Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 3088
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Flott det, men - skal det ikke smake kaffe av kaffen?
    Absolutt, selvom det finnes utrolig mye forskjellige smaksnyanser som du sikkert også vet

Personlig er jeg av den som liker sterk svart kaffe, uten sukker, melk, is og alt det som gjør kaffen til en dessert for mange.

Kaffe skal som du sier smake _kaffe_. Men det er klart, det sølevannet man får servert på blant annet bensinstasjoner bidrar jo ikke akkuratt til å øke kaffekulturen her til lands

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, Gilmour.

Bodde en periode i kaffelandet Italia, og er derfor ganske godt vant med god kaffe.
    Kaffekulturen her til lands har nok vært elendig historisk sett, men er kanskje iferd med å ta seg litt opp nå, etterhvert som flere og flere får øynene (og ganen) opp for hva god kaffe faktisk kan være.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott det, men - skal det ikke smake kaffe av kaffen?
    Hehe - jo, og det gjør det hvis jeg skulle beskrive den. "God kaffe, med riktig balanse".
    Men dagens baristaer ønsker jo å være like flinke i beskrivelsen av smak & lukt som ønologer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, Gilmour.

Bodde en periode i kaffelandet Italia, og er derfor ganske godt vant med god kaffe.
    Kaffekulturen her til lands har nok vært elendig historisk sett, men er kanskje iferd med å ta seg litt opp nå, etterhvert som flere og flere får øynene (og ganen) opp for hva god kaffe faktisk kan være.

Kan jeg tenke meg må ha vært en utrolig opplevelse . Jeg er også mer kontinental av meg i kaffekulturen,hvor man heller drikker et færre antall kopper, men de man drikker er sterke og med mye smak. Den norske kulturen med å bælme nedpå 7-8 halvliterskopper på kontoret, med sølevann av noe traktekaffe, er for meg nesten en tragedie. Denslags har for meg ingenting med skikkelig god kaffe å gjøre i det hele tatt.

Var på Rhodosferie i sommer, hvor jeg forøvrig spiste noen utrolige måltider på en italiensk resturant. Og du kan jo gjette hvordan kaffen var? Magisk rett og slett.Sterk og god full av smaksnyanser, men serveringen var likevel det beste.Bestilte man kaffe fikk hver og en sin egen liten metallkanne med kaffe (av den gode gammeldagse typen) som man kunne sitte å kose seg med

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Den norske kulturen med å bælme nedpå 7-8 halvliterskopper på kontoret, med sølevann av noe traktekaffe, er for meg nesten en tragedie.
    Meget treffende beskrivelse av den norske barbariske kultur.

Var på Rhodosferie i sommer, hvor jeg forøvrig spiste noen utrolige måltider på en italiensk resturant. Og du kan jo gjette hvordan kaffen var? Magisk rett og slett.Sterk og god full av smaksnyanser, men serveringen var likevel det beste.Bestilte man kaffe fikk hver og en sin egen liten metallkanne med kaffe (av den gode gammeldagse typen) som man kunne sitte å kose seg med
    Ja, noen ganger er det allright!

Sist jeg var i Spania (fastlandet) etter et års fravær, pekte baristaen på meg og sa; "Ah! Espresso! y Gran Duque d'Alba!" (fiiin spansk brandy). Godt gjort å huske både hvem jeg var og hva jeg skulle ha, synes jeg. Det var stambaren da, men dog har de vel noen tusen kunder innom iløpet av et år.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis bemerket deg som en kaffesnobb i det store utland du Tronic Hehe. Artig historie!

Var innom Meny igår for å sjekke kaffebønneutvalget. De hadde til min store glede (og spenning) fått inn en ny serie med kaffebønner, med blant annet bønner fra Indonesia og Hawaii!.

Hawaiibønnene sto beskrevet på pakken som en fyldig og lett kaffe, i den forstand at ingen smaker dominerer. Lett ettersmak av brente mandler. Etter en tid med mye mørkbrente kaffebønner syns jeg det hørtes fristende ut med en noe lettere brenntype og smaksprofil.

Og den var kjempegod Noe sterk denne ettersmaken av brente mandler, men i det store og hele et vellykket kjøp.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Aeropress i noen måneder nå. Lager fantastisk god kaffe og det går fort å lage en kopp. Mye bedre enn hva som er mulig med de beste kaffetrakterne. Espresso har jeg ikke prøvd på Aeropress. Går mest i vanlig kaffe her.
    Løp og kjøp. God pris på Ebay.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Aeropress kan benyttes både med vanlig kaffe og espressobrent. Spørsmålet er om resultatet kan kalles espresso når produktet ikke kommer ut av en espressomaskin?
    Vet at det blir bra "espresso" fra en liten perkolator, dvs. caffettiera napoletana, men har man Aeropress antar jeg det blir best espresso om man skaffer en espressomaskin i tillegg. Noen som har andre erfaringer?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Meny igår for å sjekke kaffebønneutvalget. De hadde til min store glede (og spenning) fått inn en ny serie med kaffebønner, med blant annet bønner fra Indonesia og Hawaii!.

.
    Den fra Indonesia er vel kanskje Blue Java som er av sorten Arabica, og som dyrkes 1400 meter over havet, og har en fyldig, krydret og bittersøt ettersmak.
    Skal nok teste den fra Meny når jeg har brukt opp beholdningen av Gevalia Syditaliensk Espresso, som forøvrig kan anbefales på det kaffeste!

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hotell kaffe

Jeg reiser mye for tiden og tilbringer mye tid på hotell. I den anledning har jeg testet en rekke løsninger for å kunne lage meg en god kopp kaffe fort og enkelt, med minst mulig utstyr og søl. Jeg har endelig funnet en løsning jeg er fornøyd med. Jeg har kjøpt meg en liten Melitta Aromaboy:
    Melitta - Product world - Aromaboy®
    Melitta, Aroma Boy - Kaffe

Mitt eksemplar holder, i motsetning til den testede, 93+ grader i filterkurven under mesteparten av bryggingen, så det er ikke noe problem. Den litt korte traktetiden kompenserer jeg for ved å kverne litt finere. Mengden den trakter er perfekt, et passe stort krus om gangen.
    Hario 01 filtere til V60 passer forresten perfekt i denne trakteren :-)

Jeg sitter nå på hotell og drikker på en kopp TW Caballero. Det smaker veldig godt. Selv om jeg kvernet kaffen hjemme for to dager siden, sikkert helligbrøde for mange dette;-), er det aller meste av smaken der fremdeles og trakteren får faktisk frem de rette smakene i kaffen, så lenge man har jobbet litt med å finne riktig kverninnstilling til kaffetypen.

Så blir spørsmålet, er dette "high end" kaffe? Tja... Kaffen kan selvsagt lages merkbart bedre under ideelle forhold, men dette smaker ikke SÅ mye dårligere enn det smakte hjemme. Dette "ødelegger" ikke kaffen og bedre bønner gir bedre kaffe i koppen.
    Tar man hensyn til faktorer som transporterbarhet, repeterbarhet, enkelhet i bruk, lett å rengjøre etc., vil jeg si at dette er "high end" reisekaffe for meg, så lenge man bruker ferske og gode bønner og tilpasser kverningen til trakteren. Jeg foretrekker helt klart dette fremfor håndkvern og V60 eller Aeropress. Intet hotell i Norge har kunnet servere meg en bedre kopp kaffe enn den jeg drikker på nå i hvert fall ;-)

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mye enklere å ta med aeropressen enn den der trakteren?
    De fleste hotellrom har jo vannkoker og da trenger man jo ikke stort mer...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Intet hotell i Norge har kunnet servere meg en bedre kopp kaffe enn den jeg drikker på nå i hvert fall ;-)
    Ikke hvis du stunter ned i hotellbaren og bestiller en espresso heller?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis du stunter ned i hotellbaren og bestiller en espresso heller?
    Det har ikke vært mye "high end" over den gjennomsnittlige espresso jeg får på Norske hoteller ;-)

I går kveld bestilte jeg meg en dobbel americano. De lot espressomaskinen gå i tre minutter for å fylle et stort krus. Bønnene de brukte var noe vakumpakket italienske greier og dosereren på kverna var stapp full av malt kaffe, selv om espressomaskinen ikke så mye bruk. Nok sagt håper jeg? ;-)

Jeg må jo si at jeg har fått god både espresso og kaffe på noen hoteller. Men når jeg jobber utover kveldene, må jeg jo ha noen krus med kaffe og da er aromaboyen genial.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Er det ikke mye enklere å ta med aeropressen enn den der trakteren?
    De fleste hotellrom har jo vannkoker og da trenger man jo ikke stort mer...
    Jeg har ikke vært borti mange hotellrom som har hatt vannkoker, men jeg har selvsagt min egen reisevannkoker. Jeg har hatt med både aeropress og V60 på mange turer, sammen med håndkvern, vekt, rørepinner, filtere etc.

Første problem er at håndkverna maler gjevnt og fint til tyrkisk og espresso, men desto grovere jeg skal male, desto dårligere, dvs. mer ugjevnt, kverner den. I tillegg er det mange variabler i bryggingen med V60 og aeropress. Små forandringer kan gjøre kaffen besk og dårligere enn forventet, det kan selvsagt også bli bedre enn forventet, begge deler har skjedd meg mer enn en gang. Jeg kan selvsagt lage god kaffe på disse måtene, men det er liksom mere "pes". Trakteren trakter helt likt hver gang, så den eneste variabelen er kverningen og det gjør jeg på Mazzer kverna hjemme.
    Med trakteren, får jeg den samme gode kaffekoppen hver eneste gang og det betyr mest på tur.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg her jeg og håper der er noen gode svar å få:-)

Ute etter en erstatning til den gamle kaffetrakteren her i hus, og vil da helst ha det så enkelt som mulig, men samtidig ha muligheten til å variere litt med hensyn til hva som skal lages.

Der finnes jo etterhvert ganske så mange typer å velge mellom, så lurer derfor på hvilken du vil anbefale og hvorfor.

Når "Senseo" ble lansert så fikk vi smaksprøver på coop. Det var da vanlig kaffe og kakao. Begge deler smakte direkte dårlig da, men mulig de har klart å tilpasse dette siden den gang.

Har også testet Dolce Gusto, og synes her kaffen hadde bedre smak, mens også her var kakaoen fryktelig på smak.

Det jeg ikke likte med Dolce Gusto er at jeg må tilpasse vannmengden manuelt.

Det viktigste er smak, utvalg og så hvor enkel den er i bruk.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode: takker så mye for innlegget, absolutt interessant det der
    Det første jeg lurer på er hvordan oppbevar du den ferdigkverna kaffen'n? Regner nesten med at du kverner opp x (f.eks 30) gram og lagrer hver for seg?
    Slik at du har ferdigdosert flere poser og kan helle rett i trakter'n, uten å måle eller servere kaffe'n med ny frisk luft hver gang du skal lage en (stor) kopp

svortevik: Litt usikker på hva du ønsker her, ønsker du en ny kaffetrakter? I såfall vil jeg anbefalle: Komplett.no - Severin Café Caprice kaffetrakter

Kapselmaskiner snakker vi ikke om

Hvis du skal over på på en automatisk maskin, så fins det et lite haug av modeller. Da må du nesten vurdere hva slags egenskaper du trenger, (melke)steaming f.eks og hvilken prisklasse du vurderer.

Der har du som sagt en liten jungel, men vi kan sikkert prøve å hjelpe deg fram hvis det er den rettningen du vil.

Når det er sagt, så vil du nok få best -kaffe- med den trakteren jeg linket til samt en ok kvern og FERSKE bra bønner

Blir kaffetørst av all denne praten!

Btw, de nye kaffeslagene som ble nevnt tidligere her i tråden (hawaii osv) var ikke så dumme, som hverdagskaffe og trøttitrynekaffe så fungerer de meget bra! (eller 'student og fattig for tiden-kaffe )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn

svortevik: Litt usikker på hva du ønsker her, ønsker du en ny kaffetrakter? I såfall vil jeg anbefalle: Komplett.no - Severin Café Caprice kaffetrakter
    Jepp, tror jeg kanskje skal ha den selv, men var visst billigere på Flust.(779,-)

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett den har vært på tilbud på komplett og mpx (same shit, different wrapping) til rundt 600 (699?) flere ganger nå.
    Har selv versjonen med termokanne, litt usikker om det var noe sjakktrekk vs. den med glass..kanne?. Min har ikke varmeplate, ender opp med å helle kaffe'n over på en annen kanne som er mer egnet.
    Men alt i alt en meget kurrant trakter

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Frode: takker så mye for innlegget, absolutt interessant det der
    Det første jeg lurer på er hvordan oppbevar du den ferdigkverna kaffen'n? Regner nesten med at du kverner opp x (f.eks 30) gram og lagrer hver for seg?
    Slik at du har ferdigdosert flere poser og kan helle rett i trakter'n, uten å måle eller servere kaffe'n med ny frisk luft hver gang du skal lage en (stor) kopp
    Hyggelig at innlegget var av interesse :-)
    Jeg har vurdert lagringen av den ferdig kvernede kaffen. Så langt har jeg bare kvernet opp en kvartkilo av gangen og kvernet det rett i ventilposen kaffen kom i. Nykvernet fersk kaffe utskiller en god del co2 og min "teori" er at det vil fortrenge oksygenet og hjelpe til å bevare kaffen. Kaffen holder seg god og drikkbar i en ukes tid, men er veldig redusert etter to uker, så redusert at jeg like gjerne kan bruke Friele frokost. Jeg tenker slik at desto større mengde kaffe, desto mer co2. Skulle jeg kverne opp porsjonspakninger på ~18 gram (som passer trakteren), ville jeg helst hatt de vakumert og det har jeg ikke utstyr for.
    Jeg har en liten og lett måleskje som jeg vet tar ca 8 gram strøken, den funker fint til dosering, så jeg slipper å ha med vekt :-)

Jeg vet ikke helt hvor riktig dette innlegget er i en "high end" tråd, men jeg sitter nå nok en gang på hotell og drikker kaffe som smaker mye bedre enn noe du får kjøpt i noen kolonial eller kan forvente å få servert i et "normalt" hotell :-D

Denne gangen er det:
    Kaffe Kenya Karogoto AA (Produktdetaljer) [Temperato Espressomaskiner]
    som er med på tur, utrolig god kaffe.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar:-)

Vedrørende denne Severin Caprice maskinen, noen grunn til at jeg bør velge den med termokanne til dobbel pris fremfor den med glasskanne til 599?

Til trakter bruker vi til nå kun vanlig frokostkaffe. Så om jeg først skal kjøpe en ny trakter kan jeg vel like gjerne kjøpe meg en kvern og skikkelig kaffe samtidig.

Så hvilken kvern anbefales, og hvilken kaffe vil dere anbefale til oss som går i fra Friele frokost kaffe og over på hele kaffe bønner?

Og hvordan er for eksempel denne hos elkjøp som er trakter og kvern i ett?

Philips kaffetrakter HD7751/00 - Elkjøp

Håper på raske svar her da jeg ikke vet hvor lenge de har Severin Capric til halv pris.

Side 119 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •