Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 121

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 121 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,401 til 2,420 av 3088
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Trenger en bra kaffekvern.

Ser at Wilfa CGR-1 får anbefalt stempel i en eller annen test. Noen som har erfaringer med denne?

Den kostet rundt 800,- da den ble testet, så til 375,- som den koster nå må vel dette være et røverkjøp?
    Har den selv og er meget fornøyd!
    Det skal nevnes at jeg bruker den kun til aeropress, hario v60, og en sjelden gang moccamaster. Til dette funker den utmerket.
    Men når det kommer til espresso kverner den ikke jevnt nok og muligens heller ikke fint nok.
    Så dersom du ikke har tenkt å brygge espresso kan du føle deg trygg på at dette er et realt kupp. Det skal godt gjøres å finne en bedre kvern til den prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å bruke den med Severin Caprice kaffetrakter og etterhvert AeroPress:-)

Valget står mellom å kjøpe inn Severin Caprice og Wilfa kvern, eller Philips sin kaffetrakter med automatisk kvern. Ikke lett valg dette her:-)

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Trenger en bra kaffekvern.

Ser at Wilfa CGR-1 får anbefalt stempel i en eller annen test. Noen som har erfaringer med denne?

Den kostet rundt 800,- da den ble testet, så til 375,- som den koster nå må vel dette være et røverkjøp?
    Jeg har Wilfaen.
    Det er en konge kvern!

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wilfa kverna er god til sitt bruk, dvs til å kverne kok og filtermalt kaffe. Skal man kverne kaffe til 1,2 liter vann må jeg kverne i 2 omganger da timeren ikke strekker seg langt nok ved kverning et hakk finere en medium.
    For ny innvidde: Indikatoren på beholderen til kaffebønnene er kun en indikasjon for å ikke overfylle beholderen for ferdig kvernet kaffe ved kverning. I praksis kan du fylle hele beholderen med kaffebønner. Før jeg fant riktig innstilling på kverna, veide jeg opp kaffen med en egnet Wilfa vekt, men etter å ha funnet riktig innstilling er denne lakt vekk. Tar den kun frem for å kontrollskjekke vekta en gang i blandt.
    Jeg personelig kverner 2 omganger med 35g kaffe
    Største ulempen er støyen i fra kverna og att enkelte kaffetyper blir statisk ladet.(klistrer seg til alle overflater)
    Ellers gjør den jobben perfekt og til en bra pris

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker å måle opp nøyaktig menge med bønner for hver gang, i stedet for å oppbevare bønnene i kverna. Da vet jeg at jeg har nøyaktig mengde kvernet kaffe, samtidig som jeg kan oppbevare bønnene på en måte som holder bedre på kvaliteten.
    Timeren på min kvern er ikke særlig nøyaktig. Det virker som den går i trinn på 5 sek selv om det er et trinnløst potmeter.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg foretrekker å måle opp nøyaktig menge med bønner for hver gang, i stedet for å oppbevare bønnene i kverna. Da vet jeg at jeg har nøyaktig mengde kvernet kaffe, samtidig som jeg kan oppbevare bønnene på en måte som holder bedre på kvaliteten.
    Timeren på min kvern er ikke særlig nøyaktig. Det virker som den går i trinn på 5 sek selv om det er et trinnløst potmeter.

Det stemmer det at timeren er unøyaktig og noe vanskelig med å treffe riktig tid, men har man funnet riktig tid er timeren ganske stabil. Satte en liten prikk med tusj som referansepunkt til potmeteret på kverna som hjelp i ettertid.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det Wilfa kvernen også. Da mangler jeg bare en god kaffe jeg kan teste med:-)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er endel skjøre plastdeler på Wilfa-kverna, pass spesielt på lokket til "oppsamlingsboksen" - der hvor den kverna kaffien kommer. Festet til det knakk hos meg etter relativt kort tid.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens

Har en Gaggia kvern som jeg kjøpet brukt for et par år siden og som fungerer utmerket - mye bedre enn nevnte Vilfa kvern som nå står i skapet... Gaggia MDF Coffee Grinder - YouTube

Dog, i det siste har jeg lagt merke til at det tar lengre tid å kverne riktig mengde kaffe. Har ikke stilt på finhet så jeg tror derfor den trenger til rens da slike nærmest er uslitelige... Når jeg kjøpte den brukt forsøkte jeg å demontere den for rens men det var vansklig. Det var noen skruer som satt infernalsk og turde ikke bryte for mye. Har sett at den finnes noe slag av rensebønner man kan kverne og som tar med seg "kokset" kaffe i kverna.

Har søkt, men finner det ikke - noen som har tips ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Urnex Grindz rensetabletter. De fås kjøpt stort sett over alt der de har et greit utvalg av kverner.
    Jeg pleier å børste ren kvernbladene så godt jeg kan først og så kjører jeg gjennom 20g slike rensetabletter. Deretter kverner jeg litt kaffebønner for å få ut det som blir liggende igjen av rensestoff i kverna.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Urnex Grindz rensetabletter. De fås kjøpt stort sett over alt der de har et greit utvalg av kverner.
    Jeg pleier å børste ren kvernbladene så godt jeg kan først og så kjører jeg gjennom 20g slike rensetabletter. Deretter kverner jeg litt kaffebønner for å få ut det som blir liggende igjen av rensestoff i kverna.
    Supert - takk for tipset. Det skal jeg teste 8)

Edit: Bestilte en boks med 430 gram på Ebay i går for 186,- med frakt fra statene. Det jeg fant på nett her i Norge var en pris på 290 + frakt som fort blir en 100 lapp. Ebay er tingen på slik småtteri :-)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virket veldig spennende! For å ikke snakke om morsom musikk ;-)

Start.no Filter: Lær å lage vietnamesisk kaffe

Noen som har prøvd noe slikt?
    Min tråd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Dette virket veldig spennende! For å ikke snakke om morsom musikk ;-)
    Seriøst?? Med god margin den verste musikken jeg har hørt på noen tiår!
    Meget mulig at kaffen er god, da.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd noe lignende i Singapore.
    Er ikke sikker på hvordan de brygget kaffen, men det var hvertfall kaffe med masse kondensert melk oppi.
    Bestilte "vanlig kaffe" men det jeg fikk var det der, som sikkert er vanlig der nede.
    Det smakte veldig søtt, altfor søtt for min smak.
    Så det ble med et par slurker, siden jeg foretrekker kaffen min uten verken melk eller sukker.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, var jo awesome da Tronic ;-D Så dårlig at den ble bra
    Min tråd

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3-5 minutter for èn kopp? Det var litt voldsomt.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden jeg foretrekker kaffen min uten verken melk eller sukker.
    Støttes!
    Har faktisk aldri brukt noen av melke-opsjonene på min maskin. Drikker kun espresso og carajillo på EQ7 og traktekaffe via Wilfakvernen og Cloer'en.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Supert - takk for tipset. Det skal jeg teste 8)

Edit: Bestilte en boks med 430 gram på Ebay i går for 186,- med frakt fra statene. Det jeg fant på nett her i Norge var en pris på 290 + frakt som fort blir en 100 lapp. Ebay er tingen på slik småtteri :-)
    Vet ikke om leverandøren min driver med "dirty tricks" men de kom tilbake og sa at det jeg hadde bestilt ikke var 430g alikevel men det halve, med tilbud om å kjøpe det jeg trodde jeg bestilt til til dobbel pris, eller få det halve. Det står utrykkel 430 g i annonsen så jeg vet ikke helt hva de driver på med som sagt... Dermed var det ikke så gunstig lenger og jeg kanselerte hele greia.

Et par søk ga meg imidlertid et annet tips - hurtigris egner seg som rengjøring og er kanskje like bra som proffe produkter. Se f.eks her eller søk: How To Clean a Coffee Grinder…Easily! :: Coffee Tips :: CoffeeNate is a video coffee blog that teaches about coffee 5 minutes at a time!

Det skal jeg test i helga !

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er beste kjøp nå av helautomatisk kaffemaskin?
    Maskinen skal ha kvern (påfyll av hele bønner), stor nok vanntank og mulighet til å lage vanlig traktekaffe. Evt. andre kaffetyper er "bonus", ikke et must.

Jura kjenner jeg til, men de blir noe dyre.

Denne har en fin pris, men etter det jeg kan se lager den kun espresso...
    Komplett.no - Philips Saeco Intelia Focus

Kan den lage vanlig kaffe?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Vet ikke om leverandøren min driver med "dirty tricks" men de kom tilbake og sa at det jeg hadde bestilt ikke var 430g alikevel men det halve, med tilbud om å kjøpe det jeg trodde jeg bestilt til til dobbel pris, eller få det halve. Det står utrykkel 430 g i annonsen så jeg vet ikke helt hva de driver på med som sagt... Dermed var det ikke så gunstig lenger og jeg kanselerte hele greia.

Et par søk ga meg imidlertid et annet tips - hurtigris egner seg som rengjøring og er kanskje like bra som proffe produkter. Se f.eks her eller søk: How To Clean a Coffee Grinder…Easily! :: Coffee Tips :: CoffeeNate is a video coffee blog that teaches about coffee 5 minutes at a time!

Det skal jeg test i helga !
    Denne hadde jeg neste glemt. Kvernet 100 ml hurtigris i kverna og det rensket opp - tilsynelatende. Nå er jeg i alle fall nede på normal maletid igjen :-D .

Side 121 av 155 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •