellers er det faktisk slik at jeg som regel lar kaffen stå å kjøle seg litt ned etter brygging!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste fått masse mas om descaling - noe som skjer etter ca. 1000 kopper på min maskin. Har gjennomført descaling nå for å slippe mer mas. (Maskinen er jo nesten like ille som W i så måte!)

Såvidt jeg vet er det i Norge ikke behov for descaling siden vannet er svært lite kalkholdig. Jeg synes derfor det burde vært mulig å deaktivere denne funksjonen på EQ7, men det er det altså ikke.
    Produsentene skal tydeligvis tjene penger på tilleggsutstyr. Min Saeco, som kun er noen uker gammel, kom med avkalkings varsel-ikon her om dagen - allerede.
    Ikke f, tenkte jeg, og kjørte avkalkingsprogrammet med helt rent vann for å bli kvitt varselsikonet.

Det hjalp

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avkalking og rens hjalp ikke en dri... på temp i alle fall... Etter avkalking komme det ikke ut noe, mens rensen fant noe dri.. i systemet.

Nå står det en Deloghi i eske og verker i gangen, mulig jeg ikke klarer å holde meg.....

Ellers leste jeg på Kaffe.no at kaffen i koppen bør holde min 65 grC, så mulig det er meg...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit: Ellers er det faktisk slik at jeg som regel lar kaffen stå å kjøle seg litt ned etter brygging!
    Hadde du hat muligheter får å måle temp på kaffen i koppen etter brygging i din maskin - mulig min ikke er helt frisk :-?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    65grader - hmm, lurer på hva profesjonelle baristaer opererer med.
    Noen som vet?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har blitt fortalt er at vannet skal være ca 93grader når det treffer kaffen og 83-85grader ut av dysa på maskina. Dette for å få med seg de beste smakene og ikke ekle bismaker.
    65grader i koppen syns jeg hørtes litt lavt ut, og jeg liker at kaffen ikke er alt for kald (og har temp som skrevet over).
    Men kaffe er jo som damer. En mann kan like noe helt annet enn nabon.

Ang avkalkning. Maskinene kan som regel stilles inn når det gjelder vannhardhet. Så lenge man har normalt norsk vann med lite kalk er det bare å sette den på bløtt eller laveste innstilling.
    Ingen fare å kjøre program uten tablett for å bli kvitt varsel, men ikke gjør det hver gang. Selv om det er lite kalk så er det likevel behov for en rens i ny og ne.
    Det er mye mer viktig å huske å kjøre rens av bryggerenhet når dette varsles om.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffen ble 78 grader i koppen fra min Jura Z5

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Jura har jeg hørt mye bra om, men trodde alle hadde vanntank i bakkant. Slik er det vist ikke...

Delonghi'n står forsatt i gangen forseglet med delonghi tape. Slik blir den nok stående til jeg får levert det tilbake til El-kjøp, så blir det ikke noe problem med returen. Leste litt mer på sidene til Delonghi og kommentarer i går og 2 av 4 hadde kom på lav temp på kaffen - tør rett og slett ikke gå på denne. Dessuten så det ikke ut som man kunne demontere bryggeenheten - ut fra hva jeg ser på min Siemens tror jeg det er lurt at den er ute for rens i blandt.

Søkte litt i morges og fant en Jura jeg likte - Jura Impressa C9. Den så fin ut og har vanntank på den siden jeg liker, slik som Siemensen.

Den står øvert på blokka nå for å si det slik - er møkk lei av å mikre hver eneste kopp kaffe :???:

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kjøpte oss Melitta Bistro til oss selv med jul, er veldig fornøyd med den Begynner å bli en stund siden den kom på markedet, men har nesten droppet til halv pris, ligger rundt 4,5tusen

Side 124 av 155 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 120 121 122 123 124 125 126 127 128 134 144 154 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •