Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 123

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 123 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 2,441 til 2,460 av 3088
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et tips til de kvalitetsbevisste av dere som bor i bartebyen.
    Kjøp kaffebønner hos Trondheim kaffebrenneri i Jarleveien 8.
    Der får man kjøpt nærmest rykende ferske bønner til en svært overkommelig pris. Prisen ligger i snitt på rundt 200kr pr kilo, hvilket vil si godt under halve prisen i forhold til TW, SRW osv.
    Og smaken er det ingenting å utsette på.
    Så det er ingen grunn til å bestille bønner fra hovedstaden lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aeropress - brukertips

Hei

Har gått til innkjøp av en Aeropress. Veldig enkel maskin og lager god kaffe. Men synes ikke jeg har fått det helt til enda.

Noen som har tips til blandingsforhold kaffe/vann. Rørretid, pressetid, når bør stemplet stoppe, bør man skylle filteret først, eventuelt etterprosess etter pressing (blande ut i melk, vann etc)

Etter all skryt denne maskinen har fått på nettet så føler jeg ikke at jeg har fått utnyttet hele potensialet i den enda.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange forskjellige metoder å brygge kaffe på en aeropress.
    Jeg anbefaler å sjekke youtube for tips om diverse teknikker.

Ferske bønner, friskt kaldt vann, ren forvarmet kopp, ren aeropress og et godt skylt filter er obligatorisk for et glimrende resultat.
    Personlig bruker jeg oftest 14g kaffebønner, kvernet noe finere enn filtermalt.
    2dl vann som holder rundt 90-95 grader.
    Jeg rører bare noen få (4-5) sekunder, lar blandingen trekke i ca 1 min før jeg fører stempelet med lett trykk ned, og stopper like før det treffer gruten. Dette tar gjerne 20-30 sek. Altså totalt rundt 1,5 min.
    Kaffen nyter jeg svart som den er.

Melk, sukker, sirup og alskens dill og dall som ødelegger kaffens smak og aroma er for folk som egentlig ikke liker kaffe, men som drikker det likevel for å våkne om morgenen e.l.

Prøving og feiling er det som skal til for å oppnå den styrken og fyldigheten man personlig foretrekker.
    Hvis kaffen nesten ikke skummer når du heller vannet over, er kaffen etter all formodning gammel og smaker ikke særlig godt.
    Ferske, nymalte kaffebønner vil skumme skikkelig når det kommer i kontakt med vann. (Det er en grei indikasjon på om bønnene er ferske eller ikke.)
    Du vil dessverre ikke oppleve dette med kaffe fra dagligvarebutikken.

Håper denne grunnleggende informasjonen kan være til nytte, og lykke til med eksperimenteringen.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aeropress er et genialt verktøy for god kaffe! Det krever dog en del eksperimentering for å finne riktig sti

Tror jeg brukte ish 2,5dl vann (aeropress'n stående oppå en digital vekt for nøyaktighet) og rundt 16-17g kaffe. En stund siden jeg har lekt med den nå dessverre.
    Følte at jeg fikk bedre kontroll når jeg kjørte den 'opp ned'.
    Gram og trekketid kan også variere en hel del i forhold til kaffen du bruker, og den forrandrer seg også etter hvert som kaffen blir dårligere.

Lykke til på ferden, må gjerne legge ut noen oppskrifter hvis du føler du treffer en innertier

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i huset er det kun Friele frokostkaffe som drikkes, men nå har vi fått på plass kvern og tenker gå over til kaffebønner og kverne selv.

Så hva er da anbefalt som et greit sted å starte, og da på kaffe som er enkel å få tak i her i Bergen.

Lurer også på hvordan innstillinger bør være på Wilfa kvernen for å få kaffen klar til trakteren.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf

Melk, sukker, sirup og alskens dill og dall som ødelegger kaffens smak og aroma er for folk som egentlig ikke liker kaffe, men som drikker det likevel for å våkne om morgenen e.l.
    Det har jeg alltid syntes også ja!
    Bedre å være kaffefundamentalist enn skvipdrikker! Eneste som kommer oppi min kaffekopp foruten kaffe av premium kvalitet er evt. litt god brandy, da blir det carajllo, noe som ikke er å forakte, det er ihvertfall garantert ikke skvip! Avec er også helt ålreit noen ganger!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aeropress

Tusen takk for mye gode innspill. Har kaffekvern på ønskelista i år og med mye gode tips til å få frem den perfekte kaffe så gleder jeg meg til å eksperimentere i romjula.

Foretrekker også kaffen bar og heller brunt brennevin ved siden av. Brun rom, whisky eller cognac. Har noen flasker Otard XO Gold som kanskje vil gjøre seg fint med en høyfjellsmørkbrent nybrent og nykvernet gærning. Ååhhh dette tror jeg blir bra

God jul.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo vel og bra at Aeropress lager 'god' kaffe, men det er likevel ikke espresso. Fikk den kaffen hos frisørdama nå nylig, den var forsåvidt drikkbar, men heller ikke mer. For meg er det egentlig bare espresso som gjelder, men helst ikke franskbrent. Illy er bra.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å lage espresso med en aeropress funker dårlig ja. Man får jo verken crema eller den riktige smaken.

Newcomer Sparchy sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aeropress er kun for og ta med seg der hvor man vet det ikke serveres kaffe med et minimumskrav av smak og stolthet, f,eks til svigers i jula ;.-)
    Hjemme er det kun Rocket Espressomaskin som gjelder. Alt annet blir vås når man først har fått smaken på de edle dråper:-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparchy
    Aeropress er kun for og ta med seg der hvor man vet det ikke serveres kaffe med et minimumskrav av smak og stolthet, f,eks til svigers i jula ;.-)
    Hehe, omvendt her: Jeg er selv svigers, men jeg har espresso. Her er situasjonen imidlertid at ingen av den yngre generasjon liker espresso, og den ene skal bare ha brus, selv om jeg påpeker at han burde drikke sin kaffe som en mann. Men resultatet er at madammen og jeg får ha espressoen i fred.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et raskt spørsmål.

Mye nykvernet kaffe skal en ha på 1 liter vann? 50 gram?

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Et raskt spørsmål.

Litt smaksak, men selv foretrekker jeg ca 60g til 1liter vann eller 70g til 1,2 liter(moccamaster)

min enkle kaffeblogg
    hobbyprosjekter

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Et raskt spørsmål.

Det blir nok veldig tynn kaffe. Jeg vil si 70 gram til en liter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fant raskt ut av 50 gram ble for lite. Rett over 60 gram ble meget bra, så nå skal det testes mye forskjellig fremover for å se hva som faller i smak:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kaffemaskin

Har en Jura Impressa x7 stående hvis noen er interessert =)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo til på dagstilbud fra Ekjøp i går på denne:
    Resultat av søk: DeLonghi PrimaDonna S kaffemaskin ECAM 26.455.M - Elkjøp

Topp modell til Delonghi som normalt koster 13' til 7450,- - kjempekjøp ?

Men, som vanlig måtte jeg lese litt i etterkant på hva jeg hadde kjøpt og fant et par kom på at kaffen ikke var så varm som forventet, selv om meningene var delte. Fant en TV 2 test der Delonghi vant på det meste, men den var noen år gammel og en annen modell. Ellers var det ikke så mye å finne.

Har i dag en Simens EQ7 som jeg er veldig fornøyd med borsett fra at jeg ikke synes kaffen den lager blir varm nok. Har jeg kjøpe en ny maskin med samme problem ?

Elkjøp har jo 30 dager så noen erfaringer der ute med Delonghi ? Vet det er mange som liker Jura her inne, men vannpåfylling i bakkant fungere ikke hos meg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke prøve denne da?

MPX.no - Philips Saeco Intelia Focus

Svært enkelt å fylle på vann (foran)
    Lager god kaffe (avhengig av bønner, brenning osv)
    Enkel å bruke til vanlig kaffe, espresso, melkesteaming osv

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Du vil ikke prøve denne da?

MPX.no - Philips Saeco Intelia Focus

Svært enkelt å fylle på vann (foran)
    Lager god kaffe (avhengig av bønner, brenning osv)
    Enkel å bruke til vanlig kaffe, espresso, melkesteaming osv
    Godt mulig jeg skyter langt over mål men en så dyr maskin. Bruker den jo ikke til melkedrikker, mest kaffe og en og annen espresso. Har og en Gaggia manuelle som brukes til kosekaffen..
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Slo til på dagstilbud fra Ekjøp i går på denne:
    Resultat av søk: DeLonghi PrimaDonna S kaffemaskin ECAM 26.455.M - Elkjøp

Topp modell til Delonghi som normalt koster 13' til 7450,- - kjempekjøp ?

Men, som vanlig måtte jeg lese litt i etterkant på hva jeg hadde kjøpt og fant et par kom på at kaffen ikke var så varm som forventet, selv om meningene var delte. Fant en TV 2 test der Delonghi vant på det meste, men den var noen år gammel og en annen modell. Ellers var det ikke så mye å finne.

Har i dag en Simens EQ7 som jeg er veldig fornøyd med borsett fra at jeg ikke synes kaffen den lager blir varm nok. Har jeg kjøpe en ny maskin med samme problem ?

Elkjøp har jo 30 dager så noen erfaringer der ute med Delonghi ? Vet det er mange som liker Jura her inne, men vannpåfylling i bakkant fungere ikke hos meg.
    Hadde DeLonghi tidligere jeg - som etter hvert ble donert til resirkulasjon. Stiller meg litt tvilende til at den du har kjøpt skulle kunne danke ut EQ7. Ville ha levert den tilbake til Elkjip og holdt meg til EQ7 og Gaggia'en. Og så skal du ha plass til 3 kaffemaskiner på benken? Men du finner jo uansett ut av det iløpet av prøvetiden. Men tenk på alle bønnene du evt. kan kjøpe for de pengene du kan få igjen!

Side 123 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 119 120 121 122 123 124 125 126 127 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •