Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 155 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 3088
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg må bare baklage til de som kjøpte dednne maskinen på min anbefaling.. Makan til elendig kvalitet har jeg aldri væært borti. Nå kommer kaffen ut alle andre plassen enn der den skal. Jeg har lyst til å heve kjøpet, men det er nok ikke mulig enda, ihvertfall ikke før maskinen har vært inne på verksted 3 ganger....

420 kopper til nå ca......

En bekjent bestillte denne maskinen fra Krups for 2-3 mnd siden. Trumf hadde visst problemer med å levere da Krups tydeligvis har stoppet salget av denne maskinen grunnet mye feil.
    Krups kommer med en forbedret utgave i November, og Trumf skal visstnok heve prisen til over 6000kr.

Har enda ikke hatt noen problemer med min, men venter spent. Er dette en vare som er ment å vare i lengre enn 5 år? Eller er bare en 2-års garanti?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke lest hele tråden, men...

Det forefinnes kun én high end kaffemaskin på markedet - og det har alltid vært slik.
    Skal du ha skikkelig kaffe så må denne brygges som vanlig koke-kaffe. Dette er uten tvil "non plus ultra" når det gjelder smak, aroma, følelse og temperatur. Dette er den opprinnelige måten å brygge kaffe på, kjent i uminnelige tider. All nymotens måte å ødelegge kaffen på er forkastelig og bedervelig. Jeg bruker / har brukt presskanne og traktemaskin i mange år, dessverre. Skal du ha en skikkelig kaffe er det kun koking som gjelder.
    Glem kolestroler (plages selv) og glem den enkle vei til resultatet. Skal du nyte en kaffetår, en Cognac, et ekte Dansk Wienerbrød eller kun en "pepita" fra din lokale Rema1000 - så er svaret koke-kaffe.
    Min egen bestefar benyttet alltid en miks av COOP rød og gul kaffe når han hadde besøk (fra meg eller andre). Dette fordi rød COOP er kraftig og svært aromatisk, mens gul COOP er mild og "jomfruelig". Det en skikkelig mann ønsker seg er nettopp kombinasjonen av disse.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og COOPs lille røde er highend-kaffe? Kjekt å vite. :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes vel svaret fra OKKing er noget unyansert. Selv om det var her det startet (kanne over bålet) er vel ikke dette ensbetydende med at det er det beste? Skal man si det samme om biler også da? Gi oss T-Forden tilbake...!!! Stikkordet er UTVIKLING.

Nei, den beste kaffen får man ved å tilføre kaffen vann med korrekt temperatur, brygge (under forholdene) korrekt lengde og evt korrekt press samt foretrukket konsentrasjon. Disse faktorer endrer seg også med kaffesortens brenningsgrad - som jo også varierer fra batch til batch.

Ikke enkelt, med andre ord....

Noen liker kokekaffe, andre presskanne. Atter andre foretrekker espresso og tilsvarende kraftigere varianter. Husk også at det er vesentlig mindre koffein i en kopp espresso enn det de fleste tror. Dette grunnet uttrekkstiden, som jo er kort for slike varianter.

Preferansene endrer seg jo også kraftig etter hvert som man blir "godt vant". Holder man seg til "vannskadet" kaffe (gjerne fra dønn kjedelige kaffeprodusenter) vil man jo heller ikke utvikle sin egen smak. Dette gjelder det meste her i verden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror OKKing prøver å helle bensin på kaffebålet. Min erfaring er at kaffeopplevelsen gjerne henger sammen med kontekst. I skogen er det kun kokekaffe som gjelder, mens etter en bedre middag, hjemme i husets lune salong og akkompagnert av et glass fransk brennevin, er det presskanne som smaker best.

Rød Coop? Kjære vene, det kan du ikke seriøst mene? Har du forsøkt å lage kokekaffe med nykværnet kaffe av god kvalitet? Fylde, aromaer og nyanser er av en annen verden i forhold til Coop, og andre billigmerker for den saks skyld. Dette har jeg ganske ferske erfaringer med. På hytta bruker vi både presskanne og kjele (avhengig av humør og mengdebehov), men vi bruker alltid nykværnet kokemalt kaffe av god kvalitet. Coop, Evergood etc. kan ikke sammenlignes. Men så er det dette med smaken og personlige preferanser som selvsagt ikke kan diskuteres.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde for en stund siden nykvernet kaffe til presskanne. For meg ble dette en gedigen skuffelse. Den var knapt bedre enn Friele filtermalt. Mulig jeg var uheldig med kaffen jeg kjøpte hos Kaffecompaniet, men dette var deifinitivt ikke high end. Kokekaffe er noe av det bedre jeg har prøvd. Kokekaffeen til Friele er i hvert vesentlig bedre Friele sin filtermalt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malingsgraden er opplagt kritisk.
    Dersom en spesialkaffe til nær flere hundre kroner ikke smaker bedre enn Friele - da har jeg flere potensielle svar på lager. Enkelte av dem er opplagte, andre ikke... ;-)

Uansett; Frieles kaffe er vel neppe spesielt spennende, all den tid prisen ikke er i nærheten av hva kaffe MÅ koste for at den skal være godt laget/fremstilt.

Således må vel svaret ligge et helt annet sted. Gammel kaffe? Feil malingsgrad? Feil kombinasjon av tidligere nevnte faktorer? Dårlig smak, liten trening/utvikling eller bare andre sære preferanser...?

God knows!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde for en stund siden nykvernet kaffe til presskanne. For meg ble dette en gedigen skuffelse. Den var knapt bedre enn Friele filtermalt. Mulig jeg var uheldig med kaffen jeg kjøpte hos Kaffecompaniet, men dette var deifinitivt ikke high end. Kokekaffe er noe av det bedre jeg har prøvd. Kokekaffeen til Friele er i hvert vesentlig bedre Friele sin filtermalt.
    Jeg bruker også nykvernet kaffe til presskanne, og det er dag og natt forskjell fra å bruke posekaffe fra den lokale butikken.

Forøvrig venter jeg maskinene (Krups XP720) tilbake denne uken, så får vi se hvordan det går. Nå er maskinen reparert to ganger, noe som betyr penger tilbake dersom den ryker igjen.

Krups kommer med en forbedret utgave i November, og Trumf skal visstnok heve prisen til over 6000kr.
    Har du mer info på dette?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir ikke opp. Tror jeg uheldig med kaffen jeg kjøpte. Er dog usikker på hvor jeg skal få kjøpt god og nykvernet kaffe. Ikke aktuelt å begynne å kjøpe egen kvern med det første. Må først bli overbevist om det finnes grom kaffe før jeg begynner å legge penger i det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at jeg ikke får maskinen tilbake likevel, men heller penger på konto. Dette er heilt greit for meg da maskinen ikke hadde imponerende kvalitet. Virkelig fin kaffe, men det hjelper lite om den ikke holder...

Nå heller jeg mot en Saeco Incanto Rondo...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe...
    Hadde vært ¨på sin plass med en test av espresso-maskiner.
    Du står for kaffe.. Og jeg med kake

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så fæl på kaken jeg da, men kaffe er jeg glad i

Noen som har erfaringer med kvaliteten på Saeco? Etter det jeg har hørt er den meget bra...

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bleh... kaffe... æsj... :-P Te er tingen ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fins en test av espressomaskiner:
    Test av espressomaskiner - forbrukerportalen.no

Ellers, har jeg gode erfaringer med Saeco Vienna (ikke med i den testen der).
    Saeco Vienna er en maskin som kverner kaffe.

Har også gode erfaringer med dens avtager, som jeg desverre ikke husker navnet på. Mener begge ligger litt under 5000kr i prisklasse.

Bilder av Saeco Vienna:
    saeco vienna - Google Bildesøk

Den nye modellen er litt mer highend og kan programmeres.

----

edit: Den nye modellen heter saeco vienna digital
    bilder: saeco vienna digital - Google Bildesøk

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg gir ikke opp. Tror jeg uheldig med kaffen jeg kjøpte. Er dog usikker på hvor jeg skal få kjøpt god og nykvernet kaffe. Ikke aktuelt å begynne å kjøpe egen kvern med det første. Må først bli overbevist om det finnes grom kaffe før jeg begynner å legge penger i det.
    Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Da foreslår jeg at du stikker på Stockfleths og prøver deres KILIMAJARO EL SALVADOR. Fantastisk kaffe. Det er helt utrolig at en kaffe kan være så syrlig og frisk. Gamle COOPkaffedrikkere liker ikke denne fordi det smaker jo ikke noe besk og garvesyre. Enda bedre om du kverner selv.
    Bor i Bergen. Tror ikke Stockfleths er her. Hvis noen vet hvor det selges god kaffe i Bergen, så syng ut.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Her fins en test av espressomaskiner:
    Test av espressomaskiner - forbrukerportalen.no
    Denne testen er gammel, og dessuten feilaktig.

Vi/jeg har lagt ut en nyere test her: Apéritif - Kjempetest av espressomaskiner.
    Her fant også undertegnede ut at testpanelet feilaktig hadde utpekt feil vinner. Korrekte resultater er derfor korrigert og ovenstående lenke viser således det reelle resultatet. :-)

Rancillo Silvia lenge leve!!! ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis har Gaggia Syncrony Digital, og det bildet dere har brukt er da vitterlig feil

Gaggia Syncrony Compact Digital

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rekommendation

"Norsk" kaffe är helt elendig, sorry to say. Mitt tips är "svenska(bombe...)" Zoega, Mollgergs Blandning i presskanna. Mörkt, starkt och med massa smak. Fy för Ali och Friele!;-)

Side 12 av 155 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •