Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 118

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 118 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 2,341 til 2,360 av 3088
    Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Den finnes på Dromedar kaffebar ved Rica Bakklandet i Trondheim. Der kjøpte jeg den selv for en stund siden. Den finnes sikkert på andre Dromedar sjapper i byen også.
    Og den var drikkbar?

Forøvrig har "the Norwegian town Hell" ca. 1524 innbyggere...så kanskje nærmere village enn town..

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig gått til innkjøp på Hario V60 brygger og serveringskanne. Selv om jeg er langt ifra misfornøyd med aeropressen tok nysgjerrigheten overhånd.
    Dag 1 med utstyret i hus er akkurat over, og jeg må si jeg er svært fornøyd med innkjøpet selv om jeg sikkert har et stykke å gå enda med tanke på bryggeteknikk, kaffemengde, kverningsgrad osv.
    Så jeg kommer vel til å bli mer glad i dette utstyret med tid og stunde.

Er det flere her som har Hario-brygger og vil utveksle litt erfaringer?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Og den var drikkbar?

Forøvrig har "the Norwegian town Hell" ca. 1524 innbyggere...så kanskje nærmere village enn town..
    Den var så absolutt drikkbar. Jeg var muligens heldig da jeg kjøpte min pose da den var brent bare en uke før. Den kostet rundt 130kr om jeg ikke husker helt feil. Det er vel et par måneder siden jeg hadde denne i hus nå, så jeg kan ikke si så mye mer enn at den var god, brygget på aeropress.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Jura Ena 7, som er litt i underkant av et år gammel. Den har fungert fint, og jeg er veldig fornøyd. Men nå virker det som den sliter å få frem vann. Uansett hvilken kverninnstilling jeg bruker så kommer ikke kaffen i koppen som en jevn stråle, og jeg hører den "sliter" for å presse vann gjennom.
    Noen som kan anbefale meg noe som kan hjelpe?
    (Håper det er greit jeg spør i denne tråden.)

Edit: I manualen står det:
    Coffee only comes out
    in drips when it is being
    prepared

Coffee or preground coffee
    has been ground too finely
    and is blocking the system.

Det kan nok stemme. Jeg kjøpte en pose Friele hele bønner (på tips fra en her), og satt på fin kverninnstilling. Det var etter det jeg fikk problemet. Hva skal jeg gjøre for å unblock the system?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Har en Jura Ena 7, som er litt i underkant av et år gammel. Den har fungert fint, og jeg er veldig fornøyd. Men nå virker det som den sliter å få frem vann. Uansett hvilken kverninnstilling jeg bruker så kommer ikke kaffen i koppen som en jevn stråle, og jeg hører den "sliter" for å presse vann gjennom.
    Noen som kan anbefale meg noe som kan hjelpe?
    (Håper det er greit jeg spør i denne tråden.)

Edit: I manualen står det:
    Coffee only comes out
    in drips when it is being
    prepared

Coffee or preground coffee
    has been ground too finely
    and is blocking the system.

Det kan nok stemme. Jeg kjøpte en pose Friele hele bønner (på tips fra en her), og satt på fin kverninnstilling. Det var etter det jeg fikk problemet. Hva skal jeg gjøre for å unblock the system?
    Vel, hvis det hadde vært min maskin -Siemens EQ7 - så ville jeg tatt ut og renset kokeenheten, gjort rent inne i maskinen, og så kjørt renseprogram med rensetablett. Evt. stikke opp dysene, Det burde løst problemet. Så er det bare å kjøre igang med litt grovere kverning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis det hadde vært min maskin -Siemens EQ7 - så ville jeg tatt ut og renset kokeenheten, gjort rent inne i maskinen, og så kjørt renseprogram med rensetablett. Evt. stikke opp dysene, Det burde løst problemet. Så er det bare å kjøre igang med litt grovere kverning.
    Takk for råd og tilbakemelding.
    Vanligvis ville jeg ikke åpnet maskinen, og gjort en sånn rensing pga garantibrudd. Men kjøpte maskinen av ei som hadde vunnet den i en konkurranse på jobben, og hadde ikke kvittering.
    Så jeg tar en sjanse... Ønsk meg lykke til.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har ikke åpnet maskinen og renset kokeenheten etter et år ????

Da er det ikke rart du sliter, retter sagt den sliter. Jeg åpner og renser kokeenhet og der jeg kommer til hver gang jeg får beskjed om å etterfylle bønner og det trengs !

Elles kan du godt bruke litt oppvaskmaskin pulver i vannbeholderen, røre godt rundt og kjøre renseprogram. Da bli den enda renere. Husk bare å kjøre det et par ganger, siste gang med rent vann i beholderen, ellers blir det dårlig smak på kaffen 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På helautomatiske maskiner, må man der åpne maskinen for å rense inni den altså?

På min maskin, så sier den ifra på displayet når man må kjøre renseprogram, dekalkningsprogram osv, da er vel det nok vil jeg tro på min maskin?Dekalkingsprogram med rensepulver i vanntanken har jeg på kommando fra maskinen kjørt en gang på et år. Riktignok et svært omfattende program, tok nesten 40 min å kjøre gjennom.

Det er forøvrig en Melitta caffeo 86 kjøpt på Jernia.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, avkalking er neppe så forbasket viktig i Norge, fordi vannet stort sett er lite kalkholdig, men så kan man også stille inn frekvensen for avkalking, velg da den lengste.
    I tillegg til rensing av rørene med egnet middel, så vil det jo hope seg opp en hel del gørr i kokeenheten,og inni maskinen forøvrig, dette må også vekk. På Siemens får man opp meldingen "Check Brewing Unit", da er det bare å åpne og gå i gang med rengjøring inni. Ta da kokeenheten ut av maskinen! Egentlig er det behov for en omgang oftere enn dette også. Har ikke prøvd selv med dishwasher-middel istedetfor dertil egnet rensetablett, men isåfall må det nok en grundig skylling til etterpå så man ikke får i seg noe som ikke er beregnet på den menneskelige organisme.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingenting om å vaske inni maskinen i manualen.
    Har heller ikke åpnet den ennå, da jeg ikke helt ser hvordan jeg skal gjøre det.
    Siden jeg fikk den har jeg måttet skifte Claris Blue filteret en gang, og også fått beskjed om å rense med rensetablett en gang.
    Kjørte gjennom en ny tablett i dag, og maskinen kom seg betraktelig.
    Det renner normalt i koppen nå, istedenfor drypp som det var før.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det mye enklere med AeroPress eller V60.
    Og samtidig får man en følelse av å være barista i eget hjem der man står med disse manuelle maskinene.

Og kaffen blir helt utrolig bra!

Hvis dere skulle komme over en kenyansk kaffe som heter Ruthagati AA fra området Kirinyaga, så kjøp!

"Duft av rørsukker, sitron og søte modne kirsebær.
    Appelsin, bjørnebær, og jasmin smak.
    Unik kompleksitet i syrligheten. En svært ren kopp (?), med en lang vedvarende avslutning."

Tror det her menes "kropp".

Mulig det er samme kaffe som her er "anmeldt":
    Review: Ruthagati AA From Handsome Coffee Roasters

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står ingenting om å vaske inni maskinen i manualen.
    Har heller ikke åpnet den ennå, da jeg ikke helt ser hvordan jeg skal gjøre det.
    Vel, jeg beskrev prosedyren for EQ7. Der er det luke på siden for å komme til inni og ta ut kokeenheten.

En rask titt på manualen til ENA 7 på nettet ga ikke svar på hvordan dette gjøres på din maskin. Men finner det merkelig hvis det er tilfelle at kokeenheten ikke skal kunne tas ut! Som nevnt samler det seg jo mye gørr inni, ihvertfall på Siemens.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg beskrev prosedyren for EQ7. Der er det luke på siden for å komme til inni og ta ut kokeenheten.

En rask titt på manualen til ENA 7 på nettet ga ikke svar på hvordan dette gjøres på din maskin. Men finner det merkelig hvis det er tilfelle at kokeenheten ikke skal kunne tas ut! Som nevnt samler det seg jo mye gørr inni, ihvertfall på Siemens.
    Det er ikke mulig å bare ta av sidepanelene på maskinen. Har ikke sett veldig nøye på det, men ser ikke ut som den er laget for at bruker skal åpne og vaske innvendig.

Står også i manualen:
    "Never open and repair the machine yourself.
    Do not modify the machine in any way that is
    not described in these instructions for use. The
    machine contains live parts. If opened, there is
    a danger of potentially fatal injury. Repairs
    may only be carried out by authorised JURA
    service centres, using original spare parts and
    accessories."

Er det noen Jura Ena 7 eiere der ute som kan fortelle om de har åpnet maskinen, og hvordan, så er jeg interessert i å vite deres erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Så du har ikke åpnet maskinen og renset kokeenheten etter et år ????

Da er det ikke rart du sliter, retter sagt den sliter. Jeg åpner og renser kokeenhet og der jeg kommer til hver gang jeg får beskjed om å etterfylle bønner og det trengs !

Elles kan du godt bruke litt oppvaskmaskin pulver i vannbeholderen, røre godt rundt og kjøre renseprogram. Da bli den enda renere. Husk bare å kjøre det et par ganger, siste gang med rent vann i beholderen, ellers blir det dårlig smak på kaffen 8)
    Har du en Jura maskin?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk følgende melding fra Jura etter jeg skrev en kort mail om problemet:
    "Er ikke elementet som er tett, er utløpet. Du kan kjøre en rens og prøve og blåse opp i dysene med trykkluft "

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en Jura maskin?
    Nop, samme maskin som Tronic - i alle fall EQ7 som det finnes flere typer av. Synes som Tronic at det er rart den ikke skal åpnes å renses...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jura maskinene er bygget opp på en litt annen måte enn Siemens sine maskiner. Hos Jura er det ikke meningen at bryggeenheten skal tas ut for rengjøring.
    Likevel skader det ikke om man gjør det en gang i året etter min mening. Problemet er å lokalisere skruene som holder dekslene, og få åpnet disse. Dette er skruer som trenger en spesialnøkkel for å kunne åpnes. (Ovalt spor). Jeg kjøpte en slik nøkkel på ebay for noen dollar. Er ikke helt lett å finne en.
    Jeg har hatt ute bryggeenheten på min Z5 en gang, men det hadde ikke veldig mye for seg siden jeg ikke hadde noen problem. Det meste av sølet som samler seg inne i maskinen kommer man til og får vasket bort med litt akrobatikk når spilltrauet er tatt ut. Bare å lyse litt inni der så ser man fort hvor det trengs å vaskes.

Ville i BigZ sitt tilfelle prøvd å kjøre rengjøringsprogrammet noen ganger, og dersom det ikke hjelper levere maskinen inn til rens...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Jura maskinene er bygget opp på en litt annen måte enn Siemens sine maskiner. Hos Jura er det ikke meningen at bryggeenheten skal tas ut for rengjøring.
    Nei, det begynte å ane meg også etter enda en gjennomlesning av manualen til Jura.
    Men tipset om å blåse ut dysene med trykkluft tror jeg jeg skal prøve på min EQ7 også.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt behov for å åpne min Jura (Impressa J5) etter snart 5 år drift. Rensing med tabletter og skifte av filter har gjort jobben greit så langt. De gangene jeg har sett antydning til tette dyser så har jeg kjørt en ekstra rens med tablett.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Duft av rørsukker, sitron og søte modne kirsebær.
    Appelsin, bjørnebær, og jasmin smak.
    Flott det, men - skal det ikke smake kaffe av kaffen?

Side 118 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •