Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 122

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 122 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,421 til 2,440 av 3088
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hva er beste kjøp nå av helautomatisk kaffemaskin?
    Maskinen skal ha kvern (påfyll av hele bønner), stor nok vanntank og mulighet til å lage vanlig traktekaffe. Evt. andre kaffetyper er "bonus", ikke et must.

Jura kjenner jeg til, men de blir noe dyre.

Denne har en fin pris, men etter det jeg kan se lager den kun espresso...
    Komplett.no - Philips Saeco Intelia Focus

Kan den lage vanlig kaffe?
    På min Saeco (ikke maken til den du linker til) så vil et trykk på knappen presse gjenom forhåndsinnstilt vannmengde. Ellers kan man også holde knappen inne og da vil det presses vann gjenom kaffen til man slipper knappen igjen - i tillegg vil maskinen huske denne vanmengden til neste gang.

Jeg har gjennom lang tids testing - manipulert kaffemengde, kverningsgrad, vanntemperatur og vannmengde til mine favorittbønner - og fått min absolutte favorittkaffe! Fantastisk!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    På min Saeco (ikke maken til den du linker til) så vil et trykk på knappen presse gjenom forhåndsinnstilt vannmengde. Ellers kan man også holde knappen inne og da vil det presses vann gjenom kaffen til man slipper knappen igjen - i tillegg vil maskinen huske denne vanmengden til neste gang.

Jeg har gjennom lang tids testing - manipulert kaffemengde, kverningsgrad, vanntemperatur og vannmengde til mine favorittbønner - og fått min absolutte favorittkaffe! Fantastisk!
    M.a.o. er din Saevo også i utgangspunktet en espressomaskin, men det er uproblemtisk å få laget en "vanlig" kopp kaffe?

Og maskinen (merke og teknologien) er "Mr_Spock-approved"?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.a.o. er din Saevo også i utgangspunktet en espressomaskin, men det er uproblemtisk å få laget en "vanlig" kopp kaffe?

Og maskinen (merke og teknologien) er "Mr_Spock-approved"?
    Ja og Ja!

Min maskin blir ellers beskrevet som en Capuccino maskin, rett skal være rett
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, kaffe-guru

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en Mr_Spock-approved maskin bestilt som julegave fra huset til huset

En ganske nøktern og fin review fant jeg her:
    [YOUTUBE]xnExKngq0g4[/YOUTUBE]

Review – Philips Saeco Intelia | Corridor Kitchen

Og hennes negative opplevelser:
    What’s not to like?
    The price – RRP $999 - vel, her kostet den 1990 nå, så....
    The small water tank/coffee ground receptacle – they always need to be filled/emptied (in fact, the water tank seems to need to be filled BEFORE it’s empty…) - den har 4dl større vanntank enn Jura 9 så...
    There’s no substitute for human tamping – even at the finest grind and largest dose, the shots run a tad too fast for me* - tror ikke dette er så viktig for min del
    The plastic casing feels cheap and flimsy – nespresso-esque. - ser den, men men
    The steam wand (used manually especially) makes a mess. - får heller steame rett i beholder slik hun også viser på video
    The drip tray is too small - ja, dette "gruer" jeg meg litt til, men om man er litt nøye på å vente med å fjerne koppen til dryppingen er ferdig så bør ikke dette bli et problem

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun virket ikke så fornøyd med maskinen :-D Men for en tredljedel av prisen - som du betaler - så hadde hun kanskje likt den bedre?

Jeg lager ikke slike små glass med kaffe som hun gjorde - jeg lager 2-3 ganger så mye per kopp. Derimot så bruker jeg steameren akkurat som henne hvis det lages capuccino eller noe annet med spennende italiensk navn.

Grattis og håper du blir fornøyd

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun virket fornøyd med resultatet (kaffen) og steaming direkte i kannen, uten å bruke tarmskyllingsslangen

Det eneste sølete jeg kunne se, var om man bruker ferdigmalt kaffe - det var trangt å fylle på, gitt.....

Da venter jeg i spenning og må straks bestille flere bønner.... Hva var det din favoritt var igjen, sa du?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har stort sett vært Blå Java i forskjellige utgaver - akkurat nå er det av typen Jacobs Utvalgte handlet på Meny, som er ganske ok.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[/B][/COLOR]The drip tray is too small - ja, dette "gruer" jeg meg litt til, men om man er litt nøye på å vente med å fjerne koppen til dryppingen er ferdig så bør ikke dette bli et problem[/FONT]
    Nja, det som fyller opp drip-trayet er jo for det meste vann fra dyserensen som kommer før bryggingen. Iallfall på Siemens maskiner er det slik. Må tømmes ofte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Nja, det som fyller opp drip-trayet er jo for det meste vann fra dyserensen som kommer før bryggingen. Iallfall på Siemens maskiner er det slik. Må tømmes ofte.
    Slik er det på min Saeco også. Tømmefrekvensen er vel rundt 10 påfyllinger av vann og 1 gangs tømming av drip-trayet.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv den maskinen du linket til, den sorte utgaven.
    Bønnelokket har ikke slik gummi rundt og steam'staven' har ikke slik automatisk steam-funksjon (med slik slange ned til en kanne).
    Personlig valgte jeg denne modellen pga. den trekker ut både vanndunken og drip-trayen forran, trenger ikke dra ut noe bak eller på siden

Helt kurrant maskin men ikke noe magisk Personlig går det i amerikano og lungo for det meste, helt ok resultat med bra bønner

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende (eeehhh....) svar om drip tray

Varen er allerede klar for henting på pick up Point, men det må bli i morgen.
    Med ny, høy, flott koreansk SUV bør det la seg gjennomføre selv med de alarmerende værvarslene

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende (eeehhh....) svar om drip tray

Varen er allerede klar for henting på pick up Point, men det må bli i morgen.
    Med ny, høy, flott koreansk SUV bør det la seg gjennomføre selv med de alarmerende værvarslene
    Bare litt vill gjetning: Kan det være en Kia Sportage med 4WD og manuelt gir?
    Legg ut bilde da vel!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjetter nok feil
    For de som ikke har fulgt med i hva-kjører-du-tråden

http://avforum.no/forum/1831690-post2226.html

Det var før snøen kom.... Så akkurat i dag skulle jeg kanskje hatt 4WD, men jeg har jo enda ikke prøvd å kjøre i dypsnøen.....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hentet og har testet Philips maskinen i dag.
    Det var en grei maskin; enkel å bruke og med helt tre kaffe.
    Dessverre måtte jeg røske med meg noe Java bønner fra Meny (ikke Jacobs), så ferskere og bedre bønner fra CubaLife må kjøpes inn i morgen.

Edit: glemte jo on-the-spot bilde

Et apropos: Komplett som jeg kjøpe maskinen av, har pick-up-Point flere sted nå. Bl.a. hos Jernia på Sørlandssenteret hvor jeg hentet min.
    Mens jeg ventet på tur der, kikket jeg på kaffemaskiner i utvalget hos Jernia og der stod nøyaktig den samme som den jeg hadde kjøpt av Komplett for 1990,-
    Og Jernia prisen var (hold deg fast) : 4.498,-

Jeg spurte pick-up ekspeditøren (med Jernia navneskilt) om dette og fikk til svar at "men store innkjøp kan man få til slike priser......"

Så Jernia kjeden har ikke store innkjøp, altså...... Tenke tenke......

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_Spock: hvis du bruker Blue Java bønner, hvilke innstllinger bruker du da til en vanlig kopp kaffe;:
    - malingsgrad; antall knepp fra venstre mot høyre
    - antall "bønner" i display 1-3
    - ca mengde vann

Jeg erfarer at maskinen har et potensiale, men at den nok er best på espresso og ditto "kaffe-med-melk-produkter".

Jeg sliter litt med å finne "oppskriften" på en helt normal svart kaffe.

Og så ser jeg at det går forholdvis store mengder med kaffe (bønner) - mye mere enn ved å bruke en vanlig filterkaffetrakter - er det din erfaring også?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_Spock: hvis du bruker Blue Java bønner, hvilke innstllinger bruker du da til en vanlig kopp kaffe;:
    - malingsgrad; antall knepp fra venstre mot høyre
    - antall "bønner" i display 1-3
    - ca mengde vann

Jeg erfarer at maskinen har et potensiale, men at den nok er best på espresso og ditto "kaffe-med-melk-produkter".

Jeg sliter litt med å finne "oppskriften" på en helt normal svart kaffe.

Og så ser jeg at det går forholdvis store mengder med kaffe (bønner) - mye mere enn ved å bruke en vanlig filterkaffetrakter - er det din erfaring også?
    Jeg sleit til å begynne med jeg også, på min har jeg maks med kaffe (7gr? ), finheten på min kvern er på 7 trinn og jeg har trinn nr 6 - nest finest, har medium varme på vann, også tilpasser jeg dette til en viss mengde vann. På min blir dette ca 2/3 av en liten "normal" kopp.

Men det er veldig forskjell fra bønner til bønner - jeg pleide å kjøpe den sølvfargede store Blå Java posen på Meny tidligere - men så sluttet de å føre den Det er noe dritt for den var veldig god. Deretter prøvde jeg en sort stor pose de begynte med som erstatning - men den var ikke særlig god. Så fikk jeg tak i Jacobs - og den er ok - men ikke helt på høyde med den sølvfargede.

Anbefaler deg å teste masse - blir en del smaking før jeg treffer sweetspot på de bønnene jeg bruker.

Vil ha en viss styrke og fyldighet - ikke for mye og ikke for lite. Det beste med maskinen er jo at den lager slik kaffeskum på toppen og kaffen blir veldig rund og fyldig - mye bedre enn traktekaffe.

Synes ikke det går så veldig mye kaffe.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Skal teste videre.

Meny sin standard Blue Java er forsøkt og vraket.
    Energisk sin røde pose, hele bønner er ok, men ikke fersk nok.
    Skal teste med Waynes Coffee bønner nå.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall min erfaring på Siemensen. 'Refill Bean Container' dukker stadigvekk opp i displayet. Jeg hadde en drøss poser med Gevalia Syditaliensk Espresso. Hadde! Nå er det på det nærmeste tomt.:twisted:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Det er ihvertfall min erfaring på Siemensen. 'Refill Bean Container' dukker stadigvekk opp i displayet. Jeg hadde en drøss poser med Gevalia Syditaliensk Espresso. Hadde! Nå er det på det nærmeste tomt.:twisted:
    Vi får være enige om at det koster å være kar

Side 122 av 155 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •